Publications 1970 - 2003
(in partly reverse order, first by years and then by decades)
2003
Åhlberg, M. 2003. Tutkimus ympäristökasvatuksen,
leirikoulutoiminnan ja yleisemminkin kestävää kehitystä
edistävän kasvatuksen laadun varmistajana ja kehittäjänä.
Hyväksytty julkaistavaksi teoksessa Lovén, L. (toim.-
ed.). 2003. Ympäristökasvatus - Environmental Education.
Seminaari Kolin kansallispuistossa 18.-19.4.2002. Proceedings of
the Seminar at Koli National Park in Finland 18.-19.4.2002. Metsäntutkimuslaitoksen
tiedonantoja 887. Finnish Forest Research Institute, Research Papers
887, ISBN 951-40-1874-5, ISSN 0358-4283.
Åhlberg, M., Ahoranta, V. & Robinson, J.
2003b. Improved concept maps and Vee heuristics, theoretical underpinnings
and practical classroom testing. Submitted for publication.
Åhlberg, M., Ahoranta, V. & Robinson, J.
2003c. Investigating children's learning gains through practioner
inquiry: an evaluation of improved concept maps and improved Vee
heuristic. Submitted for publication.
Åhlberg, M. & Kaasinen, A. 2003. How well
plant species are recognized and how the variation of it is statistically
explained? Submitted for publication.
Åhlberg, M., Kaivola, T. Kaasinen, A. &
Houtsonen, L. 2003. Yhteisöllistä tiedonrakentamista OECD/ENSI
-ympäristökasvatushankkeessa: ensimmäisen vuoden
kokemuksia. Teoksessa Meisalo, V. (toim.) Aineenopettajakoulutuksen
vaihtoehdot ja tutkimus. Ainedidaktiikan symposiumi 1. 2. 2002.
Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 241, 225
- 237.
Åhlberg, M. & Robinson, J. 2003. An exploration
of Education for Sustainability in the field practice schools of
pre-service education students using tools for reflective practice.
Submitted for publication.
Åhlberg, M., Turja, L. & Robinson, J. 2003.Educational
research and development to promote sustainable development in the
city of Helsinki: Helping the accessible Helsinki Programme 2001
- 2011 to achieve its goals. Accepted to be published in International
Journal of Environment and Sustainable Development Vol. 2, N:o 2.
2002
Åhlberg, M. 2002a. Ympäristökasvatus
koulun ja sen toimintojen laadunkehittämisenä: perusteita
ja työvälineitä. Teoksessa Julkunen, M.-L. (toim.)
Opetus, oppiminen, vuorovaikutus. Toinen parannettu painos. Helsinki:
WSOY, 302 - 321.
Åhlberg, M. 2002b. Käsitekartat tutkimusmenetelmänä.
Parannettu versio (21. 4. 2002): http://www.metodix.com/showres.dll/fi/metodit/methods/metodiartikkelit/kasitekartta_tutkimusmenetelmana/
Åhlberg, M. 2002c. Tutkimus ympäristökasvatuksen,
leirikoulutoiminnan ja yleisemminkin kestävää kehitystä
edistävän kasvatuksen laadun varmistajana ja kehittäjänä.
Esitelmä Metsäntutkimuslaitoksen järjestämässä
Kolin ympäristökasvatusseminaarissa 'Ympäristökasvatus
ja leirikoulutoiminta kestävän kehityksen edistäjinä'
18. 4. - 19. 4. 2002
Åhlberg, M. 2002d. Kasvatustieteen jatko-opintojen
ohjauksesta. Teoksessa Nuutinen, P. & savolainen, E. (toim.)
50 vuotta opettajankoulutusta Savonlinnassa. Savonlinna: Joensuun
yliopiston Savonlinnan opettajankoulutuslaitos, 147 - 155.
Åhlberg, M. 2002e. Suomentajan jälkisanat:
Eheyttävän kasvatuksen teorian, käsitekarttojen ja
Vee heuristiikan käytöstä sekä tutkimus- ja
kehittämistyöstä Suomessa. Teoksessa Novak, J. 2002.
Tiedon oppiminen, luominen ja käyttö. Käsitekartat
työvälineinä oppilaitoksissa ja yrityksissä.
Jyväskylä: PS-kustannus, 300 - 315.
Åhlberg, M. 2002f. Teoksen Novak, J. (1998)
suomentaja (jatko-opiskelijoitteni avustamana). Suomennettu nimellä
Novak, J. 2002. Tiedon oppiminen, luominen ja käyttö.
Käsitekartat työvälineinä oppilaitoksissa ja
yrityksissä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Åhlberg, M. 2002g. Biologian, maantieteen ja
ympäristökasvatuksen opetuksen, tutkimuksen ja kehittämistyön
perusteista. Helsingin yliopiston ainedidaktiikan symposiumissa
1. 2. 2002 pidetty esitelmä.
