[»Yleistä]
[»Teorian rakentaminen ja testaus]
[»Probabilistinen selittäminen]
[»Lähteet]
[»Lisätietoja]
[»Kalvot]
Yhteiskuntatieteissä
tehdään usein ero kuvailevan ja selittävän analyysin välille.
Kuvaileva analyysi vastaa muun muassa kysymyksiin ’mitä’, ’minkälainen’
tai ’kuinka paljon’. Tällöin on
tarkoituksena kuvata minkälainen tutkimuksen kohteen ilmiö on tai kuinka
yleisestä ilmiöstä on kyse. Esimerkiksi tutkija voi analysoida, mitä
’työttömyydellä’ oikeastaan tarkoitetaan eri yhteyksissä ja kuinka paljon
tietynlaista työttömyyttä esiintyy eri ihmisryhmissä tai maantieteellisillä
alueilla.
Selittävä
analyysi pyrkii vastaamaan miksi –kysymyksiin. Tällöin tutkimusongelmana voi
olla kysymys työttömyyden syistä. Tutkija voi olla kiinnostunut siitä, mitkä
tekijät johtavat joidenkin ihmisryhmien osalta työttömyyteen tai hän voi olla
kiinnostunut siitä, mikä vaikutus eri maiden verotuskäytännöillä on
työttömyyden laajuuteen. Tällaisessa selittävässä analyysissa teorian osuus on
keskeinen.
Teoria on
systemaattinen käsitteellisen tason kuvaus ilmiöiden välisistä
riippuvuussuhteista. Otetaan esimerkiksi väite ’korkea työttömyysturvan taso
aiheuttaa työttömyyttä, koska turva vähentää työttömien kannustimia ottaa
vastaan uusi työpaikka’. Tämä väitelause esittää kausaalisen yhteyden kahden
ilmiön välillä (’työttömyysturva’ ja ’työttömyys’). Ennen kuin väitteen
todenperäisyyttä voidaan tutkia täytyy ilmiöt ’työttömyys’ ja ’työttömyysturvan
taso’ jotenkin määritellä, »operationalisoida
ja »mitata. Tämän
jälkeen voidaan empiirisesti tutkia onko työttömyysturvan tasolla ja
työttömyyden laajuudella yhteyttä toisiinsa.
Yhteiskuntatieteelliset
teoriat pyrkivät selittämään ilmiöiden välisiä suhteita yleisellä tasolla.
Etenkin määrällisessä tutkimuksessa on tarkoituksena löytää yhdenmukaisuuksia,
jotka voidaan yleistää johonkin tutkimuskohteiden ryhmään (esimerkiksi
suomalaiset, OECD-valtiot, jonkin ammattiryhmät edustajat, nuoret, television
katsojat jne.). Selitysten yleisyystaso riippuu teoriasta ja
tutkimusongelmasta. On kuitenkin tärkeää huomata, että pyrkimyksenä ei ole
kuvata yksittäistapauksia, vaan nimenomaan tutkimuskohteista löydettäviä
yhdenmukaisuuksia.
Edellisen
esimerkin tarkoituksena oli erottaa teorian ja empirian tasot. Selitysten
tulisi perustua hyvin määriteltyihin teoriaan liittyviin käsitteisiin, mutta
selitysten pätevyyden tutkimiseksi on tutkijan siirryttävä empiiristen
havaintojen tasolle. Näin tutkimusprosessi onkin käytännössä useimmiten
empirian ja teorian vuoropuhelua. Kuviossa 1 on tehty analyyttinen ero kahden
erillisen prosessin, teorian rakentamisen ja teorian testaamisen, välille.
Yhteiskuntatieteellisten teorioiden rakentamiselle ei ole tarkoin
määriteltyjä sääntöjä. Yhtenä lähtökohtana uuden teorian muodostamiselle voivat
olla havaitut ilmiöt, joita olemassa olevat teoriat eivät pysty selittämään.
Usein teorian rakentaminen alkaakin havainnoista. Ne voivat olla enemmän tai
vähemmän systemaattisesti kerättyjä mielenkiinnon kohteen empiirisiä kuvauksia.
Työttömyyden tutkija voi etsiä selityksiä työttömyyden laajuudelle käymällä
läpi eri maiden työttömyystilastoja yrittäen samalla löytää yhdenmukaisuuksia
korkean ja matalan työttömyyden maista. Näiden yhdenmukaisuuksien perusteella
hän voi sitten sommitella alustavan teorian työttömyyteen vaikuttavista
asioista.
Tällaista
tieteellisen päättelyn tapaa kutsutaan induktioksi. Induktiiviselle
päättelylle on ominaista, että tutkija tekee yleistyksiä perustuen rajalliselle
empiiristen havaintojen määrälle. Työttömyystutkija voi esimerkiksi käydä läpi
kaikki EU-maiden työttömyystilastot ja todeta, että kaikissa korkean
työttömyyden maissa on löydettävissä jokin yhteinen piirre ja että matalan
työttömyyden maissa tätä piirrettä ei ole. Tämän jälkeen hän tekee
induktiivisen yleistyksen, että kaikissa korkean työttömyyden maissa ilmenee
sama piirre. Induktiivisen päättelyn ongelmana on, että johdettu yleistys ei
välttämättä päde. Ehkä EU-maiden ulkopuolelta löytyy maita, joissa ko.
työttömyyden piirre esiintyy, mutta niissä työttömyys onkin matala.
Yksi seuraus induktion
ongelmasta on, että teoriat, jotka väittävät jotain empiirisestä
todellisuudesta on alistettava testattavaksi, ennen kuin ne voidaan hyväksyä
tieteelliseksi teorioiksi. Teorian testauksen periaate on tiivistetty kuvion 1
alalaidassa. Testauksen yleinen ajatus on, että teoriasta voidaan johtaa
hypoteeseja, joiden totuudellisuutta voidaan arvioida empiiristen havaintojen
avulla. Tällaista päättelyä kutsutaan deduktioksi. Hypoteesi on
teoriasta loogisesti johdettu väitelause, jonka avulla voidaan epäsuorasti
tutkia teorian pätevyyttä. Ajatuksena on, että jos teoriasta voidaan johtaa
hypoteesi, joka osoittautuu empiiristen havaintojen valossa epätodeksi, on myös
teoria epätosi. Tämä johtopäätös perustuu siihen, että tosista väitteistä ei
voida johtaa loogisesti epätosia väitteitä. Käytännössä hypoteeseja tarvitaan
teoriatason ja empiriatason yhtymäkohdaksi, koska teoriatasolla tarkastellaan
käsitteellisten ilmiöiden yhteyksiä ilman suoraa viittausta empiriaan.
Tällaista tieteellisen tutkimuksen menetelmää on kutsuttu hypoteettis-deduktiiviseksi
menetelmäksi.
Erityisen yleistä
määrällisen yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen alueella on edellä mainittujen
induktiivisen ja deduktiivisen päättelyn lisäksi niin sanottu probabilistinen
(tai tilastollinen) selittäminen. Probabilista selitystä tarvitaan etenkin
silloin, kun teorioiden pätevyyttä tarkastellaan empiirisen aineiston valossa.
Probabilistinen
selitys perustuu todennäköisyyden käsitteelle ja käyttää hyväkseen »tilastollisen
päättelyn menetelmiä. Probabilistisessa päättelyssä johtopäätös ei
seuraa loogisesti perusteista (premisseistä) kuten deduktiivisessa päättelyssä,
vaan se on ainoastaan mahdollinen jollain tietyllä todennäköisyydellä. Jos
käytetään jo edellä mainittua esimerkkiä hyväksi, työttömyyden tutkija voi
saada tulokseksi, että ”lähes kaikissa korkean työttömyysturvan maissa on myös
korkea työttömyys”. Saman asian voi sanoa myös toisin: ”jos maassa A on korkea
työttömyysturvan taso, on hyvin todennäköistä, että maassa A on myös korkea
työttömyyden taso”. Selitys on probabilistinen, koska se ei ehdottomasti väitä,
että maassa A olisi korkea työttömyys, mutta että todennäköisyys sille on suuri.
Edellä esitetty
induktion, deduktion, probabilistisen päättelyn ja hypoteettis-deduktiivisen
menetelmän esittely oli hyvin yksinkertaistettu. Tieteenfilosofian piirissä
induktiiviseen ja deduktiiviseen päättelyyn liittyviä ongelmia on pohdittu
laajasti. Hyvä suomenkielinen lähdeteos edellä esitettyyn keskusteluun on Ilkka
Niiniluodon (1983) teos ”Tieteellinen päättely ja selittäminen”.
Käytännön
tutkimustyössä teorian rakennus- ja testausprosessit lomittuvat usein toisiinsa.
Tutkimusprosessi on esitetty yksinkertaistettuna kaaviona kuviossa 2. Kuvio
esittää edellä mainittujen teorian rakentamisen ja teorian testaamisen
lähtökohdat. Teorian testaaja ottaa lähtökohdakseen jo olemassa olevan teorian
ja muotoilee sen pohjalta tarpeelliseksi katsomansa hypoteesit. Teoria voi olla
peräisin alan tutkimuskirjallisuudesta tai se voi olla tutkijan itse
muotoilema. Hypoteesien valitsemisen jälkeen tutkija määrittää käsitteilleen
empiiriset mittarit (ks. »mittaaminen ja »operationalisointi) ja kerää mittareiden avulla
tarvitsemansa empiirisen aineiston. Aineiston analyysin pohjalta hän voi tehdä
päätelmiä siitä, kuinka hyvin tulokset tukevat teoriaa.
