Sivulle "Kasvatustieteen osa-alueet" |
|
Kasvatussosiologia ja vertaileva kasvatustiede
|
||||
Kasvatus
on luonteeltaan ihmisten välistä vuorovaikutusta, siis sosiaalista
toimintaa, ja kasvatustieteen yhtymäkohdat sosiologiaan ja
sosiaalipsykologiaan ovat moninaiset. Voisimme sanoa, että
kasvatussosiologia tutkii kasvatus prosessin jäsenten, kasvattajan ja
kasvatettavien, sosiaalistumista ryhmään, yhteisöön ja yhteiskuntaan
sekä näihin vaikuttavia tekijöitä.
Tämän luonnehdinnan jälkimmäinen osa tarkoittaa erityisesti
yhteiskunnan rakennetekijöitä, kasvatusjärjestelmiä, jotka ajan myötä
muuttuvat ja vaikuttavat eri tavoin kasvatusprosessiin. Koulumaailmaan
sijoittuvia tyypillisiä kasvatussosiologian tutkimuskohteita ovat luokan
toverisuhteet, johtajuuskysymykset, luokkahenki, auktoriteettisuhteet sekä
luokan ja koulun ilmasto. Vastaavasti jonkin yrityksen tai muun
organisaation henkilösuhteet, henkilöstön kehittymismahdollisuudet ja
koulutustarpeet sekä johtamistavan vaikutukset voisivat olla työelämän
ja aikuis- tai ammattikasvatuksen sosiologisia tutkimuskohteita.
Makrotasolla voidaan taas tutkia esimerkiksi kasvatusjärjestelmien kehittämissuunnitelmia,
koulutussuunnittelua osana muuta yhteiskuntasuunnittelua, järjestelmien
rakennekysymyksiä, yhteiskunnan eri väestönosien
opiskelumahdollisuuksia tai hakeutumista erilaiseen koulutukseen. Maamme
kasvatussosiologinen tutkimus suuntautui alkuvaiheissa koululuokan
ihmissuhteisiin. Tutkimusaineisto hankittiin havainnointien
(observointien) ja sosiologisten kyselyjen avulla. Sosiometriset metodit
ovat pysyneet samantapaisina vuosikymmeniä. Lähempänä omaa aikaamme
ovat monet tutkimukset suuntautuneet nuorten vapaa-ajan käyttöön ja
harrastuksiin. Myös nuorten ihanteet ja arvot ovat olleet tutkimuksien
kohteina. Viime aikoina on suuntauduttu rakennetutkimuksiin, koulutuksen
tasa-arvokysymyksiin, kuten koulutukseen hakeutumiseen, koulutuksen
tuloksellisuuteen ja keskeyttämiseen. Luonteeltaan nämä ovat olleet
useimmiten kartoittavia selvityksiä, joissa aineistot on hankittu
kyselyin, tai toiminnan dynamiikan kuvaamista, jolloin aineisto on saatu
havainnoimalla tai osallistumalla itse toimintaan. Vertaileva
kasvatustiede edustaa
kasvatustieteen eri osa-alueista luonnostaan hyvin yleistä kasvatusilmiöiden
tutkimusta. Sen kohteena ovat kansalliset kasvatusjärjestelmät ja niiden
vertailu. Tehtävä edellyttää teoreettista ongelmanasettelua ja
metatasoa koskevaa tieteenteoreettista tarkastelua. Klassillisessa
"teoreettisen kasvatustieteen" määrittelyssä komparatiivinen
kasvatustiede kuuluukin yhdessä kasvatusfilosofian ja kasvatushistorian
kanssa tähän osa-alueitten ryhmään. Vaikka vertaileva kasvatustiede käyttää
nykyisin myös soveltavaa tutkimusta ja johtaa kasvatuksen käytänteisiin
kasvatusopin tasolla, sen luonteeseen kuuluu tunnusomaisena piirteenä
teoreettinen aspekti. Vertaileva
kasvatustiede kohdisti tutkimuksen aluksi eri maiden kasvatusjärjestelmien
kuvaamiseen kiinnittäen huomiota historialliseen ja kansainväliseen
apsektiin. Vertailu saattoi jäädä tätä lähestymistapaa
sovellettaessa vähälle huomiolle, jos keskityttiin esittämään
jokaisen maan kasvatusta erillään muista ja asetettiin kansallisvaltiot
peräkkäin luettelomaiseen deskriptioon. Yhteisten ominaisuuksien
etsiminen aineistoa systematisoimalla jäi vähäiseksi, mutta kuvauksista
koitui tietysti hyötyä siinä, että niiden avulla saattoi tutustua
vieraiden maiden kouluoloihin ja kotikasvatukseenkin. Siihen on liitetty
myös kasvatusopillisia arvo- ja tavoitekorosteita, jolloin on puhuttu
kansainvälisyyskasvatuksesta. Tyypillisiä
ongelmia kasvatussosiologiassa ja koulutuksen taloustieteessä: Sosiaalisten ryhmien ja
instituutioiden tarkastelu. Millaisia henkilösuhteita esiintyy tietyssä
organisaatiossa? Millainen luokkahenki on erityisopetuksessa? Kuinka
teollisuustyöntekijät hyödyntävät täydennyskoulutusta? Kuinka nuoret
viettävät vapaa-aikaansa? Perhekasvatus. Aikuiskoulutuksen hyödyt ja
kustannukset? Kuinka Ruotsin koulujärjestelmä poikkeaa meidän järjestelmästämme?
Millaista on opettajankoulutus EU:ssa? Tyypillisiä
tutkimusongelmia vertailevassa kasvatustieteessä: Minkälaisia
ovat eri maiden kasvatus- ja koulutusjärjestelmät? Miten voidaan kuvata
eri maiden kasvatustodellisuutta? Miten voidaan selittää nykyisiä
tiloja menneisyyden kehitystrendien perusteella? Yleisimpien ja yhteisiä
piirteitä selvittävien ongelmien rinnalla sovelletaan vertailevaa
kasvatustiedettä esimerkiksi seuraaviin aihepiireihin: kansainvälisyyskasvatus,
rauhankasvatus, kehitysmaiden avustaminen, humanitaarinen
maailmanvaltioiden idea. |
||||
Täydentävää |
|
Sivulle "Kasvatustieteen osa-alueet" |