Suomen viestinnän
nykytilasta on vallalla
erilaisia käsityksiä jotka osittain, mutta vain osittain, perustuvat
Suomessa
vallitseviin viestinnän rakenteisiin ja viestinnän rooliin
suomalaisessa
yhteiskunnassa. Usein käsitykset näyttäisivät saaneen vaikutuksia
kansainvälisestä, lähinnä angloamerikkalaisesta viestintäkriittisestä
tutkimustraditiosta. Tällaisten käsitysten soveltuvuuteen Suomen
oloissa on
syytä suhtautua kriittisesti. Esimerkki tällaisista käsityksistä on
uskomus
Suomen viestintäkentän, lähinnä sanomalehdistön, keskittymisestä ja
yhden
sanomalehden (Helsingin Sanomien) ylivallasta tällä kentällä. Myös
sähköisten
viestintäverkkojen ja Internetin kehityksen vaikutuksista perinteisten
viestintävälineiden menestykseen ja kilpailun kehitykseen on esitetty
varsin
yksioikoisia käsityksiä. Verkkoviestinnän uskottiin aluksi muodostavan
uhan
erityisesti sanomalehdistöä kohtaan, käytännössä ajankäyttökilpailu
näyttäisi
kuitenkin syntyvän elektronisen viestinnän sisällä. Kaupallisen
television
yleistymisen myötä on nostettu kysymys television viihteellistymisestä
asiapainotteisemman ohjelmiston kustannuksella.
Myös radion aseman
heikentymisestä viestintäkentässä on tunnettu huolta. Radion roolista
keskusteltaessa on usein korostettu keskitetyn kuuntelun pientä osuutta
muihin
viestimiin nähden. Nämäkään käsitykset eivät sellaisenaan pidä Suomen
oloissa
paikkansa. Lisäksi on syytä suhtautua kriittisesti myös viestinnän ja
demokratian suhdetta koskeviin käsityksiin, siltä osin kuin ne ovat
ulkoapäin
tuotuja. Esimerkiksi viestinnällistymishypoteesin mukaiset käsitykset
politiikan ja kansalaisten suhteiden mediavälitteisyyden jatkuvasta
lisääntymisestä ja viihteellistymisestä ei kaikilta osin saa
tutkimuksista
tukea.
Nykytutkimusten ja median käyttöä koskevan tietoaineiston valossa voi päätellä, että yllä kuvatuilla käsityksillä on tiettyä vastaavuutta todellisuuden kanssa, mutta sellaisenaan ne antavat turhan yksioikoisen kuvan Suomen viestintäkentän kehityksestä. Suomen joukkoviestintämaisema muuttuu hitaasti. Ihmiset pitävät kiinni kerran omaksumistaan kulutustavoista. Mediat pyrkivät mukautumaan uuteen viestintämaisemaan kirkastamalla rooliaan, jolloin uudet mediat löytävät oman erityisen roolinsa perinteisten medioiden rinnalla.
Vaikka Helsingin Sanomien levikki on Pohjoismaiden suurin ja ennätyksellinen Suomen väestön kokoon suhteutettuna, usein toisteltu fraasi "monopoliasemasta" perustuu näkökulmaharhaan. Suomi on sanomalehtinimikkeiden tasolla erittäin monipuolinen maa. Jos lasketaan varsinaiset sanomalehdet (4-7 päivää viikossa ilmestyvät), sanomalehtiä on 53. Mikäli mukaan lasketaan myös 1-3 päivää viikossa ilmestyvät lehdet, luku nousee yhteensä melkein kahteen sataan (taulukko 1). Suomelle erikoinen piirre on toisaalta 7 päivää viikossa ilmestyvien sanomalehtien huomattava osuus (29 kpl) ja toisaalta paikallisten, vähemmän kuin 4 kertaa viikossa ilmestyvien lehtien suuri määrä.
Taulukko 1. Sanomalehtien lukumäärä ja kokonaislevikki suhteessa asukasmäärään vuonna 2003
Sanomalehdet | Ilmestyy 4-7 krt/v | Ilmestyy 1-3 krt/v | ||
---|---|---|---|---|
Maa | kpl | Levikki / 1000 as | kpl | Levikki / 1000 as |
Norja | 78 | 684 | 84 | 441 |
Suomi | 53 | 524 | 146 | 937 |
Ruotsi | 90 | 505 | 74 | 386 |
Tanska | 30 | 322 | 1 | 63 |
Bulgaria |
473 |
|||
Sveitsi |
420 |
|||
Englanti | 375 | |||
Saksa | 322 |
Lähde: Sanomalehtien liitto.
Suomalainen sanomalehti on
tyypillisesti
asiakastilaukseen perustuva ja kotiin kannettu aamulehti. Tällaisten
lehtien
osuus on jopa suurempi Suomessa kuin Norjassa ja Ruotsissa, joissa
maissa
sanomalehdistöllä on myös poikkeuksellisen vahva asema. Suomessa neljä
viidestä
aamulehdestä kuuluu varhaisjakelun piiriin. Vain 11 prosenttia
sanomalehdistön
tuloista tulee irtonumeroiden myynnistä (Jyrkiäinen ja Savisaari 2003,
65).
Tätä pidetään yhtenä syynä lehdistön menestykseen näissä maissa.
Sanomalehden käyttäjinä
norjalaiset, suomalaiset ja ruotsalaiset ovat omassa luokassaan.
Levikkilukujen
perusteella voidaan päätellä että Tanskassa sanomalehtien käyttö on jo
tyypiltään toinen. Tanskassa murros tapahtui jo joitakin vuosikymmeniä
sitten
kun tilattujen sanomalehtien ja ilmaisjakelulehtien suhde muuttui
jälkimmäisten
eduksi. Osittain vastaavanlainen kehitys on näkyvillä Ruotsissa, ja
ensimmäiset
merkit siitä on havaittu myös Suomen suuremmissa kaupungeissa.
Kuitenkin sekä
Ruotsissa että Suomessa perinteisellä aamulla tilatulla sanomalehdellä
on
edelleen vakaa asema.
