1. Kunnianosoitus
Lamat
ja jidamien voimakenttien buddhat, kolmen ajan ja kymmenen ilmansuunnan buddhat ja bodhisattvat, ajatelkaa rakastavasti meitä. Antakaa siunauksenne niin että toivomuksemme toteutuvat toivomallamme tavalla.
2. Yleinen
ansion omistaminen valaistumiselle
Meidän
ja kaikkien olentojen täysin puhtaiden aikomusten ja tekojen lumiselta vuorelta kummuten soljukoon kaikkien hyvien tekojen virta vapaana kolmen käsitteen mudasta neljän buddhatilan valtamereen.
3. Yleinen
toivomus tuesta polulla
Älkäämme
ennen tämän saavuttamista, tämän emmekä minkään tulevan elämän aikana, koskaan edes kuulko sellaisia sanoja kuin ”paha” ja ”kärsimys” vaan
kokekaamme hyvyyden ja onnen valtameriä.
4. Erityinen
toivomus tuesta polulla
Saatuamme
suurenmoiset vapaudet ja edellytykset, samoin kuin luottamuksen, uutteruuden ja oivalluskyvyn, ja turvauduttuamme hengelliseen opettajaan ja vastaanotettuamme hänen
ydinopetuksensa noudattakaamme saamiamme ohjeita virheettömästi ja vailla esteitä, toteuttakaamme ne ja harjoittakaamme jaloja opetuksia kaikissa tulevissa
elämissä.
5. Toivomus
opiskelusta, pohdiskelusta ja meditaatiosta syntyvän viisauden kehittymisestä
polulla
Buddhan
opetusten ja niiden logiikan omaksuminen vapauttaa ymmärtämättömyyden harsosta. Ydinopetusten pohtiminen nujertaa epäilyn pimeyden. Meditaatiosta syntyvän valon kautta ilmiöiden olemus nähdään juuri sellaisena
kuin se on. Lisääntyköön näiden kolmen viisauden säteily.
6. Toivomus
virheettömästä polusta, joka on vapaa eternalismin ja nihilismin (olemassaolon
ja ei-olemassaolon) äärinäkemyksistä, virheellisestä väittämisestä ja kieltämisestä,
ehdollisen olemassaolon ja pelkän rauhan rajoituksista
Perustan
luonto on kaksinainen totuus,
joka on
vapaa pysyvän todellisuuden ja täyden olemattomuuden äärinäkemyksistä. Vertaansa vailla oleva polku koostuu kaksinaisesta kartutuksesta,
joka on
vapaa väittämisen ja kieltämisen erheellisistä, rajoittavista tottumuksista. Näin saavutetaan kaksinaisen hyödyn lopputulos,
joka on
vapaa niin ehdollisen olemassaolon kuin pelkän rauhankin äärimmäisyyksistä. Kohdatkaamme tämä virheetön opetus.
Säkeet
7–23: Toivomus polun harjoittamisesta virheettömästi
7. Tiivistelmä
siitä, mitä on tarpeen tietää harjoitettaessa: mikä on puhdistautumisen perusta,
mitkä ovat puhdistautumisen menetelmät, mistä puhdistaudutaan ja mikä on puhdistautumisen
lopputulos
Puhdistautumisen
perustana on itse mieli, sen kirkkauden ja tyhjyyden erottamattomuus. Puhdistautumisen menetelmänä on suuri sinetti, timantinkaltainen harjoitus. Ohimenevät illusoriset epäpuhtaudet ovat se, mistä on tarpeen puhdistautua. Saavuttakaamme puhdistautumisen lopputulos, täysin puhdas totuustila.
Harjoitettava
meditaatio
8. Tiivistelmä
harjoituksista, jotka on tarpeen tehdä: epäilyjen häivyttäminen näkemyksellä
(säkeet 9–14), varmuuden saaminen meditoimalla (säkeet 15–23)
Perustaa
koskevien epäilyjen karkottaminen johtaa vakuuttuneisuuteen näkemyksestä. Meditaation ydin on tämän näkemyksen ylläpitämisessä häiriintymättä.
