Reunamo,J. 1994. Todellisuus iskee yliopistoon! Lastentarha 5/94,35-38.
TODELLISUUS ISKEE YLIOPISTOON! Mahtoikohan
yliopistoväki tajuta millaiseen soppaan se tuli lusikkansa laittaneeksi päästäessään
lapset seiniensä sisäpuolelle? Jos lapsuus ja vuorovaikutus otetaan vakavasti, ei
yliopisto voi jäädä ennalleen. Varhaiskasvatuksen ja tiedeyhteisön suhtautumistapojen
erilaisuus näkyy parhaiten suhtautumisessa vuorovaikutukseen. Tiedeyhteisössä
vuorovaikutus tuntuu olevan välttämätön paha. Varhaiskasvatuksessa se on toiminnan
sisältö. Nämä vastakkaiset näkemykset vaativat tarkastelua nyt, kun
varhaiskasvatuksesta tulee osa tiedeyhteisöä.
Tiedeyhteisö on keskittynyt etsimään
selityksiä ja lainalaisuuksia tai se tulkitsee ja yrittää ymmärtää todellisuutta.
Tieteen tehtävänä on nähty olevan syvällisen tietouden aikaan saaminen maailmasta.
Tutkimuksessa vuorovaikutus näyttäytyy ongelmana, vaikka se ihmisten välisessä
toiminnassa on ainoa mahdollisuus. Ihmistieteissä on käytetty paljon energiaa sen
ongelman eliminoimiseksi, että tutkijan toiminnalliset merkitykset vaikuttavat ilmiöön.
Tällöin on vaikea sanoa, missä ilmiö objektiivisesti alkaa ja minkä verran on kysymys
tutkijan omasta vaikutuksesta ja hahmotustavasta.
Yksi tieteen keino nähdä systeemi erillisenä
on irrottaa se taustastaan naulaamalla tämä tausta kiinni. Ilmiön muuttumista
tarkastellaan siis vain joidenkin pysyvien lähtöoletusten sisällä. Tällaisia pysyviä
puiteoletuksia ovat teoreettiset tai moraaliset tutkimuksen lähtökohdat. Mutta jos
lähtöoletukset ovat vääriä, hyväkin lähtöoletuksien sisällä tapahtuva kuvaus on
turha.
Toinen keino saada alati elävien ja
mahdollisesti muuttuvien tapahtumien varjo vangittua tutkimusaineistoon on tallettaa
näitä varjoja tutkimusaineistoksi. Tarkkailun aikana tai jälkeen tehdään
muistiinpanoja, haastatteluja nauhoitetaan, kirjallisia lähteitä kerätään ja
tapahtumia videoidaan. Varsinaisen tutkimuksen analyysi ja raportti tehdään usein
näiden aineistojen pohjalta. Tällöin vuorovaikutus todellisuuden kanssa nähdään
keinona saada tutkimusmateriaalia. Tämä kontakti on kuitenkin hyvin vaarallinen
mahdollisten häiriötekijöiden takia. Miten voidaan ajatella, että tällainen
vuorovaikutuksen hahmotuksen malli voisi sopia lastentarhanopettajalle, joka toimii
keskellä kuohuvaa vuorovaikutusta? .
Jos varhaiskasvatus tieteellistyy, ei
tieteentekijä voi kieltää osallisuuttaan tapahtumien muotoutumiseen. Tieteen tekemisen
normeista tulee yhä enemmän kasvatuksen normeja. Vuorovaikutuksesta tulee keino
vaikuttaa asioihin. Vuorovaikutuksesta tulee laastia, jolla teoreettisia konstruktioita
rakennetaan. Sen takia ei ole samantekevää, millaisin ehdoin varhaiskasvatustiedettä
tehdään. Soveltaessaan tieteellistä todellisuuskäsitystä tiede alkaa määrittää
todellisuuden muotoutumisen ehtoja. Tällöin tiede ei enää pyri ymmärtämään
todellisuutta, vaan yksipuolisesti omista lähtökohdistaan määrittämään
todellisuuden sisällön. Tällöin tieteen säännöt määrittävät, miten lapsia
kasvatetaan ja mikä on lapsuuden merkitys yhteisössämme. Itsensä likoon laittava ja
lapsen tässä ja nyt kohtaava kasvattaja ei tähän traditioon istu. .
Vuorovaikutus on tutkijalle välttämätön paha.