Seitsemän päivää viikossa ilmestyvien lehtien suhteellisen suurta lukumäärää Suomessa selitetään usein alueellisten ykköslehtien ilmoitusyhteistyöllä. Kärkimedia Oy:n välityksellä 32 sanomalehteä myy mainospaketteja, jotka näin tavoittavat usean alueen lukijakuntaa.
Helsingin Sanomien vahva asema Suomen viestintäkentässä perustuu siihen, että se ainoana lehtenä on saavuttanut kakkoslehden aseman koko valtakunnan alueella. Tästä syystä lehdestä on eräiden sähköisten viestinten lisäksi (Yleisradio ja MTV3) tullut valtakunnallisesti yhteinen nimittäjä.
Suomen mediamaiseman erikoisuuksiin kuuluu myös se, että ruotsinkielisiä varsinaisia sanomalehtiä on yhdeksän. Näistä lehdistä kolme on osallisena Kärkimedia-yhteistyössä. Ruotsinkielisten sanomalehtien määrää voidaan väestöosuuteen nähden pitää poikkeuksellisen suurena (Moring ja Nordqvist 2002).
Sanomalehdistöllä on edelleen vahva asema viestintäkentässä myös verrattuna muihin viestintävälineisiin. Kahdeksan kymmenestä 12-69 -vuotiaasta suomalaisesta lukee viimeisen Intermedia-tutkimuksen mukaan päivittäin sanomalehteä (Intermedia-tutkimus 2004). Aikuiset käyttävät päivittäin miltei 50 minuuttia lehden lukemiseen, nuoret vastaavasti 15 minuuttia. Päivittäinen lukuaika on ollut varsin vakaa, mutta sanomalehtien päivittäisessä tavoittavuudessa on kahdessa vuodessa tapahtunut viiden prosenttiyksikön lasku (87 prosentista 82 prosenttiin). Mainosvälineenä sanomalehdistö on vahva, sanomalehtimainontaa on miltei puolet kaikesta mediamainonnasta (Mainonnan Neuvottelukunta, TNS Gallup, 2004, http://www.mtl.fi/easydata/customers/mtl/files/main_ma/Mediamainonta2004.pdf) .
Alussa mainitut sanomalehtien asemaa koskevat yleistykset perustuvat toisaalta myös muutamiin tosiseikkoihin. Suomen sanomalehdistön yhteenlaskettu levikki on laskenut noin 20 prosenttia viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana. Osa levikkilaskusta selittyy eräiden suurten sanomalehtien (kuten Uuden Suomen) lopettamispäätösten avulla. Kakkoslehtien kuolema oli tyypillinen ilmiö varsinkin 1990-luvun laman aikana. Osa levikinlaskusta selittynee myös sanomalehtien oman taloudellisen strategian muuttumisen johdosta. Aikaisemmin pyrittiin usein levikkimäärän nostamiseen myös varsinaisen levikkialueen ulkopuolella. Sanomalehtien omistuksen keskittymisen myötä siirryttiin kuitenkin levikkialueen optimoimisen strategiaan. Lehteä pyritään pitää mahdollisimman suurilevikkisenä rajatulla alueella, jolla se voi ottaa yksin haltuunsa alan alueelliset mainosmarkkinat. Keskittämällä sanomalehteä tietylle alueelle, säästyy myös kustannuksia sanomalehden jakelukustannuksissa ja sisällön tuottamisessa. Kuten edellä todettiin, sanomalehtien lukeminen on myös jonkin verran laskenut, erityisesti nuoren lukijakunnan keskuudessa.
Alan keskittymistä kuvaa
hyvin se, että Suomen 24
eri sanomalehtiketjusta kolme (Sanoma/WSOY, Alma Media ja Väli-Suomen
Media)
hallitsevat kahta kolmannesta päivälehdistä. Kymmenen suurimman
päivälehden
osuus koko levikistä lähentelee viittäkymmentä prosenttia (ks. lähemmin
Jyrkiäinen 2000;
European
Journalism Centren kotisivu http://www.ejc.nl/jr/emland/finland.html).
Sanoma/WSOY:n asemaa vahvistavat edelleen viimevuotiset investoinnit
kansainväliseen aikakausilehtituotantoon, jotka ovat nostaneet
konsernia kansainvälisesti
huomattavaan kokoluokkaan. Alma Median rooli Suomen viestintäkentässä
muuttui
vuonna 2005 kun ruotsalaiset Bonnier ja Proventus yhteisjärjestelyin
hankkivat
konsernin televisio- ja radiotoiminnan omistukseensa. Tämä lohkaisi 40
prosenttia Alma Median liikevaihdosta. Konsernina jatkava
sanomalehtipuoli etsi
nyt rooliaan mediakentässä (vertaa esimerkiksi Kirjatyössä julkaistu
juttu http://www.viestintaliitto.fi/kirjatyo/2005/3/ajankohtaista/almamedia.html,
ja Alma Median lehdistötiedote uusista johtajajärjestelyistä, http://www.almamedia.fi/release?release=8873).
Aikakauslehdistö Suomessa menestyy poikkeuksellisen hyvin. Suomen yhteensä yli 5 000 aikakauslehdestä (vähintään kaksi kertaa vuodessa ilmestyvät julkaisut) yli puolet (3 000) ilmestyy ainakin neljä kertaa vuodessa. Aikakauslehtien määrä on myös kasvanut ja ala oli ainoita, joka ei mainittavammin kärsinyt taloudellisen laman aikana.
Suomalaiset ovat ahkeria
aikakauslehtien lukijoita. Aikuisväestöstä 59 prosenttia lukee
aikakauslehtiä päivittäin ja keskimääräinen lukuaika on 33 minuuttia
(Intermediatutkimus,
TNS Gallup, 2004). Aikakauslehdistö jakaantuu moneen alaryhmään. Näitä
alaryhmiä ovat esimerkiksi asiakaslehdet, ammatti- ja järjestölehdet,
yleisaikakausi- ja perhelehdet, erikoisaikakausi- ja harrastelehdet
sekä
sarjakuvalehdet. Näistä suurin yksittäinen ryhmä on asiakaslehdet ja
toiseksi
suurin ryhmä on ammatti- ja järjestölehdet. Erikois- ja harrastelehdet
ovat
hiljattain menneet yleisaikakausi-ja perhelehtien ohi
kokonaislevikissä.