Erinomainen
toiminta on kaikkien meditaatioiden hallitsemista. Saavuttakaamme varmuus näkemyksessä, meditaatiossa ja toiminnassa.
9. Virheellisen
näkemyksen häivyttäminen
Kaikki
ilmiöt ovat mielen ilmentymiä. Mieli ei ole "mieli" olemassa olevana asiana; se on olemukseltaan tyhjä. Tyhjyydestä huolimatta kaikki moninaiset asiat ilmaantuvat esteettä. Häivyttäköön täsmällinen havainnointi perustaa koskevat virheelliset
näkemykset.
10. Kaikki
havaitut kohteet ovat vain mieltä
Mielen
itseilmaisua, jota ei koskaan ole ollut olemassa sinänsä, luullaan kohteeksi. Tietämättömyyden johdosta itsetietoisuutta luullaan ”minäksi”. Tähän kaksinaisuuteen takertuminen saa olennot vaeltamaan ehdollisessa maailmassa. Katketkoon harhan juuri – tietämättömyys.
11. Mielellä
ei ole itsenäistä olemassaoloa: olemassaolon ja ei-olemassaolon käsitteiden
rajoitteiden hylkääminen
Tunnistakaamme
mielen olemus, joka on vapaa kaikista äärimmäisyyksistä. Se ei ole olemassa oleva, sillä edes buddhat eivät näe sitä. Se ei ole olemassa olematon, sillä se on kaiken – niin ehdollisen olemassaolon kuin kärsimyksen ylittävän tilankin – perusta. Tässä ei ole ristiriitaa. Tämä on ykseyden keskitie.
12. Niiden
rajoitteiden hylkääminen, että mieli on jotain tai ei ole jotain
Saavuttakaamme
varmuus perimmäisestä, todellisesta merkityksestä. Sitä ei voi osoittaa sanomalla ”se on tämä”. Sitä ei voi kieltää sanomalla ”se ei ole tuo”. Totuusluonto, käsitteiden tuolla puolen, ei koostu osista.
13. Tyhjyyden
ja keskinäisesti riippuvan ilmaantumisen välillä ei ole ristiriitaa
Niin
kauan kuin tätä ei ymmärrä, ajelehtii ehdollisen olemassaolon valtameressä. Kun sen tunnistaa, on buddha – buddhuus ei ole mitään muuta. Silloin lakkaa kaikkinainen ”se on tämä, se ei ole tuo”. Paljastakaamme totuusluonto, kaiken salainen perusta.
14. Kuinka
erotteleva viisaus vapauttaa virheellisistä väitteistä sen olemassaolosta, mitä
ei ole, ja sen olemassa olemattomuudesta, mikä ilmaantuu
Ilmentymä
on mieltä ja samoin on tyhjyys. Oivaltaminen on mieltä ja samoin on harha. Kaikki syntyvät ja lakkaavat ilmiöt ovat mieltä. Vapautukaamme kaikista mieltä koskevista väitteistä ja epäilyistä.
15. Lyhyesti,
kuinka saavuttaa varmuus meditaation kautta ja säilyttää tuo tila Puhtaina
väkinäisen ja älyllisen meditaation saasteesta ja
horjumattomina
tavallisen elämän tuulten keskellä oppikaamme rentouttamaan mieli sen ei-teennäiseen ja luonnolliseen tilaan ja
pitäkäämme
taitavasti yllä tätä mielen luonnon harjoitusta.
16. Shine / shamatha /
tyyneydessä pysytteleminen
Hienojen
ja karkeiden ajatusten aallot tyyntyvät itsestään ja
järkähtämättömän
mielen vedet asettuvat. Levätkäämme tyyneydessä pysyttelemisen rauhaisassa valtameressä
vapaina
velttouden, tylsistyneisyyden ja sameuden lietteistä.
