< back to the main view >

Didactics of Biology

The concept of 'didactics' in the continental and Northern European sense is not clear for most of the researchers in education. There are researchers who think that using German word 'Didaktik' would somehow help readers to understand that what they means is broader and different than the everyday pejorative sense of didactics in English language.

Each concept becomes accurate only as a part of theory where it is used in connection to other concepts. In my theory 'didactics' is defined as a theory, research, practice and development of teachers' work. The core is curriculum, teaching-studying-learning process, in particular valuable learning both in pupils and teachers, and its frame factors, including school and its facilities. I have built mainly on Finnish, Nordic and Continental European research papers and university level textbooks.

Didactics of Biology means for me R&D of biology teachers' work, starting from biology curricula, teaching-studying-learning process of biology, biology laboratories, field study in biology etc. In the broadest and the most
underpinning sense, biological knowledge building at universities is an important personal and collective learning process of humankind, which creates continually new possibilities also for biological education.

I could use also a term 'Pedagogy of Biology', but the viewpoint of teachers' work could be missing. In Didactics of Biology both reflection and research and development work is done on and in biology teaching, biological education and pedagogy of biology from the biology teacher's point of view. Didactics of Biology as a research field includes descriptive, explanatory and normative aspects. Values are always important in education and Biological Education has its own value issues and problems, e.g. sex education, biotechnology, biodiversity, nature conservation, nature management and sustainable development.

References:


Åhlberg, M. 1992. Oppimisen, opetuksen ja opetussuunnitelman evaluaatio.
Helsinki: Finn Lectura.

Åhlberg, M. 1996. Tutkiva opettaja oman teoriansa kehittäjänä ja testaajana. [Inquiring teachers as developers and testers of their own theories]. In Ojanen, S. (toim.) Tutkiva opettaja 2. Helsingin yliopiston Lahden tutkimus- ja täydennyskoulutuskeskus, 71-86.

Åhlberg, M. 1997. Jatkuva laadunparantaminen korkealaatuisena oppimisena. [Continual Quality Improvement as High Quality Learning]. University of Joensuu. Research Reports of the Faculty of Education N:o 68.

Åhlberg, M. 1998a. Kestävän kehityksen pedagogiikka ja yleisdidaktiikka. University of Joensuu. Bulletins of the Faculty of Education. N:o 71.

Åhlberg, M. 1998b. Ecopedagogy and ecodidactics: Education for Sustainable Development, Good Environment and Good Life. University of Joensuu. Bulletins of the Faculty of Education. N:o 69.

Åhlberg, M. 1998c. Education for sustainability, good environment and good life. In Åhlberg, M. & Leal Filho, W. (Eds.) 1998. Environmental education for sustainability: good environment, good life. Frankfurt am Main: Peter Lang, 25 - 43.

Åhlberg, M. 2001. Ympäristökasvatuksen tulevaisuuden näkymiä: ekopedagogiikkaa ja ekodidaktiikkaa kestävän kehityksen edistämiseksi. Teoksessa Rjakorpi, AZ. & Salmio, K. (toim.) Toteutuuko kestävä kehitys kouluissa ja oppilaitoksissa. Helsinki: Opetushallitus. Arviointi 3/2001, 327 - 344.

Åhlberg, M. 2002a. Ympäristökasvatus koulun ja sen toimintojen laadunkehittämisenä: perusteita ja työvälineitä. Teoksessa Julkunen, M.-L. (toim.) Opetus, oppiminen, vuorovaikutus. Toinen parannettu painos. Helsinki: WSOY, 302 - 321.

Åhlberg, M. 2002b. Suomentajan jälkisanat: Eheyttävän kasvatuksen teorian, käsitekarttojen ja Vee heuristiikan käytöstä sekä tutkimus- ja kehittämistyöstä Suomessa. Teoksessa Novak, J. 2002. Tiedon oppiminen, luominen ja käyttö. Käsitekartat työvälineinä oppilaitoksissa ja yrityksissä. Jyväskylä: PS-kustannus, 300 - 315.

Arfwedson, G. & Arfwedson, G. 2002. Didaktik för lärare. En bok i lärares yrke i teori och praktik. Stockholm: HLS Förlag.

Bereiter, C. 2002. Education and Mind in the Knowledge Age. London: Lawrence Erlbaum.

Bereiter, C. & Scardmalia, M. 1993. Surpassing ourselves. Chicago: Open Court.

Imsen, G. 1999. Lärarens värld. Introduktion till allmän didaktik. Lund:
Studentlitteratur.

Diederich, J. Didaktisches Denken. Weinheim: Juventa.

Hopman, S. & Riquarts, K. 1995. Starting the dialogue: issues in a beginning
conversation between Didaktik and the curriculum traditions. Journal of
Curriculum Studies 27(1), 3 - 12.

Hopmann, S, Riquarts, K., Klafki, W. & Krapp, A. (Hrsgb) 1995. Didaktik
und/oder Curriculum : Grundprobleme einer international vergleichenden
Didaktik / herausgegeben. Weinheim: Beltz.


Holtappels. H. & Horstkemper, M. (Hrsgb) 1999. Neue Wege in der Didaktik?
Analyse und Konzepte zur Entwicklung des Lehrens und Lernens. Weinheim: Juventa.

Kansanen, P. 1990. Didaktiikan tiedetausta : kasvatuksen teoriaa didaktiikan
näkökulmasta. Helsinki : Yliopistopaino.

Kansanen, P. 1992. Kohti koulupedagogiikkaa: lisää kasvatuksen teoriaa
didaktiikan näkökulmasta. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 112.

Kansanen, P. 1995. The Deutsche Didaktik. Journal of Curriculum Studies 27(4),
347 - 352.

Kansanen, P., Tirri, K., Meri, M., Krokfors, L., Husu, J. & Jyrhämä, R. 2000.
Teachers' pedagogical thinking. Theoretical landscapes, practical challenges.
New York: Peter Lang.

Menck, P. 1995. Didactics as construction of content. Journal of Curriculum
Studies 27(4), 353 - 371.

Meyer, H. Schulpädagogik. Band II: Fuer Fortgeschrittene. Berlin: Cornelsen
Verlag Scriptor.

Meyer, H., Junghans, C. & Vogt, D. 1997. Schulpädagogik. Band I: Anfänger.
Berlin: Cornelsen Verlag Scriptor.

Meyer, M. & Plöger, W. (Hrsgb.) 1994 Allgemeine Didaktik, Fachdidaktik und
Fachunterricht. Weinheim : Beltz.

Terhardt, E. 2003. Constrctivism and teaching: a new paradigm in general
didactics? Journal of Curriculum Studies 35(1), 25 - 44.

Uljens, M. 1997. School didactics and learning : a school didactic model
framing an analysis of pedagogical implications of learning theory. East
Sussex: Psychology Press.

Uusikylä, K. & Atjonen, P. 2000. Didaktiikan perusteet. Helsinki : WSOY.

Weniger, E. 1960. Didaktik als Bildungslehre. Teil. 2 : Didaktische
Voraussetzungen der Methode in der Schule. Weinheim: Julius Beltz, 1960.

Westbury, I., Hopman, S. & Riquarts, K. 2000. Teaching as a reflective practice. The German Didaktik tradition. Mahwaw: Lawrence Erlbaum.


 


< back to the main view >