Tutkimusprosessi
ei useimmiten kuitenkaan lopu tähän. Tutkija voi saada empiirisen analyysinsa
pohjalta uusia ideoita siitä, miten alkuperäistä teoriaa voisi kehittää
paremmaksi. Tuloksena voi olla jopa aivan uudenlainen teoria. Näkemys, jonka
mukaan teoriaa testaava lähestymistapa ei voi ikinä tuottaa uutta teoreettista
tietoa tutkimuskohteestaan, on liian yksioikoinen.
Teorian rakentajan näkökulma lähtee
olemassa olevista empiirisistä havainnoista. Näitä havaintoja analysoimalla
tutkija kehittää teorian, joka mahdollisesti antaa tyydyttävän selityksen
tutkimuskohteesta. Tutkimusprosessi ei tässäkään vaihtoehdossa lopu tähän. Uusi
teoria on jotenkin koeteltava empiriaa vasten. Tällöin päädytään taas kuvion 2
ylälaitaan, eli teorian testaamisen lähtökohtaan.
Teorian
testaamisen ja teorian rakentamisen erot näyttäytyvät myös varsinaisten
kvantitatiivisten menetelmien tasolla. Joskus tehdään ero eksploratiivisten
ja konfirmatoristen menetelmien välillä. Esimerkiksi »faktorianalyysissa
tehdään tällainen erottelu. Eksploratiivinen faktorianalyysi perustuu
aineistolähtöiselle lähestymistavalle. Siinä katsotaan millaisia piileviä
(latentteja) ulottuvuuksia aineistosta löytyy rajaamatta etukäteen mitenkään
niiden määrää tai luonnetta. Konfirmatorisessa faktorianalyysissa tutkijalla on
jo ennen aineiston analyysia teoreettinen käsitys siitä, millaisen tai
millaisia ulottuvuuksia hän olettaa aineistoa löytyvän. Tämän jälkeen
konfirmatorinen faktorianalyysi tuottaa tilastollisia tunnuslukuja, joiden
pohjalta tutkija voi päättää saivatko hänen odotuksensa tukea aineistosta vai
ei. Eksploratiivinen faktorianalyysi ei näitä tunnuslukuja voi tuottaa, koska
tarkoituksena on etsiä aineiston sisältämiä ulottuvuuksia ja perustaa tulkinta
näihin tuloksiin.
»Regressioanalyysi on myös perusluonteeltaan konfirmatorinen. Siinä tutkija päättää
etukäteen, mitkä muuttujat analyysiin sisällytetään. Tuloksena on joukko
tilastollisia tunnuslukuja, joiden perusteella arvioidaan muuttujien
selitysvoimaa. Tosin myös regressioanalyysin voi tehdä niin, että lisätään
malliin kaikki saatavilla olevat mahdollisesti asiaan vaikuttavat muuttujat ja
katsotaan, mitkä niistä sitten sattuu olemaan tilastollisesti merkitseviä.
Tällainen regressioanalyysin käyttö lähenee eksploratiivista analyysia. Aina tätä
lähestymistapaa ei pidetä kovin suositeltavana.
De Vaus, D.A. (1994): Surveys in Social Research. Third edition. UCL Press, Guildford.
Hyvä
suomenkielinen lähde tieteenfilosofian laajaan ongelmakenttään on Ilkka Niiniluodon
kaksiosainen perusteos, joka käsittelee mm. tieteellisten teorioiden luonnetta,
tieteellisen päättelyn eri tapoja sekä tieteellisen selittämisen luonnetta.
Edellä mainitut
Niiniluodon teokset käsittelevät tieteenfilosofiaa yleisesti.
Yhteiskuntatieteelliseen selittämiseen liittyvää keskustelua on viime aikoina
Suomessa käyty erityisesti sosiologien piirissä. Ainakin seuraavat kirjat
käsittelevät yhteiskuntatieteelliseen selittämiseen liittyviä asioita:
Englannin
kielellä hyvä käytännöllinen esittely aloittelijalle yhteiskuntatieteellisen (erityisesti
määrällisen) tutkimusprosessin vaiheista löytyy kirjasta:
Hieman
yleisemmällä tasolla keskeisistä yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen
periaatteista sekä laadullisen ja määrällisen tutkimuksen erovaisuuksista ja
samankaltaisuuksista kannattaa lukea kirjasta:
Verkosta löytyy
myös hyvä tieteenfilosofian bibliografia osoitteessa: