Reunamo, J. 1989c. Tavoitteiden kasvusta mahdollisuuksien kasvuun. Lastentarha
18/89,20-21.
Millainen on todellisuus ja millaisena sen näemme? Ja miten meidän
todellisuutemme hahmottaminen on yhteydessä lasten kasvuun esimerkiksi
päiväkodissa?
Ajatellaan esimerkiksi ihmistä, joka keväällä kylvää porkkanoita. Tavoitteiden
kautta todellisuutta hahmottava ihminen kylvää siemeniä, jotta hän saisi
syksyllä syödä hyviä porkkanoita. Siementen kylvämisellä on tällöin lähinnä
välinearvo. Siementen kylväminen on väline arvokkaan asian saavuttamiseksi. Tapahtuman
arvo piilee tulevaisuudessa. Itse porkkanoiden kasvattamisella ei ole mitään
arvoa sinänsä. Siksi on luonnollista, että tavoitteellisesti suuntautunut
ihminen pelkää: Jos porkkanat eivät kasva, teko on turha. Tavoitteellisesti
todellisuutta hahmottava ihminen näkee toimintansa merkitystä etäälle
sijoittaessaan välttämättä myös menetyksen uhan nousun. Jos porkkanoiden
kasvattamisen merkitys piilee valmiissa porkkanoissa, toiminta menee hukkaan
sadon epäonnistuessa.
Toisaalta voidaan ajatella ihmistä, joka keväällä porkkanoita kylväessään
näkee siemenissä piilevän mahdollisuuden kasvaa porkkanoiksi. Mahdollisuus on
jotakin, joka voidaan nähdä tässä ja nyt. Porkkanoiden kasvattaminen voidaan
hahmottaa tällä hetkellä merkityksellisenä. Kohta minulla on mahdollisuus saada
porkkanoita!
Itse toiminnan, liikkeen, todellisuuden muotoutumisen merkitys kasvaa. Kasvattaminen
ei enää olekaan pelkästään välineellistä pyrkimistä kohti päämäärää, vaan itse
tekemisen merkitys kasvaa. Ihmisen vieraantuneisuus omasta olemisestaan voi
vähetä ja ihminen voi huomata, että kauan salaisuutena pidetty tämä hetki
saattaa sittenkin olla olemassa.
Tavoitteellisesti todellisuutta hahmottava ihminen sijoittaa toiveensa ja
unelmansa tulevaisuuteen: Sitten kun tulee kesä, minä voin pitää hauskaa! Mahdollisuuden
näkevä ihminen elää hauskaa kesäänsä jo nyt: Kohta tulee kesä!
Tavoitetalo on hallinnon ja tieteentekijöiden olemassaolevaan
todellisuuteen perustuva tapa manipuloida lastentarhanopettajaa, jotta hän
suhtautuisi lapseen tavoitteellisesti ja pyrkisi rakentamaan lapsen sisälle
tavoitetalon lain ja asetuksen mukaisesti. Onneksi ihminen ei toimi kuin
napista painamalla. Tämän kirjoituksen tarkoituksena ei siis ole kertoa
lastentarhanopettajalle, millainen hänen todellisuutensa oikein on. Tarkoitus
on havainnollistaa hallintoihmisille ja tieteentekijöille, että ihminen
päämäärään suuntautuvana ilmiönä on kovin kalpea kuva todellisuudesta.
Todellisuus muotoutuu todellisuudessa, eikä ole yksinomaisen riippuvainen
siitä, miten tieteentekijä sen määrittelee. Päiväkodeissa tapahtuu koko ajan
paljon ihmeellistä, joka moninverroin ylittää kaikki tavoitetalon hienot tavoitteet.
On uskomatonta, miten päiväkodeissa tehdään hienoa työtä, vaikka virallinen
taho mielikuvituksettomuudessaan näkee tavoitetalon toteutumisen olemassaolon
korkeimmaksi asteeksi. Päiväkodeissa tehdään ihmeitä, joita ei voi sanoin
kuvata.