Åhlberg, M. 2002h. Advanced concept mapping
and Vee heuristics as quality learning tools to promote Environmental
Education and Education for Sustainability. Paper presented at the
27th Annual Conference of the Association for Teacher Education
in Europe (ATEE), Research and Development Centre 17 (RDC17). August
24 - 28, 2002. University of Warsaw, Poland.
Åhlberg, M. 2002i. Education for sustainability
and environmental education in the field practice schools. Paper
presented at the 27th Annual Conference of the Association for Teacher
Education in Europe (ATEE), Research and Development Centre 17 (RDC17).
August 24 - 28, 2002. University of Warsaw, Poland.
Åhlberg, M. & Ahoranta, V. 2002. Two improved
educational theory based tools to monitor and promote quality of
geographical education and learning. International Research in Geographical
and Environmental Education 11(2), 119 - 137.
Åhlberg, M. & Houtsonen, L. 2002. Knowledge
Forum® as a leading edge ICT tool for SEED-network 2002 - 2004.
A proposal and a handout presented at the OECD/ENSI Annual General
Meeting. February 13 - 17, 2002. Weilburg, Germany.
Åhlberg, M. & Kaasinen, A. 2002a. Kasvilajien
tuntemuksesta. Osa 2: Kasvilajien (ja yleisemminkin eliölajien)
tuntemusta selittävän teorian kehittelyä. Helsingin
yliopiston ainedidaktiikan symposiumissa 1. 2. 2002 pidetty esitelmä.
Åhlberg, M. & Kaasinen, A. 2002b.
Biodiversity, plant species recognition and a cognitive theory under
construction how to explain it. Paper presented at the 27th Annual
Conference of the Association for Teacher Education in Europe (ATEE),
Research and Development Centre 17 (RDC17). August 24 - 28, 2002.
University of Warsaw, Poland.
Åhlberg, M., Kaasinen, A., Kaivola, T. &
Houtsonen. L. 2002. Yhteisöllistä tiedonrakentamista OECD/ENSI
-ympäristökasvatushankkeessa - ensimmäisen vuoden
kokemuksia. Helsingin yliopiston ainedidaktiikan symposiumissa 1.
2. 2002 pidetty esitelmä.
Kaasinen, A. & Åhlberg, M. 2002a. Kasvilajien
tuntemuksesta. Osa 1: Miten oppilaat ja opettajat tuntevat kasvilajeja
peruskoulun 1 - 6 luokilla? Helsingin yliopiston ainedidaktiikan
symposiumissa 1. 2. 2002 pidetty esitelmä.
Kaasinen, A. & Åhlberg, M. 2002b. Kasvienkeruuperinteestä
Suomessa. Teoksessa Elo, P., Järnefelt, H. & Paalanen,
T. (toim.) Elävää kulttuuriperintöä - tutki
ja opi. Helsinki: Museovirasto, opetushallitus ja ympäristöministeriö,
24 - 34.
Kaasinen, A. & Åhlberg, M. 2002c. Kasvienkeruuperinteestä
Suomessa - täydentäviä näkökohtia. Teoksen
'Elävää kulttuuriperintöä - tutki ja opi.
Helsinki: Museovirasto, opetushallitus ja ympäristöministeriö'
julkistamistilaisuudessa Pauligin huvilassa
30. 9. 2002 jaettu ja selostettu alkuperäisen artikkelin (Kaasinen,
A. & Åhlberg, M. 2002a) käsikirjoitus, jolla toimittajien
artikkeliin aiheuttamat lukuisat virheet osoitettiin.
2001
Åhlberg, M. 2001a. Pragmaattinen tieteellinen
konstruktivismi. Opintomoniste syventävän harjoittelun
konstruktivistista kokeilua varten. 18. 1. 2001. Joensuun yliopiston
Savonlinnan opettajankoulutuslaitos.
Åhlberg, M. 2001b. Ympäristökasvatuksen
tulevaisuuden näkymiä: ekopedagogiikkaa ja ekodidaktiikkaa
kestävän kehityksen edistämiseksi. Teoksessa Rjakorpi,
AZ. & Salmio, K. (toim.) Toteutuuko kestävä kehitys
kouluissa ja oppilaitoksissa. Helsinki: Opetushallitus. Arviointi
3/2001, 327 - 344.
Åhlberg, M. 2001c. Käsitekartat tutkimusmenetelmänä
- internet-osoitteessa: http://www.metodix.com/showres.dll/fi/metodit/methods/metodiartikkelit/kasitekartta_tutkimusmenetelmana/
Åhlberg, M. 2001d. Concept mapping as a research
method. (www.metodix.com/showres.dll/en/metodit/methods/metodiartikkelit/kasitekartta_tutkimusmenetelmana/
)
Åhlberg, M. 2001e. Käsitekartat tutkimusmenetelmänä.
