Reunamo, J. 1989b. Kuka
omistaa todellisuuden? Lastentarha 9/89,11-13.
Mirja Ovaska-Airasmaa osoittaa
Lastentarha-lehdessä 7/89, että tavoitteisiin pohjautuva toiminnan
hahmottaminen voi olla myös elävää hahmottamista. Mutta haluaisin silti
huomauttaa, että tämä hetki voi olla olemassa. Pyrin havainnollistamaan
tarkoitustani päiväkotilasten haastatteluvastauksilla.
Lapsilta kysyttiin:
Kun sinua ei oteta mukaan leikkiin
niin mitä teet?
Osa vastauksista oli seuraavanlaisia:
Mitä nämä vastaukset kertovat
näiden lasten tavasta nähdä ja kohdata todellisuus? Riippuen erilaisista
teoreettisista lähtökohdista lapsen toimintamalli nävttäytyy erilaisena. Voidaan
ajatella esimerkiksi lapsen tapaa mukautua todellisuuden lainalaisuuksiin. Silloin
ajatellaan. että on olemassa jokin valmis todellisuus. Lapsen tehtäväksi jää
tällöin pujotella näiden lainalaisuuksien sisällä. Kun maailma nähdään
lainalaisuuksien mukaan järjestyvänä. voidaan ajatella millaisten prosessien
avulla lapsi nämä lait oppii. Toinen esim. käpertyy itkemään ja toinen rakentaa
majan.
Mutta ilmeni mvös toisenlaisia
vastauksia:
Nyt ei lapselle esitetty
tilanteen ehto (sinua ei oteta mukaan leikkiin) enää nävttäydykään
lainalaisuutena, jonka sisällä voidaan valita eri toimintavaihtoehdoista. Nyt
lapsi näkee hänelle esitetyn todellisuuden mahdollisesti muutettavana. Kun
lasta ei oteta muiden leikkeihin mukaan, hän ei ota olosuhteita pysyvänä
todellisuutena, vaan jonakin, jonka muotoutumiseen voi osallistua. Todellisuuden
kaavamainen pysyvyys sulaa liikeradoiksi. Lapsi ei näe itseään rajoituksen
sisällä toimivana, vaan hän on aktiivinen subjekti, joka osallistuu oman
todellisuutensa tekemiseen .
Lapsilta kysyttiin mvös
esimerkiksi:
Kun toisella on juuri se tavara jota itse haluat niin mitä teet?
Osa lapsista vastasi:
Nämä lapset hahmottivat tilanteen
ehdon jälkeen sillä tavalla, että kysymyksessä oli lainalaisuus ainakin siinä
mielessä. että lasten toimintatapa ei ollut ristiriidassa esitetyn ehdon
(toisella on haluamasi tavara) kanssa. Lasta tutkivien tieteiden keskuudessa
vaikutusvaltainen vuorovaikutusmallin esittäjä on Piaget, jonka malli sopiikin
hyvin kuvaamaan näiden lasten tapaa nähdä todellisuus. Eli lapsen vuorovaikutus
on olennaiselta osiltaan mukautumista todellisuuden lainalaisuuksiin. Lapsi
Piaget'n mukaan vähitellen vuorovaikutuksen kuluessa oppii nämä lainalaisuudet
ensin toiminnallisesti. sitten konkreettisena ajattelussa ja lopulta
todellisuuden lainalaisuudet ovat irronneet yleispäteväksi abstrakteiksi
logiikaksi.
Mutta ilmeni myös toisenlaisia
vastauksia:
Piaget'lainen pysyvän
todellisuuden ideaan pohjaava vuorovaikutusmalli osoittautuukin nyt
ongelmalliseksi. Jos lapsi ei enää otakaan hänelle esitettyä ehtoa
lainalaisuutena, vaan ihmisen toiminnalla muutettavissa olevana toimintatapana.
todellisuus ei enää olekaan pysyvä. Lapsi, joka osallistuu oman todellisuutensa
kohtaamiseen aktiivisena subjektina, myös näyttää olevan enemmän oman
todellisuutensa tekijä. Näin ollen lapsen todellisuuden muotoutumistavat
näyttävät olevan yhteydessä siihen millaisena lapsi oman todellisuutensa
hahmottaa. Eli tapa nähdä todellisuus vaikuttaa todellisuuden muovautumiseen!
