Reunamo, J. 1990d. 2 näkökulmaa päiväkotiin. Lastentarha 19-20/90, 23.
Päiväkoti on tarkoitettu toteuttamaan tiettyjä tavoitteita. | Päiväkoti on osa todellisuuden muotoutumista |
Päiväkoti on väline yhteiskunnalle toteuttaa päämääriään | Päiväkoti on osa todellisuutta, jossa yhteiskunta kehittyy |
Päiväkoti on päättäjille (aikuisille) keino saada aikaan hyvä yhteiskunta | Päiväkoti on aktiivinen yhteiskunnan muutostekijä |
Jotta päiväkodissa voidaan toteuttaa yhteiskunnallisesti toivottuja ideoita, kehitys on valjastettava tavoitteiden suuntaiseksi | Päiväkoti on ihmisille tässä ja nyt tapahtuva todellisuus, jossa mahdollisuudet versovat |
Aikuiset määrittelevät olemassaolevan todellisuuden mukaan huomisen tarpeet. | Jotta päiväkodissa voidaan kohdata muuttuva todellisuus, tavoitteet on valjastettava mahdollisen kehityksen avuksi. Aikuiset ja lapset ovat molemmat todellisuuden tekijöitä |
Aikuinen tietää millainen toimintojen systeemi on lapselle hyvä | Aikuinen avaa todellisuutta yhdessä lapsen kanssa |
Aikuisen tehtävä on muokata lapsi hyväksi | Aikuinen välttämättä osallistuu lapsen muokkaamiseen. |
Ilman kasvatustavoitteita ei ole mitään | Elävä ihminen ei voi välttää osallisuuttaan |
Lapsen on tärkeä kehittyä kykeneväksi kontrolloimaan omaa todellisuuttaan | Ihmiselle (lapselle) on tärkeää oppia osallistumaan lainalaisuuksien muutosprosessiin. Muotoutuvat mahdollisuudet ovat suhteellisia. |
Lapselle on tärkeää oppia todellisuuden organisoitumisen lainalaisuudet | Mahdollisuuksiin oppii tarttumaan, kun saa alusta alkaen olla mukana lakien tekemisessä. |
Olemassaolevat lainalaisuudet ovat ainoita objektiivisia. Siksi ainoita luotettavia. Objektiivinen laki on opetettava lapselle | Mahdollisuuksiin oppii tarttumaan, kun saa alusta alkaen olla mukana lakien tekemisessä |
Lapsi on aikuisen toiminnan kohde | Lapsi muuttaa myös aikuisen todellisuutta |
Päiväkodin toiminnan organisoimista tavoitteen suuntaiseksi käytetään, kun halutaan saada jokin tavoite toteutumaan | Päiväkodin mahdollisuuksien avaaminen uusille ihmeille sopii hyvin, kun halutaan antaa tilaisuus todellisuuden ihmeellisille mahdollisuuksille |