Teoksessa Aaltonen, J. & Valli, A. (toim.) Ikkunoita tutkimusmetodeihin
I. Jyväskylä: PS-kustannus, 59 - 68.
Åhlberg, M. 2001e. Yhteistoiminnallisen tiedonrakentamisen
ja toiminnan avulla kestävään kehitykseen. Opetushenkilöstön
täydennyskoulutus vuonna 2000. Artikkelikooste. Itä-Suomen
lääninhallituksen julkaisuja N:o 56, 42 - 45.
Åhlberg, M. 2001f. Kestävän kehityksen
pedagogiikan ja didaktiikan kurssien www-sivut: <http://sokl.joensuu.fi/aineistot/kasvatustiede/didaktiikka/index.html>.
(KK Petteri Pitkänen on ohjeitteni mukaan ohjelmoinut tilasto-ohjelmat,
jotka toimivat vain Microsoft Explorer -selaimen kautta käytettyinä.)
Åhlberg, M. 2001g. Laatu yliopistossa. Alustus
Joensuun yliopiston Savonlinnan opettajankoulutuslaitoksen työyhteisön
johtamis- ja kehittämishankkeen aloitusseminaarissa 24. 10.
2001. Hotelli Herttua, Kerimäki.
Åhlberg, M. & Houtsonen, L. 2001. What
the Finnish OECD/ENSI project has to offer for the international
OECD/ENSI and PEB projects? Paper presented at the OECD/ENSI workshop
LEARNSCAPES ACROSS THE GLOBE. October 6 - 9, 2001. Payerbach-Reichenau,
Austria.
Åhlberg, M. & Kaasinen, A. 2001. Learnscapes for promoting
plant species learning and plant species recognition. Poster and
handout at the OECD/ENSI workshop LEARNSCAPES ACROSS THE GLOBE.
October 6 - 9, 2001. Payerbach-Reichenau, Austria.
Åhlberg, M., Kaasinen, A., Kaivola, T. &
Houtsonen, L. 2001a. Collaborative knowledge building to promote
in-service teacher education in EE: first year preliminary results.
Paper presented at the 26th Annual Conference of the Association
for Teacher Education in Europe (ATEE). August 27 - September 1,
2001. Stockholm's Lärarhögskola, Stockholm, Sweden. A
refereed paper published in the Internet: http://www.lhs.se/atee/proceedings/Mauri_Ahlberg_m.fl._RDC_17.doc
Åhlberg, M., Kaasinen, A., Kaivola, T. &
Houtsonen, L. 2001b. Using Knowledge Forum® to promote in-service
education. A preliminary report of the first academic year 2000
- 2001. A paper presented at the OECD/ENSI/FINLAND workshop. November
23, 2001. University of Helsinki.
Åhlberg, M., Kaasinen, A., Kaivola, T. &
Houtsonen, L. 2001c. Collaborative knowledge building to promote
in-service teacher training in environmental education. Journal
of Information Technology for Teacher Education 10(3), 227 - 238.
Houtsonen, L. & Åhlberg, M. 2001a. OECD-ENSI-Finland
-project: Knowledge Forum for collaborative knowledge building in
Environmental Education. Poster presented at the Annual Conference
of the Royal Geographical Society with the Institute of British
Geographers. January 2 - 5, 2001. University of Plymouth, England.
Houtsonen, L. & Åhlberg, M. 2001b. Collaborative
learning for teachers in the ENSI environmental education project:
case study climate change - use of knowledge forum group ware software
to amplify the inherent risks. Teoksessa Innovative practices in
geographical education. Proceedings of International Geographical
Union, Commission of geographical Education. Helsinki Symposium.
University of Helsinki, Finland. August 6 - 10, 2001, 140 - 144..
2000
Åhlberg, M. 2000a. Opettajat parempaa tulevaisuutta
rakentamassa. Teoksessa Enkenberg, J., Väisänen, P. &
Savolainen, E. (toim.) 2000. Opettajatiedon kipinöitä.
Kirjoituksia pedagogiikasta. Savonlinnan: Joensuun yliopiston Savonlinnan
opettajankoulutuslaitos, 190 - 204.
Åhlberg, M. 2000b. Yhteistoiminnallisen tiedonrakentamisen
ja toiminnan avulla kestävään kehitykseen. Esitelmä
Itä-Suomen lääninhallituksen järjestämillä
Kestävä kehitys ja ympäristötietous -koulutuspäivillä
Rautavaaran Metsäkartanossa 7. - 8. 9. 2000.
Åhlberg, M. & Houtsonen, L. 2000a. OECD/ENSI/FINLAND
2000-luvun alun projekti. Alustus opetushallituksen järjestämässä
työseminaarissa opetusministeriössä 17.3. 2000.
Åhlberg, M. & Houtsonen, L. 2000b. OECD/ENSI/FINLAND
2000 -project uses Knowledge Forum® for collaborative knowledge
building. Poster in the Summer Institute of Knowledge Forum®,
August 9 - 12, 2000. University of Toronto, Canada.
Åhlberg, M. & Houtsonen, L. 2000c. OECD/ENSI/FINLAND-projekti:
Yhteistoiminnallisen tiedonrakentamisen ja toiminnan avulla kestävään
kehitykseen. Koulutustilaisuus 16. 9. 2000. Helsingin yliopiston
maantieteen laitoksella.
Åhlberg, M. & Houtsonen, L. 2000d. Yhteisöllinen
tiedonrakentaminen ja toiminta ympäristökasvatuksen uusina
mahdollisuuksina, esimerkkinä OECD/ENSI/FINLAND -projektin
neljäs vaihe. Esitelmä Suomen kasvatustieteellisen seuran
järjestämillä kasvatustieteen päivillä
Turun yliopistossa 23 - 25. 11. 2000.
Åhlberg, M. & Hynninen, P. 2000. Introduction.
Teoksessa Åhlberg, M., Pölönen, A. & Hynninen,
P. (Eds.) 2000. Case studies of environmental education and networking
in Finland and Russia. Rantasalmi: Rantasalmi Institute of Environmental
Education, 1 - 2.
Åhlberg, M., Pölönen, A. & Hynninen, P. (Eds.)
2000. Case studies of environmental education and networking in
Finland and Russia. Rantasalmi: Rantasalmi Institute of Environmental
Education.
Dillon, P., Åhlberg, M. & Kyrö, P.
2000. Integrating education in virtual learning environments. Paper
presented at European Educational Research Association Conference,
September 20 - 23, 2000. University of Edinburgh, Scotland.
1990s
Åhlberg, M. & Dillon, P. 1999. Materials
for Constructivistic Environmental Education, mainly to be used
in pre-service and in-service teacher education: An integrating
approach to environmental learning. In De Paz, M. & Pilo, M.
(Eds.) 1999. European Project for Environmental Education. A Curriculum
for European Schools. Genoa: University of Genoa, Italy, 3 - 33.
[Published also digitally:
http://www.fisica.unige.it/~ilgioco/progetto/ahlberg/ahlberg/ahlberg.html
]
(Read 26. 2. 2003).
Åhlberg, M. & Ahoranta, V. 1999b. Good
practice in EE needs good theories and tools - systemic research
and a success story in Finland. Poster and a handout in OECD/ENSI
strategy workshop FROM THE PILOT TO THE MAINSTREAM: generalization
of good practice in international environmental education. December
9 - 12, 1999, Hadeland, Norway.
Åhlberg, M. & Ahoranta, V. 1999a. A theory
of high quality learning and two quality tools constructively to
evaluate and promote it. Paper presented at the European Conference
on Educational research (ECER LAHTI 99). September 22 - 26, 1999.
University of Helsinki, Lahti, Finland.
Åhlberg, M. 1999d. Kestävän kehityksen
pedagogiikan ja didaktiikan tutkimus- ja kehittämishanke: opettajat
parempaa tulevaisuutta rakentamassa. Esitelmä Suomen kasvatustieteellisen
seuran Kasvatustieteen päivillä 25. - 29. 11. 1999. Pedagogiska
fakulteten, Åbo Akademi, Vaasa.
Åhlberg, M. 1999c. Improved qualitative ways
to monitor and promote high quality learning. Paper presented at
the 8th European Conference on Research and Learning. August 24
- 28, 1999. Gothenburg, Sweden.
Åhlberg, M. 1999b. Environmental evaluation
and auditing to promote education for sustainable development, good
environment and good life. Paper presented at the International
Summer Professional Development Course in Rantasalmi Institute of
Environmental Education, June 18, 1999.
Åhlberg, M. 1999a. High quality learning, thinking
and acting in EE at primary school level - an integrating theory
and a case study. Rountable presentation and a handout in the Annual
Conferemce of AERA, April 19 - 23, 1999, Montreal, Canada.
Åhlberg, M. 1998i. Jatkuva laadunparantaminen
kestävän kehityksen näkökulmasta. Esitelmä
Suomen laatuyhdistys ry:n Koulutuksen laatu- ja Kestävän
kehityksen jaosten järjestämässä Osaamisella
laatua -seminaarin esiseminaarissa. 28. 10. 1998. Teknillinen korkeakoulu,
Espoo.
Åhlberg, M. 1998h. Laatu on ihmisen todellisten
tarpeiden tyydyttämistä. Laatuviesti 13(1), 17.
Åhlberg, M. 1998g. Arviointi ympäristökasvatuksen
laadun varmistajana ja edistäjänä. Ympäristökasvatus
5(2), 4 - 8.
Åhlberg, M. 1998f. An integrating theory of
education for sustainable development, good environment and good
life -practical cases. Teoksesssa Åhlberg, M. & Leppänen,
P. (Eds.) Ecopedagogics and Ecodidactics: Contributions of the EU
DGXI BEENET Project. University of Joensuu. Bulletins of the Faculty
of Education N:o 70, 119 - 147.
