< back to the main view >

Publications 1970 - 2003  (in partly reverse order, first by years and then by decades)

2003

Åhlberg, M. 2003. Tutkimus ympäristökasvatuksen, leirikoulutoiminnan ja yleisemminkin kestävää kehitystä edistävän kasvatuksen laadun varmistajana ja kehittäjänä. Hyväksytty julkaistavaksi teoksessa Lovén, L. (toim.- ed.). 2003. Ympäristökasvatus - Environmental Education. Seminaari Kolin kansallispuistossa 18.-19.4.2002. Proceedings of the Seminar at Koli National Park in Finland 18.-19.4.2002. Metsäntutkimuslaitoksen tiedonantoja 887. Finnish Forest Research Institute, Research Papers 887, ISBN 951-40-1874-5, ISSN 0358-4283.

Åhlberg, M., Ahoranta, V. & Robinson, J. 2003b. Improved concept maps and Vee heuristics, theoretical underpinnings and practical classroom testing. Submitted for publication.

Åhlberg, M., Ahoranta, V. & Robinson, J. 2003c. Investigating children's learning gains through practioner inquiry: an evaluation of improved concept maps and improved Vee heuristic. Submitted for publication.

Åhlberg, M. & Kaasinen, A. 2003. How well plant species are recognized and how the variation of it is statistically explained? Submitted for publication.

Åhlberg, M., Kaivola, T. Kaasinen, A. & Houtsonen, L. 2003. Yhteisöllistä tiedonrakentamista OECD/ENSI -ympäristökasvatushankkeessa: ensimmäisen vuoden kokemuksia. Teoksessa Meisalo, V. (toim.) Aineenopettajakoulutuksen vaihtoehdot ja tutkimus. Ainedidaktiikan symposiumi 1. 2. 2002. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 241, 225 - 237.

Åhlberg, M. & Robinson, J. 2003. An exploration of Education for Sustainability in the field practice schools of pre-service education students using tools for reflective practice. Submitted for publication.

Åhlberg, M., Turja, L. & Robinson, J. 2003.Educational research and development to promote sustainable development in the city of Helsinki: Helping the accessible Helsinki Programme 2001 - 2011 to achieve its goals. Accepted to be published in International Journal of Environment and Sustainable Development Vol. 2, N:o 2.


2002

Åhlberg, M. 2002a. Ympäristökasvatus koulun ja sen toimintojen laadunkehittämisenä: perusteita ja työvälineitä. Teoksessa Julkunen, M.-L. (toim.) Opetus, oppiminen, vuorovaikutus. Toinen parannettu painos. Helsinki: WSOY, 302 - 321.

Åhlberg, M. 2002b. Käsitekartat tutkimusmenetelmänä. Parannettu versio (21. 4. 2002): http://www.metodix.com/showres.dll/fi/metodit/methods/metodiartikkelit/kasitekartta_tutkimusmenetelmana/

Åhlberg, M. 2002c. Tutkimus ympäristökasvatuksen, leirikoulutoiminnan ja yleisemminkin kestävää kehitystä edistävän kasvatuksen laadun varmistajana ja kehittäjänä. Esitelmä Metsäntutkimuslaitoksen järjestämässä Kolin ympäristökasvatusseminaarissa 'Ympäristökasvatus ja leirikoulutoiminta kestävän kehityksen edistäjinä' 18. 4. - 19. 4. 2002

Åhlberg, M. 2002d. Kasvatustieteen jatko-opintojen ohjauksesta. Teoksessa Nuutinen, P. & savolainen, E. (toim.) 50 vuotta opettajankoulutusta Savonlinnassa. Savonlinna: Joensuun yliopiston Savonlinnan opettajankoulutuslaitos, 147 - 155.

Åhlberg, M. 2002e. Suomentajan jälkisanat: Eheyttävän kasvatuksen teorian, käsitekarttojen ja Vee heuristiikan käytöstä sekä tutkimus- ja kehittämistyöstä Suomessa. Teoksessa Novak, J. 2002. Tiedon oppiminen, luominen ja käyttö. Käsitekartat työvälineinä oppilaitoksissa ja yrityksissä. Jyväskylä: PS-kustannus, 300 - 315.

Åhlberg, M. 2002f. Teoksen Novak, J. (1998) suomentaja (jatko-opiskelijoitteni avustamana). Suomennettu nimellä Novak, J. 2002. Tiedon oppiminen, luominen ja käyttö. Käsitekartat työvälineinä oppilaitoksissa ja yrityksissä. Jyväskylä: PS-kustannus.

Åhlberg, M. 2002g. Biologian, maantieteen ja ympäristökasvatuksen opetuksen, tutkimuksen ja kehittämistyön perusteista. Helsingin yliopiston ainedidaktiikan symposiumissa 1. 2. 2002 pidetty esitelmä.

