Yliopistonlehtori Mikko Mattila
Sähköposti: mikko.mattila@helsinki.fi
Vastaanotto: ke 14-16
Politiikan ja talouden vuorovaikutus / Kurssipalaute 2003
Palautelomakkeita palautettiin 24 kappaletta. Alla on tiivistelmä palautteesta. Kiitos kaikille vastaajille.
KURSSIN KIINNOSTAVUUS
Kurssin kiinnostavuutta mitattiin skaalalla, joka sai arvoja yhdestä viiteen. Ääripäät olivat "Erittäin kiinnostava" (1), "Täysin yhdentekevä" (5). Vastausten aritmeettinen keskiarvo oli 1,4 ja mediaani 1 eli vastanneiden mielestä kurssi oli ainakin kohtuullisen kiinnostava.
Vastausfrekvenssit:
1 67%
2 29%
3 4%
4 0%
5 0%
MITÄ HYVÄÄ KURSSILLA?
Yleisesti opetusta pidettiin monipuolisena, kiinnostavana ja selkeänä. Lisäksi ryhmätyöt, essee ja kurssin yleiset järjestely saivat kiitosta.
- luentojen mielenkiintoisuus / monipuolisuus (21 mainintaa)
- hyvin järjestetty kurssi (6)
- ryhmätyöt (5)
- esseen ajankohtaisuus (4)
Muutamia lainauksia:
- "Kurssin aihealue oli mielenkiintoinen. Mattila varmasti yksi pedagogisimmista opettajista!"
- "Luennot: mielenkiintoiset ja hyvin valitut aiheet, hyvä kokonaisuus, Mattila on mainio puhuja: asiat esitettiin elävästi ja selkeästi ja käsitteet selitettiin hyvin."
- "Kurssi oli erinomaisesti järjestetty ja sen eteen oli nähty vaivaa. Ehdottomasti parhaiten organisoitu kurssi, jolle olen laitoksella tähän mennessä osallistunut."
- "Selkeä, informatiivinen, paikoin hauskakin. Kerrankin luennoitsija, joka panostaa luentojen sisältöön."
- "Todella mielenkiintoiset aiheet käsittelyssä. Opettaja, joka myös tiesi asioista."
- "Mielenkiintoinen kurssi, lisää tällaista!"
MITÄ HUONOA?
Suurin osa näistä kommenteista liittyi ryhmätöihin. Kuitenkin vain muutama vastaaja ilmoitti vastustavansa ryhmätöitä sinänsä, ongelma oli lähinnä niiden esittämisessä. Esityksille olisi tullut varata enemmän aikaa. Lisäksi muutaman vastaajan mielestä kurssin aihealue oli liian laaja tai kurssin aikataulu liian tiukka.
- ryhmätöidet esitykset / järjestely (10)
- ryhmätyöt (2)
- liian tiukka aikataulu (2)
- liian laaja aihealue (2)
Muutamia lainauksia:
- "Ryhmätöistä oppii kyllä, mutta mielummin olisin kuunnellut aiheet opettajan kertomana."
- "Ryhmätyöt! Mielenkiintoisia teemoja, mutta esityksissä sorrutaan aiheen liian laajaan käsittelyyn. Kannattaisi korostaa ohjeissa enemmän myös esityksen roolia. Jokaisesta lisäminuutista yksi miinus enemmän!"
- "En yleensä pidä ryhmätöistä: hankala organisoida eikä kukaan oikein opi mitään."
- "Paljon töitä, paljon kirjoittamista."
MITÄ PITÄSI KÄSITELLÄ ENEMMÄN, MITÄ VÄHEMMÄN?
Näihin kahteen kysymykseen tuli useita vastauksia, mutta yhteisen teeman löytäminen on vaikeaa.
Muutamia lainauksia:
- "Enemmän käytännön esimerkkejä eri maista, miten toimineet kriiseissä ym."
- "EU:n USA:n ja Japanin talousongelmia [enemmän]."
- "Julkistaloutta ja hyvinvointivaltiota käsitellään muissa aineissa paljon, joten siihen voitaisiin keskittyä vähemmän."
- "[Enemmän] Suomea ja maailmantaloutta. Kurssilla nyt vain globaalitalous, mutta esim. Suomen ulkomaankauppasuhteiden esittelyä. Myös esittelyä EU:n ulkopuolelta (Suomi ja Aasia, Afrikka ym.) kaivattiin."
- "Erilaiset käyrät ja kaaviot voisi käsitellä perusteellisemmin."
MUUTA?
Tähän kysymykseen tuli hyvin monenlaisia vastauksia. jotkut kehuivat koko kurssin kokonaisuutta, jotkut www-sivujen hyväksikäyttöä. Selkeää linjaa vastauksista on vaikea tulkita.
Muutamia lainauksia:
- "Luennot olivat loistavia, "atk-tuki" eli kalvot toimivat hyvin."
- "Kaikkiaan olen kurssiin todella tyytyväinen, yksi parhaita ja mielenkiintoisimpia kursseja, jolla olen ollut."
- "Hienoa, että opettaja esitti kysymyksiä opiskelijoille ja herätti näin mielenkiinnon luokassa (varsin harvinaista yliopistossa!)."
- "Ryhmätöiden esitys oli järjestetty huonosti. Liian vähän aikaa esittää ja kysyä esityksistä. Liian monta esitystä per päivä."
- "Monistenivaska tenttilukemisena hyvä idea (joskin paksu), ei tarvinnut jahdata tenttikirjoja."
- "Kalvojen ja ryhmätöiden saanti netistä on tosi hyvä juttu."