Tvt lastentarhanopettajakoulutuksessa
Sisältö:
Lastentarhanopettajakoulutuksen tieto-ja viestintätekniikan (tvt) käyttöä kartoittavan kyselyn jaoin henkilökunnalle tehtäväksi saaneena 9.12.1999 ja vastaamattomille tuputin lomakkeita uudestaan tammikuussa. Kaikkiaan jaoin kyselyitä 55 kappaletta (joka lokeroon) ja vastauksia tuli 32 kappaletta eli vastausprosentti oli 58. Kiitos kärsivällisyydestä! Kyselyssä kartoitettiin mm. henkilökunnan asenteita tieto- ja viestintätekniikkaan.
Taulukko 1 Henkilökunnan suhtautuminen esitettyihin väitteisiin (keskiarvot suuruusjärjestyksessä). Mitä suurempi keskiarvo sitä enemmän oltiin samaa mieltä (asteikko 1-5).
(2) Henkilökunta tarvitsee ja sillä on oltava vahvat tvt:ssa tarvittavat tiedot ja taidot | 4,5 |
(4)Henkilökunnan ajanmukaisiin tvt-laitteisiin ja resursseihin pitää satsata vahvasti | 4,4 |
(5) Opetus/opiskelutiloihin tarvitaan välttämättä ajanmukainen tvt-välineistö sekä materiaalin tuottamiseen että esittämiseen | 4,3 |
(3) Tvt-valmiuksien vahva kehittäminen voidaan tarvittaessa integroida opiskeluun lto:n perustehtävän hämärtymättä | 4,1 |
(6) Ylläpidän ja kehitän jatkuvasti omia tieto- ja viestinteknisiä taitojani ja suhtaudun niihin avoimesti sekä kriittisesti | 3.8 |
(10) Henkilökunnan tvt-tietoja, -taitoja ja resursseja voidaan kehittää ilman että se vie energiaa muilta tärkeiltä asioilta | 3,6 |
(9) Tvt:n tietopainotteisuus korostuu liikaa tunteiden, fyysisyyden ja inhimillisyyden kustannuksella tänä päivänä | 3 |
(8) Henkilökunnan tvt-ympäristöt ovat suunniteltu ajanmukaisesti ja ergonomisesti sekä käytännöllisesti | 2,8 |
(1) Lastentarhanopettajaopiskelijat eivät tarvitse vahvoja tieto- ja viestintäteknisiä taitoja | 2,2 |
(7)Tieto-ja viestintätekniikka vie liikaa aikaa tärkeämmiltä asioilta. Tvt pitäisi minimoida lto-koulutuksessa | 1,7 |
Vastanneet olivat eniten samaa mieltä siinä, että henkilökunnan taitojen ja resurssien on oltava kunnossa ja niihin on satsattava vahvasti (väite2 ja 4). Kuitenkaan käsitys omien tvt-taitojen jatkuvasta kehittämisestä ei ollut yhtä vahva (väite 6). Vielä enemmän epäröintiä herätti kysymys, voidaan henkilökunnan tvt-tietoja ja resursseja kehittää ilman että se vie energia muilta tärkeiltä asioilta (väite10). Yleensäkin tvt:n tietopainotteisuuteen suhtauduttiin melko kriittisesti (väite 9). Käsitys tietopainotteisuuden korostumisesta tunteiden, fyysisyyden ja inhimillisyyden kustannuksella (väite 9) sai myös vastaajien mielipiteissä aikaan eniten hajontaa (keskihajonta 1.1).
Tieto-ja viestintätekniikkaa ei kuitenkaan pitäisi minimoida koulutuksessa (väite 7). Melko tärkeinä vastaajat pitivät opetus/opiskelutilojen ajanmukaista tvt-välineistöä (väite 5) ja myös opiskelijoiden vahvoja tvt-taitoja (väite 1). Koska tieto-ja viestintätekniikan opetusta sinällään ei voida radikaalisti lisätä muita opintoja vähentämättä, on lohdullista, että tvt-valmiuksien vahva kehittäminen voidaan vastaajien mielestä tarvittaessa integroida opiskeluun lastentarhanopettajan perustehtävän hämärtymättä (väite 3).
Erillisenä tärkeänä asiana nousi esiin tvt-ympäristöjen ergonomian ongelmat (väite 8)!
