Kuvio 6. Lasten toiminnan jakautuminen vapaan leikin aikana

Kaikkiaan vapaan leikin aikana tehtiin havaintoja 512 kappaletta. Lasten suosituin toiminta vapaan leikin aikana on yhteisesineleikki (n=123), joka tarkoittaa lähinnä materiaalien käsittelyä yhdessä, hiekkalaatikolla, rakentelua ym.). Tämä luokka pitää sisällään sekä rinnakkainleikin, että ryhmässä tapahtuvan leikin (esim. majan rakentaminen). Konkreettisilla materiaaleilla yhdessä toisten kanssa tapahtuva toiminta on päiväkodin ykköspuuha. Toiseksi suosituin tekeminen on roolileikki (n=92). Yhteisesineleikin ja roolileikin raja oli havainnoinnissa joskus vaikea vetää ja leikki saattoi myös muuttua roolileikistä esineleikkiin tai päinvastoin. Esimerkiksi majan rakentaminen muuntui karhuleikiksi.

Kolmannen sijan jakavat yhdessäolo muiden lasten kanssa (esim. keskustelu muiden kanssa ilman että varsinaisesti puuhattiin mitään) sekä työtehtävän tekeminen (esimerkiksi piirtää, tekee eskaritehtäviä, auttaa aikuista jne.). Havaintoja oli kummassakin 69 kappaletta.

Sääntöleikistä (lapsi pelaa jalkapalloa, Afrikan tähteä jne.) tehtiin 53 havaintoa.

Orientoitumiseksi (lapsi harhailee ympäriinsä, ei löydä kiintopistettä, tarkkailee muita sivusta, odottelee) luokiteltiin toiminta 49 kertaa. Eli noin kymmenesosan ajasta lapset olivat etsivällä tai odottavalla kannalla. Keskimäärin voidaan ajatella että kahdenkymmenen lapsen ryhmässä kaksi lasta on koko ajan hakemassa paikkaansa.

Lapsi seurasi kirjaa, videota, satukasettia tai esitystä 26 kertaa.

22 kertaa lapsi leikki yksin jollakin materiaaleilla. Itse asiassa mielestäni aika vähän. Havainnoissa korostuu yhdessä tekeminen. Orientoituessaan lapsi on erillään muista, samoin toisinaan tehtäviä tehdessään. Varsinaista yksinleikkiä ilman ihmiskontakteja on vain vajaat viisi prosenttia kaikista havainnoista.

(Jakaumasta puuttuu 11 kappaletta havaintoja, jotka on kirjattu luokkiin 1 ja 2 kuuluviksi. Nämä luokitukset ovat virheellisiä ja jätetty siksi pois.)