Yliopistonlehtori Mikko Mattila
Sähköposti: mikko.mattila@helsinki.fi
Vastaanotto: ke 14-16

Kvantitatiiviset menetelmät / Kurssipalaute 2004

Palautelomakkeita palautettiin 44 kappaletta. Alla on tiivistelmä palautteesta. Kiitos kaikille vastaajille.

KURSSIN KIINNOSTAVUUS

Kurssin kiinnostavuutta mitattiin skaalalla, joka sai arvoja yhdestä viiteen. Ääripäät olivat "Erittäin kiinnostava" (1), "Täysin yhdentekevä" (5). Vastausten aritmeettinen keskiarvo oli 2,8 ja mediaani 3 eli vastanneiden mielestä kurssi oli useimpien vastaajien mukaan ainakin kohtuullisen kiinnostava.
Vastausfrekvenssit:
1 0 %
2 46 %
3 37 %
4 9 %
5 9 %

MITÄ HYVÄÄ KURSSILLA?

Luennoitsijan tapa esitellä asia koettiin selkeänä ja loogisena. Havainnollistavat esimerkit saivat kiitosta.

Muutamia lainauksia:

MITÄ HUONOA?

Huonona asiana palautteessa tuli selkeästi se, että käsitellyt asiat olivat vaikeita tai ne eivät kiinnostaneet. Joidenkin mielestä luennoilla oli liikaa asiaa tai asioita käytiin läpi liian nopeasti. Lisäksi loppupuolen monimuuttujaosuutta tulisi painottaa alkupuolen asioiden kustannuksella.

Muutamia lainauksia:

MITÄ PITÄSI KÄSITELLÄ ENEMMÄN, MITÄ VÄHEMMÄN?

Kysymyksiin tuli melko vähän vastauksia. Kommentteja annettiin lähinnä siitä, mitä tulisi käsitellä enemmän. Näinä mainittiin mm. konkreettiset esimerkit sekä taulukoiden tulkintaan keskittyminen, pienryhmien aloittaminen aikaisemmin luento-osuuden tueksi ja kvantitatiivisen tutkimuksen merkitystä ja tekemistä yleisesti. Vähemmän käsiteltäviin asioihin vastattiin mm. että kurssin aiheita tulisi vähentää ja keskittyä tarkemmin muutamiin asioihin sekä vähentää kaavojen läpikäyntiä (siis käsitellä asiat sanallisemmin).

MUUTA?

Viimeiseen kysymykseen tuli hyvin erilaisia vastauksia. Useimmissa mainittiin kurssikirjan huono saatavuus ja sen sekä MOTV-aineiston päällekkäisyys. Luentoja kehuttiin ja ne koettiin tarpeelliseksi opetusmuodoksi kvantitatiivisissa menetelmissä.

Muutamia lainauksia: