Reunamo, J. 1989a. Tavoitteellinen kasvatus: kahle vai apu? Lastentarha
4/89, 7-9.
Varhaiskasvatuksen kasvatustoiminta on tavoitteellista. Tavoitteellisen
kasvatuksen idea on syvään juurrutettu itsestäänselvyys. Joskus olisi kuitenkin
hyvä miettiä kasvatuksen perusteitakin. Käsittääkseni tämän hetken
varhaiskasvatuksessa erilaiset tavoitteet ja tavoitejärjestelmät voivat päivä
päivältä paremmin, mutta lapsi tavoitepihteihin joutuessaan entistä huonommin.
1. Tavoitteisiin sitoutuminen estää ihmistä näkemästä lasta, tätä hetkeä. Ajatellaan
tavoitteellisesti orientoitunutta palokuntaa, joka saapuu sammuttamaan
tulipaloa. Tavoitteellisesta toiminnasta huolimatta talo sattuu palamaan
perustuksiaan myöten. Palomiehet arvioivat toimintaansa: Toiminta eteni
erittäin hyvin tavoitteiden suunnassa, yhteistyö palomiesten välillä oli
erinomaista, samoin tilankäyttö jne. Tavoitteisiin sitoutuminen estää kuitenkin
näkemästä liikettä; mikä on todellisuus ja mitä tapahtuu. Jonkun olisi pitänyt
huomata avata vesihana.
2. Tavoitteisiinsa sitoutunut ihminen jää tavoitteidensa vangiksi. Palokunta
on ottanut opikseen talon palamisesta ja päättää kohdistaa huomionsa
toimintaan. Tavoitteellisessa toiminnassa yksi tapa päästä tähän on
konkreettiset, havaittavat ja toiminnalliset tavoitteet. Palokunnan fyysisen
toiminnan luonteeseen liittyen on helppo asettaa toiminnallisia tavoitteita,
joiden toteutuminen on helppo havaita. Palokunta asettaa tavoitteekseen avata
vesihanan.
He tässä myös onnistuvat, mutta talo palaa taas. Tavoitteisiin sitoutuminen
lukitsee tilanteen, se estää näkemästä tilanteen potentiaalisia
mahdollisuuksia. Kokonaisuus, todellisuuden monimuotoisuus häviää. Me
määrittelemme lapsen. Lapsi ei saa kasvaa kokonaisena ihmisenä, vaan meidän
viipaloimanamme. Tässä hetkessä lapsella on tuhansia mahdollisuuksia. mutta me
näemme vain yhden. Teemme lapsesta varjokuvan.
3. Ihminen hukkaa sitoutumisensa elämään sitoutumalla tavoitteisiin. Palokuntamme
on vihdoin onnistunut tavoitteessaan ja seuraavan talon seinät ovat jääneet
pystyyn. Kehikko on onnistuttu säilyttämään. Seurauksena on autiotalo, joka on
sisältä kylmä, mutta jonka rakenteet ovat pystyssä. Talo on lujasti ja jäykästi
paikoillaan, mutta elämän lämmin liekki ei tee oloa kotoisaksi. Kun tässä
hetkessä ei ole merkitystä, tilalle nousevat tavoitteet, jotka ovat sekä
laastia että tiiliä kehikon vahvistamisessa. Tulevaisuuteen sitoutuminen
aiheuttaa välttämättä välittyneisyyden. Tällä hetkellä ei sinänsä ole
merkitystä muuta kuin tavoitteen saavuttamisen välineenä. Yhteiskunnan
kehikkojen monimuotoistuessa ja ihmisen yhä tiukemmin sitoutuessa
tavoitteisiinsa hän ristiriitaisten tästä hetkestä eriytyneiden kehikkojen
paineessa hukkaa kokonaan yhteytensä omaan minäänsä. Kuitenkin ainoa asia, joka
on olemassa ja on varma, on tämä hetki. Tämä hetki on ollut meillä aina. Ei ole
muuta. Lapsi erilaisten tavoitepaineiden ristitulessa hukkaa ainutkertaisen
kykynsä toimia toiminnan ilosta.
4. Tavoitteisiin sitoutuminen antaa mahdollisuuden pelolle. Tavoite on
jotakin, jota ei ole olemassa tällä hetkellä tai jotakin sellaista, joka
halutaan säilyttää seuraavaan hetkeen. Mitä enemmän ihminen hahmottaa elämänsä
merkityksen liittyvän tavoitteisiin, sitä enemmän ihmisen elämän merkitys
vähenee, jos tavoitteet eivät toteudu. Mitä enemmän ihminen sitoutuu
tavoitteisiin, sitä enemmän ihminen jää ympäristön valtaan.
Ympäristön järjestyminen tavoitteiden suuntaan määrittää ihmisenä olemisen
arvon. Ihminen ei voi enää itse määrittää omaa arvoaan, olla oman elämänsä
subjekti, vaan hän joutuu kamppailuun elämästä ja kuolemasta loputtomassa
tavoiteviidakossa. Lapsen tulisi oppia ennakoimaan positiivisia tilanteita,
eikä hukata elämän mahdollisuuksia sokeaan onnistumisen tavoitteluun. On totta,
että pelko ajaa monia ihmisiä eteenpäin. Positiivisempi mahdollisuus olisi
kuitenkin tässä hetkessä piilevät ihmeelliset mahdollisuudet .