Tavoitteiden pohjalta nouseva kasvatusnäkemys on kuin insinööritiedettä. Olemassaoleva
todellisuus pyritään muotoilemaan sellaiseksi, että tavoite on toteutunut. Tällöin
tärkeäksi tulee, kuka hallitsee olemassaolevaa todellisuutta. Jos ihmisellä on
tavoite, jonka hän haluaa toteuttaa, hänen on muotoiltava todellisuus
sellaiseksi, että todellisuuden "liikeradat" johtavat tavoitteen
toteutumiseen. Tällä määritelmällä hyvä lastentarhanopettaja on sellainen, joka
pystyy manipuloimaan lasten toimintasysteemejä siten, että hänen päässään oleva
tavoitekehikko toteutuu. Hyvä kasvattaja olisi sellainen, joka kykenisi
siirtämään päässään olevan kuvan tavoitteesta lapseen. Näin
lastentarhanopettaja saadaan itseohjautuvasti hallinnon vallan välineeksi.
Mahdollisuuden hahmottaminen on sen sijaan erilainen prosessi. Mahdollisuus
on jotakin, joka on vasta muotoutumassa. Me olemme päiväkodissa, mitä ihmettä
täällä oikein tapahtuu ja mitä täällä voisi tapahtua! Aikuinen ja lapsi voivat
yhdessä kohdata todellisuuden suorempaan ilman, että lapsesta tarvitsisi tehdä
kasvatuksen objektia. Meidän ei tarvitse uhrautua lapsen hyväksi, vaan voimme
yhdessä lapsen kanssa muodostaa uutta ja ihmeellistä maailmaa. Meidän ei
tarvitse odottaa palkintoa uhrautuvaisuudestamme taivaassa tai toisilta
ihmisiltä taivasteluja meidän suunnattomasta uhrautuvaisuudestamme. Olemme
lapsen kanssa todellisuuden tekijöitä.
Lapsi kyllä oppii olemaan objekti. Hän vaistoaa kyllä, milloin hän on
kasvatuksen kohde. Olemassaolevan todellisuuden puolestapuhujat sanovat usein,
että lapsesta tulee subjekti, kun tavoitteena on hänen oma-aloitteisuutensa
kehittäminen. Mutta todellisuudessa me vain siirrämme lapseen sellaista toimintamallia,
jossa hän oppii tekemään itse itsestään objektin. Hän oppii asettamaan
itselleen tavoitteita koulussa, opiskelussa, pätemään yhteiskunnassa,
odottamaan lasten kasvua, eläkkeelle pääsyä. Näyttäydymme alisteisina omille
tavoitteillemme. Olemme välineitä tavoitteidemme toteuttamiseksi.
Nykyään yleinen ajattelumalli on, että ihminen voi olla todellisuuden
subjekti vasta aikuisena. Mutta jos ihminen on koko lapsuutensa saanut
kokemuksia objektina olosta, ei muutos ole enää helppo. Ajatellaan opiskelijaa,
joka on päiväkodissa ja koulussa oppinut olemassaolevaan todellisuuteen
perustuvan OBJEKTIIVISEN todellisuuskuvan. Hän ei ensi sijassa halua oppia,
vaan hän haluaa, että häntä opetetaan. Objektina itsensä näkevä ihminen ei
halua viihtyä. Hän haluaa, että häntä viihdytetään.
Lapsi oppii kyllä olemaan myös enemmän subjekti, todellisuuden tekijä, jos
me lisäämme lapsen mahdollisuuksia. Ihminen, joka pienestä pitäen on saanut
kokemuksia auktoriteettivapaasta todellisuudesta, voi suhtautua
auktoriteetteihin luontevammin aikuisenakin. Auktoriteetti ei ole jotakin, jota
täytyy joko totella tai jota täytyy vastustaa, vaan auktoriteetti näyttäytyy
vallan käyttäjänä, josta huolimatta voidaan toimia. Säännön painoarvo vähenee
ja todellisuuden painoarvo kasvaa.