Nähdäkseni ei ole kysymys valinnasta, vaan siitä, että todellisuuden perusluonteeseen
kuuluu aina jonkinasteinen vuorovaikutus, halusimme sitä tai emme. Jos
varhaiskasvatustutkimus haluaa todella keskittyä kasvatustapahtuman ytimeen, sen on
lähdettävä tarkastelemaan sitä muotoutuva vuorovaikutus ja hetkessä piilevien
aavistusten merkitys tunnustaen. Kun lastentarhanopettajien koulutus siirtyy yliopistoon
ja sitä tieteellistetään, siitä on turhaa yrittää siivilöidä kuplivaa elämää
pois - ettei elämä katoa myös käytännön työstä. Varhaiskasvatustutkimus ei voikaan
keskittyä irrottamaan tuloksia todellisuudesta, vaan sen on keskityttävä itse
tutkimusprosessiin. .
Jos varhaiskasvatustutkimusta leimaa etsiminen,
löytäminen ja tieteellisen toiminnan tekeminen, se heijastuu vuorovaikutuksessa lasten
kanssa. Toiminnan analyysiin, ymmärtämiseen ja mittaamiseen opetettu
lastentarhanopettaja voi nähdä syvälle, mutta se ei riitä. Elävä tieteen tekeminen
edellyttää tekijältään uskallusta ja rohkeutta. Merkittävä tutkija osaa nähdä
pienen ja yllättävänkin asian mahdollisen merkityksen. Tieteentekijän on vaikea toimia
ympäristössä, jossa hänen toimintansa on jo etukäteen määritelty. Yliopiston
tiedeyhteisöön siirtyessään lastentarhanopettajien koulutuksen on vain pidettävä
huolta siitä, että elämän ihmeellisyydestä hurmioituminen ei jää professoreiden
yksinoikeudeksi. .
Kun lastentarhanopettajakoulutus siirtyy osaksi
yliopiston tiedeyhteisöä, on varottava, ettei siitä tule olemassaolevan tieteen
etäispäätettä, joka soveltaa valmiita tuloksia. Elävä ilmapiiri edellyttää
kokemusta omasta merkityksestä tapahtumien kehitykselle. Sillä jos opiskelija ei
harjaannu opiskelussaan todellisuuden tekemiseen, hänen on vaikea toteuttaa sitä
myöskään työssään. .
Varhaiskasvatuksella ei ole mitään syytä
mennä sisään yliopiston ovesta hattu kourassa ja nöyristellen. Päinvastoin. Meillä
on mukanamme lapsi, joka elävästi ja aina uudestaan havainnollistaa vuorovaikutuksen
muotoutuvaa perusolemusta. Varhaiskasvatus voi yliopistolle mennessään auttaa
tiedeyhteisöä siirtymään olemassaolevista lainalaisuuksista todellisuuden tekemiseen.
Harjoittelun vähetessä on kontaktia todellisuuteen entisestään kiinteytettävä. .
Prosessin näkökulmasta tiede on jotakin muuta
kuin sen tulokset. Tiede on todellisuuden ilmiöiden väsymätöntä tutkimista ja
jatkuvaa uudelleen prosessointia. Tieteen normittajien ja tietäjien ei tulisi liikaa
kiirehtiä määrittämään todellisuuden tai tieteen tarkoitusta. .
Tieteestä tulee negatiivisen vallankäytön
tapa, jos tieteen nimissä asetetaan tiukat kriteerit sille, mikä on hyväksytty
tutkimuskohde tai tutkimustapa. Tieteentekijät voivat kasvattaa omaa tiedeyhteisön
sisäistä valtaansa, kun he pääsevät määrittämään muiden toimintavaltuuksia,
mutta samalla he heikentävät koko tiedeyhteisön voimaa jumiuttamalla tieteen
olemassaoleviin kaavoihin. .
Lastentarhanopettajakoulutukseen sovellettavat
tieteellisyyden kriteerit tekevät tieteelliseen käyttöön tarkoitetuista normeista
inhimillisen vuorovaikutuksen normeja. Se määrittelisi inhimillisen kulttuurin oikeat
puitteet soveltamalla omia tieteellisyyden kriteerejään inhimillisessä
vuorovaikutuksessa. Lapsen toiminnan olisi tällöin mahduttava tiedeyhteisön legitiimin
toiminnan puitteisiin. Kun tieteentekijät saavat määritellä inhimillisen
vuorovaikutuksen sallitut ja oikeat kriteerit, vaihtavat renki ja isäntä paikkaa:
tieteellisen kulttuurin kriteerit pääsevät määrittelemään lapsen toimintaa.
