Käytännön
tutkimusprosessi jakautuu useaan vaiheeseen. Näistä ensimmäinen on aina
tutkimusongelman muotoilu. Tutkimusongelman selkiydyttyä täytyy valita tutkimusasetelma. Sopivan asetelman
valinta on erityisen tärkeää silloin, kun tutkimuksella pyritään erittelemään
ilmiöiden välisiä kausaalisia suhteita. Yhteiskuntatieteissä kausaalisuhteet
ovat usein monimutkaisia ja useiden eri tekijöiden vaikutuksia on vaikeaa
erotella toisistaan. Esimerkiksi jos tarkoituksena on tutkia, miten muuttuja X
vaikuttaa muuttujaan Y, on jotenkin pystyttävä kontrolloimaan muiden muuttujaan
Y vaikuttavien tekijöiden osuus. Tätä ongelmaa helpottaa oikean
tutkimusasetelman valinta.
Termillä
”tutkimusasetelma” tarkoitetaan joskus eri asioita. Jotkut käsittävät sen
laajasti niin, että siihen liittyy tutkimusongelman muotoilu, muuttujien
valinta, muuttujien »operationalisointi,
»otantatekniikat ja
»aineiston keruutavat.
Suppeammassa mielessä tutkimusasetelmalla tarkoitetaan empiirisen aineiston
rakennetta. Tässä yhteydessä ”tutkimusasetelma” -termillä viitataan juuri tähän
suppeampaan käytäntöön. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sellaisia valintoja kuin
missä tutkimuksen vaiheissa aineisto kerätään ja kerätäänkö aineisto samasta
havaintoyksiköstä useita kertoja eri aikoina, useasta havaintoyksiköstä
samanaikaisesti vai useasta havaintoyksiköstä useana eri aikana. Yleisesti
ottaen tutkimusasetelman tehtävänä on luoda tutkimusaineistolle mielekäs
konteksti, jossa tulosten mahdollisimman yksikäsitteinen tulkinta on
mahdollinen.
Taulukossa 1 on
esitetty tutkimusasetelmien luokittelu. Ensimmäinen luokitteluperuste on se,
liittyykö tutkimusasetelmaan aikaulottuvuudessa yksi vai useampia mittauksia.
Esimerkiksi tavallinen kyselytutkimus tehdään yleensä yhden mittauksen
perusteella eli tiettynä ajanhetkenä on vastaajille lähetetty lomake, johon
heitä pyydetään vastaamaan. Jos myöhemmin halutaan selvittää, onko vastaajien
mielipiteen kysytyn asian suhteen muuttunut, voidaan kysely toistaa. Tällöin on
kyse kahdesta mittauksesta. Toinen luokittelu-ulottuvuus koskee
havaintoyksikköjen määrää. Tutkimuksessa voi olla kohteena vain yksittäinen
tapahtuma, jolloin kyseessä on tapaustutkimus. Tutkimus voisi liittyä
esimerkiksi yrityksen uuden tietojärjestelmän käyttöönotosta aiheutuviin
ongelmiin. Tällöin olisi kyse tapaustutkimuksesta. Jos tutkimus koskisi useita
yrityksiä ja niiden ongelmia, olisi kyseessä poikkileikkausaineisto.
Taulukko 1.
Tutkimusasetelmien luokittelu.
|
Useita havaintoyksikköjä |
Yksi havaintoyksikkö |
Useita mittauksia |
A Klassinen koeasetelma Paneeliaineisto |
B Aikasarja-aineisto |
Yksi mittaus |
C Poikkileikkausaineisto |
D |
Klassinen
koeasetelma
Paneeliasetelma
Kvasipaneeli
Retrospektiivinen
paneeli
Retrospektiivinen
koeasetelma
Poikkileikkausasetelma
Tapaustutkimus
De Vaus, D.A. (1994): Surveys in Social Research. Third edition. UCL Press, Guildford.