Reunamo,J. 1990.Einstein ja
Piaget. Lastentarha 5/90, 20-23.
EINSTEIN JA PIAGET Piaget tarkastelee
todellisuuden strukturoitumista. Hän tarkastelee fysikaalisen todellisuuden
lainalaisuuksien sisäistymistä ihmisessä. Piaget on jo määritellyt ne fyysiset
lainalaisuudet, joiden mukaan todellisuus ja ihmisen tajunta järjestyvät. Mutta
jos edes moderni fysiikka ei näe saavuttaneensa lopullista näkemystä
todellisuuden lainalaisuuksista, miten voimme ottaa todesta Piaget'n kuvaaman
lainalaisuuksien sisäistymisen?
Ihmisen korkein älyllinen kehitys
edellyttää Piaget'n mukaan abstraktia käsitystä transitiivisuuden ja
säilyvyyden olemassaolosta. Einsteinin mukaan sen sijaan esimerkiksi massan
säilyvyys on riippuvainen tarkasteltavasta koordinaatistosta. Palautettavuus
ilman ympäristön muutosta on termodynamiikan lain mukaan mahdotonta. Viime
kädessä Piaget näyttää tutkivan suhteellisen maailmankuvan vähenemistä ja
Newtonin maailmankuvan vakiintumista.
Piaget lopettaa mielenkiintoisesti kirjansa
lapsen aikakäsityksestä. Hänen mukaansa suhteellisen ajan käsite pohjautuu
hyvin nuorten lasten aikakäsityksiin ja lupaa palata aiheeseen erillisessä
tutkimuksessa. (Piaget 1985, 306.) Mutta tätä tutkimusta hän ei koskaan tehnyt!
Piaget tutki lapsen havaitsemaa liikkeen suhteellisuutta. Piaget kuvaa
asettaneensa etanan kotilon pahvin päälle. Etana liikkui hitaasti eteenpäin,
mutta samalla Piaget liikutti alustana olevaa pahvia, jolloin etanan vauhti
riippui alustan vauhdista. Formaalien operaatioiden tasolla lapsen
maailmaneetteri on niin vakiintunut, että hän voi arvioida kahden toistensa
suhteen liikkuvan esineen keskinäisen nopeuden vähentämällä toisen nopeuden
toisesta. Mutta tällainen hahmottaminen ei ole suhteellista, päinvastoin.
Taustalla on pysyvä koordinaatisto, johon molempia liikkuvia esineitä
suhteutetaan. Liikkeen suhteellisuudesta on tullut staattisessa todellisuudessa
suoritettu vähennyslasku. Piaget siis itse asiassa tutkii lapsen Newtonin
mukaisen todellisuuskäsityksen vakiintumista. Lapsi arvioi liikettä suhteessa
pysyvään maailmaneetteriin, ei suhteessa vuorovaikutukseen. (Vrt. Piaget 1980,
102-108.)
Einstein kertoo Petäjän mukaan miettineensä
tilan suhteellisuutta jo lapsuudessaan: "Minun älyllinen kehitykseni oli
myöhässä, ja sen takia aloin pohtia avaruuden ja ajan ongelmaa vasta vaiheessa,
jossa normaali lapsi on jo vieraantunut tällaisista pohdinnoista."
Einstein kertoo oppineensa puhumaan tavallista myöhemmin ja tottuneensa sen
takia ajattelemaan aistikuvin ja muun muassa lihastuntumin. Ts. hänen
kehityksessään siirtyminen havainnollisesta käsitteelliseen, kuvallisesta
sanalliseen, perseptuaalisesta konseptuaaliseen ajatteluun ja ilmaisuun
viivästyi siinä määrin, että hän katsoi omaksuneensa suhteellisuusteoreettisen
ajattelutavan jo tuossa vaiheessa. Einsteinin mukaan tila, aika ja materia ovat
jokaiselle lapselle saman ulkoisen todellisuuden toisiinsa sulautuneita
ulottuvuuksia, kuten suhteellisuusteoria asian esittää. Normaali lapsi
käyttäytyy tämän mukaisesti. (Petäjä 1982, 10.)
Samoin Piaget'n ( 1977, 23) mukaan lapsella
ei aluksi ole yhtä yhtenäistä tilaa sen enempää kuin yhtenäistä
aikakäsitystäkään, jotka sulkisivat esineet, oliot ja tapahtumat sisäänsä niin
kuin säiliöt sulkevat sisäänsä sisältönsä. Sen jälkeen Piaget tutkii, miten
objektiivinen maailmankuva kehittyy, miten ihmisen objektien kautta hahmottuva
maailmakuva kehittyy. Hahmottamisen korkein aste Piaget'lle on, kun ihminen ei
enää näe ilmiöiden välistä vuorovaikutusta, vaan hän näkee todellisuuden
objektien järjestyvän lainalaisuuksien mukaan.
Mutta miten Einstein olisi voinut ennakoida
valonsäteen taipuvan auringon läheisyydessä, jollei hän olisi nähnyt energian
ja massan välistä vuorovaikutusta? Einstein kuvaa suhteellisuusteoriaa:
"Se (suhteellisuusteoria) edellyttää, ettei luonto tunne etuoikeutettuja
liiketiloja ja selvittelee tästä edellytyksestä johtuvia seurauksia. Sen
menetelmä on analoginen termodynamiikan menetelmän kanssa: termodynamiikkahan
ei ole muuta kuin systemaattinen vastaus kysymykseen, millaisia luonnonlakien
täytyy olla, jotta ikiliikkuja olisi mahdoton rakentaa. (Kuznetsov 1985,
106-107.) Ikiliikkujahan on mahdoton rakentaa, koska jokainen systeemi on
välttämätöntä vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa. Tai ainakin voidaan
sanoa, että ollakseen havaittavissa, systeemin täytyy olla vuorovaikutuksessa
ympäristön kanssa.
Piaget (1985, 306) kuvaa näkemystään
suhteellisuusteoriasta. Hänen mukaansa suhteellinen aika on yksinkertaisesti
laajennus erittäin suurten nopeuksien ja erityisesti valon nopeuden fyysisen ja
psykologisen ajan konstruoimisessa. Kuitenkin esimerkiksi Kuhnin mukaan uusi
paradigma ei kuitenkaan ole kumulatiivinen prosessi, joka voitaisiin ymmärtää
"laajennuksena". Se on pikemminkin kentän uudelleen järjestely
uudelta perustalta. (Kuhn 1962 84.) Piaget'n formaalien operaatioiden kaavat
eivät sovi Einsteinin vuorovaikutuksen ideaan. Palautettavuuden idea toimii
ikiliikkujan tavoin.
Einsteinin ja Piaget'n
todellisuuskäsitykset näyttävät olevan täysin vastakkaiset. Piaget tarkastelee
maailman strukturoitumista lainalaisuuksien pohjalta. Samoin esimerkiksi
nykyinen kasvatustiede yleisesti haluaa nähdä todellisuuden järjestäytyvän lainalaisuuden
mukaan. Piaget tarkastelee todellisuutta, joka etenee kohti yhä suurempaa
järjestäytymisen astetta. Kuitenkin esimerkiksi fysiikassa käsitys
todellisuuden liikeradoista on usein päinvastainen: todellisuus on menossa
kohti entropiaa, suurempaa todennäköisyyttä, joka olemassaolevan maailman
hahmotuksessa edustaa koko ajan struktuurien purkautumista. Absoluuttisen
struktuurin ja tasalaatuisuuden välissä on muotoutuva todellisuus. Ainoa, johon
voimme olla yhteydessä. Eikö olisi syytä nähdä todellisuus muotoutuvana?
Olisiko ihmistieteissäkin syytä katsoa,
miltä einsterinilainen mahdollisuuksien kautta avautuva todellisuus, vuorovaikutukseen
perustuva maailman hahmottaminen ja asetetuista reunaehdoista riippuva
todellisuuden muotoutuminen näyttäisi ihmisen elämään sovellettuna? Voisiko
meidän oma elämämme ja kulttuurimme näyttäytyä samanlaisena kuin Einsteinin
näkemä fysikaalinen todellisuus: 'Niin kauan kuin energiaa ei vapauteta, sitä
ei voida huomata. Se on kuin fantastisen rikas mies, joka ei milloinkaan käytä
tai anna pois penniäkään - ja kukaan ei voi tietää kuinka rikas hän on."
(Nikkola & Viljanmaa 1983, 35.)
Piaget'n käsitys on tyypillinen tämän
päivän ihmistieteille, joissa ihmisen tapaa hahmottaa todellisuutta verrataan
tietokoneeseen. Ihminen rakentaa maailmaa olemassaolevan todellisuuden
palasista, objekteista. Objektiivinen todellisuus perustuu informaation
prosessointiin. Prosessi perustuu koneen sisäiseen logiikkaan,
lainalaisuuksiin. Kun tietokoneesta sanotaan, että se on vuorovaikutuksessa
ihmisen kanssa tarkoitetaan, että ihminen voi osallistua informaation
muokkaamiseen, ei tietokoneen toimintakaavion muokkaamiseen.
Mutta Einsteinin maailmankuvan perusteella
kaikki perustuu vuorovaikutukseen. Vuorovaikutus on molemminpuolista yhteyttä.
Mitä vuorovaikutusta on sellainen, jossa vain ihmisen toiminta muuttuu, mutta
lainalaisuus säilyy? Miksi esimerkiksi kasvatus määritellään tavoitteelliseksi
toiminnaksi ja lasten kanssa tapahtuvaa vuorovaikutusta suhteutetaan
tavoitetaloon? Miten me voimme nähdä toimivamme todellisessa vuorovaikutuksessa
lapsen kanssa, jos yhteys lapseen ei ole muuttanut tavoitetalon piirustuksia?
Tavoitetalon suurempi sisäistäminen kasvatuksessa johtaa vain suurempaan
sisäistettyyn lapsiin vaikuttamiseen, ei vuorovaikutukseen.
Piaget'n vuorovaikutusmallin toteuttaminen
voi johtaa ainoastaan lainalaisuuksien toteuttamisen nopeuttamiseen.
Kasvatuksen korkeimmaksi päämääräksi Piaget'laisessa hengessä paljastuu
palautettavuuden (vuorovaikutuksen puuttumisen, Einsteinin mukaan harhaisen)
skeeman vakiinnuttaminen. Jos jo 2-vuotias lapsi saataisiin omaksumaan
palautettavuuden idea, miten elämyksellisesti köyhäksi tämä skeema jäisikään?
Eikö ihminen tämän päivän tietoyhteiskunnassa jo koe itseään riittävän
abstraktina ja irrallisena?
Todellinen vuorovaikutus voidaan nähdä vain
tässä ja nyt. Jos varhaiskasvatuksessa ei puhuta tapahtumista vaan puitteista,
koska se ei ole ajan henki, suurin petos tehdään itselle. Petos on osa
todellisuutta, mutta vain osa. Ihmisen mahdollisuus nähdä vuorovaikutus
perustuu kykyyn nähdä osallistuminen todellisuuden muotoutumiseen. Jotta me
välttyisimme tukahduttamasta lapsen luontaista suhteellista hahmottamista ja
siihen perustuvaa ihmisyyttä, on meidän itsemme opittava näkemään kasvatus
molemminpuolisena vuorovaikutuksena, ei vain suhteessa johonkin pysyvään
teoriaan. Ihminen ei voi olla vain toimintamme kohde, vaan muotoutuu myös
todellisuutemme tekijänä.
Valmiin mallin idea on vieras Einsteinille:
"Mitä vakavimmin uskon, että ihmisille tehdään paras palvelus antamalla
heille jotakin elävää tekemistä ja näin epäsuorasti elävöittämällä heitä...
Tieteellisen tutkimuksen tulokset eivät elävöitä häntä ja rikasta hänen
luontoaan, vaan halu ymmärtää, älyllinen työ, luova tai vastaanottava. Olisi
totisesti absurdia arvioida Talmudia esimerkiksi sen älyllisten hedelmien
perusteella." (Einstein 1949, 7.)
Aivan samalla tavalla on mieletöntä arvioida kasvatusta kognitiivisen, strukturalistisen,
tavoitteellisen ihmiskuvan perusteella. Piaget'n kaltaisten kaikkia ihmisiä
koskevien yleisten lainalaisuuksien hahmottaminen saa ihmisen näkemään itsensä
alisteiseksi näille lainalaisuuksille. Einsteinilta kysyttiin kerran, minkä
tosiasioiden pohjalta hän arvioisi oman elämänsä epäonnistumisia ja
onnistumisia. Vastaus kuvastaa ihmistä. joka ei perusta näkemystään
etuoikeutettuihin liiketiloihin ja jäädytettyihin arvoasteikkoihin: "Sen
paremmin kuolinvuoteellani kuin muutenkaan en kysy moista kysymystä. Luonto ei
ole insinööri tai rakentaja. ja minä itse olen osa luontoa''. (Einstein 1979,
91-92.)
Jos me kasvattajina näemme toteuttavamme
lainalaisuuksia, kaavoja. tavoitteita, meille jää vain insinöörin tehtävät. Kun
luulemme tietävämme, miten lapsi toimii tai miten hänen pitäisi toimia,
kasvattajasta tulee pelkkä tieteen tulosten toteuttaja ja organisoija. Todella
tieteellinen varhaiskasvatus ei ole tieteen soveltamista, vaan tieteen
tekemistä yhdessä lapsen kanssa.
LÄHTEET
Einstein . A . 1949. The World as I see it London: Watts & Co.
Einstein, A. 1979. The human side. United Kingdom: Princeton University Press.
Kuhn, T. 1962. The structure of scientific revolutions. USA: The University of
Chicago Press.
Kuznetsov, B. 1985. Einstein. Elämä. Kuolema. Kuolemattomuus. Moskova:
Kustannusliike Progress.
Nikkola, J & Viljanmaa. L. 1983. Yleinen fysiikka 11. Energia. Helsinki:
Kirjayhtymä.
Petäjä, K. 1982. Lapsi ja arkkitehtuuri. Julkaisussa Allas. A. (toim. ) Lapsi
ja arkkitehtuuri. Mannerheimin Lastensuojeluliiton julkaisu. Lapsiraportti A
36.
Piaget, J. 1977. The origin of intelligence in the child. Great Britain:
Penguin education.
Piaget. J. 1980. The child's coneeption of movement and speed.
Piaget, J. 1985 The child's conception of time. USA: Ballantines books.