Yhteiskuntahistorian johdantokurssi,
luento 5, 30.9.2002, Pauli Kettunen
Historiallinen tutkimusprosessi
-
Miten historianesitykset ilmaisevat itsensä
tutkimuksiksi?
-
Miten historiantutkijat esittävät
oman toimintansa tutkimustyöksi?
-
Millainen merkitys tutkimuskysymyksellä
ja lähteillä on historiallisessa tutkimusprosessissa, erityisesti
poliittisessa historiassa?
-
Mitä tutkimusprosessissa merkitsevät
aiheenvalinta, lähestymistapa, näkökulma, kysymyksenasettelu
ja lähdekritiikki?
-
Miten tutkimuskohde ja yleisö ehdollistavat
historiantutkijan toimintaa?
HUOM. Tutkimusprosessin tuntemus
ei ole vain tutkijan ammattitaidon osa, vaan se on tarpeen myös tutkimusten
lukemisessa ja hyväksikäyttämisessä.
Läpinäkymättömiä
esityksiä, harhauttavia tutkijoita?
-
millaisia ovat historialliset esitykset?
-
vrt. kokeelliset luonnontieteelliset tutkimukset
ja niiden ideaalia tavoittelevat yhteiskuntatieteelliset tutkimukset: ideaalina,
että joku toinen voisi toistaa saman ja päätyisi samoihin
tuloksiin
-
yhteiskuntatieteissä tällainen
positivismi vanhastaan kiistanalainen ja 1970-luvun jälkeen menettänyt
asemansa; kuitenkin esityksen muotona ("retorisena valintana", Pertti Alasuutari)
melko usein raportti, joka jäsennelty kvantitatiivisen tutkimusprosessin
ideaalisten etenemisvaiheiden mukaan (teoria, hypoteesit, aineiston kokoaminen,
hypoteesien testaaminen, tulokset)
-
historiantutkimuksen esitystapana harvoin
tällainen raportti
-
tyypillisesti (ei välttämättä
aina) tulosten esitys yhtä kuin menneitä tapahtumia kuvaava ja
selittävä kertomus kokonaisuudessaan; tutkimusprosessin elementeistä
johdannossa tutkimustehtävän perustelun yhteydessä, lopussa
yhteenveto
-
kuitenkin tutkimuksellisuuden kriteeri:
perustuttava hyväksyttävään ja arvioitavaan päättelyyn,
jonka avulla luotu johdonmukainen tulkinta menneen jäljille
-
miten historioitsija työskentelee?
-
”Historiantutkijoiden esitykset omasta
työstään eivät todennäköisesti ole yhtään
sen luotettavampia kuin poliitikkojen kuvaukset omasta politiikastaan.”
(Theodore Zeldin)
-
”Mitä alan edustaja käytännössä
tekee ei ole sitä, mitä hän sanoo tekevänsä eikä
kumpikaan näistä ole sitä, mitä metodiesitykset edellyttävät
hänen tekevän.” (Jorma Kalela)
-
aiheen valinta, lähteiden läpikäyminen,
esityksen kirjoittaminen – ei riitä tutkijan työn kuvaukseksi
(vaikka tutkija saattaa itse niin väittää)
-
tutkimusprosessin vaiheet osin toisiaan
seuraavia, osin toisiinsa limittyviä ja joka tapauksessa toisistaan
riippuvaisia
Tutkimusaihe, lähestymistapa,
näkökulma
-
historiantutkimus olemassa olevan historiallisen
tiedon kriittistä arvioimista
-
olemassa oleva historiallinen tieto ei
pelkästään aikaisemman tutkimuksen tuottamaa, historiantutkimus
vain osa historianesityksistä
-
tutkimuskysymys suhteessa olemassa olevan
tiedon puutteellisuuteen
-
tutkija tekee koko ajan valintoja, jotka
hänen pyrittävä tekemään selviksi ja perustelemaan
-
tutkimusaiheen valinta
-
väärä kuvitelma historiasta
valmiina odottavien tutkimuskohteiden varastona: tutkimuksen perusteleminen
aiemmin tutkimattoman aukon täyttämisenä
-
oma kiinnostus, kokemus merkityksellisyydestä,
tyytymättömyys olemassa oleviin käsityksiin
-
lähestymistapa
-
oman tutkimustyön sijoittaminen tutkimustraditioiden
ja –keskustelujen kenttään (ks. aiemmat luennot)
-
näkökulma
-
mihin yleisempään kontekstiin
tutkittavat ilmiöt sijoitetaan ja miten
-
esim. suomalainen kommunismi: erilaiset
kuvat, jos näkökulmana työväenliikkeen historia tai
Neuvostoliiton kansainvälispoliittiset tavoitteet
-
esim. elämäkertatutkimus: otetaanko
henkilö tarkasteluun mahdollisimman laajasti vai keskitytäänkö
johonkin elämänalueeseen (esim. poliittiseen toimintaan)?
käytetäänkö henkilöhistoriaa keinona käsitellä
jotain laajempaan ilmiötä vai korostetaanko kyseisen henkilön
ainutkertaisuuden tavoittamista?
-
näkökulman hedelmällisyys
-
esim. Suomen valtion kehittyminen ns. autonomian
aikana: onko näkökulmana suomalaiskansallisten pyrkimysten ja
kansallisen tietoisuuden laajeneminen vai Suomi yhtenä Venäjän
imperiumin reuna-alueena?
-
anakronismin vaara tehtäessä
näkökulmaa koskevia ratkaisuja
-
kyseessä kuitenkin nimenomaan tutkijan
näkökulma, josta hän rekonstruoi menneiden toimijoiden näkökulmia
(esim. mitkä vaihtoehdot heille avoimina, mitkä asiat annettuja
selviöitä)
Kysymyksenasettelu
-
tutkittavien ilmiöiden ja (näkökulman
määrittämän) laajemman kontekstin suhde: tätä
koskevat kysymykset ja hypoteesit
-
tutkimus ei etene aukkoja täyttämällä,
vaan esittämällä uusia kysymyksiä myös ”jo tutkituista”
kohteista
-
esimerkiksi: mihin perustuivat ne varhaisempien
esitysten myytit ja virhetulkinnat, jotka uusin tutkimus kumonnut? (D.
C. Watt)
-
kysymyksenasettelu tutkimusprosessin osana
-
EI tutkimusprosessia edeltävä
-
EI vasta lähteistä määräytyvä
-
kysymyksenasettelu tutkimusprosessin alkuvaiheen
tehtävänä, ohjaa tutkimusprosessia, elää, täsmentyy
ja muovautuu sen myötä
-
vrt. kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen
yhteiskuntatutkimus, jälkimmäisessä miksi-kysymykset myös
aineistoa analysoitaessa (Pertti Alasuutari)
-
uudet kysymykset osana tutkimuksen tuloksia
Lähteet "syntyvät"
vasta tutkijan ajattelutyön tuloksena
-
"arkistot avautuvat”: uudet lähdelöydöt
ja julkisuus
-
uuden aineiston löytyminen tai avautuminen
voi antaa virikkeen tutkimukselle, mutta silloinkaan tutkimuskysymys ei
nouse suoraan tuosta aineistosta
-
lähteistä tulee lähteitä
vasta tutkimuksen yhteydessä
-
mikä tahansa aistein havaittava voidaan
tehdä lähteeksi, mutta vasta tutkijan ajattelutyön tuloksena
-
lähteeksi tehtyä tarkastellaan
a) menneen toiminnan jälkenä, b) suhteessa johonkin tutkimuskysymykseen
-
valtaosa materiaalista syntynyt aivan muihin
tarkoituksiin kuin historiantutkimuksen lähteiksi (esim. valtionhallinnon
ja järjestöjen jokapäiväisen toiminnan tarpeisiin)
-
oletettu myöhempi käyttö
historiallisena lähteenä kylläkin vaikuttanut usein
(esim. valtiomiesten ja poliitikkojen päiväkirjat; mitä
kirjattu paperille ja säilytetty)
-
lähteinä käytettävän
materiaalin syntymisen ja säilymisen satunnaisuudet
-
useimmista teoista ja tapahtumista ei tunnistettavia
jälkiä
-
muutokset siinä, missä määrin
ja millaisia jälkiä jää (esim. kirjeenvaihto – puhelinkeskustelut
– sähköposti)
-
aineiston käytön rajoitukset
-
julkisen ja yksityisen ero
-
historiantutkimuksen, arkistolaitoksen
ja julkisuusperiaatteen kytkökset
-
ulkopoliittisen aineiston erityisasema:
luvanvaraisuuden ja salassapidon määräajat
Lähdekritiikki, historiantutkimuksen
tieteellisyyden tae?
-
lähdekritiikin keskeisyys akateemisen
historiantutkimuksen synnyssä ja itseymmärryksessä
-
pyrkimys alkuperäislähteille
-
mikä on alkuperäislähde?
riippuu tutkimuskysymyksestä!
-
lähteenä käytettävä
dokumentti (tai muu menneen jälki) sisältää informaatiota
a) sen aikaansaaneesta teosta ja tekijästä (lähde jäänteenä)
ja b) mahdollisesti myös muista tapahtumista (lähde kertomuksena)
-
ulkoinen lähdekritiikki: mitä
tehtävää varten lähde on laadittu?
-
sisäinen lähdekritiikki: miten
lähteen tehtävä on vaikuttanut sen sisältämään
informaatioon?
-
ahtaasti ymmärretyn lähdekritiikin
ongelmat
-
rajoittuminen vain lähteen luotettavuuden
punnintaan
-
sivuun olennaisia kysymyksiä historiantutkimuksesta
menneen toiminnan jälkiä koskevana päättelynä
-
muutos siinä, millaiset kysymykset
merkityksellisiä -> muutos siinä, mitä tutkijoiden pitäisi
ottaa tai tehdä lähteikseen
-
esim. suullinen muistitieto ei enää
vain erityisen epäluotettava lähdetyyppi, vaan keskeinen lähde
esim. tutkittaessa ajan jäsentämisen tapoja ja niiden muutoksia
-
muistin problematiikka (Antoon Van den
Braembussche): menneiden tapahtumien subjektiiviset ja objektiiviset jäljet:
historiallinen kokemus; historiallisen kokemuksen aktiivinen työstäminen
nykyisyyden osana: historiallinen tietoisuus
-
uusien tutkimuskysymysten ja lähdetyyppien
myötä entistä monitahoisemmaksi kysymys siitä, minkä
jälki jokin lähde on
Tutkija, tutkimuskohde
ja yleisö: rekonstruktio ja argumentaatio
-
kaksi puolta yhdessä ja samassa tutkimusprosessissa
ja esityksessä
-
rekonstruktio: miten tutkija selittää
ja tulkitsee inhimillisen toiminnan jälkiä
-
argumentaatio: suhde yleisöön
ja olemassaolevaan tietoon, vakuutettava tulosten merkitys suhteessa
näihin
-
”historiantutkija tekee vierasta kulttuuria
ymmärrettäväksi omassa ja yleisönsä kulttuurissa”
(Jorma Kalela)
-
varottava olettamasta, että tutkijalla
ja tutkittavilla samat kulttuuriset koodit ja mallit
-
kyse ei vain kapeasti lähdekritiikistä,
vaan siitä, miten kyetään hedelmällisiin kysymyksenasetteluihin
-
askel pitemmälle: "oman kulttuurin"
tarkasteleminen "vieraana"
-
esimerkiksi poliittisten käsitteiden
historiaan sopiva metodologinen ohje: "Suomi tuttuna ulkomaana" (Kari Palonen)
-
"vieraan kulttuurin tekeminen ymmärrettäväksi"
on "oman kulttuurin" problematisointia
-
historiantutkimusten niin kuin muunkin
kirjallisuuden vastaanotto: erilaiset mahdolliset yleisöt (nykyiset
ja tulevat lukijat), media; tutkijan tarkoitusperistä pitkälti
riippumatonta merkitysten antamista
-
menneiden tapahtumien ja tekojen edellytykset
ja seuraukset
-
historiallinen rekonstruktio ei koske vain
menneen tapahtuman tai teon edellytyksiä tai motiiveja
-
tutkija ei voi vapautua menneen tapahtuman
tai teon seurausten tietämisestä tai kysymisestä
-
tutkijan ulottuvilla tekojen ja tapahtumien
seurauksista tietoa, jota ei toimijoilla heidän ryhtyessään
toimintaan
-
tähän liittyvänä erityiskysymyksenä
historialliset periodisoinnit
-
eivät annettu lähtökohta
eivätkä vain esitysteknisiä ratkaisuja
-
periodisoinnit myös tutkimustuloksia
-
vältettävä yleisen poliittishistoriallisen
periodisoinnin tunkeminen mitä erilaisimpien elämänalueiden
tarkasteluun
-
useiden erikestoisten periodien samanaikaisuus
-
ns. korkeaan politiikkaan ja kansallisvaltioihin
keskittyvän tutkimusotteen kyseenalaistuminen avannut tässä(kin)
uusia näkökulmia