Åhlberg, M. 1998e. Korkealaatuisen oppimisen
perustekijöitä. Teoksessa Hämäläinen, K.
& Moitus, S. (toim.) Laatua korkeakoulutukseen - teoriaa ja
käytäntöä. Korkeakoulujen arviointineuvoston
julkaisuja 6:1998, 38 - 45.
Åhlberg, M. 1998d. Ympäristökasvatus
koulun ja sen toimintojen laadunkehittämisenä. Teoksessa
Julkunen, M.-L. (toim.) Opetus, oppiminen, vuorovaikutus. Helsinki:
WSOY, 297 - 315.
Åhlberg, M. 1998c. Education for sustainability,
good environment and good life. In Åhlberg, M. & Leal
Filho, W. (Eds.) 1998. Environmental education for sustainability:
good environment, good life. Frankfurt am Main: Peter Lang, 25 -
43.
Åhlberg, M. 1998b. Kestävän kehityksen
pedagogiikka ja yleisdidaktiikka. Joensuun yliopisto. Kasvatustieteiden
tiedekunnan selosteita N:o 71.
Åhlberg, M. 1998a. Ecopedagogy and Ecodidactics:
Education for Sustainable Development, Good Environment and Good
Life. University of Joensuu. Bulletins of the Faculty of Education.
N:o 69.
Åhlberg, M., Nevalainen, P. & Mäkinen,
E. 1997. Käsitekartat - korkealaatuisen oppimisen ja ajattelun
uusi laatutyökalu. Laatuviesti 12(3), 16 - 18.
Åhlberg, M. & Nevalainen, P. 1997. Joensuun
yliopiston ja Suomen laatuyhdistyksen yhteistyö syvenee. Sanansaattaja
Joensuusta 14(7), 20.
Åhlberg, M. 1997h. Promoting Education for
Sustainable Development in Finland by integrating theories and metacognitive
tools. Empirical results from BEENET project. Poster and Handout
in European Environmental Fair, September 24 - 26, 1997. Institute
of Environmental Communication. University of Lueneburg, Germany.
Åhlberg, M. 1997g. Kestävää
kehitystä edistämässä. Sanansaattaja Joensuusta
14(13), 25.
Åhlberg, M. 1997f. Kansainvälinen kestävän
kehityksen PD-koulutus (40 ov) alkaa kesäkuussa 1997. Sanansaattaja
Joensuusta 14(6), 7.
Åhlberg, M. 1997e. Improvement of Environmental
Education as a tool for High Quality Lifelong Learning. In Walter
Leal Filho (Ed.) 1997. Lifelong learning and environmental education.
Frankfurt am Main: Peter Lang, 135 - 148.
Åhlberg, M. 1997d. Jatkuva laadunparantaminen
korkealaatuisena oppimisena. (Continual Quality Improvement as High
Quality Learning) University of Joensuu. Research Reports of the
Faculty of Education N:o 68.
Åhlberg, M. 1997c. Systemistinen kasvatuksen
teoria (SKT) ympäristökasvatuksen perustana - täydentäviä
näkökohtia. Teoksessa Kari, J. & Moilanen, P. (Eds.)
1997. Kasvatus erilaisissa viestintä ja kasvuympäristöissä.
Kasvatustieteen päivät 23 - 25. 11. 1995 Jyväskylässä.
1. osaraportti. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos
N:o 28, 179 - 197.
Åhlberg, M. 1997b. Main elements of a theory
of high quality learning. Paper presented at the International Summer
Professional Development Course in Rantasalmi Institute of Environmental
Education, June 25, 1997.
Åhlberg, M. 1997a. Main propositions of a theory
of Continual Quality Improvement (CQM). Paper presented at the International
Summer Professional Development Course in Rantasalmi Institute of
Environmental Education, June 25, 1997.
Ojanen, S. & Åhlberg, M. 1996. Environmental
education in teacher education in Finland. Teoksessa Leal Filho,
W. & O'Loan, K. (Eds.) Teacher education for the environment.
New York: The Parthenon Publishing Group, 59 - 71.
Åhlberg, M. & Hynninen, P. 1996. Ympäristökasvatus
voimistuu Savonlinnassa. Sanansaattaja Joensuusta 13(14), 16 - 17.
Åhlberg, M. 1996c. Jäsen työryhmässä,
jonka yhteistyön tuloksena julkaistiin: Euro Awareness. MESAGES
- Module on the Environment, Sustainability and Awareness Geared
Towards European Schools. Bradford: The European Research and Training
Centre on Environmental Education. University of Bradford, Great
Britain.
Åhlberg, M. 1996b. Continual quality improvement
for Environmental Education. Paper presented at the 25th Annual
Conference of the North American Association for Environmental Education
(NAAEE). November 1 - 5, 1996. San Fransisco Bay Area, California,
USA.
Åhlberg, M. 1996a. Tutkiva opettaja oman teoriansa
kehittäjänä ja testaajana. Teoksessa Ojanen, S. (toim.)
Tutkiva opettaja 2. Helsingin yliopiston Lahden tutkimus- ja täydennyskoulutuskeskus,
71-86.
Åhlberg, M. & Hynninen, P. 1995. Ympäristöuutisia
Savonlinnasta. Sanansaattaja Joensuusta. 12(11), 11.
Åhlberg, M.1995h. TQM for university level
needs attention to neglected processes of quality learning and quality
research. Proceedings of the Seventh International Conference on
Assessing Quality in Higher Education. Indianapolis: Indiana University
- Purdue University, s. 101-110.
Åhlberg, M. 1995g. Systemistinen kasvatuksen
teoria (SKT) ympäristökasvatuksen perustana - täydentäviä
näkökohtia. Esitelmä Suomen kasvatustieteellisen
seuran vuosikokouksessa Jyväskylän yliopistossa 23.-25.11.1995.
Åhlberg, M. 1995f. Systemistisen kasvatuksen
teoria (SKT) ympäristökasvatuksen perustana. Teoksessa
Ojanen, S. & Rikkinen, R. (toim.) Opettaja ympäristökasvattajana
Helsinki: WSOY, 47-59.
Åhlberg, M. 1995e. Laatua ympäristökasvatukseen
- teorioita kehittämällä, niitä ympäristöongelmien
ratkaisuyritysten yhteydessä testaamalla ja verkostoitumalla.
Teoksessa Jussila, J,. & Rajala, R. (toim.) Rajanylityksiä:
monipuolistuva kasvatustutkimus tieteiden kentässä. Lapin
yliopiston kasvatustieteellisiä julkaisuja. C. 10, 473-487.
Åhlberg, M. 1995d. Networking for quality improvement
in Environmental Education. In Leal Filho, W., MacDermott, F. &
Murphy, Z. (ed.) 1995. Practices in Environmental Education in Europe.
Bradford: European Research and Training Centre on Environmental
Education. University of Bradford, s. 161-179.
Åhlberg, M. 1995c. Fostering quality learning
and networking in Environmental Education. In Proceedings of the
conference on the Exchange of promising experiences in Environmental
Education in Great Britain and the Nordic Countries. 11-13 November
1994 Karlslunde, Denmark. Bradford: European Research and training
Centre on Environmental Education. University of Bradford, s. 65-74.
Åhlberg, M. 1995b. TQM for university level
needs attention to neglected processes of quality learning and quality
research. Paper presented at the Seventh International Conference
on Assessing Quality in Higher Education. July 21 - 23, 1995. Tampere,
Finland.
Åhlberg, M. 1995a. Fostering quality research,
learning, thinking and action in environmental education. Keynote
speech and paper at the European seminar on Environmental Education.
March 1 - 2, 1995. European Research and Training Centre on Environmental
Education. University of Bradford, United Kingdom.
Åhlberg, M. & Saraste, M. 1994. Human rights
in Finnish history and social studies textbooks. Internationale
Schulbuchforschnung. 16(2), s. 117-128.
Åhlberg, M. 1994f. Laatua ympäristökasvatukseen
- teorioita kehittämällä, niitä ympäristöongelmien
ratkaisuyritysten yhteydessä testaamalla ja verkostoitumalla.
Esitelmä Kasvatustieteen päivllä Lapin yliopistossa
Rovaniemellä 24.-26.11.1994.
Åhlberg, M. 1994e. Cornellin yliopiston ja
Joensuun yliopiston yhteistyönäkymistä. Sanansaattaja
Joensuusta 11(1), s. 16.
Åhlberg, M. 1994d. Networking for quality improvement
in Environmental Education. Paper presented at the conference of
Environmental Education in Europe CEEE '94 European environmental
futures. October 11- 16, 1994. Jurmala, Latvia.
Åhlberg, M. 1994c. Tavoitteena oppimisen mielekkyys.
Peda-Forum. Korkeakoulupedagoginen tiedotuslehti, 2/1994, s. 8-9.
Åhlberg, M. 1994b. Mitä laatu ja jatkuva
laadunkehittäminen voisivat merkitä yliopistoissa? Korkeakoulutieto
21(3), s. 70-74.
Åhlberg, M. 1994a. Säilymisen ja menestymisen
ehto: Entistäkin parempaa laatua - Suomen ensimmäisen
kansallisen koulutuksen laatua koskevan kongressin virittämiä
ajatuksia. Sanansaattaja Joensuusta 11(8), s. 18-19.
Åhlberg, M. 1993e. Research and development
project of Environmental and Outdoor Education in Savonlinna Department
of Teacher Education. Paper presented in the 18th annual conference
of Association for Teacher Education in Europe (ATEE). September
5-10, 1993. Lisbon, Portugal.
