|
Kysymysten
laadinnassa on mm. otettava huomioon:
-
Kysymykset
ovat yksikäsitteisiä, eli ne voidaan ymmärtää vain yhdellä tavalla.
-
Kysymykset
ovat yksinkertaisia, eli vastaaja varmasti ymmärtää kysymyksen.
Sivistyssanoja, tieteellisiä termejä jne. pitäisi välttää. Esimerkiksi
lasten sanavarasto on erilainen kuin aikuisten.
-
Kysymykseen
on helppo vastata. Useimmiten vastaajat osallistuvat kyselyihin
vapaaehtoisesti, jolloin he jättävät työläisiin kysymyksiin vastaamatta
(esim. tuntikausien laskutoimituksia vaativat kysymykset). Jos taas
henkilö vastaa lomakkeeseen virkansa puitteissa, häneltä voidaan vaatia
enemmän ponnisteluja.
-
Yhdessä
kysymyksessä kysytään vain yhtä asiaa (ei kysytä: "Syntymäaika ja
syntymäpaikka?", vaan kaksi eri kysymystä).
-
Jos
kysymykseen liittyy mittaamista (esim. koulumatkan pituus), on
kysymyksen yhteydessä ilmoitettava mittayksikkö (esim. km) ja
mittaustapa (esim. lyhintä käytettyä tietä).
-
Jos
kysymyksessä annetaan vaihtoehtoja esimerkkeinä (esim. "Siviilisääty:
(naimaton, naimisissa)"), on annettava kaikki vaihtoehdot tai annettava
vastaajan muuten ymmärtää, että on muitakin vaihtoehtoja (esim. edellä
mainitun kahden esimerkin jälkeen lisätään vaikkapa ilmaisu "ym.".
Muuten vastaaja voi luulla, että vain annetut vaihtoehdot ovat
mahdollisia.
-
Rastimenetelmän
liiallista käyttöä olisi vältettävä silloin, kun vastaaja itse täyttää
lomaketta (postitusmenettely), koska tällöin on olemassa vaara, että
vastaaja innostuu laittamaan liikaa rasteja.
-
Jos
on tarkoitus, että vastauksen vaihtoehdot muodostavat luokituksen, on
varmistettava, että kyseessä todella on luokitus, eli jokainen vastaaja
löytää oman vaihtoehtonsa, ja että ei voida valita enempää kuin yksi
vaihtoehto (esim. sukupuolen tapauksessa pitäisi oikeastaan olla neljä
vaihtoehtoa: "mies", "nainen", "ei tiedossa" ja "sukupuolta ei voida
määrittää").
-
Järjestysasteikon
muuttujien, kuten asenne- ja mielipideväittämien tapauksessa, käytetään
yleensä asteikkoa tyyppiä 1 2 3 4 5, missä on positiivinen ja
negatiivinen ääripää (1 ja 5), neutraali arvo (3) sekä muutamia muita
arvoja (yhteensä pariton määrä). Esimerkiksi: "Mitä mieltä olette
peruskoulusta?" 1=Hyvä, 2=melko hyvä, 3=en osaa sanoa / ei hyvä eikä
huono, 4=melko huono, 5=huono. Toisinaan, jos halutaan tavallaan
pakottaa vastaajat ottamaan kantaa puolesta tai vastaan, voidaan
neutraali arvo jättää pois, jolloin vaihtoehtoja on yleensä parillinen
määrä. Voidaan käyttää myös Likertin asteikkoa: esimerkiksi "Hyvän
yleissivistyksen saa Suomessa myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella",
1=täysin samaa mieltä, 2=jokseenkin samaa mieltä, 3=ei samaa, mutta ei
eri mieltäkään, 4=jokseenkin eri mieltä, 5=täysin eri mieltä, 6=ei osaa
sanoa.
-
Valmiita
luokituksia kysymysten yhteydessä olisi intervalli- ja
välimatka-asteikon tapauksessa vältettävä, koska ne vaikeuttavat
aineiston käsittelyvaiheessa käyttökelpoisen luokituksen tekoa ja
aiheuttavat virhettä tunnuslukuihin. Niinpä, kun halutaan tietää,
montako kertaa kuukaudessa opettaja puhuu tunnilla rasismista, ei anneta
vaihtoehdoiksi luokkia, kuten 1-3, 4-6 jne., vaan tiedustellaan
mieluummin suoraan lukumäärää (eli luokittelematon aineisto). Eräissä
poikkeustapauksissa, kuten arkaluontoiset kysymykset, voidaan antaa
luokiteltuja vaihtoehtoja. Tällöin on muistettava, että ei kuitenkaan
käytetä avoimia luokkia (ei esim.: yli 50).
-
Vaihtoehtojen
koodauksessa on mm. atk:n kannalta suositeltavaa käyttää numeerisia
koodauksia. Siis ei: mies=m ja nainen=n, vaan vaikkapa mies=1 ja
nainen=0.
-
Lomakkeen
on ulkoasultaan oltava siisti, ja mikäli mahdollista, kysymyksiä on vain
yhdellä puolella paperia (vastaaja ei välttämättä huomaa katsoa paperin
toiselta puolelta).
-
Erilaisia
lomakkeen selityksiä ja täyttöohjeita olisi vältettävä. Mikäli niitä
kuitenkin halutaan käyttää, niiden on oltava mahdollisimman lyhyitä ja
ytimekkäitä.
-
Kysymykset
numeroidaan. Tämä helpottaa sekä vastaajan että tutkijan työtä. Yleisin
tapa on juokseva numerointi 1, 2, 3 jne.
-
Kysymykset
pitäisi esittää tärkeysjärjestyksessä niin, että tärkeimmät kysymykset
esitetään ensin. Lomakkeen alussa esitetään ns. tunnistuskysymykset,
joissa tiedustellaan esim. vastaajan sukupuolta, ammattia,
siviilisäätyä, syntymäaikaa jne. Arkaluontoisten kysymysten esittämiseen
on suositeltu vain henkilökohtaista haastattelua ja postitusmenettelyä.
|