Taulukko 2 Miten lto-koulutuksen laitteet riittävät omiin tarpeisiisi? (vastausten lukumäärä)
Kyllä | Ei | |
Tietokoneeni teho ja varustelu ovat minulle riittävät | 22 | 9 |
Vaihtaisin tietokoneeni kannettavaan (vaikka kone olisi tehottomampikin) | 6 | 23 |
Tarvitsisin cd-r(w)-aseman tai muun massamuistin | 9 | 17 |
Käyttäisin dataprojektoria, jos se olisi helposti käytettävissä | 10 | 15 |
Olen kiinnostunut multimediastudiosta (audio, video, kuva, videoneuvottelu) | 22 | 9 |
Useimmat olivat tyytyväisiä tietokoneeseensa, eikä esimerkiksi kannettavaan tietokoneeseen vaihto kiinnostanut kovin montaa. Kuitenkin ne jotka kannettavan haluavat, käyttävät aikaansa enemmän tekstinkäsittelyyn kuin pöytäkoneeseen tyytyväiset (t:n arvo 3.56, p=.001). Massamuistia tarvitsee kolmasosa vastaajista. Enemmän oltiin kiinnostuneita dataprojektorin käyttömahdollisuudesta. Erityisesti dataprojektorista olivat kiinnostuneita ihmiset, jotka käyttivät runsaasti aikaa Power Pointin kanssa (t=2.39, p=.01). Multimediastudiosta oltiin hyvin kiinnostuneita.
Kolmantena osa-alueena kartoitettiin eri ohjelmien käyttöä, taitoja ja tarpeita.
Taulukko 3 Henkilökunnan käyttämät tietokoneohjelmat: käyttö, taito, tarpeellisuus (luvut keskiarvoja)
Käyttämäni ohjelmien nimet | Käytön määrä vii-kossa (tuntia/ viikko) | Ohjelman käyttö-taitoni (asteikko: 1=huono, 5= hyvä | Paremman taidon tarve (1=pieni, 5= suuri | Ohjelman tarpeel-lisuus työssäni (1=pieni, 5=suuri) | |
Tekstinkäsittely | 25x Word, Macwrite, Wp9 | 11,1 | 3,4 | 3,4 | 4,8 |
Sähköposti, internet | 19x Netscape, 12x PM, 4x Explorer, Front Page, Telnet, Outlook,Express | 6,2 | 3,4 | 3,3 | 4,6 |
Taulukkolaskenta | 19x Excel | 3,3 | 2,3 | 3,6 | 3,4 |
Esitysohj. (esim. Power Point) | 14x Power Point | 2,1 | 2,4 | 4,1 | 3,9 |
Tutk. anal. (tilasto, laadull.) | 6x SPSS, Statview,Systat, laad.anal. ohjelma? | 2,1 | 1,7 | 4,3 | 4,1 |
Grafiikka ja multimedia | 3x Photoshop, PSP, Premiere, coffee shop, logic, corel, skannaus,Finale | 0,8 | 2 | 3,8 | 3,5 |
Opetusohjelmat | Lasten cd-romit | 0,5 | 2,5 | 3,8 | 3,2 |
Henkilökunnan ohjelmien ehdoton ykkönen on Word, jota käytetään eniten, osataan parhaiten ja se myös koetaan työssä tarpeellisimmaksi. Wordia käytetään yli 40 % tietokoneen käyttöajasta. Toiseksi eniten käytettyjä ohjelmia ovat internet-ohjelmat Netscape ja Pegasus Mail, joita myös osataan käyttää kohtuullisen hyvin. Kolmanneksi eniten käytetty ohjelma on Excel, joka ei kuitenkaan herätä suuria intohimoja: ilmeisesti Excelillä tehdään rutiiniluontoisia töitä. Neljäntenä ohjelmana tulee Power Point, jota käytetään pari tuntia viikossa. Power Pointissa huomiota kiinnittää suuri paremman taidon tarve.
Tutkimuksen analyysiohjelmia käyttävät vain harvat. Analyysiohjelmissa on kaikkein pienin ohjelmien osaamisen taso ja samalla kaikkein suurin paremman taidon tarve. Tutkimuksen analyysiohjelmia ei käytetä, vaikka ne koetaan työssä tarpeellisiksi.
Grafiikka- ja multimediaohjelmia ja opetusohjelmia käytettiin vähän kun verrataan niiden paremman taidon tarpeeseen ja ohjelman tarpeellisuuteen työssä. Yksittäisinä ohjelmina mainittiin vielä MS Access, NetAdmin, Publisher, Oodi, kirjanpito-ohjelma, Labu, Euroworld ja Eduplan. Tarvittavina lisäohjelmina mainittiin multimediaohjelmia, SPSS, laadullisen analyysin ohjelmat ja musiikin opetusohjelmat.