Jotta todellisuuskäsityksemme ei vääristy liikaa, on syytä muistaa, että
tiede on osa todellisuutta eikä päinvastoin. Jos varhaiskasvatustiede suostuu
muiden tieteiden osaksi, se samalla joutuu ottamaan sen lähtökohdat annettuna. Jos
me haluamme lapsista objekteja, tervetuloa objektiivinen kasvatustiede. Objektien
kautta voimme nähdä todellisuuden olemassaolevana, jolloin todellisuuden voi
omistaa. Silloin todellisuus voi näyttäytyä hallinnan, manipuloinnin,
kontrolloinnin ja tavoitteiden maailmana. Mutta Hesarissa ei ole
"todellisuutta myytävänä" osastoa, on vain erilaisia objekteja
myytävänä.
Nykyisessä postmodernissa yhteiskunnassa emme ole osa yhteisiä tavoitteita,
vaan ennemminkin osa yhteistä todellisuutta. Yhteisyys ei lisäänny niinkään
yhteisillä säännöillä, vaan yhteisellä vuorovaikutuksella. Tämä on syytä
muistaa myös miettiessämme varhaiskasvatustieteen muotoutumista. Varhaiskasvatustieteen
ei tarvitse olla alisteinen muille tieteille, vaan sen on toimittava
todellisuuden ehdoilla. Vain todellisuudessa ilmenevä vuorovaikutus on mittana
hyvälle varhaiskasvatukselle. Tämä kirjoitus haluaisi olla kunnianosoitus
niille päiväkodin työntekijöille, jotka tekevät hyvää työtä päiväkodissa
kasvatustieteestä huolimatta.
Kognitivistinen kasvatustiede muistuttaa vanhaa Newtonilaista käsitystä
maailmaneetteristä. Todellisuudessa olisi olemassa jokin absoluuttinen avaruus,
johon todellisuudessa tapahtuvaa liikettä voisi suhteuttaa. Mutta Einstein
osoitti, että hedelmällisempi tapa hahmottaa todellisuutta on
vuorovaikutussuhteiden kautta. Termodynamiikan laki sanoo, että kaikki
systeemit ovat välttämättä VUOROvaikutuksessa keskenään. Kvanttifysiikka on
osoittanut, että havaitsija on aina todellisuuden tekijä. Varhaiskasvatustiede
voisi olla tien avaaja, eikä kasvatustieteen etäispääte.
Kysymys on vallasta, mutta historia on osoittanut. ettei pelkällä vallalla
voida estää todellisuuden tunkeutumista tajuntaamme. Todellisuus voidaan nähdä
mahdollisuuksien kautta avautuvana, ei tavoitteiden ympärille kietoutuvana. Kasvatuksen
ei tarvitse olla tavoitteita toteuttava kone, vaan se voi olla mahdollisuuksien
avaaja. Todellisuudesta on taipuvainen muodostumaan sellainen, kuin näemme sen
olevan. Siksi tieteen tulisi nähdä todellisuus ei olemassaolevana vaan
muotoutuvana.
Osoittakaamme luottamusta kasvatustieteilijään. Hänelläkin on mahdollisuus
oppia näkemään päiväkoti mahdollisuuksien maailmana. Einstein kiteyttää
avautuvan systeemin mahdollisuudet seuraavasti: "Niin kauan kuin energiaa
ei vapauteta, sitä ei voida huomata. Se on kuin fantastisen rikas mies, joka ei
milloinkaan käytä tai anna pois penniäkään - ja kukaan ei voi tietää kuinka
rikas hän on." Lapsessa on loputtomat mahdollisuudet. Ja miten huikeina ne
tämän hetken päiväkotitodellisuudessa toteutuvatkaan!
Jyrki Reunamo