Åhlberg, M. 1993d Concept maps, Vee diagrams
and Rhetorical Argumentation (RA) Analysis: Three educational theory-based
tools to facilitate meaningful learning. Paper presented at The
Third International Seminar on Misconceptions in Science and Mathematics.
August 1- 5, 1993. Cornell University. Published digitally in the
Proceedings of the Seminar, http://www.mlrg.org/proc3abstracts.html
(Read 26 2. 2003.)
Åhlberg, M. 1993c. Opettaja oman työnsä
tutkijana ja kehittäjänä: kolme uutta työvälinettä.
Teoksessa Ojanen, S. (toim.) Tutkiva opettaja. Helsingin yliopiston
Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus, s. 111-124.
Åhlberg, M. 1993b. Argumentationsanalys och
begreppskartor. Studier av den pedagogiska väven SPOV N:o 21,
s. 37-45.
Åhlberg, M. 1993a. Rhetorical argumentation
(RA) analysis of school texts.. Paper presented at the 2nd International
Conference on Pedagogic Text Analysis and Content Analysis. June
10 - 12, 1993, Siikasalmi, Finland.
Åhlberg, M. 1992d. Teachers as researches and
developers of their own work and its conditions: three tools. Paper
presented at the 18th Annual Conference of the British Educational
Research Association (BERA). August 1992, s. 26-29. Stirling University,
Scotland.
Åhlberg, M. 1992c. Oppimisen, opetuksen ja
opetussuunnitelman evaluaation kurssin esittelyä. Teoksessa
Ojanen, S. (toim.) Opettajankouluttajien evaluaatiokongressi - 9.-10.12.1991.
Joensuun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunnan selosteita 43,
44-61.
Åhlberg, M. 1992b. Human rights in Finnish
history and social studies textbooks. Paper presented at UNESCO
supported conference 'Human Rights in European Textbooks' at the
Georg-Eckert Institut für Internationale Schulbuchforschung.
December 10 - 13, 1992. Braunschweig, Germany.
Åhlberg, M. 1992a. Oppimisen, opetuksen ja
opetussuunnitelman evaluaatio. Helsinki: Finn Lectura.
Åhlberg, M. 1991d. Concept mapping, concept
matrices, link tables and argumentation analysis as techniques for
educational research on textbooks and educational discourse and
as tools for teachers and their pupils in their everyday work. In
Julkunen, M.-L., Selander, S. & Åhlberg, M. 1991. Research
on texts at school. University of Joensuu. Research Reports of the
Faculty of Education N:o 37, 89 - 154.
Åhlberg, M. 1991c. Concept maps and argumentation
analysis in analysis of school texts - empirical results. Paper
presented at the conference of PEDAGOGIC TEXT ANALYSIS AND CONTENT
ANALYSIS. November 4 - 6, 1991, Härnösand, Sweden..
Åhlberg, M. 1991b. Concept mapping and argumentation
analysis as techniques for qualitative educational research and
as tools for teachers and their pupils in their everyday work. Paper
presented at the 19th conference of the Nordic Society for Educational
Research. March 6 - 9, 1991. Copenhagen, Denmark.
Åhlberg, M. 1991a. Käsitekarttatekniikka
ja muut vastaavat graafiset tekniikat opettajan ja oppilaiden työvälineinä.
Dimensio 55(4), s. 35-40.
Åhlberg, M. 1990e. Concept mapping, concept matrices, link
tables and argumentation analysis as techniques for pedagogic research
on textbooks and educational discourse and as tools for teachers
and their pupils in their everyday work. Paper presented at the
fourth PEXU conference. September 27 - 28, 1990. Institute for Pedagogic
Text Research, University College of Sundsvall/Härnösand.
Härnösand, Sweden.
Åhlberg, M. 1990d. Concept mapping, concept
matrices and argumentation analysis as tools of textbook analysis.
Paper presented at the conference 'Pedagogisk textforskning och
analys av kunskapsinnehållet'. February 1- 2, 1990. Högskolan
för lärarutbildning i Stockholm, Sweden.
Åhlberg, M. 1990c. Opetuksen ja oppimisen evaluaatio. Pieni
käsikirja opettajille ja tutkijoille. Joensuun yliopisto. Kasvatustieteiden
tiedekunnan opetusmonisteita n:o 16.
Åhlberg, M. 1990b. Käsitekarttatekniikka
ja muut vastaavat graafiset tiedonesittämistekniikat opettajan
ja oppilaiden työvälineinä. Joensuun yliopisto. Kasvatustieteiden
tiedekunnan tutkimuksia n:o 30.
Åhlberg, M. 1990a. Kasvattajille sopivien tutkimusmenetelmien
ja -instrumenttien teoreettiset perusteet, tutkiminen ja kehittäminen
elinikäisen kasvatuksen ja oppimisen näkökulmasta:
KST-projektin tutkimussuunnitelma. Joensuun yliopisto. Kasvatustieteiden
tiedekunnan tutkimuksia n:o 31.