Tällöin tiede sanoo, mikä lapsen toiminta on oikein ja mikä väärin. Tällöin tiede
myös määrittää todellisuuden lainalaisuuksia, ei enää vain löydä niitä.
Tiedeyhteisö ei ole enää muusta yhteisöstä riippumaton vaan sitä tiedon vallalla
määrittävä instituutio . .
Kysymys ei ole pelkästään tieteen
tehtävästä tai opiskelijan oikeuksista. Muuttuvassa maailmassa lapsi on saatettava
osalliseksi tapahtumien etenemisessä. Vain tällaisessa kulttuurissa voi lapsi kasvaa
todelliseen vuorovaikutukseen, yhteiseen tilanteen lainalaisuuksien muotoiluun. Vain oman
elämysmaailmansa ja ympäristön välisen yhteyden näkevä ihminen voi saada tuntuman
omaan todellisuuden tekemiseensä. Todellisuuden rikastamisen näkökulmasta ei ole
mitään syytä saattaa varhaiskasvatusta tieteen tuloksia todentavaksi koneeksi. Se
palvelee vain instituution tällä hetkellä vallassa olevien intressejä pitämällä
tapahtumia tiettyyn kehikkoon sidottuna. Lapsista tulee olemassaolevan
vallankäyttöjärjestelmän todentajia. .
Jos kävisi niin että
lastentarhanopettajakoulutus joutuisi yliopistossa omaksumaan olemassa olevan tieteen
teorian, se ohjaisi opiskelijoita hahmottamaan lasta tietyn olemassaolevan mallin läpi.
Tällöin kasvattaja voi nähdä ainoastaan lapsen muuttuvan, ei oman pysyvän teoriansa.
Tällöin olisimme taas siinä pisteessä, jossa lapsi nähtäisiin toiminnan objektina.
Lapsi muuttuisi tietyssä olemassaolevassa maailmassa. Lasta ei nähtäisi aikuisen
maailmaa ja hahmotusta muuttavana. Mitä enemmän varhaiskasvatustiede saa sisältönsä
ilosta, turvallisuudesta ja elämän ihmeellisyydestä, sitä enemmän iloa,
turvallisuutta ja elämän ihmeellisyyttä pitää myös sisällään tieteellinen
varhaiskasvatus. Ei ole näköpiirissä sellaista teoriaa, joka antaisi vastauksen
ihmiselämän tärkeimpiin kysymyksiin. Lastentarhanopettaja joutuu kuitenkin kohtaamaan
tällaisia kysymyksiä joka päivä. .
Tämänhetkisen tieteellisen tiedon ja ihmiselle
merkityksellisen tiedon välillä on ammottava kuilu. Mutta koska varhaiskasvatuksessa ei
ole kysymyksessä pelkästään teorian kehittäminen, vaan se koskee nupullaan herkässä
iässä olevia todellisia ihmisiä, ei voida jäädä odottamaan tieteen kehitystä.
Kokemukset ja tuntemukset huutavat huomiota huolimatta siitä, onko niille olemassa
pätevää teoriaa tai mittaria. .
Tiedettä ei missään nimessä tarvitse
hylätä, jos halutaan estää varhaiskasvatusta vieraantumasta todellisuudesta. On vain
pidettävä mielessä, ettei tiede ole tieteen tuloksien soveltamista vaan tieteen
tekemistä. Todella merkittävää tiedettä tehneet ihmiset eivät jää olemassaolevien
lainalaisuuksien jalkoihin, vaan etsivät ja testaavat yhä uudelleen. Lapsen uupumaton
uteliaisuus ja todellisuuden koettelu ovat meidän selkeä kiintopisteemme
tiedemaailmassa. Eivät tieteelliset teoriat tai menetelmät ole ydintä, vaan se
prosessi, jolla pidämme yllä kontaktia todellisuuteen ja osallistumme sen tapahtumiin.
Yliopistoon siirtymisen vahvin puoltaja löytyykin perimmäisen tehtävän
samankaltaisuudesta, jossa tutkija ja lapsi voivat kohdata yhteisen muotoutuvan
todellisuuden äärellä. Tieteellinen varhaiskasvatustutkimus on positiivinen asia,
kunhan se suuntautuu todellisuuteen, eikä siitä irrotettuihin konstruktioihin.