Suomen
erikoisuutena on kuitenkin myös se, että myös yleisaikakausi ja
perhelehdet
menestyvät edelleen. Tämä lehtityyppi on ollut hitaassa kasvussa viime
20
vuoden ajan. Erikoislehdet ovat viime vuosina saavuttaneet
yleisaikakausilehtien tason, mutta raja yleisaikakausilehtiin on
monessa
tapauksessa häilyvä. Uusina ilmiöinä alalla ovat muualta lainatut
formaatit
sekä kustannustoiminnan liittäminen jatko tai ”spin-off” -tuotteisiin
(Kivikuru
2003, 79-81, ks. myös Aikakauslehtien
liitto,
http://www.aikakaus.fi/upload/info/aikakauslehtifaktat2004.pdf) Suomen
erikoisuuksiin kuuluu myös se, että suurin osa aikakauslehdistäkin on
tilausmyynnin ja kotikannon piirissä.
Televisiosta puhuttaessa kuulee yleisesti arvostelua ohjelmiston virtaviivaistumisesta ja viihteellistymisestä asiaohjelmiston kustannuksella. Vaikka näkökulma voi pitää paikkansa muualla, toistaiseksi ohjelmistoon ja katseluun liittyvät faktatiedot eivät tue tällaista yleispäätelmää Suomessa.
Kotimaiset
televisiokanavat hallitsevat edelleen
selvästi televisiokatselua. Vuonna 2004 miltei yksinomaan suomalaisella
kotimarkkinalla toimivat Yleisradio, MTV3 ja Nelonen jakoivat 95
prosenttia
katseluajasta. Neljälle pääkanavalle (Yle1, Yle2, MTV3 ja Nelonen)
sijoittui 92
prosenttia katselusta. Muun jakoi Suomessa toimivien yhtiöiden uudet
pääasiallisesti digitaaliseen jakeluun tarkoitetut palvelut (kuten Ylen
uutiskanava ja kulttuurikanava sekä MTV:n viihdekanava SubTV) ja
erilaiset
ulkomailta lähetetyt kanavat. Viimeksi mainitut saivat osakseen 5
prosenttia
koko katsotusta ajasta. (Finnpanel, http://www.finnpanel.fi/tulokset/tv/vuosi/viimeisin/kanavittain.html).
Julkisen palvelun periaatteeseen ja televisionkäyttömaksuun (entinen
televisiolupamaksu) toimintansa perustava Yleisradio tavoittaa
päivittäin 65 prosenttia
väestöstä, MTV3 61 prosenttia ja Nelonen 40 prosenttia (Jääsaari,
Kytömäki ja
Ruohomaa 2005).
<>Suuret yleiskanavat siis hallitsevat katselua, viihteelliseen ohjelmistoon vahvemmin perustuva Nelonen on kuitenkin saavuttanut jo huomattavan katseluosuuden ja digitaalitelevision laajentuvan ohjelmiston myötä televisiokatselu saattaa muuttua nopeastikin. Suomessa television ohjelmisto kokonaisuudessaan on varsin monipuolinen. Liikenne- ja viestintäministeriö on seurannut kanavien monipuolisuutta vuodesta 1997. Kanavakohtainen monipuolisuus on jonkun verran kaventunut viime vuosina, erikoistumisen myötä. Ohjelmisto kokonaisuudessaan on kuitenkin pysynyt monipuolisena, ja digitaalisen tarjonnan kehittyessä ohjelmisto on monipuolistunut entisestään.
Kuvio 1. Suomalaisten
televisiokanavien yhteenlasketut
ohjelmaosuudet ohjelmatyypeittäin (%) parhaaseen katseluaikaan
(klo18.05-22.05
alkavat ohjelmat).
Lähde: Aslama ja Wallenius
2005, 56
Myös ohjelmistojen
asiapitoisuus on suhteellisen
suuri. Julkisen rahoituksensa turvin Yleisradio ylläpitää
asiapitoisimman
ohjelmiston. Asiaohjelmien osuus kanavalla TV1 on noin 70 prosenttia ja
kanavalla TV2 noin 40 prosenttia. Yleisradion uusilla
digitaalikanavillakin
asiaohjelmien osuus on erittäin suuri (Yle 24 87 %, Yle Teema 85 % ja
ruotsinkielinen FST-D 56 %). Kaupalliset ohjelmistot ovat selvästi
viihteellisempiä, mutta myös MTV3:n asiapitoisuus on kansainvälisessä
vertailussa huomattava (30 %). Nelonen (18 %) ja uudet kaupalliset
digitaalikanavat kuten Sub-TV (24 %) ovat tätä selvästi
viihteellisemmät.
(Aslama ja Wallenius 2005, 103.)
Yleisradiotoiminta
perustuu erityiseen
lakiin Yleisradiosta, joka säädettiin vuonna 1993. Laki
määrittelee Yleisradion
julkisen palvelun tehtävän hyvin laajaksi. Yleisradion tulee tarjota
kaikelle
kansalle kanaviensa välityksellä täyden palvelun ohjelmisto samalla kun
se
palvelee tiettyjä erikoisryhmiä ja on vastuussa erityistehtävistä
sähköisen
viestinnän kentällä. Tähän perustuen Yleisradion ohjelmistoon
sisällytetään
myös huomattavan laajan viihdeohjelmiston.
Televisiokatseluun
käytetty aika on lisääntynyt
noin viidenneksellä kymmenessä vuodessa kun radion kuuntelu on samassa
ajassa
vähentynyt noin kymmenesosalla (Jääsaari, Kytömäki ja Ruohomaa 2005).
Lisääntynyt katseluaika ei kuitenkaan ole yhtä suuri kuin lisääntyneen
ohjelmiston määrä, joten lisääntyvä ohjelmisto kilpailee aina
ohjelmaa
kohden pienenevästä yleisöstä.
Pohjois-Euroopassa radio
on merkittävä
viestintäväline, joka taistelee tasaväkisesti television kanssa
ajankäytöstä.
