Poliittisen historian tutkimuskurssi, kl 2003

 

Tutkimuksen suunnittelun elementit

 

 

Tutkimusaiheen hahmotus ja perustelu

q       omat kiinnostuksen kohteet ja ideat

q       aiemman tiedon puutteet, aiempien tulkintojen ristiriidat

 

Lähestymistavan pohdinta

q       mihin laajempaan tutkimustraditioon ja tutkimuskeskusteluun oma tutkimustyö sijoittuu?

 

Näkökulman ”valinta”

q       mihin yleisempään yhteyteen (kontekstiin) tutkittava ilmiö sijoitetaan? (”teoria”)

 

Kysymyksenasettelun kehittely

q       tutkittavan ilmiön ja sen kontekstin suhde konkretisoidaan kysymyksiksi ja hypoteeseiksi

 

Menetelmällisten ongelmien ja ratkaisujen pohdinta

q       metodi yleisesti = tutkimustyötä ohjaava monitasoinen ja –tahoinen päättelyprosessi, ”tie”

q       erilaiset erityiset metodit luovasti apuvälineiksi

q       kysymyksenasettelun ja lähdeaineiston suhde

 

Lähdeaineiston ja siihen liittyvien ongelmien arviointi

q       millaista aineistoa tutkimusongelma edellyttää?

q       saatavuuteen ja käyttöön liittyvät ongelmat

q       miten aineisto kootaan, jäsennellään ja analysoidaan?

q       aineiston luonne (esim. primaari- vai sekundaarilähde?) riippuu siitä, mitä kysytään

q       varautuminen miksi-kysymyksiin aineistoon perehdyttäessä

 

Tehtävän rajaus

q       esim. tutkimusajanjaksoa, toimijoita ja tarkastelutasoa koskevat rajaukset ja niiden perusteleminen  

 

Esityksen rakenteen hahmotus

 

Työsuunnitelma ja aikataulu

 

 

 

Lohdun sana

 

“Vaikuttaa siltä, että metodioppaiden kuvaus tutkimusprosessista sopii huonosti tai vain osittain mihin tahansa sosiaalitieteelliseen tutkimusprosessiin. Tutkimuksen prosessikaaviot ovat eräänlaista voittajien historiaa, josta harha-askeleet, ongelmakohdat ja umpikujat ovat karsiutuneet pois; luultavasti siksi että niitä ei yleensä raportoida tai jälkeenpäin edes muisteta. Kuitenkin tutkielman tekijä tarvitsee vihjeitä ja neuvoja juuri näissä tilanteissa, ei silloin kun tutkimus etenee ideaalimallin mukaan. Tutkimusprosessi ymmärretään niissä myös kovin suppeasti. Varsinaista ”empiiristä vaihetta” edeltävä työ jää vähälle huomiolle. Tutkimusprosessin eri osat, kuten ongelmanasettelu, aineiston keruu, analysointi ja raportointi, esitetään peräkkäisinä, selvärajaisina jaksoina, vaikka ainakin laadullisessa tutkimuksessa ne lomittuvat monella tavalla toisiinsa.”

Pertti Alasuutari: Laadullinen tutkimus. 3. uudistettu painos. Vastapaino, Tampere1999, 252.