Sivulle "Kasvatustieteen osa-alueet" |
|
Didaktiikka
|
||||
Didaktiikka
(opetusoppi, ‘opetustiede’) on kasvatustieteen ehkä kaikkein
keskeisin ja omin alue, onhan kasvatustoiminnassa tavallisesti kysymys
nimenomaan opettamisesta. Opetuksen keskeisiä komponentteja ovat sisältö
ja muoto eli mitä opetetaan ja miten tämä tehdään. Opetuksen sisältö
määräytyy eri tiedon-alojen mukaan. Tässä yhteydessä halutaan välttää
termiä tieteenala, koska se usein viittaa vain positivistisin keinoin
hankittuun tietoon. Eri tiedonalojen perusteella didaktiikka, merkityksessä
yleisdidaktiikka, voidaan jakaa ainedidaktiikkoihin, kuten
kielididaktiikka, matematiikan didaktiikka ja musiikin didaktiikka.
Opetuksen muoto tarkoittaa tapaa tai menetelmää, jota opetuksessa käytetään.
Keskeistä on kysymys kohdejoukon edellytyksistä, joista yksi tärkeimmistä
on ikä. Aikuisia ja lapsia opetetaan toki eri tavoilla; niinpä onkin
alettu puhua ikäkausididaktiikoista, esimerkiksi aikuisdidaktiikasta. Määrittelemme
didaktiikan kasvatustieteen osa-alueeksi, joka tutkii opetuksen
tavoitteita, menetelmiä ja sisältöjä sekä näiden välisiä suhteita. Eräs
kiintoisa ja keskeinen didaktinen teema, joka on aivan viime vuosina taas
tullut esille tutkimuksissa, on oppijan perimän ja ympäristön osuus
oppimisessa eli niin sanottu nature- nurture -problematiikka. Pitkään on
didaktiikassa vallinnut vain oppimisympäristön (nurture) näkökohdan
korostus niin voimakkaana, että lahjakkuuden erilaiset ilmenemistavat
ovat jääneet tutkimuksessa ja käytännön opetusratkaisuissakin täysin
toisarvoisiksi. Alue on kuitenkin saamassa uutta huomiota myös meillä. Tyypillisiä
ongelma-alueita: Opetus-oppimistapahtuma,
opetussuunnitelmien tutkimus.
|
||||
Täydentävää materiaalia |
|
Sivulle "Kasvatustieteen osa-alueet" |