Riippuen tutkimuksesta jompikumpi sähköisistä viestimistä johtaa
ajankäyttöä.
Yleisradion keräämän tutkimusaineiston mukaan (Jääsaari, Kytömäki ja
Ruohomaa
2005) radiota kuunnellaan Suomessa 202 minuuttia per päivä, kun
televisiota
katsotaan 167 minuuttia per päivä. Tulokset tosin vaihtelevat hieman
tutkimusmenetelmän mukaan, Suomen Gallup Median Intermediatutkimus
vuodelta 2004
osoittaa televisiokatselun johtavan ajankäyttöä 207 minuutilla radion
jäädessä
toiseksi 169 minuutilla. Intermediatutkimus rajoittuu 12-69 vuotiaiden
tarkasteluun, kun Yleisradion käyttämillä tutkimuksilla ei ole
vastaavaa
ikärajaa.
Radion kuunteluun käytetty
aika on Suomessa
vakiintunut kansainvälisesti korkealle tasolle. Usein tutkimuksissa
mainitaan
se, että radiota seurataan oheisvälineenä muiden aktiviteettien
lomassa.
Intermediatutkimuksessa havaittiin kuitenkin, että radiokuuntelun
päällekkäisyys muun mediakäytön kanssa on vähäistä. Näin ollen
suuri osa
oheiskäytöstä voi – ainakin aika ajoin – olla varsin keskittynyttä
(esimerkiksi
käy radion kuuntelu autossa).
Suomalaisista 43
prosenttia käytti vuonna 2004 Internetiä päivittäin. Internetin käyttö
on
lisääntynyt nopeasti, 10 prosentilla kahdessa vuodessa
(Intermediatutkimus
2004). Kansainvälisten vertailujen valossa (Internet World Stats),
vuonna
2004/05 Suomi ja Sveitsi olivat jaetulla kymmenennellä sijalla
internet-yhteyksien yleisyydessä. Näissä kahdessa maassa 62 prosentilla
väestöstä oli käytössään internetyhteys.
Suomen edellä olivat Ruotsi (74 %), Tanska (69 %), Norja (68 %),
Hong Kong
(70 %), USA (68 %), Alankomaat ja Islanti (molemmat 66 %), Kanada (64
%) ja
Etelä-Korea (63 %). Euroopan keskiarvo oli 36 prosenttia, maailman
keskiarvo 14
prosenttia. Laajakaistayhteydet ovat viime vuosina yleistyneet nopeasti
Suomessa. Kansallisen laajakaistatyöryhmän mukaan (2005) 36 prosenttia
Suomen
kotitalouksista olivat toukokuussa 2005 kytkettynä internetiin
laajakaistalla.
Suomi olisi eurooppalaisessa vertailussa neljännellä sijalla
Alankomaiden,
Belgian ja Tanskan jälkeen. (Kansallinen laajakaistatyöryhmä 2005.)
Suomalaisista Internetin
käyttäjistä noin puolet
käyttää ainakin joskus muiden joukkoviestintävälineiden www-sivuja.
Päivittäinen sanomalehtien lukeminen on netissä ollut vähäistä (noin 5
%).
Sanomalehden lukeminen ja Internetin käyttö korreloivat toistensa
kanssa
positiivisesti. Samat ihmiset siis lukevat lehtiä ja käyttävät nettiä.
Posti-,
pankki-, ja muu palveluihin keskittyvä erityiskäyttö on kasvussa (Media
Trends
2001). Sen sijaan muita medioita korvaava netin käyttö ei toistaiseksi
ole
osoittanut merkittävää kasvua (Intermediatutkimus 2005).
Näin ollen näyttäisi siltä
että Internetin synty
loi jälleen uuden viestintävälineen, joka löytää oman erityisen tilansa
ja
erityiset käyttömuotonsa muiden viestintävälineiden rinnalla. Kuten
aikaisemmin
vastaavissa tilanteissa on tapahtunut, vanhat viestimet joutuvat
mukautumaan ja
luopuvat joistakin verkkoon paremmin sopivista toiminnoista, mutta
jäävät elämään
rinnakkain uuden viestintävälineen kanssa. Nuorten keskuudessa on tosin
havaittu käyttäjäryhmä, joka nojautuu vahvasti verkkoon kaikessa
viestinten
käytössään (Carlsson ja Harrie 2001). Mikäli tämä ryhmä kasvaa eikä
ikääntyessään
muuta
median kulutustottumuksiaan, syvempikin muutosprosessi saattaa päästä
valloilleen.
Vahvoihin perinteisiin
pohjautuva
viestintäjärjestelmän perusrakenne, jossa tilauspohjainen
sanomalehdistö ja
julkisen palvelun sähköinen viestintä ovat pysyneet keskeisessä
roolissa,
heijastuu myös viestinnän sisällöissä. Suomessa journalistiikan normit
perustuvat alan itselleen luomaan eettiseen normistoon, journalistin
ohjeisiin
(http://www.jsn.fi/info.asp?sivuid=fin_jourohje_2005)
ja Yleisradion ohjelmatoiminnan säännöstöön (http://www.yle.fi/yleista/pelis_ots.shtml).
Käytännön eettisiä ongelmia käsittelee julkisen sanan neuvosto, johon
kuuluu
toimittaja- ja julkaisujärjestöjen edustajien lisäksi juridista
asiantuntemusta
ja alasta riippumattomia jäseniä. Journalistin ohjeet uusittiin vuonna
2005.
Verrattuna aikaisemmin voimassa olleisiin ohjeisiin uudet ohjeet ovat
vähemmän
normatiivisia. Entisten ohjeiden alussa kirjatut tavoitteet on
pudotettu
uudessa säännössä pois. Ohjeiden luonne eettisenä työkoodina, jonka
tehtävä on
tukea julkaisutoimintaa koskevaa käytännön päätöksentekoa, on myös
muuten
selkeytetty.
Journalistiikasta käytävä
keskustelu on usein
Suomessakin saanut sävyä myös yksittäisten mediatapahtumien kautta.