1980s
Åhlberg, M. 1989f. Environmental educators
need conceptual innovations and scientific ontology and epistemology.
In Meisalo, V. ja Kuitunen, H. (ed) (1989) Innovations in the science
and technology education. Proceedings of the Second Nordic Conference
on Science and Technology education. Heinola 8-11 August 1989. National
Board of General Education. Information Bulletin 2, 280-286.
Åhlberg, M. 1989e. Concept mapping and other
graphic representation techniques in science and technology education.
Teoksessa Meisalo, V. ja Kuitunen, H. (ed.) (1989) Innovations in
the science and technology education. Proceedings of the Second
Nordic Conference on Science and Technology education. Heinola 8-11,
August 1989. National Board of General Education. Information Bulletin
2, 273-279.
Åhlberg, M. 1989d. Concept mapping as a technique
for textbook analysis. Paper presented at the conference of 'Pedagogisk
textforskning och analys av kunskapsinnehåll'. May 18 - 19,
1989. Uppsala University.
Åhlberg, M. 1989c. Kasvatuksen arvoperusta:
Arvioihin liittyvän ajattelun ja kasvatustavoiteajattelun yhteydestä
Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia n:o 75.
Åhlberg, M. 1989b. Kasvatustavoitteiden yleinen
teoria. Lectio praecursoria väitöstilaisuudessa. Kasvatus
20(5), 423 - 427.
Åhlberg, M. 1989a. Biologian ja maantieteen
opettamisen ja oppimisen tutkimisen perusteista. V. Meisalo &
K. Sarmavuori (toim.) Ainedidaktiikan tutkimus ja tulevaisuus II.
Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 68,
s. 161-185.
Åhlberg, M. 1988d. Dosentuuria varten pidetty
luento ja luennolla jaettu opetusmoniste: 'Käsitekartat (concept
maps) oppilaiden oppimisen ja ajattelun tutkimisen välineinä'.
Helsingin yliopiston kasvatustieteellinen tiedekunta. Kasvatustieteen
laitos. 21. 11. 1988.
Åhlberg, M. 1988c. Kasvatustavoitteiden
teoreettisen kehikon empiiristä koettelua 3: Tavoitekonstruktit
ja arviointiasteikot tavoitearviointien yhteisen vaihtelun selittäjinä.
Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 64.
Åhlberg, M. 1988b. Kasvatustavoitteiden teoreettisen
kehikon empiiristä koettelua 2: Tavoiteajattelun indikaattorihypoteesien
testaamista. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia
n:o 63.
Åhlberg, M. 1988a. Kasvatustavoitteiden teoreettinen
kehikko ja sen empiiristä koettelua. Helsingin yliopiston kasvatustieteen
laitos. Tutkimuksia n:o 117.
Åhlberg, M. 1985. Tavoitekuvauksissa käytettyjen
ilmaisujen behavioraalisuus. Helsingin yliopiston kasvatustieteen
laitoksen tutkimuksia n:o 104.
Åhlberg, M. 1984. Neuvostoliiton koululaitokseen
tutustumassa. Educator 4/1984, 11 - 13.
Åhlberg, M. 1982. Research on the aims of biological
and geographical education. In Niskanen, E.A. & al. 1982. Research
project on educational aims, University of Helsinki, Department
of Education. Research bulletin 60. s. 87-96.
1970s
Åhlberg, M. 1977. Elämänikäisen
biologisen ja maantieteellisen kasvatuksen teorian kehittelyä.
Kasvatustieteen lisensiaatin tutkielma. Helsingin yliopiston kasvatustieteen
laitos.
Åhlberg, M. & Niskanen, E. A. 1976. Wanted:
expert contributors in research on educational aims (goals, objectives).
Acta Psychologica Fennica IV. s. 130.
Åhlberg, M. 1976. Biologian ja maantieteen
opetuksen tavoitteet. Tutkimussarjan esittely. Natura 1. s. 8-11.
Åhlberg, M. 1975. Helsingin yliopiston matemaattis-luonnontieteellisen
osaston tilauksesta tehty selvitystyö "Biologien opetuksesta
ja biologien ammattikuvasta". Moniste. (Kasvatustieteen sivulaudaturtutkielma.
Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitos.)
Åhlberg, M. 1971. Alkon runsaasti ja vähän
juovien rottakantojen valosignaalin oppimisnopeudesta T-käytävässä.
Alkon keskuslaboratorio. Seloste 7424.
Åhlberg, M. 1970b. Tri Jauhiaisen kirjoituksen
vastine. Terra 82(4), 167-168.
Åhlberg, M. 1970a. "Onko suomalainen maannoskäsite
liian suppea?". Terra 82(3), 120-123.
|