Åhlberg, M. 2002h. Advanced concept mapping and Vee heuristics as quality learning tools to promote Environmental Education and Education for Sustainability. Paper presented at the 27th Annual Conference of the Association for Teacher Education in Europe (ATEE), Research and Development Centre 17 (RDC17). August 24 - 28, 2002. University of Warsaw, Poland.

Åhlberg, M. 2002i. Education for sustainability and environmental education in the field practice schools. Paper presented at the 27th Annual Conference of the Association for Teacher Education in Europe (ATEE), Research and Development Centre 17 (RDC17). August 24 - 28, 2002. University of Warsaw, Poland.

Åhlberg, M. & Ahoranta, V. 2002. Two improved educational theory based tools to monitor and promote quality of geographical education and learning. International Research in Geographical and Environmental Education 11(2), 119 - 137.

Åhlberg, M. & Houtsonen, L. 2002. Knowledge Forum® as a leading edge ICT tool for SEED-network 2002 - 2004. A proposal and a handout presented at the OECD/ENSI Annual General Meeting. February 13 - 17, 2002. Weilburg, Germany.

Åhlberg, M. & Kaasinen, A. 2002a. Kasvilajien tuntemuksesta. Osa 2: Kasvilajien (ja yleisemminkin eliölajien) tuntemusta selittävän teorian kehittelyä. Helsingin yliopiston ainedidaktiikan symposiumissa 1. 2. 2002 pidetty esitelmä.

Åhlberg, M. & Kaasinen, A. 2002b. Biodiversity, plant species recognition and a cognitive theory under construction how to explain it. Paper presented at the 27th Annual Conference of the Association for Teacher Education in Europe (ATEE), Research and Development Centre 17 (RDC17). August 24 - 28, 2002. University of Warsaw, Poland.

Åhlberg, M., Kaasinen, A., Kaivola, T. & Houtsonen. L. 2002. Yhteisöllistä tiedonrakentamista OECD/ENSI -ympäristökasvatushankkeessa - ensimmäisen vuoden kokemuksia. Helsingin yliopiston ainedidaktiikan symposiumissa 1. 2. 2002 pidetty esitelmä.

Kaasinen, A. & Åhlberg, M. 2002a. Kasvilajien tuntemuksesta. Osa 1: Miten oppilaat ja opettajat tuntevat kasvilajeja peruskoulun 1 - 6 luokilla? Helsingin yliopiston ainedidaktiikan symposiumissa 1. 2. 2002 pidetty esitelmä.

Kaasinen, A. & Åhlberg, M. 2002b. Kasvienkeruuperinteestä Suomessa. Teoksessa Elo, P., Järnefelt, H. & Paalanen, T. (toim.) Elävää kulttuuriperintöä - tutki ja opi. Helsinki: Museovirasto, opetushallitus ja ympäristöministeriö, 24 - 34.

Kaasinen, A. & Åhlberg, M. 2002c. Kasvienkeruuperinteestä Suomessa - täydentäviä näkökohtia. Teoksen 'Elävää kulttuuriperintöä - tutki ja opi. Helsinki: Museovirasto, opetushallitus ja ympäristöministeriö' julkistamistilaisuudessa Pauligin huvilassa
30. 9. 2002 jaettu ja selostettu alkuperäisen artikkelin (Kaasinen, A. & Åhlberg, M. 2002a) käsikirjoitus, jolla toimittajien artikkeliin aiheuttamat lukuisat virheet osoitettiin.

2001

Åhlberg, M. 2001a. Pragmaattinen tieteellinen konstruktivismi. Opintomoniste syventävän harjoittelun konstruktivistista kokeilua varten. 18. 1. 2001. Joensuun yliopiston Savonlinnan opettajankoulutuslaitos.

Åhlberg, M. 2001b. Ympäristökasvatuksen tulevaisuuden näkymiä: ekopedagogiikkaa ja ekodidaktiikkaa kestävän kehityksen edistämiseksi. Teoksessa Rjakorpi, AZ. & Salmio, K. (toim.) Toteutuuko kestävä kehitys kouluissa ja oppilaitoksissa. Helsinki: Opetushallitus. Arviointi 3/2001, 327 - 344.

Åhlberg, M. 2001c. Käsitekartat tutkimusmenetelmänä - internet-osoitteessa: http://www.metodix.com/showres.dll/fi/metodit/methods/metodiartikkelit/kasitekartta_tutkimusmenetelmana/

Åhlberg, M. 2001d. Concept mapping as a research method. (www.metodix.com/showres.dll/en/metodit/methods/metodiartikkelit/kasitekartta_tutkimusmenetelmana/ )

Åhlberg, M. 2001e. Käsitekartat tutkimusmenetelmänä. Teoksessa Aaltonen, J. & Valli, A. (toim.) Ikkunoita tutkimusmetodeihin I. Jyväskylä: PS-kustannus, 59 - 68.

