Yliopistonlehtori Mikko Mattila
Sähköposti: mikko.mattila@helsinki.fi
Vastaanotto: ke 14-16
Kvantitatiiviset menetelmät / Kurssipalaute 2004
Palautelomakkeita palautettiin 44 kappaletta. Alla on tiivistelmä palautteesta. Kiitos kaikille vastaajille.
KURSSIN KIINNOSTAVUUS
Kurssin kiinnostavuutta mitattiin skaalalla, joka sai arvoja yhdestä viiteen. Ääripäät olivat "Erittäin kiinnostava" (1), "Täysin yhdentekevä" (5). Vastausten aritmeettinen keskiarvo oli 2,8 ja mediaani 3 eli vastanneiden mielestä kurssi oli useimpien vastaajien mukaan ainakin kohtuullisen kiinnostava.
Vastausfrekvenssit:
1 0 %
2 46 %
3 37 %
4 9 %
5 9 %
MITÄ HYVÄÄ KURSSILLA?
Luennoitsijan tapa esitellä asia koettiin selkeänä ja loogisena. Havainnollistavat esimerkit saivat kiitosta.
- opetuksen selkeys / loogisuus (26 mainintaa)
- hyvät ja selkeät esimerkit (20)
- luennoitsija (12)
- hyvät kalvot (5)
- selkeä materiaali / MOTV (8)
Muutamia lainauksia:
- ”Henkilöhistoriat. MOTV-oppikirjaa käytiin loogisesti läpi ja esimerkkejä selitettiin suht. auki.”
- ”Selkeä luennointi, MOTV-aineisto hyvä (pystyi keskittymään selityksiin paremmin kun ei tarvinnut kirjoittaa höyryten), välillä oli hyvä vääntää rautalangasta. Historialliset selitykset olivat piristäviä.”
- ”Ihan hyvä kertaus tilastotieteen kurssista alussa, sillä sen suorittamisesta on aikaa. Hyvät esimerkit ja selkeä opetus ja asioiden selittäminen.”
- ”Kurssilla käydyt asiat selitettiin todella hyvin, monet asiat selkiytyi. Kurssi ei ollut niin hirveä tai tylsä mitä luulin. Esimerkit selkeyttivät käsiteltyjä asioita.”
- ”Selkeät luennot, mukava tahti, rento luennoitsija, esimerkit todella hyödyllisiä (auttavat ymmärtämään teorian käytännössä) ja tilaa kysymyksille.”
MITÄ HUONOA?
Huonona asiana palautteessa tuli selkeästi se, että käsitellyt asiat olivat vaikeita tai ne eivät kiinnostaneet. Joidenkin mielestä luennoilla oli liikaa asiaa tai asioita käytiin läpi liian nopeasti. Lisäksi loppupuolen monimuuttujaosuutta tulisi painottaa alkupuolen asioiden kustannuksella.
- yleisesti asiat vaikeita (10 mainintaa)
- aihe ei kiinnostava (6)
- liian nopea tahti (7)
- kalvot vaihtuivat liian nopeasti (5)
- liian paljon asiaa (4)
Muutamia lainauksia:
- ”Aihe oli ylipäänsä niin vieras, että oli vaikea päästä mukaan. Alkulan kirja epäselvä, mutta luennot selkeyttivät asioita kovasti.”
- ”Tulisi esittää yhteenveto tilastollisista menetelmistä siten, että selitetään kunkin mallin keskeisyys ja pätevyys erityisesti tilastoaineistoa satunnaisemmin analysoivalle henkilölle (log-lineaarinen – malli, faktorianalyysi jne.).
- ”Itse olisi pitänyt lukea oheismateriaali etukäteen tai edes kurssin ohessa. Nyt en saanut paljon irti aiheesta, kun asiat oli ihan uusia.”
- ”Aihe. Kunpa kukaan ei olisi keksinyt tilastotiedettä.”
MITÄ PITÄSI KÄSITELLÄ ENEMMÄN, MITÄ VÄHEMMÄN?
Kysymyksiin tuli melko vähän vastauksia. Kommentteja annettiin lähinnä siitä, mitä tulisi käsitellä enemmän. Näinä mainittiin mm. konkreettiset esimerkit sekä taulukoiden tulkintaan keskittyminen, pienryhmien aloittaminen aikaisemmin luento-osuuden tueksi ja kvantitatiivisen tutkimuksen merkitystä ja tekemistä yleisesti.
Vähemmän käsiteltäviin asioihin vastattiin mm. että kurssin aiheita tulisi vähentää ja keskittyä tarkemmin muutamiin asioihin sekä vähentää kaavojen läpikäyntiä (siis käsitellä asiat sanallisemmin).
MUUTA?
Viimeiseen kysymykseen tuli hyvin erilaisia vastauksia. Useimmissa mainittiin kurssikirjan huono saatavuus ja sen sekä MOTV-aineiston päällekkäisyys. Luentoja kehuttiin ja ne koettiin tarpeelliseksi opetusmuodoksi kvantitatiivisissa menetelmissä.
- kirjojen saatavuus huono (20 mainintaa)
- MOTV hyvä (7)
- hyvä kurssi/järjestelmälliset luennot (10)
- sekavuus SPSS-kurssin pakollisuudesta (2)
- kurssin kotivisut (2)
Muutamia lainauksia:
- ”Opin kurssilla erittäin paljon uutta, vaikken odottanut saavani kurssista mitään irti.”
- ”Kurssi on ollut todella hyvä. Vaikka aihe ei sinällään kiinnostakaan niin luennoilla on jaksanut seurata mukana ja on ollut ihan kivaa.”
- ”Voisiko kokeilla mallia 2 luennot sekä 1 harjoitus viikossa? Ote käytäntöön säilyisi opiskelijoilla koko ajan.”
- ”Kirjojen saatavuus varsinkin kurssin alkuvaiheessa huono, kirjan tyyli vanhentunut, tieto kulki hyvin ja nettisivuilla kiitettävästi myös materiaalia.”
- ”Kirjoja vaikea saada. Hyvä, että MOTVin sai tulostettua netistä. Muutenkin oli kiva löytää FSD ja sen tietovaranto.”