[»Yleistä]
[»Useita havaintoyksikköjä – useita
mittauksia]
[»Retrospektiivinen
paneeli ja retrospektiivinen koeasetelma]
[»Yksi havaintoyksikkö – useita mittauksia:
aikasarja-aineisto]
[»Useita havaintoyksikköjä - yksi mittaus:
poikkileikkausaineisto]
[»Yksi havaintoyksikkö – yksi mittaus:
tapaustutkimus]
[»Lähteet]
[»Lisätietoja]
[»Kalvot]
Käytännön
tutkimusprosessi jakautuu useaan vaiheeseen. Näistä ensimmäinen tulisi olla
tutkimusongelman muotoilu. Tutkimusongelman selkiydyttyä täytyy valita siihen soveltuva tutkimusasetelma.
Oikean asetelman valinta on tärkeää muun muassa siksi, että tutkimuksella
pyritään erittelemään ilmiöiden välisiä riipuvuussuhteita. Yhteiskuntatieteissä
riippuvuussuhteet ovat usein monimutkaisia ja useiden eri tekijöiden
kausaalisia vaikutuksia on vaikeaa erotella toisistaan. Jos esimerkiksi
tarkoituksena on tutkia, miten muuttuja X vaikuttaa muuttujaan Y, on jotenkin
pystyttävä kontrolloimaan muiden muuttujaan Y vaikuttavien tekijöiden osuus.
Tätä ongelmaa helpottaa oikean tutkimusasetelman valinta.
Termillä ’tutkimusasetelma’
tarkoitetaan joskus eri asioita. Yleisesti ottaen tutkimusasetelman tehtävänä
on luoda tutkimusaineistolle mielekäs konteksti, jossa tulosten mahdollisimman
yksikäsitteinen tulkinta on mahdollinen. Laajassa mielessä tutkimusasetelma käsitetään
niin, että siihen liittyy tutkimusongelman muotoilu, muuttujien valinta,
muuttujien »operationalisointi,
»otantatekniikat ja
»aineiston keruutavat.
Suppeammassa mielessä tutkimusasetelmalla tarkoitetaan empiirisen aineiston
rakennetta. Seuraavassa tutkimusasetelma -termillä viitataan juuri suppeaan
merkitykseen. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sellaisia valintoja kuin missä
tutkimuksen vaiheissa aineisto kerätään ja kerätäänkö aineisto samasta
havaintoyksiköstä useita kertoja eri aikoina, useasta havaintoyksiköstä
samanaikaisesti vai useasta havaintoyksiköstä useana eri aikana.
Taulukossa 1 on
esitetty yksi tutkimusasetelmien luokittelu, joka kuvaa erilaisten asetelmien perusvaihtoehtoja.
Ensimmäinen luokitteluperuste on se, liittyykö tutkimusasetelmaan yksi vai
useampia mittauskertoja. Esimerkiksi tavanomainen kyselytutkimus perustuu
yhteen mittaukseen. Jos myöhemmin halutaan selvittää, onko vastaajien mielipide
kysytyn asian suhteen muuttunut, voidaan kysely toistaa.
Toinen luokittelu-ulottuvuus koskee
havaintoyksikköjen määrää. Tutkimuksessa voi olla kohteena vain yksi
havaintoyksikkö, jolloin kyseessä voi olla aikasarja- tai tapaustutkimus.
Esimerkki aikasarja-aineistosta on rikollisuuden kehitys Suomessa eri vuosina.
Havaintoyksikkönä on Suomi, josta on rikollisuuden osalta tehty vuosittaisia
mittauksia. Tapaustutkimus voisi liittyä esimerkiksi yrityksen uuden
tietojärjestelmän käyttöönotosta aiheutuviin ongelmiin. Jos tutkimus koskisi
useita yrityksiä ja niiden ongelmia, voisi kyseessä olla
poikkileikkausaineisto.
Taulukko 1.
Esimerkkejä tutkimusasetelmista.
|
Useita havaintoyksikköjä |
Yksi havaintoyksikkö |
Useita mittauksia |
A Klassinen koeasetelma Paneeliaineisto |
B Aikasarja-aineisto |
Yksi mittaus |
C Poikkileikkausaineisto |
D |
Klassista koeasetelmaa
pidetään joskus tieteellisen tutkimusasetelman ideaalimallina. Se antaakin
erinomaisen mahdollisuuden kausaalisuhteiden olemassaolon ja voimakkuuden
arviointiin, koska siinä pyritään eristämään mahdollisimman hyvin kaikkien
muiden muuttujien vaikutus selitettävään muuttujaan. Asetelman ongelmana on,
että se on etenkin yhteiskuntatieteissä usein vaikea toteuttaa.
