Reunamo,J. 1996.Lasten toiminnan suunnittelu. Lastentarha 3/96, 50-55.
Suunnittelua pidetään päivähoidon työnjaossa erityisesti
lastentarhanopettajalle ominaisena piirteenä. Mutta mitä se suunnittelu oikein
tänä päivänä on tai mitä sen pitäisi olla? Mistä puhutaan tänä päivänä kun
puhutaan lasten toiminnan suunnittelusta? Mihin lastentarhanopettajan
identiteetti perustuu, jos se perustuu suurelta osin suunnitteluun? Asia on
tärkeä, jos lastentarhanopettajat aikovat pitää kiinni omasta identiteetistään
ja perustella itselleen ja muille oman tarpeellisuutensa.
Suunnittelun käsitteellä oli aikaisemmin suhteellisen selkeä merkitys. Kulttuurin
ja perinteen muutokset olivat hitaita. Oli tärkeätä saada asiat sujumaan siten,
kuin tiedettiin niiden parhaiten sujuvan. Perusajatus oli, että vuosisatojen
kuluessa oli pikku hiljaa opittu parhaat toimintatavat, joiden oikea
suorittaminen piti varmistaa. Lastentarhassakin tiedettiin jo syksyllä,
minkälaisia keskusaiheita vuoden aikana tulisi olemaan ja keskusaiheita
suunniteltiin niin, että tiedettiin myös mitä minäkin päivänä tulisi
tapahtumaan.
Suunnittelu tarkoitti olemassaolevien asioiden toteuttamista. Suunnittelu
tarkoitti sellaisia kaavailuja, joissa todellisuudesta valittiin haluttuja
elementtejä ja pyrittiin niitä toteuttamaan. Suunnittelu oli päätöksentekoa
siitä, mitä tulisi tapahtumaan. Kulttuuri muuttui niin hitaasti, että voitiin
hahmottaa lapsen tarvitsevan tietyt tiedot ja taidot, jotta hän olisi itselleen
ja muille ylösrakennukseksi. Olemassaolevat asiat opitaan parhaiten, kun
tiedetään mitä tehdä ja miten toimia. Tällöin on tärkeätä varmistaa, että asiat
todella tapahtuvat niin kuin oli ajateltukin.
Aikuiset suunnittelivat keskusaiheet ja mitä minäkin päivänä tapahtui. Kulttuuria
kuvaa hyvin se, että vaikka puhuttiin "lasten toiminnan
suunnittelusta" kysymyksessä olivat itse asiassa aikuiset, jotka suunnittelivat,
mitä lapset tulisivat tekemään. Lasta ei nähty aktiivisena yhteiskunnan
muutostekijänä. Näin ollen suunnittelukin voitiin nähdä toimintana, jossa
aikuiset määrittävät lasten tekemisen. Kun kulttuuri on suhteellisen
staattinen, on järkevää pyrkiä siirtämään lapseen kulttuurin paras aines.
Kun maailma on olemassa, se kannattaa ottaa haltuun parhaalla mahdollisella
tavalla, minkä kokemus on opettanut. Jatkuvuus on tällaiselle kulttuurille
tärkeää. Jos toimintatavat eivät jatku entisellään, se voi merkitä tuhoa. Tällöin
suunnittelulle voidaan antaa selkeä määritelmä. Suunnittelu on tunnettujen
tapahtumien valmistelua, valintaa ja tapahtumisen varmistamista. Lastentarhassa
hyvällä suunnittelulla saadaan aikaan hyvä haluttu sisältö.
Tällaista elämän järjestystä tuli kuitenkin häiritsemään niin kutsuttu
"edistys". Kulttuuri alkoi muuttua yhä kiihtyvään tahtiin. Tekniikka
monimutkaistui, tiedon määrä lisääntyi ja toimintatavat varioivat. Painopiste
alkoi siirtyä kulttuurin säilymisestä uudistumiseen. Sana kehitys tuli tärkeäksi.
