Reunamo,J. 1993.Mahdollisuuksien maailmaa mittaamaan! Lastentarha 4/93,
30-31, 63.
Lasten kehityksen mittaamisen perusidea on, että lasten kasvatustoiminnan
tuloksellisuuden määrää se, miten hyvin aikuisten mielikuvat ovat toteutuneet. Lasten
kasvatus on sitä tuloksellisempaa, mitä paremmin aikuisten mielikuvat ovat
menneet läpi. Kun halutaan paras mahdollinen tulos, voimavarat on keskitettävä
asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen. Tällaisen mittarin puutteena on, että
lapsen asetettuihin tavoitteisiin liittymätön toiminta on vaikea nähdä
arvokkaana. Kun toiminnan arvon lähtökohta on aikuisten mielikuvien
toteutuminen, lapsen omaehtoinen ja toisenlainen toiminta on vaikeampi nähdä
positiivisena.
Mittari määrittää tuloksellisuudeksi sen, miten paljon aikuiset pystyvät
saamaan lapset omien ideoidensa kaltaisiksi. Kuitenkin ihmiselle on tärkeää,
että häntä arvostetaan hänen omista lähtökohdistaan eikä vain siitä, miten
hyvin hän on täyttänyt häneen kohdistetut toiveet. Tällaisessa mittarissa ei
voi näkyä vuoden kuluessa virinneet uudet ihmeelliset mahdollisuudet. Mikään
uusi, ennalta arvaamaton ei kuulu mittarin piiriin. Vuosi on kulunut hyvin, kun
aikuisen suunnitelma on toteutunut. Toiminta on tuloksellista, kun aikuisten
mielikuvat ovat menneet läpi.
Hyvät mahdollisuudet ovat parempi tae hyvälle toiminnalle kuin hyvät
tavoitteet. Päivähoito ei ole pelkästään sitä, että saamme omat ideamme
toteutumaan, vaan että päivähoidon kulttuuri, elämä, on rikasta ja mehevää. Päivähoitoa
ei ole syytä nähdä moottoritienä, jossa lapsia viedään mahdollisimman nopeasti
tiettyyn suuntaan. Päiväkoti on tarha, jonka sävykkäässä ilmapiirissä lapsen
potentiaali saa puhjeta kukkaan. Millaisella mittarilla mahdollisuuksien
maailmaa mitataan? Tässä eräs ehdotus.
Ensimmäiseen sarakkeeseen kirjataan lapsen intressit, vahvuudet ja
potentiaali. Ihminen voi olla tietoisessa vuorovaikutuksessa vain sellaisten
asioiden kanssa, jotka hän voi havaita. Sen takia aloitetaan lapsessa piilevien
mahdollisuuksien kirjaamisella. Mahdollisuuksien arviointi on runsaudessa
kahlaamista. Lapsi osaa monia asioita. Hän on väsymätön todellisuuden tekijä ja
ihmettelijä. Lapsen sydämeen mahtuu koko maailman tunteet ja draamat.
Silmien avaamiseksi on syytä kirjata useita asioita. Listaa ensin ranskalaisin
viivoin seitsemän asiaa, jotka lasta kiinnostavat, mitä hän rakastaa. Sen
jälkeen listaa viisi sellaista asiaa, joissa lapsi on pätevä. Lopuksi kirjaa
vielä kolme asiaa, joihin lapsi ei ole vielä herännyt, mutta jotka saattaisivat
rikastuttaa hänen ja muidenkin elämää. Lapsi on syytä ottaa mukaan listan
tekemiseen, samoin vanhemmat. Elämän mahdollisuudet eivät ole olemassaolevia
rikkauksia. Siksi tässä kohdassa täytyy ideoida rohkeasti. Jo hyvien puolien
kirjaaminen auttaa. Meidän on helpompi työssämme nähdä lapsen toiminnan
rikkaus, kun me sitä aktiivisesti etsimme. Kun me keskitymme lapsessa
konkretisoituvaan hyvään, me työskentelemme enemmän tämän hyvän kanssa. Toiseen
sarakkeeseen kirjataan mahdollisuuksien toiminnallinen avaaminen. Miten
ylläpidämme lapsen kipinää? Miten suomme lapselle riittävästi tilaa päivän
hulinoissa? Miten olemme mukana rikastamassa vuorovaikutusta? Miten vaalimme
lapsen rauhaa? Ei riitä että näemme lapsen hyvänä. Meidän täytyy saada
toiminnallinen kontakti tähän hyvään.
Toiseen sarakkeeseen johdetaan ensimmäisen sarakkeen huomioista kustakin
yksi toimintamahdollisuus, jolla voidaan käytännössä edesauttaa tilannetta.
Tähän voidaan myös kirjata tilanteita, joissa lapsen kiinnostus tai potentiaali
on esillä. Vuorovaikutuksen näkökulmasta ei voida vain ajatella, että aikuiset
auttaisivat lasta mahdollisuuksien avaamisessa. Lapsi on myös yhteisössään
potentiaalinen ja todellinen rikkaus. On avattava silmät näkemään. On
kirjattava ideoita siitä, miten lapsi voi olla oikeasti tarpeellinen omalle
yhteisölleen.
Todellisia kokemuksia omasta merkityksestään lapsi voi saada vain
todellisuudesta. Lapsen on koettava, että hän on muille tarpeellinen ja tärkeä.
Meidän on nähtävä lapsi tukenamme ja elämämme rikastuttajana. Kun lapsi kantaa
oman kortensa kekoon osallistumalla yhteisen toiminnanmuotoutumiseen, meidän on
huomattava asian merkitys. Meidän täytyy aktiivisesti ideoida ja kirjata
keinoja lapsen osallistumisen lisäämiseksi. Kun lapsi kokee, että hänen
panoksestaan välitetään, hän oppii itsekin antamaan toiminnalleen painoa. Tällöin
lapsen toiminnalla on arvoa, ei vain lapsen ulkopuolella olevilla kriteereillä.
Kun olemme löytäneet runsaasti toimintamahdollisuuksia, voimme helpommin
nähdä siirtyvämme uimaan mahdollisuuksien mereen. Meillä on yhden reitin
sijasta paljon erilaisia mielekkäitä vaihtoehtoja. Tuloksellista ei ole enää
pelkästään se, että saamme omat ideamme toteutumaan, vaan että elämme rikkaassa
todellisuudessa. Kun meillä on paljon lapsen lähtökohtiin liittyviä
toimintamahdollisuuksia ja keskitymme niitä avaamaan ja syventämään, saamme
helpommin kontaktin lapsen maailmaan.
Kirjattua listaa on varottava katsomasta tavoitteellisesti. Mahtava
viidentoista tavoitteen visio nujertaa urheankin lastentarhanopettajan. Listaa
kannattaa katsoa pikemminkin virikkeenä ja herättelijänä uusien ja ihmeellisten
maailmojen tutkimisessa. Suuntaudumme nykytilan ja tavoitetilan välistä kohti
tässä hetkessä pulppuavaa elämää, keskelle todellisuuden mahdollisuuksia.
Kolmanteen sarakkeeseen listataan toiminnan esteitä. Koska olemme
inhimillisiä olentoja, emme ole täydellisiä. Jatkuva positiivisuuden vaatimus
saa kenen tahansa uupumaan. Tärkeätä on muistaa vuorovaikutuksellinen
näkökulma. Vuorovaikutuksen perusideahan on, että se on yhteistä osallistumista
toiminnan muotoutumiseen. Emme ole poistamassa lapsen sisältä mitään erityistä
ongelmaa sinällään. Huomio on kiinnitettävä toimintaan. Listaamme toiminnan esteitä
ja ongelmalliseksi koettuja tilanteita. Millaisissa tilanteissa esteitä
ilmenee? Minkä lapsi itse kokee rajoittavaksi? Käydään vaikka normaali lapsen
päivä läpi ja kirjataan kaikki tilanteet, joissa hankaluuksia ilmenee. Puhutaan
lapsen kanssa, mitä kaikkia kurjia ja tyhmiä tilanteita päivän mittaan sattuu. Vanhemmat
on hyvä ottaa mukaan tämänkin listan kartuttamiseen.
Neljänteen sarakkeeseen tulee keinoja esteiden poistamiseksi. Kun
esteelle on edellisessä sarakkeessa annettu nimi, tässä sarakkeessa mietitään,
miten se poistetaan. Jokaisen esteen kohdalle kirjataan vähintään yksi
ratkaisuvaihtoehto. Voitaisiinko päiväkodin käytäntöjä muuttamalla haihduttaa
koko ongelmatilanne? Jos esimerkiksi lapsi on kärsimätön eikä jaksa odottaa,
voidaan ryhmän systeemejä muuttaa siten, että turhaa odottelua on
mahdollisimman vähän. Sen jälkeen mietitään minkälaisessa toiminnassa lapsi
jaksaa keskittyä. Listataan lapsesta kiinnostavia tekemisiä ja mietitään
lapselle edellytykset keskittyä haluamaansa. Lapsi muuttuu silmissämme
kärsimättömästä vaivasta pitkäjänteisyyden harjoittelijaksi. Ongelmasta saattaa
tulla mahdollisuus.
Millä tavoin tilanteelle voi antaa sellaista myönteistä lisäväriä, että
ongelma ei ilmene? Paras keino on muuttaa omaa näkökulmaa, sillä jos molemmat
osapuolet näkevät vain esteen, ei tilanne voi mihinkään kehittyäkään. Siksi
pelkkä ratkaisumahdollisuuksien kirjaaminen auttaa meitä näkemään asian uudessa
valossa. Missä määrin esteet ovat todellisia tai tarpeellisia?
Ehkä lopuksi on vielä syytä kirjata muutama ongelmalliseksi koettu tunne:
viha, pelko, kateus, kiusaaminen. Sen jälkeen keksiä muutamia tapoja kohdata
nämä tunteet. Ihminen on kokonaisuus myönteisine ja kielteisine tunteineen. On
vaarana, että kielteiset tunteet yritetään kieltää. Kielteisissä tunteissa on
tekniikka sama kuin muissakin ongelmissa. Onko mahdollista nähdä pelko linkkinä
lapsen tunnemaailmaan? Ainoa mahdollisuus saada kontakti lapsen vihan
tunteisiin on kohdata lapsen viha. Vasta kun näemme kateuden ilmenevän, voimme
tarttua siihen. Lasta ei tarvitse ohittaa.
Mittarin perusidea pähkinänkuoressa on seuraava: Päivähoitotoiminta on sitä
tuloksellisempaa mitä hienovaraisemmin osataan nähdä lapsessa piileviä
mahdollisuuksia ja antaa niiden puhjeta kukkaan sekä mitä herkemmin nähdään
toiminnan esteitä ja keinoja näitä esteitä poistaa. Päivähoidon paras
mahdollinen tulos on, että se toimii rikkaana elämän koetuskenttänä. Lastentarhanopettajan
tuloksellisuuden mittariksi paljastuu ei lasten vetäminen jotakin tavoitetta
kohti vaan kyky osallistua rikkaan elämän ylläpitoon ja muotoutumiseen. Käytännön
työssä toimivat ihmiset ovat tämän jo huomanneet. Toivottavasti
varhaiskasvatukseen liittyvä teoria, koulutus ja mittarit pysyvät perässä. Asialla
on kiire, sillä näinä ankeina aikoina ei työn tarpeellisuutta voida enää
perustella vetoamalla lastentarhanopettajan oikeuksiin tai ikivanhoihin
komiteamietintöihin. Meidän kaikkien on osoitettava tarpeellisuutemme oman
toimintamme ja näkemyksemme kautta.