Yksittäisiä
poliitikkoja tai muita eliittitason toimijoita koskenut uutisointi on
toki
vahvasti myötävaikuttanut ministerien ja valtionyhtiöiden johtajien
eronpyyntöihin myös täällä. Kuitenkaan Suomessa päivälehtien
journalistiikka ei
ole laajemmassa mittakaavassa muuttunut henkilöpainotteiseksi tai
skandaalihakuiseksi, niin kuin on tapahtunut monessa muussa maassa.
Journalistien
politiikkasuhde muuttui 80-luvulla
"pidättyväksi" tai "korrektiksi" oltuaan aikaisemmin
selvästi enemmän poliittisesti sitoutunut (Aula 1991). Samaan aikaan
myös suuri
osa poliittisesti sitoutuneista sanomalehdistä muuttui
sitoutumattomiksi.
Sitoutumattomien lehtien – ja yllättävää kyllä myös puoluelehtien –
uutistyön
kantaaottavuus on samana ajanjaksona vähentynyt (Tommila ja Salokangas
1998;
Löytömäki 2004). Myös suomettumisilmiö, joka median sisällöissä ilmeni
lähinnä
itsesensuurina (Vihavainen 1991; Salminen 1996) väistyi taka-alalle
Neuvostoliiton luhistumisen myötä (Kulha 2002). Journalistiikan
alueellinen sitoutuneisuus
on kuitenkin pysynyt tai jopa vahvistunut. Esimerkiksi taloudellisen
laman
aikana useat alueelliset sanomalehdet ottivat itselleen aktiivisen
alueensa
kehittäjän roolin (Salovaara-Moring 2001).
Tuomioistuimet nostivat
1990-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa selvästi viestintävälineiden
maksettavaksi tuomittuja korvaussummia. Kovenevat korvauskäytännöt
näkyivät erityisesti
alemmissa oikeusasteissa joissa esimerkiksi Suomen Tietotoimiston
julkaiseman
hiihdon doping-käyttöä koskevan jutun johdosta ja Helsingin Sanomien
julkaiseman Nostokonepalvelu-uutisoinnin johdosta langetettiin
huomattavia
tuomioita. Korvaussummat ovat korkeammissa oikeusasteissa kuitenkin
vähennetty
(kuten STT:n tapauksessa) tai syytetty sanomalehti on jopa kokonaan
vapautettu
(kuten HS:n tapauksessa).
Joissakin tapauksissa Suomalaiset tuomioistuimet ovat päätyneet varsin tiukkaan yksityisyyden suojaa koskevaan tulkintaan. Kahdessa tapauksessa Suomi on kuitenkin myöhemmin, syksyllä 2004, saanut langettavan päätöksen Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta sananvapauden rikkomisesta (Iltalehteä koskeva ”Karhuvaara ja Iltalehti-tapaus” ja Pohjalaista koskeva ”Selistö-tapaus”, molemmat päätökset 16.4.2004). Oikeusistuinten ja julkisen sanan välille syntynyt jännite on näin ollen johtamassa uuteen tasapainoon joka tukee viestinten oikeutta julkaista ”tietoja ja ajatuksia kaikista yleisesti kiinnostavista asioista”. (Ks. Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen päätös 16.4.2004.)
Journalistiikan
kansainvälisessä vertailussa on
kohtuullista väittää, että Suomen viestintämaisema, yksittäisine
ylilyönteineen
ja kansainvälistä kehitystä myötäilevine piirteineenkin, on edelleen
varsin
perinteinen.
Yhteiskunnallisten
rakenteiden muuttuessa ja
myös keskiluokkaistumisen myötä äänestäjien poliittinen
liikkuvuus on
lisääntynyt voimakkaasti. Viestintävälineiden sidokset poliittisiin
puolueisiin
ovat vähentyneet ja journalistiikka itsenäisenä ammattikäytäntönä on
vahvistanut asemaansa. Tästä on seurannut suurtakin huomiota
saanut
keskustelu median suhteellisen vallan lisääntymisestä yhteiskunnassa
(esim. Hernes
1978; Asp 1990; Moring ja Himmelstein 1996; Schulz et al. 2005, Wurff
2005). Keskustelussa
käytetyt käsitteet (infokratia, medialisaatio, mediatisaatio,
viestinnällistyminen,
tabloidisaatio ja amerikkalaistuminen) viittaavat tämän prosessin eri
puoliin.
Koska prosessi liittyy yhteiskunnan rakenteelliseen muuttumiseen
yleisemminkin,
sitä on tutkittu myös modernisaation osana (Beck et al. 1994; Giddens
1996).
Oleellinen osa tätä
kehitystä liittyy poliittisen
julkisuuden eri osapuolten yhä tiedostavampiin julkisuusmekanismien
hallintapyrkimyksiin. Tämä kehitys vauhdittui Suomessa 1990-luvun
alussa.
Poliittisissa puolueissa alettiin entistä selkeämmin tiedostaa
asiakysymysten
ja imagotekijöiden liittyminen toisiinsa. Aikaisempaa aktiivisemmin
työskenneltiin myös henkilöityvän politiikan edellyttämän
mielikuvamuokkauksen
parissa. Poliitikot astuivat ulos totutuista rooleistaan ja näkyivät
enenevässä
määrin esimerkiksi television viihde-ohjelmissa ja viikkolehdissä.
Kaupalliset
televisiokanavat mursivat vaalikampanjan aikana ennen vallinnutta
karanteeni-käytäntöä. Suomi myös ainoana Pohjoismaana salli 1990-luvun
alusta
lähtien poliittisen televisiomainonnan. Poliittisen eliitin
julkisuuskuvan
hallintaan liittyvänä lieveilmiönä kehittyi uusi ammatillinen
välittäjäkerros
(mediakonsultit, joista usein käytetään nimikettä "spin doctors",
vrt. McNair 1999, 139-40).
Vastaavasti poliittisten
puolueiden
kannattajakunnan keskiluokkaistuttua journalistiikka on kehittynyt
kriittiseen
ja jossain määrin myös kyyniseen suuntaan. Yleisemminkin länsimaissa
journalistiikka alkoi kuvata politiikkaa vaihtoehdottomana "pelinä".