Nähtiin että asiat menevät koko ajan eteenpäin. Eläinlajit kehittyvät yhä
paremmin kykeneviksi taistelemaan elintilasta. Tiede ja tekniikka nousivat
eteenpäin menon vetureiksi. Kulttuurissa sana uusi sai positiivisen sävyn.
Muutoksella näytti olevan suunta. Länsimaissa painottui tapa nähdä maailma
menneisyydestä tulevaisuuteen suuntautuvana systeeminä. Menneisyys oli takana
ja tulevaisuus odotti edessä. Tällä tavoin voidaan hahmottaa, että tärkeät
asiat ovat tulevaisuudessa. Kun kulttuuri muuttuu ja tärkeät asiat ovat
kehittymässä johonkin suuntaan, tulee tärkeäksi kehittää asioita sellaiseen
suuntaan, joka on hyvä.
Yhteiskunnassa nousi tärkeäksi elementiksi tavoitteet ja niiden
saavuttaminen. Tulevaisuudessa voi piillä hyviä tai huonoja muutoksia. Kannatti
tavoitella hyviä asioita. Sanalla uudenaikainen oli parempi kaiku kuin sanalla
vanhanaikainen. Maailma uudistui, edistyi, kehittyi, modernisoitui.
Sana suunnittelukin sai toisen merkityksen. Kun peruslähtökohta on, että
maailma kehittyy, on tulevaisuudessa toisenlaisia asioita kuin tässä
olemassaolevassa maailmassa. Suunnittelu tarkoitti nyt tavoitteiden asettelua,
toimenpiteiden määrittelyä tavoitteiden saavuttamiseksi sekä lopuksi arviointia
miten hyvin asetetut tavoitteet on saavutettu. Suunnittelu oli toimenpiteiden
kaavailua, jossa määriteltiin ennen kaikkea mihin pyritään ja miten siihen
päästään. Eteenpäinmenon hahmo oli vahva. .
Kokonaisia valtioita siirtyi suunnitelmatalouteen, joissa asetettiin
tavoitteita, toimittiin niiden hyväksi ja arvioitiin tuloksia. Myös päiväkodit
omaksuivat tavoitteellisen toiminnan hahmon. 1970-luvulla opeteltiin
kulttuuria, jossa aina ensimmäisinä määriteltiin tavoitteet lasten toiminnalle.
Toiminta pyrittiin saamaan tavoitteiden toteutusta edistävään muotoon. Hyvän
kasvattajan tehtäväksi nähtiin hyvien tavoitteiden toteuttaminen. .
Kehitys sai huippunsa vuonna 1980, kun kasvatustavoitekomitea sai
mietintönsä valmiiksi. Mietintö on täynnä toinen toistaan parempia tavoitteita,
joiden tarkoituksena oli ohjata päivähoitotoimintaa hyvään suuntaan. Suomessa
kasvatuksen tavoitteellinen hahmotus oli korostuneessa asemassa. Tätä kuvaa se,
että vastaavaa valtakunnallisesti varhaiskasvatusta ohjaavaa tavoitteistoa ei
saanut aikaiseksi kuin silloinen DDR .
Lasten päivähoidossa tavoitteellisuus sai monia muotoja. Tavoitteita
asetettiin lapsiryhmille ja yksittäisille lapsille. Oli päätetavoitteita ja oli
prosessitavoitteita. Oli monenlaisia tavoitehierarkioita tapahtumajakson
pituuden tai tavoitteen laajuuden mukaan. Tavoitteet alkoivat nousta tapahtumia
tärkeämmäksi. Virastossa tarkastettiin päiväkotien toimintasuunnitelmia. Lastentarhanopettakoulutuksessa
käytettiin paljon energiaa tavoitteellisia suunnitelmia valmistellessa ja
toteutettaessa.
Kaikki olisi ollut hyvin, ellei kulttuurin muutosvauhti ja monimutkaisuus
olisi aiheuttanut hankaluuksia tälle modernille tavalle hahmottaa tapahtumia. Koitti
postmoderni aika, jolloin oli vaikea nähdä tapahtumille enää selkeää
kehityssuuntaa. Tapahtumat etenivät moneen suuntaan ja oli vaikea sanoa mikä
oli eteenpäin .
Kulttuuri pirstaloitui, jakautui alakulttuureihin, ihmiset vieraantuivat,
lokeroituivat. Tavoitteen sijasta korostui nyt kontaktin ja kokemisen tarve. Kun
ei enää ole löydettävissä yhtä selvää kehityslinjaa, kun ei enää tiedä mihin
suuntaan tulevaisuus on menossa, pitää etsiä kontaktia moniin suuntiin. Verkostojen
merkitys on kasvanut. Tosiaikaista yhteyttä tapahtumiin pitää etsiä monesta
paikasta.
Tämä johti 80-luvun päivähoidon epätietoisuuden tilaan. Ihmiset halusivat
pois vanhaksi kokemistaan käytännöistä, mutta uusia päteviä malleja ei ollut
olemassa. Miten jotakin voi suunnitella, jos todellisuus on ennakoimaton? Jos
emme tänään voi kerta kaikkiaan tietää mitä huomenna tapahtuu, mitä virkaa
suunnittelulla on? Lama lisäsi epätietoisuutta tulevaisuudesta. Moni on
joutunut kokemaan, että jos tänään suunnittelee jotakin, jo huomenna on koko
asetelma muuttunut niin, että suunnitelmasta on tullut vanhentunut. Päiväkodissa
on jouduttu elämään kädestä suuhun ilman tietoa seuraavan päivän
henkilökunnasta tai resursseista .
Toisaalta jos tehdään etukäteen suunnittelua, eikö se rajoita
spontaaniutta? Miten voi olla spontaani, jos jo tiedetään mihin ollaan menossa?
Jos aikuiset suunnittelevat lapselle, eikö se johda aikuiskeskeiseen
toimintamalliin? Tässä vaiheessa jotkut hylkäsivät suunnittelun kokonaan. On
turhauttavaa suunnitella, kun näkee suunnitelmiensa hautautuvan joka päivä
muutosten alle. Samoin molemminpuolisen vuorovaikutuksen malli edellyttää muita
tapoja suunnata toimintaa .
Oltiin tilanteessa, jossa samanaikaisesti korostettiin
lastentarhanopettajan identiteetissä nimenomaan suunnittelijan merkitystä,
mutta suunnittelun sisältö ja suunta olivat hyvin hajanaisia ja epäselviä. Tämä
ei voinut olla vaikuttamatta myöskään lastentarhanopettajan identiteettiin. Olemme
lastentarhanopettajia, joiden roolin tunnusmerkki on suunnittelusta
vastaaminen, mutta mitä suunnittelu on? Miten suunnittelu pitäisi hoitaa? On
vaikea löytää yhteistä identiteettiä ja tarpeellista yhteistä tehtävää, jos
yhteinen sisältö puuttuu .
Onneksi muuttuva maailma vaatii huomiota osakseen. Nähdäkseni
lastentarhanopettajan uusi identiteetti pohjautuu todellisuuden tarkkaan
havaitsemiseen ja sen muotoutumiseen osallistumiseen. Tapahtumien lonkeroiden
monimutkaistuessa ja muuttuessa on pakko kohdistaa huomionsa näihin muutoksiin.
Todellisuutta ei voi sivuuttaa. Niinpä tänään (ehkä pakon sanelemana) pyritään
usein saamaan ennemminkin tuntumaa ajankohtaisiin päivähoitoon liittyviin
riskeihin ja mahdollisuuksiin kuin toteuttamaan jotakin tiettyä. Tämän päivän
suunnittelu on ennen kaikkea valmistautumista kohtaamaan muotoutuva
todellisuus. Suunnittelusta on tullut hahmotuksen apuväline pyrittäessä
selvittämään, mihin me ja maailma olemme menossa.
Itse todellisuuden muotoutuminen on noussut keskeiseksi osaksi
valmistautuessamme kohtaamaan tämän hetkisiä ja tulevia tapahtumia. Käytännössä
päiväkodeissa käytetään paljon aikaa erilaisten mahdollisuuksien ja uhkien
puntarointiin. Keskustelu on tärkeää paitsi yhteisen linjan löytämiseksi myös
entistä enemmän säilyttääksemme kontaktin toisiimme. Keskustelua on pidettävä
yllä koko ajan, jotta yleensä voimme hahmottaa missä olemme menossa.
Yhden toteutustavan malli on joutunut väistymään vaihtoehtojen suunnittelun
tieltä. Erilaiset tilanteet vaativat erilaisen lähestymistavan. Päiväkodeissa
suunnittelusta on tullut entistä enemmän varautumista erilaisiin
mahdollisuuksiin.
Erilaisten riskien ja mahdollisuuksien alituinen ilmenemismahdollisuus on
nostanut havaitsemisen tärkeälle sijalle kognitioiden ohelle. Kun tänään
suunnitellaan, kysymyksessä on ennen kaikkea oman havaitsemisen
terävöittäminen. Mitä lapsen toiminnassa oikein saattaa olla kätkeytyneenä? Miten
ryhmä muotoutuu? Mihin yhteisömme on menossa? Vasta kun meillä on kontakti
tässä ja nyt tapahtuviin asioihin, voimme niihin tarttua ja alkaa tehdä totta
meidän visiostamme mahdollisesta etenemistavasta .
Se että joudumme kohdistamaan huomiomme tämän hetken tapahtumiin, ei vie
välttämättä meiltä pitkän tähtäimen perspektiiviä, vaan antaa meille voimakkaan
läsnäolon tunnun, joka on välttämätön edellytys asioiden muotoutumiseen
osallistuttaessa .
Käytännössä suunnittelu tänään tarkoittaa paljolti erilaisten
mahdollisuuksien ja niiden toteuttamisen ideointia. Tarvitsemme monimuotoisessa
maailmassa mahdollisimman laajan kontaktipinnan. Vuorovaikutuksen idean pikku
hiljaa kuoriutuessa esiin koko merkittävyydessään ei mikään jää ennalleen. Jos
antautuu vuorovaikutukseen, molemmat osapuolet muuttuvat .
Suunnittelu, tieteen tekeminen ja ihmisen elämä ylipäätään tulevat itse
asiassa lähemmäksi toisiaan. Muotoutuvassa maailmassa tapa saada kontakti omaan
ja muiden elämään on koetella vuorovaikutuksen eri ilmiöitä. Testaamisen,
empiiristen löydösten ja muutoksen vaatiman korjauksen avulla voimme ehkä
säilyttää yhteytemme todellisuuteen. Toivottavasti myös uudistuva koulutus saa
kiinni kokemusten kautta koko ajan itseään korjaavasta varhaiskasvatuksesta .
Kun varustaudumme kohtaamaan todellisuuden ilmiöitä, on meillä paremmat
valmiudet myös antaa tapahtumille suuntaa. Tämä myös jättää tilaa
vuorovaikutukselle. Kun olemme keskittyneet lapsen toimintaan, hahmotuksemme
täyttävät lapsen todelliset toimintasysteemit. Tämä toisen toimintaan
kurottaminen antaa paremmat lähtökohdat vuorovaikutukselle kuin omien
tavoitteiden läpivienti (jos nimittäin todella haluamme vuorovaikutusta).
En tiedä onko maailman monimuotoinen muuttuminen hyvä vai huono asia. Ehkä
muutosten vauhti on liian hurja, eikä yhteisömme kestä sitä. Ainakaan muutos
tai vuorovaikutus eivät ole sellaisia ilmiöitä, jotka olisivat itseisarvoja tai
pelkästään positiivisia. Ne sisältävät aina pelottavan ja hallitsemattoman
elementin. Mutta jos kerran elämme todellisuudessa joka on hallitsematon ja
pelottava, on tyhmää piiloutua siltä ja kuvitella että se silloin häipyy pois.
