|
Yhteiskuntahistorian
johdantokurssi
Pauli
Kettunen
Luento 2, 26.10.2004
Kansallisvaltio historiantutkimuksen viitekehyksenä
- Millaiset
maailmanhistoriaa ja historiallista tietoa koskevat oletukset ovat
olleet historiantutkimuksen lähtökohtina?
- Millainen
asema kansallisvaltiolla on ollut historiantutkimuksen
viitekehyksenä ja kohteena?
- Millaisia
kansallisia tehtäviä suomalaiset historiantutkijat ovat eri
aikoina omaksuneet?
Maailmanhistorian ajatus historiantutkimuksen
lähtökohtana
- lineaarinen
ajankäsitys ja ajatus yhdestä maailmanhistoriasta
keskeisenä historian kehittymisessä tieteeksi
- suhteellisen
uusi ajatus, mutta monen mielestä (erityisesti postmodernistien)
käynyt kestämättömäksi
- 1700-luvun
valistusajattelu ja osin sille reaktiona muodostunut romantiikka:
molemmista voimaa yhden historian ajatukselle ja historian
tieteellistymiselle
- yksi
historia lähtökohtana historian jaotteluille
- ajanjaksojen
mukaiset jaottelut (esim. antiikki, keskiaika, uusi aika)
- myöhemmin
elämänalueiden mukaiset jaottelut (esim. poliittinen
historia, taloushistoria, sosiaalihistoria)
- näille
pohjana modernin yhteiskunnan muotoutuminen 1800- ja 1900-luvulla ja
siinä elämänalueiden eriytyminen ikään kuin
omalakisiksi sfääreikseen (esim. talous, politiikka)
- historia
menneisyytenä ja menneisyyden esityksenä kietoutuivat
toisiinsa
- ns.
historismin vaatimus: historioitsijan tavoitettava menneisyys wie es eigentlich gewesen (Leopold von
Ranke 1824)
- ”itsensä
sammuttaminen”, menneeseen eläytyminen pureutumalla
lähteisiin
- historia
nykyisestä erillistä, mutta esitti itsensä
historioitsijan välityksellä
- hankala
johtopäätös: historiantutkijakin sidoksissa omaan
aikaansa
- ratkaisu:
historia jatkuvuutta, kehitysyhteys tutkijan ja tutkittavien
välillä, ”tieteellis-geneettinen historiantutkimus" (Pentti
Renvall)
- tältä
pohjalta historiantutkimus usein konservatiivista
”epähistoriallisen” toiminnan vastustamista, menneen toiminnan
arvokkaiden tulosten puolustamista
Historia
kansallisena tieteenä
- historiantutkimuksen
sidos nationalismiin, historian merkitys kansakuntien ja
kansallisvaltioiden rakentamisessa (nation-building)
1800-luvulla
- maailmanhistorian
ajatukseen liittyvänä ajatus kansallisvaltiosta
maailmanhistorian keskeisenä toimijatyyppinä
- historiantutkimuksen
kehittyminen kansallisena tieteenä, nykyisyyden historiallistaminen, suuntautuminen kansalliseen
tulevaisuuteen; tässä Suomen tapauksen valossa
- historiankirjoitusta
Turun akatemiassa 1700-luvulla ja siinä myös tietojen
keräämistä suomalaisista kansantavoista ja -runoista
(Henrik Gabriel Porthan)
- 1800-luvulla
erillisen suomalaisen kansakunnan rakentaminen ja historian
kiinteä kytkös tähän tehtävään
- J.V.
Snellman ja hegeliläinen historiankäsitys: tietoisuus
maailmanhistoriasta ja kansallinen tietoisuus samaa historiallista
edistysaskelta
- kansallisvaltio
historian tulos
- valtion
muodostaessaan kansa maailmanhistorian toimijaksi ja saa oman historian
- Zachris Topelius:
Äger Finska Folket en Historie? (1843): ennen vuotta 1809
"esihistoria"
- Yrjö
Sakari Yrjö-Koskinen: Oppikirja
Suomen kansan historiassa (1869); Suomen kansa tahtoo ja saa oman
historian
- 1800-
ja 1900-lukujen vaihteessa valtiolliset ja yhteiskunnalliset uhat
suuntaamassa ja eriyttämässä historiantutkimusta
- ns.
oikeustaistelussa Suomen valtiollisen aseman perusteiden
määrittely (J. R. Danielson-Kalmari):
poliittinen historia
- maatalouden
murroksen ja teollistumisen seuraukset, luokkaristiriidat: talous- ja
sosiaalihistoria
- historian
ja politiikan kytkös kummassakin tutkimuksen suuntauksessa
- historiantutkimuksen
ja yhteiskuntatieteiden eriytymättömyys (esim. poliittisen
historian ja valtio-opin, taloushistorian ja kansantaloustieteen)
Mikä keskeistä historian kulussa?