Esimerkiksi poliittisia vaaleja edeltäneissä kommenteissaan media usein
esitti
politiikan liikkumavaran olemattomaksi, seurasi ehdokkaiden saamia
gallup-lukuja ja vähätteli vaalituloksen vaikutusta politiikan
sisältöön.
Poliittisen viestinnän
tutkijat ovat kuvanneet
ilmiötä kahdesta suunnasta. Yhtäältä sanotaan, että vika ei ole peilin
eli syy
ei ole journalistiikassa, jos politiikka henkilöityessään menettää
uskottavuuttaan (esim. Norris 2000). Toisaalta tutkijat ovat
osoittaneet, että
vaalitulokset kyllä vaikuttavat politiikan sisältöön enemmän kuin
median
kyyninen kuva väittää. Sen sijaan journalistien luoma
vaihtoehdottomuuden
näköharha itsessään toimii demokraattista prosessia heikentävästi
(esim. Patterson
1993).
Belgialaisessa
keskustelussa ongelmaa on kuvattu
osuvasti. "Useimmat journalistit esittävät roolinsa poliitikkojen
vahtikoirana oikealla tavalla. Mutta jotkut käyttäytyvät kuin
vinttikoirat
(nopeus ennen laatua) ja toiset kuin pittbullit (purevat niin
paljon kuin
voivat). Nämä toimittajatyypit tuskin ymmärtävät miten suuri vaikutus
ammattitaidottomalla poliittisten teemojen käsittelyllä voi olla."
(Huyse
1995.)
Kuten tässä luvussa jo
todettiin käsiteltäessä
muita viestintämaisemaan liittyviä muutoksia, muutosten välitöntä
merkitystä
usein yliarvioidaan. Näin näyttäisi tapahtuneen myös poliittisen
viestinnän
osalta. Äänestyspäätöksen ajankohta Suomessa siirtyi 1990-luvulla
selvästi
lähemmäksi äänestyspäivää. Erityisesti uudet vaalimuodot kuten suorat
presidenttivaalit ja valtakunnallisella ehdokasasettelulla toimitetut
EU-vaalit
saivat ihmiset pohtimaan ratkaisuaan viime hetkeen asti. Näin ollen
vaalikampanjan merkitys korostui ja viestintävälineiden toimintaan sekä
sanomien vaikutukseen alettiin – viestinnällistymisteorian mukaisesti –
kiinnittää korostettua huomiota. Viime vaalien valossa kehitys
näyttäisi
kuitenkin pysähtyneen tai jopa hieman kääntyneen aikaisempaan
päätöksenteon
suuntaan (kuvio 2).
Kuvio 2. Äänestyspäätöksen ajankohta Suomessa (% äänestäneistä)
Lähde: GallupKanava
(GallupKanava
on Suomen Gallup
Oy:n tutkimusjärjestelmä, jolla on kerätty tutkimusaineistoja Suomen
aikuista
väestöä edustavalta otokselta vuodesta 1989 alkaen, aluksi kotiin
asennettujen
mikrotietokoneiden ja vuodesta 1999 alkaen Internet-päätelaitteiden
avulla Ks.
http://www.fsd.uta.fi/aineistot/taustatietoa/gkanavayl.html)
Vaaleja parittain
vertailemalla voidaan myös
todeta, että suurten puolueiden äänestäjien puolueuskollisuus (osuus
äänestäjistä, jotka äänestivät kaksissa peräkkäisessä vaalissa samaa
puoluetta)
on koko 1990-luvun ollut varsin vakaa. Siirtymät Suomessa ovat olleet
selvästi
pienemmät kuin muissa pohjoismaissa (Paloheimo ja Sundberg 2005, Moring
2005). Erityisesti
kolmen suuren puolueen ja RKP:n äänestäjäkunnat ovat olleet uskollisia
puolueilleen. Näyttäisi siltä että Suomessa tärkein tekijä puolueiden
menestyksen kannalta on edelleen omien äänestäjien herättäminen, ei
niinkään
kannatuksen valtaaminen muilta puolueilta.
Myös vaalien
henkilöitymisessä näyttäisi
tapahtuneen tasaantumista. Vuonna 2003 suurempi osa äänestäjistä
ratkaisi
kantansa puolueen perusteella kuin runsaat 10 vuotta aikaisemmin (kuvio
3).
Tämä ilmiö liittynee mitä ilmeisimmin siihen, että viime
eduskuntavaalit
esiteltiin julkisuudessa uuden hallitusmuodon mukaisesti
pääministerivaaleina.
Äänestäjistä 21 prosenttia vastasi vaalien jälkeen tehdyssä
haastattelututkimuksessa
(Suomen Gallup 2003), että halu vaikuttaa pääministerin valintaan
vaikutti
ratkaisevasti heidän äänestyspäätökseensä. Ymmärrettävästi osuus oli
tätäkin
suurempi SDP:n (34 %) ja keskustan (42 %) kannattajien joukossa.
Kuvio 3. Valitaanko ensisijaisesti ehdokas vai puolue? (%
äänestäneistä)
Lähde: GallupKanava
Myös eri
viestintävälineiden suhteellisen
merkityksen vertailu antaisi aihetta varovaisuuteen
viestinnällistymishypoteesin
suhteen. Suomessa poliittinen televisiomainonta ei näyttäisi saaneen
äänestäjien mielestä sitä asemaa mitä se on saanut puolueiden vaalikampanjoissa, erityisesti
eduskuntavaaleissa (Borg ja Moring 2005, Moring 2005). Television
vaalikampanjan aikaisessa ohjelmistossa ei olla myöskään havaittu
radikaalia
muutosta viihteellisempään tai henkilöityneempään suuntaan (Rappe
2004).