Joka tapauksessa vaikka maailma onkin sekava paikka, emme voi unohtaa
alussa kuvattua säilyttävää aspektia. Lapsi tarvitsee yhä turvaa, iloa ja
pureskeltavaa kasvaakseen ihmiseksi. Vasta riittävä pysyvyys luo riittävät
edellytykset syöksyä muutoksen kuohuihin. Varmaan jatkossakin kannattaa
suunnitella suhteellisen pysyvä päiväjärjestys. Myös muita huomioivat tunteet,
rakkaus ja kestävyys vaativat aikaa kehittyäkseen. Paras tapa ylläpitää
pysyvyyttä on varautua kaikkeen mahdolliseen .
Kun tänään suunnitellaan, on tärkeätä saada tuntuma siihen missä mennään. Tärkeitä
kysymyksiä on kolme. Miten käytäntömme ovat muotoutuneet nykyisenkaltaisiksi? Millaisia
muutoksia meillä on tänään menossa? Millaisia muutoksia tarvitsemme? Kun meillä
on hyvä tuntuma ajankohtaisiin tapahtumiin, voimme olla mukana muutoksissa. Vain
siten voimme vaikuttaa maailmaamme. Tulevaisuuteen keskittyessämme hukkaamme
muotoutuvan todellisuuden .
Kasvattaja orientoituu lasten toimintaan ja elämysmaailmaan. Kun
kasvattajan huomio on kiinnittynyt tässä ja nyt viriäviin toimintaituihin,
hänen hahmotuksensa täyttyvät asioista, jotka ovat lapsille juuri tällä
hetkellä aktuelleja. Kasvattaja on tällöin herkistynyt vuorovaikutuksen
kannalta otollisesti. Toimintamme liittyy havaitsemiimme asioihin. Jos
havainnoimme tällä hetkellä aktuelleja asioita, pääsemme helpommin yhteyteen lasten
kannalta ajankohtaisista ja tärkeisiin ilmiöihin .
Pakottautuminen muutosten äärelle ei ole pelkästään negatiivinen asia. Lasten
elämys- ja kokemusmaailmasta tulee tällöin meidän työmme polttopiste. Pääsemme
kasvatuksen ytimeen, lapselle itselleen tärkeiden ilmiöiden äärelle. Meillä on
käsissämme juuri nyt toimiva lapsi ja hänen mahdollisuutensa ja rajoituksensa. Meillä
on mahdollisuus juuri tässä ja nyt osallistua yhdessä lasten kanssa näiden
toimintasysteemien muotoutumiseen .
Mikä olisi luontevampi tapa ammentaa materiaalia kuin lapsen omat
toimintasysteemit. Kun ne tulevat näkyviin, ne ovat aktiivisina ja niihin
voidaan saada kontakti. Vasta kun toimintasysteemiin on saatu kontakti,
pääsevät kasvattajan tiedot ja taidot oikeuksiinsa. Lasten kognitioita ei paranneta,
ellei meillä ole yhteyttä lapsen ajatusmaailmaan. Lasten tunne-elämää ei
rikastuteta, ellei meillä ole yhteyttä lapsen elämysmaailmaan. Lapsen
motoriikkaa ei harjoiteta, ellei meillä ole tuntumaa lapsen liikkumistapoihin .
Näin olemme päässeet tämän päivän suunnittelun sisältöön. Tänä päivänä
suunnittelu on toimintaa, jossa etsitään ja löydetään. Mahdollisuuksien ja
rajoitusten löytäminen on suunnittelun ydin. Suunnittelu on kasvatuksen
apuväline. Lasten toiminnan suunnittelu voidaan määritellä lasten
toimintasysteemien etsimiseksi ja löytämiseksi. Kasvatus on tällöin yhteistä
osallistumista lapsen kanssa erilaisten toimintasysteemien luomiseen. Lapsen
oppiminen on syvempää kun hänen oppinsa liittyvät hänen omiin
toimintasysteemeihin ja hän on itse ollut mukana antamassa opilleen
persoonallisen leiman. Lapsi on tällöin ollut mukana tekemässä todellisuutta. Vuorovaikutuksessa
kehittynyt omiin toimintasysteemeihin kiinnittynyt toiminta on syvempää kuin
ulkoa päin opittu malli .