5. Tavoitteisiin sitoutuminen saa ihmisen kiinnittymään elämän ulkoisiin
puitteisiin. Kun ihminen on hävittänyt yhteytensä tähän hetkeen, omaan
itseensä, muihin ihmisiin ja elämään yleensä, hän ei voi enää nähdä elämän
liekkiä, elämän merkitykseen liittyvää kipinää. Mitä suurempi vieraantuneisuus,
sitä tärkeämmäksi tulee kehikon mitattavuus. Materia, lelujen määrä, auton
kiihtyvyys. kyky juosta nopeasti jne. ovat varmoja tapoja mitata omaa arvoaan
hahmottamassaan kehikossa. Merkitysrakenteiden siirtäminen ulkoisiin
puitteisiin kuitenkin vähentää ihmisen ja elämän arvoa sinänsä. Jos ihminen
haluaa arvostaa omaa itseään. sen on välttämättä tapahduttava suhteessa muihin.
Jos ihminen on tehnyt jotakin hyvää se ei vielä riitä. Merkityksen teko saa
vasta kun toiset antavat teolle arvon. Näin ollen itse toiminta ei ole
arvokasta, vaan vasta sen arvottaminen kehikossa. Koska kuitenkin tämä hetki ja
liike ovat aina ensisijaisia todellisuutta määrittäviä tekijöitä. todellisuus
ja hahmottaminen irtaantuvat yhä enemmän. Lapsi, elämä ja lapsen oma tekeminen
eivät ole tärkeitä. Ulkopuoliset päättävat lapsen (ihmisen) elämästä ja sen
arvosta.
6. Tavoitteisiin sitoutuminen voimistaa yhteisen pysyvän kehikon painetta. Jos
ihminen on sitoutunut voimakkaasti tavoitteisiinsa, muutos esimerkiksi
yhteiskunnallisessa kehikossa nähdään välttämättä häiriönä. Samoin lasten
kanssa opettaja näkee tilanteen ehdoissa ilmenevät muutokset välttämättä
epäsosiaalisina, jos hän on voimakkaasti sitoutunut kasvatustavoitteisiin. Esimerkiksi
tekniikan kehittyminen pienentää ja monimutkaistaa meidän maailmaamme. Muutosten
kiihtyvässä vauhdissa suvaitsemattomuutta parempi tapa estää kaaos on
liikkeeseen mukaan meneminen. Koska meillä on aina tämä hetki, ainoa tapa elää
on huomata elävänsä nyt. Tavoitteellisesti orientoitunut kasvattaja tukahduttaa
tässä hetkessä piilevät mahdollisuudet ja lapset luovuuden .
7. Tavoitteisiin sitoutuminen kapeuttaa elämää. Ajatellaan esimerkkiä, jossa
opettaja lähtee lasten kanssa metsään retkelle tavoitteenaan oppia arvostamaan
luontoa ja saamaan tietoa luonnosta. Joku lapsi löytää valkoisen kiven, joka
hänen mielestään on aivan ihmeellinen. Onkohan se aarre? Siitä näkee melkein
läpi! Ope katso minkä ihmeen arvokkaan löysin! Opettaja. joka on sitoutunut
tavoitteeseensa. kertoo lapselle kysymyksessä olevan vain tavallisen kiven. Lapsi
tietää nyt enemmän, hän tiedollinen kehikkonsa on yhä parempi. Mutta kivestä on
hävinnyt sen olemuksellinen ihmeellisyys. Merkitys voidaan nähdä vain yhdessä
lapsen kanssa kiveä. metsää, elämää ihmetellessä. Elämällä. Lapsi ei opi
arvostamaan luontoa, jos hänelle vain tiedollisesti opetetaan luonnon olevan
arvokasta. Luonnon arvon oppii kun ihminen saa arvokkaan kokemuksen luonnosta. Kokemuksen
arvo voi kasvaa vain tässä hetkessä. Tavoite leikkaa aina osan tilanteen
todellisuudesta ja potentiaalista pois.
8. Tavoitteisiin sitoutuminen johtaa vajaakapasiteettiin, elämän
kieltämiseen. Tavoitteisiin sitoutunut ihminen määrittelee itsensä
tavoitteidensa mukaan. Ihmisestä tulee kuollut objekti. Minä olen tällainen. Oman
itsensä määrittely on aina välttämättä typistävää. Minä nyt vaan olen
tällainen. Mahtipontisiinkaan tavoitteisiin sitoutunut ihminen ei voi puhjeta
elämään tässä ja nyt. Tämä hetki näyttäytyy hänelle millisekuntina, jonka
aikana tavoitteesta voidaan saavuttaa niin pieni osa. ettei tähän hetkeen
kannata juuttua. Tämä hetki näyttäytyy häiritsevänä kiusankappaleena. vaikka se
on kaikki mitä meillä on! Yleisistä tavoitteista johdetaan
keskusaihetavoitteita, keskusaihetavoitteista edelleen päivän ja tuokion
tavoitteita. Elämä typistetään ja mitätöidään.
9. Tavoitteisiin sitoutuminen. antaa tavoitteille itseisarvon. Tavoitteet
ovat osa todellisuutta jossa elämme. koska ihmiset hahmottavat maailmaa
osittain tavoitteidensa kautta. Kuten mikä tahansa systeemi, myös
tavoitesysteemi luo itselleen enemmän tai vähemmän omalakisen systeemin, joka
alkaa elää osittain omaa elämäänsä. Esimerkiksi sitouduttaessa
tavoitekasvatukseen, sitoudutaan toimimaan kasvatustavoitteille alisteisina. Kasvatustavoitteista
voi tulla esimerkiksi vallan välineitä: kasvattaja määrittää ovatko tavoitteet
toteutuneet vai eivät. Arvioitaessa lapsia, opiskelijoita, tuloksia, joudutaan
välttämättä toimimaan systeemissä. joka ei enää pelkästään liitykään
positiivisiin tuloksiin. Mukana on tavoitesysteemin oma sisäinen liike ja
erilaiset kytkennät. Tavoitteet liittyvätkin tiiviisti erilaisiin
hierarkioihin. jotka taas perustuvat joihinkin toisiin tavoitehierarkioihin. Koko
tavoitehierarkiarakennelma perustuu kuitenkin perusteiltaan virheelliseen
todellisuuden hahmottamiseen. Tavoitteen tavoitteen tavoite saa ihmisen elämän
sirpaloitumaan. Kaikki ihmiset tavoittelevat jotakin ja he järkevinä
ajattelijoina pystyvät tavoitteensa nimeämään, mutta kukaan ei enää tiedä
miksi. On oltava tavoite, jotta on jotakin tavoiteltavaa. Tavoitekehikon
olennainen merkitys on siinä, että on oltava yhteisiä tavoitteita systeemin
ylläpitämiseksi. Tavoitteen tarkoitus on tavoite.
10. Tavoitteisiin sitoutuminen tekee muista objektin. Kasvatuksen tavoitteiden
on näyttävä lapsessa. Lapsessa tapahtuva arvokas kehitys on oltava meidän
kontrollissamme, meistä lähtöisin ja meidän ymmärrettävissämme. Tavoitteisiin
sitoutuessamme asetamme toiselle ihmiselle tavoitekehikon toteutumisen
vaatimuksen. Jos lapsi elää jotakin arvokasta, jota me emme ymmärrä omien
tavoitteidemme puitteissa, me emme voi havaita sen merkitystä. Me kapeutamme
muut omalle tasollemme. Tavoitteisiin sitoutumisen yksi muihin heijastumisen
muoto on valta: minun kehikkoni on näyttävä lapsessa. Esimerkiksi kasvattaja
päättää koska lapsi onnistuu tai epäonnistuu, vieraantuu, on tottelematon jne. Tavoitteisiin
sitoutuminen estää lapsen omaehtoisen toiminnan. Lapsen mukaan ottaminen
tavoitteiden asetteluun ei tee lapsesta subjektia, vaan harjoittaa häntä jo
pienestä pitäen olemaan oman olemisensa objekti. Lapsen sosiaalistumisesta
tulee vallitsevan systeemin sisäistymistä.
11. Tavoitteisiin sitoutuminen tukahduttaa ihmisen tunneelämän positiivisen
puolen. Syyllisyys voi kasvaa vain hahmotettaessa itse huonommaksi suhteessa
johonkin. Kateus on mahdollista vain kehikoiden kautta maailmaa hahmotettaessa.
Autoritaarisuus on mahdollista vain erilaisissa kehikoissa. Tietoinen vieraantuminen
on mahdollista vain hahmotettaessa itse kehikon ulkopuolella olevaksi. Ahdistus
voi kasvaa kehikoiden välisenä tai todellisuuden ja kehikon välisenä
ristiriitana. Ihminen voi lannistua vain suhteessa kehikkoon. Sen sijaan
turvallisuus, ilo ja ihme kasvavat tämän hetken jonkinasteisesta avoimuudesta.
12. Tavoitteellisuus vie energiaa elämältä, lapsen kanssa olemiselta. Tavoiteviidakko
hävittää elämän olemuksen näkyvistämme. Ihminen toteuttaa pakonomaisesti
tavoitteen tavoitetta, eikä huomaa lapsen mahdollisuuksia; monipuolinen
kasvualusta tuhotaan suorilla riveillä. Koska ihminen on välttämättä ja
ainoastaan tässä hetkessä toimiva, on hahmottamisen perustaksi otettava tämä
hetki. Tätä hetkeä ei voi lähestyä väkivalloin tavoittelemalla, jolloin elämä
ainoastaan etääntyy. Tavoitteellisuus on tekosyy olla elämättä elämäänsä.