Eri viestinten keskinäistä
painoarvoa on Gallup-Kanavalla mitattu kysymällä ”Missä määrin arvioit
saaneesi tietoa
seuraavasta lähteestä oman äänestyspäätöksesi tueksi?” Eri
viestintävälineiden
saama paino vaihtelee eri ikäluokissa. Koska muutosodotukset liittyvät
nimenomaan nuoriin ikäryhmiin, kuviossa 4 tarkastellaan nuorempaa osaa
äänestäjäkunnasta eli alle 35-vuotiaita. Kuviossa näkyy niiden
vastaajien osuus
eri vaaleissa, jotka kokivat saaneensa erittäin paljon tai paljon
tietoa
mainitusta lähteestä. Television rooli korostui 1990-luvun uusissa
henkilövalintaa suosivissa vaalityypeissä, mutta eduskuntavaaleissa
1999 ja
2003 eri viestintävälineiden suhteellinen rooli jakaantui kutakuinkin
samalla
tavalla kuin eduskuntavaaleissa 1995. Television lähettämien
vaalikeskustelujen
merkitys muuttui uutis- ja ajankohtaisohjelmia vastaavalla
tavalla. Kunnallisvaaleissa
perinteisillä viestintävälineillä (televisio, sanomalehdet) on ollut
pienempi
merkitys kuin muun tyyppisissä vaaleissa.
Todella dramaattinen
muutos on tapahtunut Internet-vaalikoneiden
nousussa tärkeimmäksi kanavaksi äänestyspäätöstä tehtäessä
eduskuntavaaleissa
2003. Tämä toistui vuoden 2004 EU-vaaleissa ja kunnallisvaaleissa.
Tuloksia
arvioitaessa on huomioitava että GallupKanava kerää tietonsa vastaajien
kotiin
sijoitettujen tietokoneiden avulla. Tästä syystä tutkimusmenetelmä
liioittelee
jonkun verran Internet-käyttäjien osuutta väestöstä (tässä ikäryhmässä
noin
kymmenellä prosentilla).
Kuvio 4. Eri viestinten merkitys tiedonsaantikanavana
äänestyspäätöstä ajatellen, 18-34 vuotiaat (% äänestäneistä)
Lähde: GallupKanava
Kuviota tarkasteltaessa
tulisi myös huomioida,
että vuoden 1999 vaalien yhteydessä kysyttiin ainoastaan Internetin
merkityksestä yleensä. Vuonna 2003 kysyttiin erikseen
viestintävälineiden ja
ylläpitämistä vaalikoneista sekä puolueiden ja ehdokkaiden
Internet-sivuista.
Kaikki tutkitut Internet-välitteiset kanavat nousivat nuorten
äänestäjien
keskuudessa televisio-ohjelmiston ja sanomalehtikirjoittelun tasolle.
Vaalikoneet osoittautuivat kuitenkin vaikutusvaltaisimmiksi. Lienee
myös syytä
mainita, että Internet ei ole noussut lainkaan samaan asemaan
vanhemmassa
ikäpolvessa. Tässä ikäryhmässä Internetin vaikutus jäi vielä 2003
samalle
tasolle kuin nuorempien keskuudessa neljä vuotta aikaisemmin eli noin
10
prosenttia mainitsi saaneensa erittäin tai melko paljon informaatiota
Internetin vaalikoneiden kautta. Kunnallisvaaleissa 2004 kuitenkin jo
varttuneessakin väestössä tapahtui selvää nousua vaalikoneiden
käytössä,
Internetin merkitystä on jo arvioitu vaaliaktiviteettia nostavaksi.
Nuorten
keskuudessa löytyy esimerkiksi pieni ryhmä äänestäjiä jotka eivät
vaalikampanjan aikana seuraa politiikkaa muista viestintävälineistä,
mutta
käyvät Internetin vaalikoneilla (Moring ja Mykkänen 2005).
Tilannetta voisi
luonnehtia kutkuttavaksi. Uudet
teknologiat viestinnän kentässä, uudet viestinnän merkitystä korostavat
poliittiset toimintamuodot ja myös uudistukset poliittisessa
järjestelmässä –
kuten hallitusmuodon muutos ja suorat vaalitavat – luovat edellytyksiä
huomattavallekin muutokselle viestinnän ja politiikan
keskinäissuhteessa.
Alma Median
lehdistötiedote uusista
johtajajärjestelyistä, 9.5.2005, http://www.almamedia.fi/release?release=8873
(sivu konsultoitu 14.6.2005)
Aslama,
Minna ja
Jaana Wallenius (2005) Suomalainen televisiotarjonta 2004. Liikenne- ja viestintäministeriön
julkaisuja 47/2005. Helsinki: Edita
Asp, Kent:
Medialisering,
medielogik, mediekrati. Nordicom
Information 4/1990.
Aula, Maria Kaisa:
Poliitikkojen ja toimittajien
suhteet murroksessa. Yleisradio
1991,
Beam, R.A.:
Does it Pay to be a
Market-Oriented Daily Newspaper? Journalism Quarterly 3/2001.
Beck,
Ulrich, Anthony Giddens ja Scott Lash (1994) Reflexive Modernization.
Politics,
tradition and aesthetics in the modern social order.
Borg, Sami ja Tom Moring
(painossa 2005) Vaalikampanja. Teoksessa Heikki Paloheimo (toim.)
Vaalit ja
demokratia Suomessa.
Bourdieu,
Pierre: On television and
journalism. Pluto Press
1998,
Bucy, E. P. ja Gregson, K.S.: Media Participation. A legitimizing mechanism of mass democracy. New Media and Society 3/2001.
Carlsson, T.: Partier och
kandidater på väljarmarknaden.
Carlsson, U.
ja Harrie, E.: Media
Trends 2001 in
Finnpanel, http://www.finnpanel.fi/tulokset/tv/vuosi/viimeisin/kanavittain.html
(sivu konsultoitu 14.5.2005).
Giddens,
Anthony (1996) Modernity and Self-identity: Self and Society in the
Late Modern
Age.
Intermediatutkimus
2004.
Hernes,
Gudmund (toim.):
Forhandlingsekonomi og blandningsadministration. Universitetsforlaget 1978, Bergen.
Huyse, Luc:
Pers verleidt tot
politieke schandalen. De Standaard 24.02.1995.
Internet World Stats. http://www.internetworldstats.com
(sivu konsultoitu 15.5.2005)
Journalistin ohjeet.