Yksinkertaisimmassa
muodossaan klassisessa koeasetelmassa havaintoyksiköt on jaettu kahteen
ryhmään: testi- ja kontrolliryhmään. Ideaalitapauksessa havaintoyksiköt on
jaettu näihin ryhmiin satunnaisesti, mutta joskus on tarpeen tehdä jako
harkinnanvaraisesti (esimerkiksi jos tutkija haluaa varmistaa, että molemmissa
ryhmissä on tarpeellinen määrä tietyn ikäisiä henkilöitä ja ryhmät ovat niin
pieniä, että satunnainen ryhmäjako ei pysty tätä varmistamaan).
Tutkimusprosessin aikana näistä kahdesta ryhmästä mitataan halutut asiat
vähintään kahdesti eri aikoina. Lisäksi koeasetelman olennainen piirre on interventio,
joka kohdistetaan testiryhmään, mutta ei kontrolliryhmään. Interventiolla
tarkoitetaan sitä, että kiinnostukseen kohteena olevan kausaalisen muuttujan
annetaan vaikuttaa testiryhmään. Esimerkiksi jos kyseessä on lääketieteellinen
koe, annetaan testiryhmälle tutkimuksen kohteena olevaa lääkitystä, mutta
kontrolliryhmälle vain plaseboa. Yhteiskuntatieteissä interventio voi
tarkoittaa myös tutkijasta riippumatonta muutosta, jonka vaikutusta halutaan
tutkia. Esimerkiksi muuttunut lainsäädäntö voi olla tällainen interventio.
Tutkimuksen
ensimmäinen mittauskerta tehdään aina ennen interventiota, jotta molemmasta
ryhmästä pystytään mittaamaan selitettävän muuttujan lähtötaso. Seuraava tai
seuraavat mittauskerrat tehdään intervention jälkeen, minkä jälkeen saatuja
tuloksia verrataan ensimmäisen mittauskerran tuloksiin. Näin saadaan selville
muutoksen suuruus sekä testi- että kontrolliryhmässä. Jos muutos on
merkittävästi erilainen testiryhmän osalta kuin kontrolliryhmässä, voidaan
päätellä, että selittävällä muuttujalla (interventio) oli kausaalinen yhteys
selitettävään muuttujaan.
Esimerkki
yhteiskuntatieteellisestä tutkimuksesta, jossa hyödynnetään koeasetelmaa on
Gerberin ja Greenin (2000) tutkimus, jossa analysoitiin erilaisia tapoja kannustaa
ihmisiä äänestämään vaaleissa. Tutkijat valitsivat erään USAn kaupungin
äänestäjäluettelosta neljä eri otosta, joista yksi toimi kontrolliryhmänä.
Kolmeen muuhun ryhmään kohdistettiin kuhunkin interventio. Yhtä ryhmää
kannustettiin äänestämään soittamalla heille kotiin, yhdelle ryhmälle
lähetettiin postissa äänestämiseen kannustavaa materiaalia ja kolmannen ryhmän
äänestämistä käytiin kannustamassa henkilökohtaisella vierailulla. Tuloksia
analysoimalla tutkijat pystyivät päättelemään, miten eri tavat saada äänestäjät
osallistumaan onnistuivat tavoitteissaan.
Yleisesti ottaen
klassisen koeasetelman käyttö yhteiskuntatieteissä on vähäistä. Syyt tälle ovat
sekä käytännöllisiä että eettisiä. Usein on vaikea keksiä, miten asetelmaa
voisi soveltaa käytännön yhteyksissä. Jos tutkija haluaisi tietää, miten
television katselu vaikuttaa kulutustottumuksiin, ei tutkimusta voitane tehdä
niin, että satunnaisesti valittu ryhmä ihmisiä lahjottaisiin (tai
pakotettaisiin!) katsomaan paljon televisiota ja kontrolliryhmän kodeista
takavarikoitaisiin kaikki televisiot pois. Monissa tutkimusongelmissa
koeasetelman käyttäminen olisi eettisesti kyseenalaista. Jos haluttaisiin
tutkia koulukiusattuna olemisen vaikutusta oppilaiden koulumenestykseen,
intervention estäisi tutkimusetiikan lisäksi myös lainsäädäntö.
Myös
paneeliasetelmaan kuuluu useiden havaintoyksiköiden käyttö sekä ainakin kaksi
eri mittauskertaa. Erona klassiseen koeasetelmaan on se, että paneeliasetelma
ei edellytä kontrolliryhmän käyttöä. Samoin kuin klassisessa koeasetelmassa
paneeliasetelmassa ensimmäinen mittauskerta suoritetaan ennen interventiota.
Seuraava tai seuraavat mittauskerrat tapahtuvat intervention jälkeen, minkä
jälkeen tutkitaan kuinka suuri muutos interventiosta seurasi mielenkiinnon
kohteena olevassa muuttujassa. Koska paneeliasetelmaan ei kuulu
kontrolliryhmää, ongelmana on se, että tutkija ei voi olla aivan varma siitä
johtuuko havaittu muutos juuri interventiosta vai vaikuttiko siihen jokin muu
tekijä, jonka osuutta ei etukäteen osattu ottaa huomioon.