- historiantutkijat
kiistelleet eri vaiheissa siitä, mikä historiassa
tärkeätä
- saksalainen
"metodikiista" (Methodenstreit) 1800- ja
1900-luvun vaihteessa: Karl Lamprecht ja
kulttuurihistoria vastaan poliittinen historia
- ”kulttuurihistoria”:
keskeistä historiassa kollektiiviset ilmiöt, kuten
sosiaalisten ryhmien ja kansan elämää
- ”poliittinen
historia”: individualisoiva, suurmiehiä korostava suhde historiaan
- ei
kyse työnjaosta eri elämänalueita selvittävien
historiantutkimuksen alojen välillä, vaan kiista siitä,
mikä oli merkittävää historiassa, millaiset voimat
liikuttivat historiallista prosessia
- Lamprechtille kulttuuri = historian
kokonaisuus, vastakohtana poliittisesti, taloudellisesti tai
sivistyksellisesti rajautuville historian osille
- poliittinen
historia a) kuvasi ja selitti poliittisia (valtiollisia)
ilmiöitä, b) selitti näitä ilmiöitä
politiikalla (valtiomiesten valtiotaidolla), c) piti näin
ymmärrettyä politiikkaa varsinaisena historiana
- linjoja
historiantutkimuksen myöhempien uudistajien näkemyksiin
(ranskalaiseen annalismiin, saksalaiseen
rakennehistoriaan)
- Suomessa
Lamprechtilla parempi menestys
kuin Saksassa, Väinö Voionmaa sekä Gunnar Suolahti
yhteiskuntahistoriallisen tradition luojina
- "metodikiistan"
osapuolilla kuitenkin yhteinen käsitys kansakunnista
maailmanhistorian keskeisinä toimijoina
- kiistakysymys:
mikä liikuttaa kansakuntia ja siten historiaa?
Kansakunnan eheys suomalaisen historiantutkimuksen
tehtävänasetteluissa
- Suomen
itsenäisyys, vuoden 1918 sota ja historia
- ”vapaussotakirjallisuus”,
”luokkasotakirjallisuus”; sodan monet nimitykset: vapaussota,
luokkasota, kansalaissota, punakapina
- ”vapaussodan”
voittaneen kansan etsintä menneisyydestä (Jalmari Jaakkola ja
Suomen keskiaika)
- ”itsenäisyyshistorian”
tähystysaukot menneeseen
- toisen
maailmansodan jälkeinen muutos
- historiantutkimus
henkisen jälleenrakennuksen riveissä, kansallisen jatkuvuuden
puolustus Neuvostoliittoa, kommunismia ja eturistiriidoista
lähtevää toimintaa vastaan
- Suomen
historian käsikirja (1949, toim. Arvi Korhonen)
- Paasikiven
historiankäsitys: historia opetusten varastona ja toiminnan rajoina
- yhteiskuntatieteet
ja teollisen modernisaation ongelmat; kansallisen yhteiskunnan
viitekehys, teoriat ja metodit Amerikasta
- 1960-luvun
sosiaalinen, poliittinen ja kulttuurinen murros
- sosiologian
nousu kansallisen eheyden tieteeksi, ristiriitojen tunnustaminen ja
säänteleminen
- Kekkosen
hallitsemistapa ja kommunistien integrointi, Kekkosen ulkopolitiikka ja
historiantulkinnat sen perustelemisessa
- historiantutkimuksen
uudet tehtävänasettelut: ”myyttien purkaminen” ja ”realismin
vartiointi”
- Suomi
kansainväliseen ympäristöönsä, tutkittava
kysymyksenä muille, ennen kaikkea
Venäjälle/Neuvostoliitolle
- kansakuvaan
myös sisäiset ristiriidat, vuosi 1918 ”kansalliseksi
murhenäytelmäksi” (Jaakko Paavolainen)
- historiantutkimus
poistamassa menneisyyden ajankohtaisia poliittisia merkityksiä,
muistista historiaksi
Kylmän sodan jälkeiset kansalliset näkökulmat
- historiantutkimus
kansallisten traumojen osoittamisena ja käsittelemisenä
- kansainvälinen
ilmiö, ”historiakeskustelut”
- Suomessa:
vuosi 1918 (Heikki Ylikangas; sotasurmaprojekti)
- Suomen
ja Neuvostoliiton suhteet toisen maailmansodan jälkeen,
erityisesti Kekkosen aikana, ”suomettuminen”
- Neuvostoliiton
romahdus ja Suomen kansallisen historian uusi dramaattinen
valaistus
- Suomi
toimijana, selviytymisen ja vaurioiden selvittäminen
- tutkijoiden
erilaiset arviot siitä, onko tärkeämpää
selittää selviytymistä vai osoittaa vaurioita
- poliittisen
päätöksenteon salaisia taustoja
selvittävällä historiantutkimuksella vahva tilaus
julkisessa keskustelussa
Päätöksentekoa palveleva historia? Yhteiskuntakriittinen historia?
- 1800-
ja 1900-luvun vaihteen jälkeen suomalaisessa
historiantutkimuksessa harvoin pyrkimyksenä suoranaisesti
päätöksentekoon sovellettava tieto
- ns.
kahden historian keskustelu 1970-luvun alussa; Antero Heikkinen ja
Heikki Ylikangas vaatimassa pysyviä
säännönmukaisuuksia osoittavaa
päätöksentekoon sovellettavaa tietoa)
- Ruotsissa
erilaiset painotukset
- ”yhteiskunnalle
hyödyllinen” historiantutkimus 1960- ja 1970-luvulla
näkyvämpi vaatimus kuin Suomessa
- samoin
vaatimus valtarakenteita paljastavasta ja kritisoivasta
historiantutkimuksesta
- toisaalta
kansallisen poliittisen historian dramatiikka paljon heikompi teema
- marxilaiset
lähestymistavat
- suomalaisessa
historiantutkimuksessa ohut traditio verrattuna moniin muihin
länsimaihin
- 1970-luvulla
Suomessakin marxilaisen historiantutkimuksen kehittelyjä
- kuitenkin
yliopistomarxismi (länsimainen ilmiö!) ennen muuta (muiden)
yhteiskuntatieteiden piirissä
- myöhemmissä
luennoissa näidenkin kysymysten kannalta
- historiantutkimuksen
ja (muiden) yhteiskuntatieteiden suhteet
- 1980-luvulla
nousseet "uudet historiat"
|