Mitä muuta vastaajat halusivat sanoa? Joku tuskaili kehityksessä mukana pysymisen viemää energiaa, SPSS on ongelmallinen, kaikkiin koneisiin halutaan sähköpostiyhteys (Mac), henkilökunnalle kaivattiin kursseja, ergonomiaan haluttiin parannuksia, työn vaatima kotikoneen ylläpito on kallista. Jonkun mielestä tvt-tarpeiden kartoitus olisi pitänyt aloittaa ja ajat sitten, toinen ei pitänyt kartoitusta tarpeellisena. Eräs huomautti ettei tietotekniikka ole vihollinen vaan apulainen.
Tulosten herättämiä mietteitä:
T. Jyrki
Liite (kyselylomake)
Tieto- ja viestintätekniikan käytön kartoitus lto-koulutuksessa
Ei ole vielä selvyyttä siitä, onko tvt (tieto- ja viestintätekniikka) kulttuurimme pelastus vai tuho (tai ei kumpaakaan). Sen takia sain linjakokouksessa tehtäväkseni kartoittaa koulutuksemme asenteita, tarpeita ja käyttöä tieto- ja viestintätekniikkaan liittyen. Vastauksia käytetään laitoksemme tvt-strategian saamiseksi järkeviin mittoihin. Toivon vastausta mahdollisimman pian (viimeistään ennen 17.12.1999).
T
jyrki.reunamo@helsinki.fi
Piirrä rasti ruutuun sen mukaan miten suhtaudut esitettyyn väitteeseen:
Aivan samaa mieltä | Melko samaa mieltä | En osaa sanoa | Melko eri mieltä | Aivan eri mieltä | |
Lastentarhanopettajaopiskelijat eivät tarvitse vahvoja tieto- ja viestintäteknisiä taitoja | |||||
Henkilökunta tarvitsee ja sillä on oltava vahvat tvt:ssa tarvittavat tiedot ja taidot | |||||
Tvt-valmiuksien vahva kehittäminen voidaan tarvittaessa integroida opiskeluun lto:n perustehtävän hämärtymättä | |||||
Henkilökunnan ajanmukaisiin tvt-laitteisiin ja resursseihin pitää satsata vahvasti | |||||
Opetus/opiskelutiloihin tarvitaan välttämättä ajanmukainen tvt-välineistö sekä materiaalin tuottamiseen että esittämiseen | |||||
Ylläpidän ja kehitän jatkuvasti omia tieto- ja viestinteknisiä taitojani ja suhtaudun niihin avoimesti sekä kriittisesti | |||||
Tieto-ja viestintätekniikka vie liikaa aikaa tärkeämmiltä asioilta. Tvt pitäisi minimoida lto-koulutuksessa | |||||
Henkilökunnan tvt-ympäristöt ovat suunniteltu ajanmukaisesti ja ergonomisesti sekä käytännöllisesti | |||||
Tvt:n tietopainotteisuus korostuu liikaa tunteiden, fyysisyyden ja inhimillisyyden kustannuksella tänä päivänä | |||||
Henkilökunnan tvt-tietoja, -taitoja ja resursseja voidaan kehittää ilman että se vie energiaa muilta tärkeiltä asioilta |
Miten lto-koulutuksen laitteet riittävät omiin tarpeisiisi?
Kyllä | Ei | |
Tietokoneeni teho ja varustelu ovat minulle riittävät | ||
Vaihtaisin tietokoneeni kannettavaan (vaikka kone olisi tehottomampikin) | ||
Tarvitsisin cd-r(w)-aseman tai muun massamuistin | ||
Käyttäisin dataprojektoria, jos se olisi helposti käytettävissä | ||
Olen kiinnostunut multimediastudiosta (audio, video, kuva, videoneuvottelu) |
Mitä muuta haluaisit sanoa tvt:an ja laitteisiin liittyen?_________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Täytä allaoleva taulukko
Käyttämäni ohjelmien nimet | Käytön määrä viikossa (tuntia/viikko) | Ohjelman käyttötaitoni (asteikko: 1=erittäin huono, 5=erittäin hyvä | Paremman taidon tarve (1=erittäin pieni, 5=erittäin suuri | Ohjelman tarpeellisuus työssäni (1=erittäin pieni, 5=erittäin suuri) | |
Tekstinkäsittely (esim. Word) | |||||
Taulukkolaskenta (esim. Excel) | |||||
Esitysohjelma (esim. Power Point) | |||||
Grafiikka ja multimedia (kuva, audio, video jne) | |||||
Tutkimuksen analyysi (tilasto, laadull. anal. ohjelmat) | |||||
Sähköposti, internet-ohjelmat (esim. Netscape, Front Page) | |||||
Opetusohjelmat ja lasten ohjelmat (esim. cd-romit) |
Muita käyttämiäni ohjelmia (esim. cad, hallinto, tietokanta, viestintä, ohjelmointi, verkko jne.) _________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________
Minkälaisia ohjelmia saattaisin tarvita:_____________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________