Helsinki: Julkisen sanan neuvosto. http://www.jsn.fi/info.asp?sivuid=fin_jourohje_2005
(sivu konsultoitu 18.6.2005)
Jyrkiäinen,
Jyrki: The Finnish
media landscape. European
Journalism Centre 2000. Http://www.ejc.nl/jr/emland/finland.html
Jyrkiäinen, Jyrki ja
Savisaari, E.:
Sanomalehdistön nykytila. Teoksessa Nordenstreng, Kaarlo &
Wiio, Osmo
A. (toim.): Suomen mediamaisema. WSOY 2003, Helsinki, 62-76.
Jääsaari, Johanna, Juhä
Kytömäki ja Erja Ruohomaa (2005) Yleisökertomus 04 – monipuolisuus Ylen
laatutekijänä. Helsinki: Oy Yleisradio Ab http://www.yle.fi/yleisotutkimus/Yleisokertomus2004kuvaton.pdf
(sivu konsultoitu 18.6.2005)
Kansallinen
laajakaistatyöryhmä 2005. http://www.laajakaistainfo.fi/laajakaista_tanaan/index.php
(sivu konsultoitu 18.6.2005)
Kirjatyö N:o 3 torstaina
10. maaliskuuta 2005 http://www.viestintaliitto.fi/kirjatyo/2005/3/ajankohtaista/almamedia.html
(sivu konsultoitu 14.6.2005)
Kivikuru, Ullamaija:
Aikakauslehdistö.
Teoksessa Nordenstreng, Kaarlo & Wiio, Osmo A. (toim.): Suomen
mediamaisema. WSOY 2003, Helsinki, 77-92.
Kulha, Keijo K.: Elämää
apinalaatikossa.
Päätoimittajan näkökulma julkisuuteen. Edita 2002, Helsinki.
Kytömäki, J. ja Ruohomaa,
E.: Ylen monimediainen
yleisösuhde. Http://www.yle.fi/yleista/luku_yleisokert.shtml,
tulostuspäivä
9.10.2002.
Löytömäki, J.: Etusivun
politiikkaa.
Yhteiskunnallisten toimijoiden representointi suomalaisessa
sanomalehtiuutisissa 1987-2003. Jyväskylä Studies in Humanities, 30.
Jyväskylä:
Jyväskylän yliopisto 2004.
Mainonnan Neuvottelukunta,
TNS Gallup, 2004. http://www.mtl.fi/easydata/customers/mtl/files/main_ma/Mediamainonta2004.pdf (sivu konsultoitu 15.5.2005)McNair,
Brian: An Introduction to Political Communication. Routledge 1999,
Moring, Tom
(painossa 2005) Between medialization and tradition: Campaigning in
Moring, Tom
ja Hal Himmelstein (1996) The New-Image Politics in Finnish Electoral
Television. Teksessa David L. Paletz (toim.): Political Communication
Research:
Approaches, Studies, Assessments. Volume
II.
Moring, Tom ja Juri Mykkänen (2005)
Voter Choice and Political Mediation: Net-Based Candidate Selectors in
Finnish
Elections. Paper presented at the 55th
annual conference of the International
Communication Association,
Moring, Tom ja Andrea Nordqvist (toim.): Svenska medier i Finland. SSKH Skrifter Nr 13. Forskningsinstitutet, Svenska social- och kommunalhögskolan vid Helsingfors Universitet 2002, Helsinki.
National
Broadband Strategy Group
(2005) Ministry of Communication, Communications Department. http://www.laajakaistainfo.fi/laajakaista_tanaan/index.php (sivu konsultoitu 15.5.2005).
Norris, P.: A
Virtuous Circle. Political
Communications in Postindustrial Societies.
Nohrstedt, S.
ja Ottosen, R.
(toim.): Journalism and the New World Order. Nordicom 2001, Göteborg.
Nordenstreng,
Kaarlo ja
Wiio, Osmo A. (toim.): Suomen mediamaisema. WSOY 2001,
Paloheimo, Heikki ja Jan
Sundberg (Painossa 2005) Puoluevalinnan perusteet. Teoksessa Heikki
Paloheimo (toim.)
Vaalit ja demokratia Suomessa.
Patterson, Thomas: Out of
Order. Alfred A. Knopf, Inc. 1993,
Postman,
Neil: Amusing ourselves to
death. Public discourse in the age of show business. Heinemann
1986, London.
Rappe, Axel (2004) Valbevakning i
förändring.
1990-talets riksdagsval i finsk television. Åbo: Åbo Akademis förlag. (Election Coverage
undergoing Change. The Parliamentary Elections of the 1990s in Finnish
Television. Dissertation)
Salovaara-Moring, Inka:
Laman maantiede. Teoksessa
Kivikuru, Ullamaija (toim.): Laman julkisivut. Palmenia 2002, Helsinki.
Salminen, Esko: Vaikeneva
valtiomahti?
Neuvostoliitto/Venäjä Suomen lehdistössä 1968-1991. Edita 1996,
Helsinki.
Sauri, T. ja R. Picard:
Mediatalous. Teoksessa
Nordenstreng, Kaarlo & Wiio, Osmo A. (toim.): Suomen mediamaisema. WSOY 2003,
Schulz,
Winfried, Reimar Zeh ja Oliver Quiring (2005) Voters in a Changing
Media
Environment. A Data-Based Retrospective on Consequences of Media Change
in
Suomen Gallup,
Gallup-kanavan tutkimukset vuodesta
1992 vuoteen 2003. Suomen Gallup Group Oy 2003, Espoo.
Tommila, Päiviö ja
Salokangas, Raimo: Sanomia
kaikille. Edita 1998, Helsinki.
Uimonen, Risto ja
Ikävalko, Elisa: Mielikuvien
maailma. Miten mediajulkisuutta muokataan ja imagoja rakennetaan?
Infoviestintä
1996, Helsinki.
Vihavainen, Timo:
Kansakunta rähmällään.
Suomettumisen lyhyt historia. Otava 1991, Helsinki.
Wurff, Richard van der (2005)
Impacts Of The Internet On Newspapers In Europe - Conclusions
Gazette Vol 67(1):
107–120
Yleisradion
ohjelmatoiminnan säännöstö. Helsinki: Yleisradio. http://www.yle.fi/yleista/pelis_ots.shtml
(sivu konsultoitu 18.6.2005)