Yhteiskuntatieteissä
tehdään usein ero kuvailevan ja selittävän analyysin välille.
Kuvaileva analyysi vastaa kysymyksiin ”mitä” tai ”kuinka paljon”. Tällöin on siis tarkoituksena kertoa minkälainen
tutkimuksen kohteen ilmiö on tai kuinka yleisestä ilmiöstä on kyse. Esimerkiksi
tutkija voi analysoida mitä ”työttömyydellä” oikeastaan tarkoitetaan eri
yhteyksissä ja kuinka paljon tietynlaista työttömyyttä esiintyy eri ihmisryhmissä
tai maantieteellisillä alueilla.
Selittävä
analyysi pyrkii vastaamaan ”miksi” –kysymyksiin. Tällöin tutkimusongelmana voi olla esimerkiksi kysymys työttömyyden
syistä. Tutkija voi olla kiinnostunut siitä, mitkä tekijät johtavat
työttömyyteen joidenkin ihmisten kohdalla tai hän voi olla kiinnostunut siitä,
mikä vaikutus eri maiden verotuskäytännöillä on työttömyyden laajuuteen. Tällaisessa
selittävässä analyysissa teorian osuus on keskeinen. Teoriat kertovat ilmiöiden
välisistä riippuvuussuhteista käsitteellisellä tasolla. Otetaan esimerkiksi
väite ”korkea työttömyysturvan taso aiheuttaa työttömyyttä”. Tämä väitelause
esittää kausaalisen yhteyden kahden käsitteellisen tason ilmiön välillä (”työttömyysturvan
tason” ja ”työttömyyden”). Ennen kuin väitteen todenperäisyyttä voi tutkia
täytyy käsitetason termit ”työttömyys” ja työttömyysturvan tason” jotenkin
määritellä, »operationalisoida
ja »mitata.
Edellisen
esimerkin tarkoituksena oli tehdä ero teoriatason ja empiriatason välille.
Selitykset perustuvat aina teoreettisiin käsitteisiin, mutta niiden
todenperäisyyden tutkimiseksi on tutkijan siirryttävä empiiristen havaintojen
tasolle. Näin tutkimusprosessi onkin käytännössä useimmiten empirian ja teorian
”vuoropuhelua”. Kuviossa 1 on tehty analyyttinen ero teorian rakentamisen ja
teorian testaamisen välille.