Reunamo,J. 1988.Piaget tuhoaa
lapsen! Lastentarha19-20/88, 21.
Piaget'n idea lapsen vuorovaikutuksesta
ympäristön kanssa on leimannut varhaiskasvatuskeskustelua Suomessakin jo
pitkään. Piaget'n näkemys vuorovaikutuksesta on yhä vahvemmin tulossa myös
päiväkotien käytännön toimintaan. Mutta pelkkä sana vuorovaikutus ei vielä tee
lapsesta aktiivista ympäristöön vaikuttajaa. Pelkkä annetussa kehyksessä
tapahtuva prosessi vain korostaa lapsen passiivisuutta. Piaget'n toiminnan ja
vuorovaikutuksen malli on vaarallinen.
Piaget'hen liittyvä kritiikki on usein
keskittynyt tunteiden ja sosiaalisten ilmiöiden unohtamiseen, mutta toki
ihmisellä on oikeus valita näkökulma, josta hän lasta tutkii. Olennaista onkin
se passiivinen ja paikalleen pysähtynyt vuorovaikutuksen malli, joka hänen
teoriastaan välittyy.
Piaget'n maailmassa on olemassa jotkut
tietyt lainalaisuudet, jotka lapsi vuorovaikutuksen kautta vähitellen sisäistää
ja jotka lopulta muodostuvat abstraktin ajattelun aineksiksi. Lapsen olennainen
prosessi on mukautuminen eli pyrkimys adaptaatioon.
Elämä nähdään prosessina, jonka
lainalaisuudet täytyy ensin oppia tuntemaan. Kun nämä pysyvät lainalaisuudet on
opittu, tässä pysyvien lainalaisuuksien maailmassa ihminen pyrkii adaptoitumaan
mahdollisimman hyvin (vrt. biologinen eloonjäämistaistelu) .
Piaget'n käsitys toiminnasta
vuorovaikutuksena on muuttanut ratkaisevasti käsitystä tieteen lapsikuvasta.
Lasta ei enää nähdä passiivisesti ympäristöön reagoivana, vaan aktiivisena ja
tasa-arvoisena toimijana, jonka operatiiviset ja kognitiiviset rakenteet
muotoutuvat tässä vuorovaikutuksessa.
Staattinen todellisuuskäsitys kuitenkin
leikkaa olennaisimman osan lapsen ja todellisuuden välisestä suhteesta. Jostain
syystä aina tarkastellaan lapsen adaptaatiota annetussa todellisuudessa, ei
juurikaan todellisuuden adaptoitumista lapsen tahdon mukaan.
Lapsen sisäisiin tekijöihin
(struktuureihin) keskittynyt Piaget näkee symbolisen leikin lapsen ainoana
mahdollisuutena sulauttaa todellisuutta minän tarpeita vastaavaksi, joka sekin
on kuvitteellista: vain lapsen itse rakentamat merkitsimet taipuvat hänen
tahtonsa mukaan, ei ympäristö.
Piaget'n omin sanoin: "Symbolinen
leikki on epäilemättä lapsen leikkien huippu... Kun lapsen on lakkaamatta
sopeuduttava vanhempien ihmisten sosiaaliseen maailmaan, jonka intressit ja
säännöt pysyvät hänelle outoina ja ulkonaisina, ja fyysisenä maailmana, jota
hän vielä ymmärtää huonosti, hän ei onnistu aikuisten tavoin tyydyttämään
persoonallisuutensa emotionaalisia eikä edes älyllisiä tarpeita näiden
sopeutumisten välityksellä, jotka aikaisten kohdalla ovat miltei täydellisiä
mutta jotka lapsella ovat sitä epätäydellisempiä mitä nuorempi hän on. Niinpä
hänen emotionaalisen ja älyllisen tasapainonsa kannalta on välttämätöntä, että
hänellä on käytössään sellainen toiminnan sektori, jossa toiminnan motivaationa
ei ole todellisuuteen sopeutuminen vaan päinvastoin todellisuuden sulauttaminen
minään ilman mitään pakotteita tai velvoitteita. Juuri leikki on tällaista
toimintaa, joka muuntaa todellisuaden enemmän tai vähemmän pohtaan
sulauttamisen kautta minän tarpeisiin sopivaksi... On siis välttämätöntä, että
lapselVa on käytössään myös aivan oma ilmaisukeinonsa, toisin sanoen hänen
itsensä rakentamajärjestelma merkitslmiä, jotka taipuvat hänen tahtonsa mukaan.
