Reunamo, J. 1990a. Mitä on tieteellinen päivähoito? Lastentarha 1/90,21.
Puhutaan lastentarhanopettajakoulutuksen
siirtämisestä ammattikorkeakouluihin. Keskustelussa painottuu käsitys, että
ammattikorkeakoulu olisi tiedettä soveltava laitos, joka siirtäisi tieteen tulokset
kentälle.
Nykyinen kasvatustiede painottaa tilanteiden
hallintaa, kontrollia, informaation prosessointia ja toiminnan lainalaisuuksia. Jos
kasvattaja näkee maailman hallinnan ja kontrollin kautta, seurauksena on myös jäykkää
hallintaa ja kontrolliin perustuvaa päivähoitoa.
Analyyttinen tiede ei puhu mitään ilosta,
turvallisuudesta, elämän ihmeellisyydestä tai tässä hetkessä piilevistä
mahdollisuuksista. Jos iloa ei ole, sen kanssa on vaikea olla vuorovaikutuksessa. Jos
muutoksen ja ihmeen mahdollisuus kielletään, ne eivät myöskään toteudu.
Jos me todella haluaisimme auttaa lasta lapsen
omista lähtökohdista, olisi meidän osattava nähdä lapsessa piilevät mahdollisuudet.
Ei niinkään keskityttävä toteuttamaan omia teorioitamme.
Esitetyissä käsityksissä paistaa vallanhalu.
Tieteentekijät haluavat etuoikeuden määritellä todellisuus. Tieteellinen imago
lisäisi kasvattajien arvoa. Hallintoihmisille analyyttinen toiminta tekisi
päivähoidosta helposti hallittavaa, sillä toiminnan loogisuus tekisi siitä ennalta
arvattavaa ja sääntöihin perustuvaa. Vanhemmille päivähoito olisi selkeästi
kontrolloitua, yllätyksetöntä ja annettuja tavoitteita toteuttavaa.
Mutta tekisimme karhunpalveluksen lapselle ja
itsellemme. Tänä päivänä lasta ei ole syytä muokata aikuisen näkökulmasta hyvin
toimivaksi koneeksi, vaan lapsen on saatava osallistua oman todellisuutensa tekemiseen.
Vain todellisessa vuorovaikutuksessa, yhteisessä tilanteen lainalaisuuksien muotoilussa,
lapsi voi löytää todellisuuden ja toimintansa välisen yhteyden.
Jos me näemme lapsen muutoksen tieteen tuotoksen
tai mallin läpi, näemme vain lapsen muuttuvan, ei todellisuuden lainalaisuuksien.
Lapsesta tulee toimintamme kohde. Jos lapsi oppii pienenä olemaan objekti, ei hän voi
olla muuta aikuisenakaan. Ihmisestä tulee kaavaa toteuttava kone.
Estääksemme toiminnan täydellisen
kaavoittumisen meidän ei tarvitse välttämättä kuitenkaan hylätä tiedettä. Mutta
painopiste on siirrettävä tieteen tuloksista tieteen tekemiseen. Todella merkittäviä
tieteellisiä uudistuksia tehneet ihmiset eivät ole koskaan ottaneet aikaisempia tieteen
tuloksia annettuna, vaan etsineet todellisuudesta uusia mahdollisuuksia.
Lastentarhanopettaja kohtaa päivähoidossa koko
ajan todellisuuden. Jos hän vain soveltaisi valmiita kaavoja, ei vuorovaikutuksesta
lapsen kanssa voisi puhua. Siksi täytyy tieteen todellisuuskäsitystä muuttaa. On
siirryttävä olemassaolevan todellisuuden lainalaisuuksista muotoutuvan todellisuuden
mahdollisuuksiin. Emme voi edetä vain analyyttisen tieteen tuotosten ehdoilla. Jos kerran
ihmiselle tärkeitä ovat ilo, turvallisuus ja elämän mahdollisuudet, niiden on oltava
tärkeitä myös ihmistieteille.