Suunnittelussa orientoidutaan tämänhetkiseen tilanteeseen. Se pitää meidät
yhteydessä jatkuvasti muuttuvaan todellisuuteen. Pohdittavia näkökulmia on
kaksi. Mitkä toimintasysteemimme ovat niin arvokkaita, että ne kannattaa
säilyttää? Millaisiksi meidän toimintasysteemimme ovat muuttumassa? Mitä toimintasysteemejä
meidän tulisi muuttaa?
Kun tulevaisuus on epävarma, ainoa mahdollinen kiinnekohta on tämänhetkinen
todellisuus. Kun tunnemme olevamme lasten kanssa oikeassa paikassa oikeaan
aikaan, meillä on parhaat edellytykset osallistua muutosten muotoutumiseen. Lastentarhanopettajalle
parasta mahdollista suunnittelua on, kun hän kiinnittää itsensä lujasti omaan
työhönsä. Jos tilanteet muuttuvat nopeasti, on oltava läsnä tapahtumien
keskipisteessä. Vuorovaikutusorientaatiossa on paradoksaalisesti parasta pitkän
tähtäyksen suunnittelua perehtyä käsillä oleviin asioihin.
Tämän hetken tapahtumiin orientoituminen on lapsen luontainen tapa
orientoitua tapahtumiin. Sitä pidetään usein huonona, mutta juuri tämän hetken
tapahtumiin orientoituminen on vuorovaikutuksen ja muutoksen tapahtuessa
olennaista. Tämän päivän kasvatuksessa ja suunnittelussa ei enää ole tärkeää
kehittää lasten valmiuksia aikuisten kaltaiseksi, vaan syventää ja sävyttää
lasten kykyä tarttua käsillä oleviin ilmiöihin.
Näin olemme siirtyneet toteuttavasta suunnittelusta tavoitteelliseen
suunnitteluun ja tänä päivänä yhä enemmän löytämiseen suuntautuneeseen
suunnitteluun. Me löydämme lisää mahdollisuuksia ja uhkia. Voimme toimia
asioiden suhteen vasta kun meillä on tuntuma niihin. Tuloksellista ei ole enää
niinkään se, että saamme tavoitteemme toteutettua vaan olemme löytäneet
arvokkaita piileviä mahdollisuuksia ja rikastuttaneet niitä.
Olen lastentarhanopettajakoulutuksessa usein tuskaillut suunnittelun
opiskelua. Ilman elävää todellisuutta ei voi olla suunnitteluakaan. Suunnittelu
itsessään on sisällyksetöntä. Käytännön suunnitelmien jatkuvaa koettelua ja
jatkuvaa testaamista ei tietenkään mikään. Olen kuitenkin havainnut, että
seuraavassa kuvattujen mallien avulla voidaan joskus edesauttaa ilmiön
jäsentymistä. Sen takia olen liittänyt artikkelini lopuksi muutaman kuvion. En
sen takia että haluaisin kenellekään kertoa miten suunnitelma pitää tehdä. Toivoisin
vain, että mallit voisivat olla heuristisena apuna jollekulle toiminnan
kehitystä mietittäessä.
Tie on suunnittelutyyppi, jossa edetään vaiheittain. Esimerkiksi
kehitysvammaisten kanssa opeteltaessa jotakin perustaitoa edetään vaihe vaiheelta,
kunnes taito osataan. Tätä suunnittelutapaa voidaan käyttää, kun tiedetään
etukäteen mitä halutaan. Tämä suunnittelutapa sopii käytettäväksi silloin kun
on olemassa jokin oikea tapa tehdä jotakin tai tietää asioita. Asia voidaan
jakaa osiinsa ja valmistaa pala palalta. Esimerkiksi lukemaan opettelu on
olemassaoleva taito. Tosin senkin osalta voidaan kysyä, mikä on lopultakin
valmiin taidon ja itse keksimisen suhde.
Torilla toiminta ei varsinaisesti etene mihinkään tiettyyn suuntaan. Ihmiset,
heidän sosiaalinen ja materiaalinen kanssakäymisensä luovat torille sen
sisällön. Ihmisten toiminta on sen sisältö. Lasten ja aikuisten vuorovaikutus
kehittyy torikulttuurin kehitykseen liittyen. Jos ryhmän ilmapiiri on
positiivinen, sävykäs ja rikas, ei toimintaa tarvitse viedä mihinkään suuntaan.
Koska lapset ja aikuiset joka tapauksessa kehittyvät vuorovaikutuksessa
toistensa suhteen, pääasiaksi nousee kulttuurin sisältö. Lastentarhanopettaja
on kuin kaupunkisuunnittelija, joka kokeilee torilla mielekkäitä teemoja,
tempauksia ja aikatauluja torin koko potentiaalin esiinpääsemiseksi. Torilla
jokainen orientoituu osittain henkilökohtaisin perustein. Lastentarhanopettaja
on kulttuurin kehittäjä. Suunnittelu liittyy ideointiin, rikastamiseen ja
rajoittamiseen.
Liikenteenjakaja on suunnitelma jonka ei tarvitse toteutua. Sen tekee aikuinen
itselleen kyetäkseen joustavasti mukautumaan toiminnan suunnan vaihdoksiin. Aikuinen
voi vaikka kertoa lapsille jännittävän tarinan. Jännittävässä kohdassa tarina
keskeytetään. Mitä sitten tapahtuu? Jotta me olisimme valmiita joustavasti
orientoitumaan uusiin suuntiin, on joskus hyvä ideoida eri mahdollisuuksia
etukäteen. Ainahan ideat eivät ole valmiina. Olisi sääli lopettaa jännittävä
seikkailu vain, kun juuri sillä hetkellä ei satu leikkaamaan. Kysymyksessä on
tilanne, jossa meillä on valmiina teema jota käyttää, mutta ei tarvetta
määritellä teemaan liittyvää toimintatapaa tai menetelmää.
Puu kuvaa suunnitelmaa, jossa toiminnalla on alkusuunta. Me haluamme jostakin
syystä viedä toimintaa johonkin suuntaan, mutta haluamme samalla antaa lapsille
mahdollisuuden osallistua toiminnan muotoutumiseen. Tiedämme minne päin
haluamme, mutta tilaa jää silti lapselle työstää oman maailmansa rakentumista. Miettimällä
vaihtoehtoja annamme lapselle valinnanmahdollisuuksia. Vaihtoehtoiset
mielikuvat auttavat myös meitä yllättävissä tarinan käänteissä. Olemme matkalla
mutta emme ole varmoja siitä mikä meitä perillä odottaa.
Valinnanvapaus ei kuitenkaan vielä ole todellista vuorovaikutusta. Valintahan
viittaa siihen, että on olemassa valmiita vaihtoehtoja. Vuorovaikutus taas
edellyttää, että tapahtuu molemminpuolista muuttumista. Tällainen suunnitelma
viittaa tilanteeseen, jossa on olemassa jokin toiminta, joka on muuttumassa. Lapsi
pääsee mukaan osallistumaan prosessin muotoutumiseen. On paljon asioita, joita
alle kouluikäinen lapsi ei voi tehdä yksinään. Lapsijoukon on vaikea vastata
yksin nuotiosta. Kun aikuinen ennakolta miettii mahdollisia läsnäolevia
tunteita, intressejä ja teemoja, hän on herkempi antamaan niille tilaa. Vasta
kun kaikki osallistuvat tapahtumien kehittelyyn, voidaan kahtiajako
aikuisten/lasten toiminnan suunnittelu ylittää.
En tässä kirjoituksen lopuksi uskalla toivottaa iloista löytämistä
kaikille. Löytäminen on myös pelottavaa, vaarallista ja se hukuttaa alleen
monia asioita. Mutta me emme voi irtaantua todellisuudesta. Meidän on pakko
etsiä tuntumaa polttaviin ajankohtaisiin asioihin. Joka tapauksessa
mahdollisuutemme ovat sitä paremmat, mitä tiukemmin olemme aikamme tapahtumissa
kiinni.