Esimerkki
paneeliasetelmasta on tutkimus, jossa tarkasteltaisiin opiskelun vaikutusta
opiskelijoiden uskonnollisiin mielipiteisiin (De Vaus 1994, 38). Ensimmäinen
mittauskerta tehtäisiin uusien opiskelijoiden ilmoittautuessa ensimmäistä
kertaa yliopistoon. Toinen mittauskerta voisi sijoittua esimerkiksi kolmen
opiskeluvuoden päähän, jolloin samoilta opiskelijoilta kysyttäisiin uudelleen
samat kysymykset. Tulosten erojen perusteella tutkija voisi tehdä päätelmiä
siitä, miten opiskelu vaikuttaa uskonnollisiin mielipiteisiin. Ongelmana on,
että mielipiteiden muutokseen voi vaikuttaa myös joku muu asia (esimerkiksi
tutkimukseen osallistuvien henkilöiden vanhentuminen, siteiden heikkeneminen
kotiin jne.).
Paneeliasetelma
on myös hyvin tyypillinen tutkimuksissa, joissa havaintona on joukko valtioita
ja niistä on useita mittauksia eri aikoina. Esimerkiksi budjettivajeiden
tutkimuksessa on tavallista, että aineistossa selitettävänä muuttujana on
budjettivajeen vuosittainen suuruus joltain tietyltä aikaväliltä (esim.
1970-1995) tietyssä ryhmässä maita (esim. OECD-maat).
Kvasipaneeliasetelma
eroaa varsinaisesta paneeliasetelmasta siinä, että mittauksen kohteena olevat
ihmiset eivät ole samoja eri mittauskerroilla. Käyttäen edellistä esimerkkiä
hyväksi, kvasipaneeliasetelmassa ensimmäinen mittauskerta suoritettaisiin
satunnaiselle otokselle ensimmäisen vuoden opiskelijoita ja toinen mittauskerta
kolmen vuoden kuluttua uudelleen satunnaiselle otokselle kolmannen vuoden
opiskelijoita. Tähän asetelmaan liittyy samat ongelmat kuin paneeliasetelmaan
yleisesti sekä lisäksi vielä se, että
mittauskertojen väliseen eroon voi vaikuttaa myös tutkittavien ryhmien
erilainen koostumus.
Edellä
mainittujen asetelmien lisäksi voidaan vielä tarkastella retrospektiivistä
paneeliasetelmaa ja retrospektiivistä koeasetelmaa. Nämä asetelmat ovat hyvin
lähellä poikkileikkausaineistoja. Näille kahdelle asetelmalle on ominaista,
että ne pyrkivät jäljittelemään koeasetelmaa ja paneeliasetelmaa, vaikka niissä
käytetään vain yhtä mittauskertaa.
Sekä
koeasetelmassa että paneeliasetelmassa on ongelmana, että tutkimuksen teko voi
kestää vuosikausia, koska intervention vaikutukset voivat näkyä vasta pitkällä
aikavälillä. Retrospektiivisen koeasetelman ideana on, että siinä tehdään vain
yksi mittaus intervention jälkeen ja pyydetään sekä testi- että kontrolliryhmän
vastaajia vastaamaan myös menneisyyttä koskeviin kysymyksiin. Näin ensimmäinen
lähtötason mittaus tehdään samanaikaisesti intervention jälkeisen mittauksen
kanssa. Samoin retrospektiivinen paneeliasetelma perustuu yhteen
mittauskertaan, jossa kartoitetaan sekä menneisyyden että nykyisyyden
tapahtumia, mutta siinä ei ole kontrolliryhmää mukana. Näiden asetelmien
ilmeinen ongelma on ihmisten ”valikoiva” muisti, joka voi johtaa siihen, että
heidän menneisyyttä koskevat vastauksensa eivät ole samat, kuin jos ne olisi
aikanaan kysytty tuoreeltaan.
Käyttäen edelleen
opiskelijoiden uskonnollisia mielipiteitä esimerkkinä, retrospektiivinen
paneeliasetelma olisi sellainen, missä kolmannen vuoden opiskelijoilta kysytään
heidän uskonnollisia mielipiteitään juuri vastaushetkellä ja sitä, miten he
muistinsa mukaan suhtautuivat samoihin asioihin opiskelunsa alkuvaiheilta.
Tyypillisessä
aikasarja-asetelmassa yhdestä havaintoyksiköstä on useita mittaustuloksia eri
aikapisteissä. Aikasarja-aineistoja käytetään laajasti mm. kansantaloustieteen
piirissä. Yksi esimerkki aikasarja-aineistosta voisi olla autovarkauksien määrä
Suomessa vuosina 1960-1995. Selittävänä muuttujana analyysissä voisi olla
lainsäädännössä tapahtuneet muutokset tai taloudellisen tilanteen muutokset.
Politiikan tutkimuksen alalla tyypillinen aikasarja-aineisto kuvaa jonkin
puolueen vaalikannatusta jollain aikavälillä. Aikasarja-aineistojen
tutkimukseen käytetään yleensä »regressioanalyysia, joskaan tämä ei ole ainoa soveltuva
menetelmä (ks. Dale & Davies 1994).
Poikkileikkausasetelma
on ehkä kaikkein yleisin määrällisen yhteiskuntatieteen asetelma. Se koostuu
yhdestä ainoasta mittauskerrasta, joka kohdistetaan useaan havaintoyksikköön.
Havaintoyksiköt voivat olla esimerkiksi ihmisiä (kuten useimmiten
kyselytutkimuksissa on) tai kuntia, joista selvitetään halutut muuttujien
arvot.
Poikkileikkausaineistoihin
ei sisälly useiden mittauskertojen sallimia mahdollisuuksia muutostarkasteluihin
ajan suhteen, joten kausaalisuhteiden tunnistamiseen ja mittaamiseen täytyy
käyttää muita menetelmiä. Käytännössä voidaan pyrkiä tarkastelemaan
kiinnostuksen kohteena olevaa kausaalisuhdetta niin, että kaikkien muiden
asiaan vaikuttavien tekijöiden vaikutus on eliminoitu analyysin ulkopuolelle.
Oletetaan, että
tutkija haluaa poikkileikkausotoksen avulla tietää vaikuttaako sukupuoli
uskonnollisten mielipiteiden määrään tai vahvuuteen suomalaisissa, täytyy hänen
ottaa myös huomioon se, että luultavasti ikä vaikuttaa myös asiaan niin, että
vanhemmat henkilöt ovat keskimäärin uskonnollisempia kuin nuoremmat. Koska
Suomessa naiset elävät selvästi pidempään kuin miehet, on luultavaa, että
otoksessa naisten keski-ikä on suurempi kuin miesten. Jos alustavat tutkimuksen
tulokset osoittavat, että naiset ovat hiukan miehiä uskonnollisempia, tulos voi
olla tavallaan harhaanjohtava siitä syystä, että naisvastaajat olivat
keskimäärin vanhempia kuin miesvastaajat. Luotettavampien tulosten saamiseksi täytyy
iän vaikutus kontrolloida ennen päätelmien tekoa. Tässä voi käyttää apuna
esimerkiksi »osittaiskorrelaatiokertoimia,
»regressioanalyysia
tai »ristiintaulukointia
ikäryhmittäin (elaboraatio).
Tapaustutkimuksessa
keskitytään jonkun tietyn ainutkertaisen tapahtuman tutkimiseen.
Tapaustutkimukselle on ominaista, että tutkimuksen kohdetta tarkastellaan sen
luonnollisessa ympäristössä ja että aineistona on useita erilaisia lähteitä.
Tarkoituksena on luoda mahdollisimman kattava kuvaus tapahtuman ymmärtämiseksi.
Tapaustutkimuksen yleinen määritteleminen on vaikeaa ja joskus rajanveto muihin
asetelmiin on ongelmallista (esimerkiksi Yin (1990) puhuu usean tapauksen
tapaustutkimuksesta).
Dale, Angela & Davies, Richard B. (1994): Analyzing Social & Political Change. A Casebook of Methods. Sage, Lontoo.
Gerber, Alan S. & Green, Donald P. (2000): The Effects of Personal Canvassing, Phone Calls, and Direct Mail on Voter Turnout: A Field Experiment. American Political Science Review 94: 653-663.
De Vaus, D.A. (1994): Surveys in Social Research. Third edition. UCL Press, Guildford.
Yin, Robert K. (1990): Case Study Research. Design and Methods. Revised Edition. Sage, Newbury Park.
Hyvä aloittelijalle
sopiva yleiskatsaus erilaisiin yhteiskuntatieteiden käyttämiin
tutkimusasetelmiin löytyy kirjasta:
Yleisesti
erilaisiin tutkimusasetelmiin liittyviä teoksia ovat esimerkiksi:
Hyvä johdatus
yhteiskuntatieteellisiin muutoksen analyysiin soveltuviin asetelmiin ja
menetelmiin on
Tapaustutkimusasetelmasta
löytyy lisätietoja Yinin kirjasta:
Verkossa
lisätietoa tutkimusasetelmista löytyy mm. G. David Garsonin ”Statnotes: an
online textbook” –sivustoilta osoitteesta (valitse kohta “Research Designs”):
Ko. sivuston tutkimusasetelmia
koskeva aineisto on sivulla: