Suomen poliittinen järjestelmä - kurssipalaute syksy 2002
Kurssin sisältöä koskevat kysymykset
1 Kuinka aktiivisesti osallistuit luennoille?
Aina 15 Useimmiten 15 Harvoin 0
2 Missä määrin katsot kurssin onnistuneen tavoitteessaan
1 opettaa perustiedot Suomen poliittisesta järjestelmästä?
Hyvin 29 Kohtalaisesti 1 Huonosti 0
2 opettaa käyttämään eri tietolähteitä?
Hyvin 11 Kohtalaisesti 19 Huonosti 2
3 opettaa yhdistämään ja analysoimaan tietoa eri kysymyksenasettelujen tarpeisiin?
Hyvin 6 Kohtalaisesti 24 Huonosti 0
3 Miten kurssisuoritukset auttoivat mielestäsi oppimistavoitteen saavuttamisessa?
1 Tehtävät
Paljon 7 Kohtalaisesti 20 Ei lainkaan 0
2 Tentti
Paljon 20 Kohtalaisesti 9 Ei lainkaan 0
4 Mitkä aihepiirit opetettiin mielestäsi hyvin?
- lähes tai oikeastaan kaikki (8)
- uusi perustuslaki (5)
- Suomen poliittinen historia
- puolueet (5)
- etujärjestöt/tulopolitiikka (3)
- eduskunta (3)
- presidentti (2)
- valtioneuvosto (2)
- tiedotusvälineet (2)
- valtiontalous
- parlamentarisoituminen
5 Jäikö mielestäsi jotain olennaista käsittelemättä ja heikosti opetetuksi?
- valtiontalous (4)
- etujärjestöt/tupo (2)
- markkinavoimat
- kunnallishallinto
- joukkoviestintävälineet
- kansalaisyhteiskunta
- hallituksen ja eduskunnan tehtävät
- käsitteellistä pohdiskelua, taustojen selvittämistä
Verkko-oppikirjaa koskevat kysymykset
1 Oliko verkko-oppikirja mielestäsi hyödyllinen väline kurssin oppimistavoitteiden saavuttamisessa?
Erittäin hyödyllinen 16 Melko hyödyllinen 11 Lähes hyödytön 2
2 Mikä verkko-oppikirjassa oli parasta?
- laajuus, monipuolisuus tms. (13)
- helppo saatavuus (8)
- linkit tms. (9)
- selkeys (4)
- asiantuntija-artikkelit (2)
- maksuttomuus
- ajantasaisuus
3 Mikä verkko-oppikirjassa oli huonointa?
- paljon tulostettavaa (12)
- liikaa tietoa, olennaista tietoa vaikea erottaa (8)
- riippuvuus internet-yhteydestä (4)
- linkkien aukeamattomuus (2)
- näytöltä lukemisen vaikeus (3)
- hajanaisuus
- kaikkiin linkkeihin ei pääse HY:n ulkopuolelta
- tulostamisongelmat
- käytettävyys
- vei paljon aikaa
4 Tutustuitko verkko-oppikirjan materiaaliin ennen luentoja?
Aina 3 Useimmiten 16 Toisinaan 11 Harvoin 0
5 Missä käytit tietokonetta verkko-oppikirjaa lukiessasi?
Aina kotona 3 Useimmiten kotona 11 Useimmiten yliopistolla 9 Aina yliopistolla 9
6 Oliko sinulla teknisiä vaikeuksia verkko-oppikirjan käytössä?
Paljon 0 Melko paljon 1 Vähän 15 Ei lainkaan 12
7 Saitko riittävästi apua ongelmiisi?
Kyllä 24 En 0
Millaista apua olisit toivonut enemmän?
Tähän kohtaan ei tullut vastauksia
8 Luitko kurssimateriaalia tietokoneen näytöltä vai paperitulosteelta?
Aina näytöltä 0 Useimmiten näytöltä 4 Useimmiten tulosteelta 16 Aina tulosteelta 10
9 Muuta kommentoitavaa
- Tehtäviä olisi voinut linkittää enemmän verkko-oppikirjan artikkeleihin. Nyt niistä selvisi pläräämällä nettisivuja. (P.S.: Nimenomaan "nettisivujen pläräämisessä" nähtiin oma arvonsa tielähteiden äärille ohjaamisena)
- Opetus oli toimintamuodoltaan tehokasta ja interaktiivista.
- Perusteellinen ja laaja kurssi kohtalaisen tiiviissa muodossa
- Pienryhmäseminaari oli todella hyvä ja ehdottomasti jatkamisen arvoinen
- Verkko-oppikirja siinä mielessä typerä, että kaikki tulostavat 200 sivua paperia ka sitten heittävät roskiin.
- Toimivin ja mielenkiintoisin tämän syksyn valtio-opin kursseista.
- Tulostettavaa materiaalia liikaa. Meidän sukupolvi ei vielä lue näytöltä. Koska tenttikysymykset oli annettu ennakkoon, verkko-oppikirja toimi kuitenkin kokonaisuudessaan suhteellisen hyvin.
- Tehtävät olivat ihan hyviä ja ne tuli useimmiten tehtyä. Tosin julkaisukelpoista versiota niistä ei aina syntynyt.
- Tehtävien merkitystä arvosanassa voisi painottaa. Keskustelu luennolla positiivista.
- Kurssitehtävät voisivat liittyä enemmän tenttikysymyksiin. Tehtävät käytännönläheisiä, siitä plussaa.
- Linkit eivät aina auenneet, välillä verkko-oppikirja oli vähän sekava, jopa liikaa tietoa. Seminaari-istunnoissa olisi voinut keskittyä enemmän olennaisiin asioihin ja vähemmän tehtäviin. Pelkkä kirjallinen versio olisi ollut riittävä.
- Verkko-oppikirja on pätevä väline kurssilla. Viikkokohtaiset tehtävät eivät mielestäni olleet aina kovin hyödyllisiä. Niissäkin on puolensa, mutta itse opin paremin muistiinpanojen kautta, kuuntelemalla. Toki tähänkin kurssilla tarjoutui mahdollisuus.
Kiitän suuresti palautteesta. Voinee tehdä sen johtopäätöksen, että kurssilaiset olivat kurssiin tyytyväisiä ja opettaja kurssilaisiin. Suuntaviivat vaikuttavat varsin selviltä. Arvostelun kohteita ja parannusehdotuksia otetaan huomioon jo ensi syksyn kurssin valmistelussa esimerkiksi tuottamalla asiantuntija-artikkeleista kirja. Toivotan kaikille hyvää joulua!
Pasi Saukkonen