Lapsilta kysyttiin myös:
Kun joku yrittää ulkona ottaa sinun kelkkasi niin mitä teet: Osa lapsista
vastasi:
Kun tilanteen ehto nähdään
lainalaisuutena, voidaan toimia vain näiden reunaehtojen sisällä. Esimerkiksi
Piaget'lla reunaehdot ovat fyysisen maailman lainalaisuudet (jotka ovat
vanhentuneita newtonilaisia yhden pysyvän maailmaneetterin ideaan perustuvia). Mutta
jos kerran lapsi voi olla itse oman todellisuutensa muotoutumisen subjekti,
eivät mitkään pysyvän todellisuuden reunaehdot kestä. Kognitivisti kuitenkin
rakentaa lapsen hahmotusta siitä illuusiosta että olemassaolevan todellisuuden
pysyvistä palasista kootaan uutta todellisuutta. Kognitivisti toimii kuin lapsi,
joka näkee kelkan ottamisen lakina. Kelkka otetaan ja tämä pysyvä fakta
aiheuttaa sen, että lapsi voi toimia vain sillä tavoin, ettei hänen toimintansa
ole ristiriidassa lain kanssa. Todellisuudesta tulee kuin rakennuksen tai
palapelin rakentamista. Osat ovat valmiina olemassa. Rakentamisesta tulee vain
välivaihe sillä valmis kehikko on vasta jotakin arvokasta. Lapsi nähdään
astiana johon voidaan kaataa valmiita todellisuuden rakenneosia .
Mutta osa lapsista näki toisin:
Kun lapsi kohtaa todellisuuden
toimintana eikä lainalaisuutena, hän voi samalla päästä käsiksi oman
olemassaolonsa perusehtoihin. Lapsen todellisuus on koko ajan potentiaalisesti:
muuttuva. Ja koska lapsi ei ole ainoastaan aktiivinen havaitsija, vaan myös hänen
havaitsemisensa on aktiivinen todellisuuden tekijä, lapsi on osa liikkuvaa
todellisuutta. Todellisuuden liikeratoja hahmotettaessa niitä voidaan koko ajan
mahdollisesti kääntää uuteen suuntaan. Samoin voidaan auttaa hyväksi havaittua
liikerataa pysymään entisellään, jos pystytään hahmottamaan ilmiön
toiminnallinen luonne
Lapsilta kysyttiin: Kun aikuinen
tulee sanomaan että nyt täytyy lähteä laulusaliin ja sinulta jää leikki kesken
niin mitä teet?
Osa lapsista vastasi:
Tiedot, abstraktiot.
koordinaatistot, struktuurit ja tavoitteet ovat todellisuudesta irrotettuja
kaavoja. Hahmottamisen perustava prosessi on silloin irrottaa todellisuudesta
jokin lainalaisuus (esimerkiksi: aikuista on toteltava). Sen jälkeen
abstraktiota, kaavaa sovelletaan uudestaan todellisuuteen. Näin ollen
todellisuus alkaa lapsen hahmottamisessa kietoutua lainalaisuuden ympärille. Todellisuus
alkaa järjestyä lain mukaan. Koska maailmamme muuttuu yhä kiihtyvällä
vauhdilla, pitäisi kasvatustieteenkin etsiä vaihtoehtoa kognitiivisessa
kehikkoon perustuvalle hahmotukselle. Koska maailma perustuu liikkeeseen ja alituiseen
muutoksen mahdollisuuden olemassaoloon, tulisi hyväksyä se tosiasia. että
lapset hahmottavat myös sillä tavalla kuin seuraavassa esimerkissä kuvataan. Ihmisen
tulisi nähdä oman hahmottamisensa molemmat puolet
Osa lapsista vastasi
Kuten kasvattajat hyvin tietävät
kasvatustilanteet eivät etene kuin junat. Lapsilla on oma todellisuutensa, oma
tahto ja omat puutteensa. Kun lapsi kasvatustilanteessa alkaa tottelemisen
sijasta viivytellä, todellisuus muuttuu. Jos kasvattaja yhä haluaa lapsen
lähtevän nopeasti laulusaliin, hänen on jollakin keinolla nopeutettava lapsen
toimintaa, jolloin lapsen kohtaama vuorovaikutus on muuttunut lapsen
toimiessa. Esimerkiksi aggressiivisen
lapsen vuorovaikutus eli todellisuuden kohtaaminen on erilaista kuin
mukautuvan. Aggressiivisen ja mukautuvan lapsen todellisuuskuvat ja todellisuus
ovat erilaisia. Jokaisella lapsella on oma persoonallinen tapansa nähdä ja
toimia, ja koska lapsen toiminta vaikuttaa todellisuuden muotoutumiseen on
jokaisella välttämättä oma todellisuutensa. Olisi jo aika myöntää illuusioksi
yhden (esimerkiksi opetukseen liittyvän) kasvatustodellisuuden olemassaolo. Myönnettävä,
että kysymys on aikuisen, kasvattajan tai tiedemiehen, newtonilaiseen pysyvien
lakien ja maailmaneetteriin liittyvä illuusio. Tilalle olisi ihmistieteisiinkin
otettava einsteinilainen vuorovaikutussuhteisiin ja tarkastelevasta
näkökulmasta riippuvainen todellisuuskuva. Olisi opittava lähestymään
todellisuutta .
Lapsilta kysyttiin: Kun ope
suuttuu sulle niin mitä sinä teet? Osa lapsista vastasi:
Kun todellisuus nähdään kaavana,
prosessista tulee laskutoimitus, johon vastaus löytyy kaava oikein
toteuttamalla (eli esim. täytyy toimia niin kuin aikuinen käskee). Muutos
kaavan perusteella saadussa vastauksessa on välttämättä virhe eli ei ole
toimittu kaavan mukaan. Mitä enemmän lapsi tietää eli mitä enemmän hänellä on
kaavoja, sitä vaikeammaksi tulee tiedollisesti hahmottaa todellisuutta kaikelta
informaatiosaasteelta. Tiedollinen hahmotus on olemassaolevia asioita kytkevä
tapa nähdä todellisuutta eli pinnallistava ja sulkeva, todellisuudesta
irtautuva tapa nähdä todellisuus .
Osa lapsista vastasi kuitenkin:
Jotta ihminen voisi kohdata
todellisuuden, hänen on nähtävä tässä hetkessä tapahtuva liike. Tämä hetki
voidaan kohdata vain tässä ja nyt. Itse asiassa kukaan ei ole koskaan
onnistunut elämään mitään muuta hetkeä. Tämä hetki on osoittautunut aina
olemassaolevaksi, ikuiseksi. Kuitenkin nykyinen yleinen ihmiskuva määritellään
yleensä avoitteelliseksi. Tavoitetilan ja nykytilan välillä nähdään kuitenkin
aina olevan ero. Kysymyksessä on tietenkin illuusio. Eihän tulevaisuus voi
vielä olla konkreettisena olemassa. Jos einsteinilainen vuorovaikutukseen
perustuva havaitseminen on osoittautunut newtonilaista kaavaan perustuvaa
todellisuuskäsitystä yksinkertaisemmaksi ja enemmän mahdollisuuksia avaavaksi,
miksei sitä voisi soveltaa ihmistieteisiin? Tavoitteellinen ihmiskuva olisi
vaihdettava tätä hetkeä lähestyvään ihmiskuvaan. Jos kerran voimme
todellisuudessa elää vain tätä hetkeä, miksi emme rakentaisi hahmotustamme
tämän hetken pohjalta lähteväksi? Todellisuus voisi ehkä avautua meille
mahdollisuuksien maailmana.
Omien havaintojeni mukaan
tavoitteisiin pohjautuva kasvatusajattelu on käytännön kasvatustyössä yhä
laajemmin korvattu mahdollisuuksien kasvattamisella. Muutos
kasvatusnäkemyksessä on tapahtunut siinä ainoassa paikassa, missä se voi
tapahtua: todellisuudessa. Myös tieteentekijöiden tulisi herätä tapahtuvaan
muutokseen jos halutaan tieteestä olevan jotakin apua varhaiskasvatukselle.
tieteentekijänkin tulisi ensi sijassa nähdä ihminen (lapsi) toimimassa, ei vain
tavoitetta toimintaan muokkaamassa. Kuten Ovaska-Airasmaa tiivistää:
''...eivätkö tulevaisuuden mahdollisuudet sisälly ituina nyt olevaan?"