" (Piaget, J. & Inhelder, B. 1977. Lapsen psykologia. Jyvaskylä:
Gummerus Oy).
Mutta elävä elämä on toisaalla. Otetaan
konkreettinen esimerkki: Päiväkodin säännöt ("lait") saattavat
sisältää seuraavanlaisen "järjestelmän merkitsimiä": Aikuinen
kehottaa lasta leikkimään hivenen hiljempaa. Se voidaan tulkita todellisuuden
laiksi, johon lapsen tulee sopeutua. Mutta tästä näkökulmasta puuttuu kokonaan
ajatus, että myös ihmisen tapa hahmottaa todellisuuden lainalaisuuksia
vaikuttaa konkreettisesti siihen, millainen todellisuudesta muodostuu.
Jos esimerkiksi lapsi näkee aikuisen
kehotuksen ei pyyntönä vaan valtapelinä, hänen todellisuuden hahmottamisensa
saa tilanteen muuttumaan helposti valtapeliksi .
Eli lapsi on elävässä elämässä aktiivinen
vaikuttaja todellisuuden lainalaisuuksissa. Todellisuudessakin lapsen itsensä
rakentama merkitsinjärjestelmä muokkaa todellisuuden lakeja.
Jos esimerkin lapsi hahmottaa todellisuuden
aikuisen kehotukseksi, lapsen toimintakin liittyy silloin helposti kehotukseen.
Jos hän taas näkee todellisuuden esimerkiksi erilaisten valtapelien
temmellyskenttänä, hänelle todellisuuden lakien noudattaminen saattaakin
liittyä esimerkiksi aikuisen haastamiseen kamppailuun .
Mutta miksi Piaget'lainen passiivisen
vuorovaikutuksen idea on niin vaarallinen? Koska(kuten juuri edellä kuvattiin)
todellisuuden lakien havaitsemistapa muuttaa todellisuuden lakeja. Tapa nähdä
lapsi muuttaa lasta.
Jos me näemme lapsen vuorovaikutuksen
olennaisesti passiivisena, lapsi (todellisuus) on taipuvainen muuttumaan
tällaiseksi. Kun adaptaatio ja lapsen vuorovaikutus nähdään tapana sulauttaa ja
mukauttaa todellisuuden ilmiöitä sisäisiin struktuureihin, syntyy lapsen
toiminnasta kuva, jossa lapsi pyrkii muuttamaan omaa käyttäytymistään
ympäristöön sopivaksi. Lasta ei nähdä todellisuutta muuttavana ja kehittävänä
tekijänä, joka voisi pyrkiä muuhun kuin vallitseviin oloihin sopeutumiseen. Kun
aikuinen näkee lapsen näin, lapsesta helposti myös tulee tallainen.
Tarvittaisiin näkökulma, jossa lasta ei
nähtäisi pelkästään ympäristöön adaptoituvana, vaan jossa myös lapsi pyrkii
muuttamaan todellisuutta omiin tarpeisiinsa ja skeemoihinsa sopiviksi. Ja
vuorovaikutus on nähtävä niin, että hän myös siinä joka tapauksessa onnistuu!
Korostan lopuksi varmuuden vuoksi, että
Piaget'n kritiikkini ei liity kognitiivisten struktuurien painottumiseen tai
fyysiseen maailmaan keskittymiseen, vaan kaiken perustana olevan
vuorovaikutussuhteen väärinymmärrykseen. Jos perusta on väärä, ei
pintakuohuihin voi tukeutua. Piaget pois päiväkodista ! Jos kukaan ei ole
kanssani eri mieltä näen hiljaisuuden hyväksymisen merkiksi.