Åhlberg, M. 2001e. Yhteistoiminnallisen tiedonrakentamisen ja toiminnan avulla kestävään kehitykseen. Opetushenkilöstön täydennyskoulutus vuonna 2000. Artikkelikooste. Itä-Suomen lääninhallituksen julkaisuja N:o 56, 42 - 45.

Åhlberg, M. 2001f. Kestävän kehityksen pedagogiikan ja didaktiikan kurssien www-sivut: <http://sokl.joensuu.fi/aineistot/kasvatustiede/didaktiikka/index.html>. (KK Petteri Pitkänen on ohjeitteni mukaan ohjelmoinut tilasto-ohjelmat, jotka toimivat vain Microsoft Explorer -selaimen kautta käytettyinä.)

Åhlberg, M. 2001g. Laatu yliopistossa. Alustus Joensuun yliopiston Savonlinnan opettajankoulutuslaitoksen työyhteisön johtamis- ja kehittämishankkeen aloitusseminaarissa 24. 10. 2001. Hotelli Herttua, Kerimäki.

Åhlberg, M. & Houtsonen, L. 2001. What the Finnish OECD/ENSI project has to offer for the international OECD/ENSI and PEB projects? Paper presented at the OECD/ENSI workshop LEARNSCAPES ACROSS THE GLOBE. October 6 - 9, 2001. Payerbach-Reichenau, Austria.

Åhlberg, M. & Kaasinen, A. 2001. Learnscapes for promoting plant species learning and plant species recognition. Poster and handout at the OECD/ENSI workshop LEARNSCAPES ACROSS THE GLOBE. October 6 - 9, 2001. Payerbach-Reichenau, Austria.

Åhlberg, M., Kaasinen, A., Kaivola, T. & Houtsonen, L. 2001a. Collaborative knowledge building to promote in-service teacher education in EE: first year preliminary results. Paper presented at the 26th Annual Conference of the Association for Teacher Education in Europe (ATEE). August 27 - September 1, 2001. Stockholm's Lärarhögskola, Stockholm, Sweden. A refereed paper published in the Internet: http://www.lhs.se/atee/proceedings/Mauri_Ahlberg_m.fl._RDC_17.doc

Åhlberg, M., Kaasinen, A., Kaivola, T. & Houtsonen, L. 2001b. Using Knowledge Forum® to promote in-service education. A preliminary report of the first academic year 2000 - 2001. A paper presented at the OECD/ENSI/FINLAND workshop. November 23, 2001. University of Helsinki.

Åhlberg, M., Kaasinen, A., Kaivola, T. & Houtsonen, L. 2001c. Collaborative knowledge building to promote in-service teacher training in environmental education. Journal of Information Technology for Teacher Education 10(3), 227 - 238.

Houtsonen, L. & Åhlberg, M. 2001a. OECD-ENSI-Finland -project: Knowledge Forum for collaborative knowledge building in Environmental Education. Poster presented at the Annual Conference of the Royal Geographical Society with the Institute of British Geographers. January 2 - 5, 2001. University of Plymouth, England.

Houtsonen, L. & Åhlberg, M. 2001b. Collaborative learning for teachers in the ENSI environmental education project: case study climate change - use of knowledge forum group ware software to amplify the inherent risks. Teoksessa Innovative practices in geographical education. Proceedings of International Geographical Union, Commission of geographical Education. Helsinki Symposium. University of Helsinki, Finland. August 6 - 10, 2001, 140 - 144..

2000

Åhlberg, M. 2000a. Opettajat parempaa tulevaisuutta rakentamassa. Teoksessa Enkenberg, J., Väisänen, P. & Savolainen, E. (toim.) 2000. Opettajatiedon kipinöitä. Kirjoituksia pedagogiikasta. Savonlinnan: Joensuun yliopiston Savonlinnan opettajankoulutuslaitos, 190 - 204.

Åhlberg, M. 2000b. Yhteistoiminnallisen tiedonrakentamisen ja toiminnan avulla kestävään kehitykseen. Esitelmä Itä-Suomen lääninhallituksen järjestämillä Kestävä kehitys ja ympäristötietous -koulutuspäivillä Rautavaaran Metsäkartanossa 7. - 8. 9. 2000.

Åhlberg, M. & Houtsonen, L. 2000a. OECD/ENSI/FINLAND 2000-luvun alun projekti. Alustus opetushallituksen järjestämässä työseminaarissa opetusministeriössä 17.3. 2000.

Åhlberg, M. & Houtsonen, L. 2000b. OECD/ENSI/FINLAND 2000 -project uses Knowledge Forum® for collaborative knowledge building. Poster in the Summer Institute of Knowledge Forum®, August 9 - 12, 2000. University of Toronto, Canada.

Åhlberg, M. & Houtsonen, L. 2000c. OECD/ENSI/FINLAND-projekti: Yhteistoiminnallisen tiedonrakentamisen ja toiminnan avulla kestävään kehitykseen. Koulutustilaisuus 16. 9. 2000. Helsingin yliopiston maantieteen laitoksella.

Åhlberg, M. & Houtsonen, L. 2000d. Yhteisöllinen tiedonrakentaminen ja toiminta ympäristökasvatuksen uusina mahdollisuuksina, esimerkkinä OECD/ENSI/FINLAND -projektin neljäs vaihe. Esitelmä Suomen kasvatustieteellisen seuran järjestämillä kasvatustieteen päivillä Turun yliopistossa 23 - 25. 11. 2000.

Åhlberg, M. & Hynninen, P. 2000. Introduction. Teoksessa Åhlberg, M., Pölönen, A. & Hynninen, P. (Eds.) 2000. Case studies of environmental education and networking in Finland and Russia. Rantasalmi: Rantasalmi Institute of Environmental Education, 1 - 2.
Åhlberg, M., Pölönen, A. & Hynninen, P. (Eds.) 2000. Case studies of environmental education and networking in Finland and Russia. Rantasalmi: Rantasalmi Institute of Environmental Education.

Dillon, P., Åhlberg, M. & Kyrö, P. 2000. Integrating education in virtual learning environments. Paper presented at European Educational Research Association Conference, September 20 - 23, 2000. University of Edinburgh, Scotland.

1990s

Åhlberg, M. & Dillon, P. 1999. Materials for Constructivistic Environmental Education, mainly to be used in pre-service and in-service teacher education: An integrating approach to environmental learning. In De Paz, M. & Pilo, M. (Eds.) 1999. European Project for Environmental Education. A Curriculum for European Schools. Genoa: University of Genoa, Italy, 3 - 33. [Published also digitally:
http://www.fisica.unige.it/~ilgioco/progetto/ahlberg/ahlberg/ahlberg.html ]
(Read 26. 2. 2003).

Åhlberg, M. & Ahoranta, V. 1999b. Good practice in EE needs good theories and tools - systemic research and a success story in Finland. Poster and a handout in OECD/ENSI strategy workshop FROM THE PILOT TO THE MAINSTREAM: generalization of good practice in international environmental education. December 9 - 12, 1999, Hadeland, Norway.

Åhlberg, M. & Ahoranta, V. 1999a. A theory of high quality learning and two quality tools constructively to evaluate and promote it. Paper presented at the European Conference on Educational research (ECER LAHTI 99). September 22 - 26, 1999. University of Helsinki, Lahti, Finland.

Åhlberg, M. 1999d. Kestävän kehityksen pedagogiikan ja didaktiikan tutkimus- ja kehittämishanke: opettajat parempaa tulevaisuutta rakentamassa. Esitelmä Suomen kasvatustieteellisen seuran Kasvatustieteen päivillä 25. - 29. 11. 1999. Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi, Vaasa.

Åhlberg, M. 1999c. Improved qualitative ways to monitor and promote high quality learning. Paper presented at the 8th European Conference on Research and Learning. August 24 - 28, 1999. Gothenburg, Sweden.

Åhlberg, M. 1999b. Environmental evaluation and auditing to promote education for sustainable development, good environment and good life. Paper presented at the International Summer Professional Development Course in Rantasalmi Institute of Environmental Education, June 18, 1999.

Åhlberg, M. 1999a. High quality learning, thinking and acting in EE at primary school level - an integrating theory and a case study. Rountable presentation and a handout in the Annual Conferemce of AERA, April 19 - 23, 1999, Montreal, Canada.

Åhlberg, M. 1998i. Jatkuva laadunparantaminen kestävän kehityksen näkökulmasta. Esitelmä Suomen laatuyhdistys ry:n Koulutuksen laatu- ja Kestävän kehityksen jaosten järjestämässä Osaamisella laatua -seminaarin esiseminaarissa. 28. 10. 1998. Teknillinen korkeakoulu, Espoo.

Åhlberg, M. 1998h. Laatu on ihmisen todellisten tarpeiden tyydyttämistä. Laatuviesti 13(1), 17.

Åhlberg, M. 1998g. Arviointi ympäristökasvatuksen laadun varmistajana ja edistäjänä. Ympäristökasvatus 5(2), 4 - 8.

Åhlberg, M. 1998f. An integrating theory of education for sustainable development, good environment and good life -practical cases. Teoksesssa Åhlberg, M. & Leppänen, P. (Eds.) Ecopedagogics and Ecodidactics: Contributions of the EU DGXI BEENET Project. University of Joensuu. Bulletins of the Faculty of Education N:o 70, 119 - 147.

Åhlberg, M. 1998e. Korkealaatuisen oppimisen perustekijöitä. Teoksessa Hämäläinen, K. & Moitus, S. (toim.) Laatua korkeakoulutukseen - teoriaa ja käytäntöä. Korkeakoulujen arviointineuvoston julkaisuja 6:1998, 38 - 45.

Åhlberg, M. 1998d. Ympäristökasvatus koulun ja sen toimintojen laadunkehittämisenä. Teoksessa Julkunen, M.-L. (toim.) Opetus, oppiminen, vuorovaikutus. Helsinki: WSOY, 297 - 315.

Åhlberg, M. 1998c. Education for sustainability, good environment and good life. In Åhlberg, M. & Leal Filho, W. (Eds.) 1998. Environmental education for sustainability: good environment, good life. Frankfurt am Main: Peter Lang, 25 - 43.

Åhlberg, M. 1998b. Kestävän kehityksen pedagogiikka ja yleisdidaktiikka. Joensuun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunnan selosteita N:o 71.

Åhlberg, M. 1998a. Ecopedagogy and Ecodidactics: Education for Sustainable Development, Good Environment and Good Life. University of Joensuu. Bulletins of the Faculty of Education. N:o 69.

Åhlberg, M., Nevalainen, P. & Mäkinen, E. 1997. Käsitekartat - korkealaatuisen oppimisen ja ajattelun uusi laatutyökalu. Laatuviesti 12(3), 16 - 18.

Åhlberg, M. & Nevalainen, P. 1997. Joensuun yliopiston ja Suomen laatuyhdistyksen yhteistyö syvenee. Sanansaattaja Joensuusta 14(7), 20.

Åhlberg, M. 1997h. Promoting Education for Sustainable Development in Finland by integrating theories and metacognitive tools. Empirical results from BEENET project. Poster and Handout in European Environmental Fair, September 24 - 26, 1997. Institute of Environmental Communication. University of Lueneburg, Germany.

Åhlberg, M. 1997g. Kestävää kehitystä edistämässä. Sanansaattaja Joensuusta 14(13), 25.

Åhlberg, M. 1997f. Kansainvälinen kestävän kehityksen PD-koulutus (40 ov) alkaa kesäkuussa 1997. Sanansaattaja Joensuusta 14(6), 7.

Åhlberg, M. 1997e. Improvement of Environmental Education as a tool for High Quality Lifelong Learning. In Walter Leal Filho (Ed.) 1997. Lifelong learning and environmental education. Frankfurt am Main: Peter Lang, 135 - 148.

Åhlberg, M. 1997d. Jatkuva laadunparantaminen korkealaatuisena oppimisena. (Continual Quality Improvement as High Quality Learning) University of Joensuu. Research Reports of the Faculty of Education N:o 68.

Åhlberg, M. 1997c. Systemistinen kasvatuksen teoria (SKT) ympäristökasvatuksen perustana - täydentäviä näkökohtia. Teoksessa Kari, J. & Moilanen, P. (Eds.) 1997. Kasvatus erilaisissa viestintä ja kasvuympäristöissä. Kasvatustieteen päivät 23 - 25. 11. 1995 Jyväskylässä. 1. osaraportti. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos N:o 28, 179 - 197.

Åhlberg, M. 1997b. Main elements of a theory of high quality learning. Paper presented at the International Summer Professional Development Course in Rantasalmi Institute of Environmental Education, June 25, 1997.

Åhlberg, M. 1997a. Main propositions of a theory of Continual Quality Improvement (CQM). Paper presented at the International Summer Professional Development Course in Rantasalmi Institute of Environmental Education, June 25, 1997.

Ojanen, S. & Åhlberg, M. 1996. Environmental education in teacher education in Finland. Teoksessa Leal Filho, W. & O'Loan, K. (Eds.) Teacher education for the environment. New York: The Parthenon Publishing Group, 59 - 71.

Åhlberg, M. & Hynninen, P. 1996. Ympäristökasvatus voimistuu Savonlinnassa. Sanansaattaja Joensuusta 13(14), 16 - 17.

Åhlberg, M. 1996c. Jäsen työryhmässä, jonka yhteistyön tuloksena julkaistiin: Euro Awareness. MESAGES - Module on the Environment, Sustainability and Awareness Geared Towards European Schools. Bradford: The European Research and Training Centre on Environmental Education. University of Bradford, Great Britain.

Åhlberg, M. 1996b. Continual quality improvement for Environmental Education. Paper presented at the 25th Annual Conference of the North American Association for Environmental Education (NAAEE). November 1 - 5, 1996. San Fransisco Bay Area, California, USA.

Åhlberg, M. 1996a. Tutkiva opettaja oman teoriansa kehittäjänä ja testaajana. Teoksessa Ojanen, S. (toim.) Tutkiva opettaja 2. Helsingin yliopiston Lahden tutkimus- ja täydennyskoulutuskeskus, 71-86.

Åhlberg, M. & Hynninen, P. 1995. Ympäristöuutisia Savonlinnasta. Sanansaattaja Joensuusta. 12(11), 11.

Åhlberg, M.1995h. TQM for university level needs attention to neglected processes of quality learning and quality research. Proceedings of the Seventh International Conference on Assessing Quality in Higher Education. Indianapolis: Indiana University - Purdue University, s. 101-110.

Åhlberg, M. 1995g. Systemistinen kasvatuksen teoria (SKT) ympäristökasvatuksen perustana - täydentäviä näkökohtia. Esitelmä Suomen kasvatustieteellisen seuran vuosikokouksessa Jyväskylän yliopistossa 23.-25.11.1995.

Åhlberg, M. 1995f. Systemistisen kasvatuksen teoria (SKT) ympäristökasvatuksen perustana. Teoksessa Ojanen, S. & Rikkinen, R. (toim.) Opettaja ympäristökasvattajana Helsinki: WSOY, 47-59.

Åhlberg, M. 1995e. Laatua ympäristökasvatukseen - teorioita kehittämällä, niitä ympäristöongelmien ratkaisuyritysten yhteydessä testaamalla ja verkostoitumalla. Teoksessa Jussila, J,. & Rajala, R. (toim.) Rajanylityksiä: monipuolistuva kasvatustutkimus tieteiden kentässä. Lapin yliopiston kasvatustieteellisiä julkaisuja. C. 10, 473-487.

Åhlberg, M. 1995d. Networking for quality improvement in Environmental Education. In Leal Filho, W., MacDermott, F. & Murphy, Z. (ed.) 1995. Practices in Environmental Education in Europe. Bradford: European Research and Training Centre on Environmental Education. University of Bradford, s. 161-179.

Åhlberg, M. 1995c. Fostering quality learning and networking in Environmental Education. In Proceedings of the conference on the Exchange of promising experiences in Environmental Education in Great Britain and the Nordic Countries. 11-13 November 1994 Karlslunde, Denmark. Bradford: European Research and training Centre on Environmental Education. University of Bradford, s. 65-74.

Åhlberg, M. 1995b. TQM for university level needs attention to neglected processes of quality learning and quality research. Paper presented at the Seventh International Conference on Assessing Quality in Higher Education. July 21 - 23, 1995. Tampere, Finland.

Åhlberg, M. 1995a. Fostering quality research, learning, thinking and action in environmental education. Keynote speech and paper at the European seminar on Environmental Education. March 1 - 2, 1995. European Research and Training Centre on Environmental Education. University of Bradford, United Kingdom.

Åhlberg, M. & Saraste, M. 1994. Human rights in Finnish history and social studies textbooks. Internationale Schulbuchforschnung. 16(2), s. 117-128.

Åhlberg, M. 1994f. Laatua ympäristökasvatukseen - teorioita kehittämällä, niitä ympäristöongelmien ratkaisuyritysten yhteydessä testaamalla ja verkostoitumalla. Esitelmä Kasvatustieteen päivllä Lapin yliopistossa Rovaniemellä 24.-26.11.1994.

Åhlberg, M. 1994e. Cornellin yliopiston ja Joensuun yliopiston yhteistyönäkymistä. Sanansaattaja Joensuusta 11(1), s. 16.

Åhlberg, M. 1994d. Networking for quality improvement in Environmental Education. Paper presented at the conference of Environmental Education in Europe CEEE '94 European environmental futures. October 11- 16, 1994. Jurmala, Latvia.

Åhlberg, M. 1994c. Tavoitteena oppimisen mielekkyys. Peda-Forum. Korkeakoulupedagoginen tiedotuslehti, 2/1994, s. 8-9.

Åhlberg, M. 1994b. Mitä laatu ja jatkuva laadunkehittäminen voisivat merkitä yliopistoissa? Korkeakoulutieto 21(3), s. 70-74.

Åhlberg, M. 1994a. Säilymisen ja menestymisen ehto: Entistäkin parempaa laatua - Suomen ensimmäisen kansallisen koulutuksen laatua koskevan kongressin virittämiä ajatuksia. Sanansaattaja Joensuusta 11(8), s. 18-19.

Åhlberg, M. 1993e. Research and development project of Environmental and Outdoor Education in Savonlinna Department of Teacher Education. Paper presented in the 18th annual conference of Association for Teacher Education in Europe (ATEE). September 5-10, 1993. Lisbon, Portugal.

Åhlberg, M. 1993d Concept maps, Vee diagrams and Rhetorical Argumentation (RA) Analysis: Three educational theory-based tools to facilitate meaningful learning. Paper presented at The Third International Seminar on Misconceptions in Science and Mathematics. August 1- 5, 1993. Cornell University. Published digitally in the Proceedings of the Seminar, http://www.mlrg.org/proc3abstracts.html (Read 26 2. 2003.)

Åhlberg, M. 1993c. Opettaja oman työnsä tutkijana ja kehittäjänä: kolme uutta työvälinettä. Teoksessa Ojanen, S. (toim.) Tutkiva opettaja. Helsingin yliopiston Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus, s. 111-124.

Åhlberg, M. 1993b. Argumentationsanalys och begreppskartor. Studier av den pedagogiska väven SPOV N:o 21, s. 37-45.

Åhlberg, M. 1993a. Rhetorical argumentation (RA) analysis of school texts.. Paper presented at the 2nd International Conference on Pedagogic Text Analysis and Content Analysis. June 10 - 12, 1993, Siikasalmi, Finland.

Åhlberg, M. 1992d. Teachers as researches and developers of their own work and its conditions: three tools. Paper presented at the 18th Annual Conference of the British Educational Research Association (BERA). August 1992, s. 26-29. Stirling University, Scotland.

Åhlberg, M. 1992c. Oppimisen, opetuksen ja opetussuunnitelman evaluaation kurssin esittelyä. Teoksessa Ojanen, S. (toim.) Opettajankouluttajien evaluaatiokongressi - 9.-10.12.1991. Joensuun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunnan selosteita 43, 44-61.

Åhlberg, M. 1992b. Human rights in Finnish history and social studies textbooks. Paper presented at UNESCO supported conference 'Human Rights in European Textbooks' at the Georg-Eckert Institut für Internationale Schulbuchforschung. December 10 - 13, 1992. Braunschweig, Germany.

Åhlberg, M. 1992a. Oppimisen, opetuksen ja opetussuunnitelman evaluaatio. Helsinki: Finn Lectura.

Åhlberg, M. 1991d. Concept mapping, concept matrices, link tables and argumentation analysis as techniques for educational research on textbooks and educational discourse and as tools for teachers and their pupils in their everyday work. In Julkunen, M.-L., Selander, S. & Åhlberg, M. 1991. Research on texts at school. University of Joensuu. Research Reports of the Faculty of Education N:o 37, 89 - 154.

Åhlberg, M. 1991c. Concept maps and argumentation analysis in analysis of school texts - empirical results. Paper presented at the conference of PEDAGOGIC TEXT ANALYSIS AND CONTENT ANALYSIS. November 4 - 6, 1991, Härnösand, Sweden..

Åhlberg, M. 1991b. Concept mapping and argumentation analysis as techniques for qualitative educational research and as tools for teachers and their pupils in their everyday work. Paper presented at the 19th conference of the Nordic Society for Educational Research. March 6 - 9, 1991. Copenhagen, Denmark.

Åhlberg, M. 1991a. Käsitekarttatekniikka ja muut vastaavat graafiset tekniikat opettajan ja oppilaiden työvälineinä. Dimensio 55(4), s. 35-40.

Åhlberg, M. 1990e. Concept mapping, concept matrices, link tables and argumentation analysis as techniques for pedagogic research on textbooks and educational discourse and as tools for teachers and their pupils in their everyday work. Paper presented at the fourth PEXU conference. September 27 - 28, 1990. Institute for Pedagogic Text Research, University College of Sundsvall/Härnösand. Härnösand, Sweden.

Åhlberg, M. 1990d. Concept mapping, concept matrices and argumentation analysis as tools of textbook analysis. Paper presented at the conference 'Pedagogisk textforskning och analys av kunskapsinnehållet'. February 1- 2, 1990. Högskolan för lärarutbildning i Stockholm, Sweden.

Åhlberg, M. 1990c. Opetuksen ja oppimisen evaluaatio. Pieni käsikirja opettajille ja tutkijoille. Joensuun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunnan opetusmonisteita n:o 16.

Åhlberg, M. 1990b. Käsitekarttatekniikka ja muut vastaavat graafiset tiedonesittämistekniikat opettajan ja oppilaiden työvälineinä. Joensuun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunnan tutkimuksia n:o 30.

Åhlberg, M. 1990a. Kasvattajille sopivien tutkimusmenetelmien ja -instrumenttien teoreettiset perusteet, tutkiminen ja kehittäminen elinikäisen kasvatuksen ja oppimisen näkökulmasta: KST-projektin tutkimussuunnitelma. Joensuun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunnan tutkimuksia n:o 31.


1980s

Åhlberg, M. 1989f. Environmental educators need conceptual innovations and scientific ontology and epistemology. In Meisalo, V. ja Kuitunen, H. (ed) (1989) Innovations in the science and technology education. Proceedings of the Second Nordic Conference on Science and Technology education. Heinola 8-11 August 1989. National Board of General Education. Information Bulletin 2, 280-286.

Åhlberg, M. 1989e. Concept mapping and other graphic representation techniques in science and technology education. Teoksessa Meisalo, V. ja Kuitunen, H. (ed.) (1989) Innovations in the science and technology education. Proceedings of the Second Nordic Conference on Science and Technology education. Heinola 8-11, August 1989. National Board of General Education. Information Bulletin 2, 273-279.

Åhlberg, M. 1989d. Concept mapping as a technique for textbook analysis. Paper presented at the conference of 'Pedagogisk textforskning och analys av kunskapsinnehåll'. May 18 - 19, 1989. Uppsala University.

Åhlberg, M. 1989c. Kasvatuksen arvoperusta: Arvioihin liittyvän ajattelun ja kasvatustavoiteajattelun yhteydestä Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia n:o 75.

Åhlberg, M. 1989b. Kasvatustavoitteiden yleinen teoria. Lectio praecursoria väitöstilaisuudessa. Kasvatus 20(5), 423 - 427.

Åhlberg, M. 1989a. Biologian ja maantieteen opettamisen ja oppimisen tutkimisen perusteista. V. Meisalo & K. Sarmavuori (toim.) Ainedidaktiikan tutkimus ja tulevaisuus II. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 68, s. 161-185.

Åhlberg, M. 1988d. Dosentuuria varten pidetty luento ja luennolla jaettu opetusmoniste: 'Käsitekartat (concept maps) oppilaiden oppimisen ja ajattelun tutkimisen välineinä'. Helsingin yliopiston kasvatustieteellinen tiedekunta. Kasvatustieteen laitos. 21. 11. 1988.

Åhlberg, M. 1988c. Kasvatustavoitteiden teoreettisen kehikon empiiristä koettelua 3: Tavoitekonstruktit ja arviointiasteikot tavoitearviointien yhteisen vaihtelun selittäjinä. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 64.

Åhlberg, M. 1988b. Kasvatustavoitteiden teoreettisen kehikon empiiristä koettelua 2: Tavoiteajattelun indikaattorihypoteesien testaamista. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia n:o 63.

Åhlberg, M. 1988a. Kasvatustavoitteiden teoreettinen kehikko ja sen empiiristä koettelua. Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitos. Tutkimuksia n:o 117.

Åhlberg, M. 1985. Tavoitekuvauksissa käytettyjen ilmaisujen behavioraalisuus. Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitoksen tutkimuksia n:o 104.

Åhlberg, M. 1984. Neuvostoliiton koululaitokseen tutustumassa. Educator 4/1984, 11 - 13.

Åhlberg, M. 1982. Research on the aims of biological and geographical education. In Niskanen, E.A. & al. 1982. Research project on educational aims, University of Helsinki, Department of Education. Research bulletin 60. s. 87-96.

1970s

Åhlberg, M. 1977. Elämänikäisen biologisen ja maantieteellisen kasvatuksen teorian kehittelyä. Kasvatustieteen lisensiaatin tutkielma. Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitos.

Åhlberg, M. & Niskanen, E. A. 1976. Wanted: expert contributors in research on educational aims (goals, objectives). Acta Psychologica Fennica IV. s. 130.

Åhlberg, M. 1976. Biologian ja maantieteen opetuksen tavoitteet. Tutkimussarjan esittely. Natura 1. s. 8-11.

Åhlberg, M. 1975. Helsingin yliopiston matemaattis-luonnontieteellisen osaston tilauksesta tehty selvitystyö "Biologien opetuksesta ja biologien ammattikuvasta". Moniste. (Kasvatustieteen sivulaudaturtutkielma. Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitos.)

Åhlberg, M. 1971. Alkon runsaasti ja vähän juovien rottakantojen valosignaalin oppimisnopeudesta T-käytävässä. Alkon keskuslaboratorio. Seloste 7424.

Åhlberg, M. 1970b. Tri Jauhiaisen kirjoituksen vastine. Terra 82(4), 167-168.

Åhlberg, M. 1970a. "Onko suomalainen maannoskäsite liian suppea?". Terra 82(3), 120-123.


< back to the main view >