17. Lhagtongin/vipashyanan/oivalluksen
selitys
Jos
toistuvasti katsomme näkymätöntä mieltä, sen näkymätön olemus nähdään selkeästi ja juuri sellaisena kuin se on. Tämä karkottaa kaikki epäilyt mielen olemisesta ja ei-olemisesta. Tunnistakoon mielen harhautumaton olemus itsensä.
18. Lhagtong,
mielen luonto
Jos
katsoo ilmiöitä, ei löydä mitään vaan näkee mielen. Jos katsoo mieltä, ei näe mitään mieltä, se on olemukseltaan tyhjä. Katsomalla molempia takertuminen kaksinaisuuteen haihtuu luonnostaan. Tavoittakaamme mielen luonto, joka on kirkasta valoa.
19. Shine ja lhagtong ovat
erottamattomia
Vapaana
mielen kehitelmistä se on suuren sinetin tila (mahamudra). Vapaana äärimmäisyyksistä se on suuri keskitie (mahamadhyamaka). Kaiken sisältävänä sitä kutsutaan myös suureksi täydellisyydeksi (maha-atiksi). Vakuuttukaamme, että tuntemalla niistä yhden toteuttaa ne kaikki.
20. Harjoituksesta
seuraavat meditaatiokokemukset: suuri autuus, selkeys ja ei-käsitteellisyys
Lakkaamaton
suuri onni vailla takertumista, pimentämätön kirkkaus vailla ominaispiirteisiin tarrautumista, spontaani ei-käsitteellisyys älyn tuolla puolen – olkoot nämä vaivattomat kokemukset jatkuvia.
21. Harjoituksesta
seuraava toteutuminen
Takertuminen
”hyviin” kokemuksiin häviää itsestään. Harha ”pahoista” ajatuksista puhdistuu mielen avaruudessa. Yksinkertainen tietoisuus on vapaa luopumisesta ja omaksumisesta,
välttelemisestä
ja hankkimisesta. Oivaltakaamme kaikista rajoittavista käsitteistä vapaa ilmiöiden totuusluonto.
22. Myötätunnon
tunnistaminen
Olentojen
luonto on aina buddha. Ymmärtämättä tätä he kuitenkin vaeltavat loputtomassa ehdollisen olemassaolon pyörässä. Herättäköön kaikkien olentojen rajaton kärsimys valtavan myötätunnon
mielessämme.
23. Myötätunnon
ja viisauden erottamattomuus
Kun
valtava myötätunto ilmaisee itseään esteettömästi, sen tyhjä luonto loistaa esiin rakkauden hetkellä. Älkäämme koskaan harhautuko tältä ylimmältä ja virheettömältä ykseyden polulta vaan harjoittakaamme sitä päivin ja öin.
Toivomus
lopputuloksesta, joka seuraa polun loppuunsaattamisesta
24. Polun
täydellinen lopputulos
Meditaatiosta
syntyvien kykyjen ja oivallusten kautta kypsyttäkäämme olentoja, harjoittakaamme buddhien puhtaissa maissa ja täydellistäkäämme pyrkimys saavuttaa buddhaominaisuudet. Toisten kypsyttämisen, harjoittamisen ja täydellistämisen askelmien jälkeen
saavuttakaamme
buddhatila.
25. Kaikkien
positiivisten toivomusten täyttymisen omistaminen
Kymmenen
ilmansuunnan buddhien ja bodhisattvojen myötätunnon ja
kaikkien
hyödyllisten ja mielekkäiden tekojen voimasta toteutukoot nämä meidän ja kaikkien olentojen tekemät puhtaat toivomukset juuri toivomallamme tavalla.
Käännös:
Jyrki Papinniemi. Teksti sisältyy kirjaan Lama Ole Nydahl: Suuri sinetti, 2013.