Didactics of Biology
The concept of 'didactics' in the continental and
Northern European sense is not clear for most of the researchers
in education. There are researchers who think that using German
word 'Didaktik' would somehow help readers to understand that what
they means is broader and different than the everyday pejorative
sense of didactics in English language.
Each concept becomes accurate only as a part of theory
where it is used in connection to other concepts. In my theory 'didactics'
is defined as a theory, research, practice and development of teachers'
work. The core is curriculum, teaching-studying-learning process,
in particular valuable learning both in pupils and teachers, and
its frame factors, including school and its facilities. I have built
mainly on Finnish, Nordic and Continental European research papers
and university level textbooks.
Didactics of Biology means for me R&D of biology
teachers' work, starting from biology curricula, teaching-studying-learning
process of biology, biology laboratories, field study in biology
etc. In the broadest and the most
underpinning sense, biological knowledge building at universities
is an important personal and collective learning process of humankind,
which creates continually new possibilities also for biological
education.
I could use also a term 'Pedagogy of Biology', but
the viewpoint of teachers' work could be missing. In Didactics of
Biology both reflection and research and development work is done
on and in biology teaching, biological education and pedagogy of
biology from the biology teacher's point of view. Didactics of Biology
as a research field includes descriptive, explanatory and normative
aspects. Values are always important in education and Biological
Education has its own value issues and problems, e.g. sex education,
biotechnology, biodiversity, nature conservation, nature management
and sustainable development.
References:
Åhlberg, M. 1992. Oppimisen, opetuksen
ja opetussuunnitelman evaluaatio.
Helsinki: Finn Lectura.
Åhlberg, M. 1996. Tutkiva
opettaja oman teoriansa kehittäjänä ja testaajana.
[Inquiring teachers as developers and testers of their own theories].
In Ojanen, S. (toim.) Tutkiva opettaja 2. Helsingin yliopiston Lahden
tutkimus- ja täydennyskoulutuskeskus, 71-86.
Åhlberg, M. 1997. Jatkuva
laadunparantaminen korkealaatuisena oppimisena. [Continual Quality
Improvement as High Quality Learning]. University of Joensuu. Research
Reports of the Faculty of Education N:o 68.
Åhlberg, M. 1998a. Kestävän
kehityksen pedagogiikka ja yleisdidaktiikka. University of Joensuu.
Bulletins of the Faculty of Education. N:o 71.
Åhlberg, M. 1998b. Ecopedagogy
and ecodidactics: Education for Sustainable Development, Good Environment
and Good Life. University of Joensuu. Bulletins of the Faculty of
Education. N:o 69.
Åhlberg, M. 1998c. Education
for sustainability, good environment and good life. In Åhlberg,
M. & Leal Filho, W. (Eds.) 1998. Environmental education for
sustainability: good environment, good life. Frankfurt am Main:
Peter Lang, 25 - 43.
Åhlberg, M. 2001. Ympäristökasvatuksen
tulevaisuuden näkymiä: ekopedagogiikkaa ja ekodidaktiikkaa
kestävän kehityksen edistämiseksi. Teoksessa Rjakorpi,
AZ. & Salmio, K. (toim.) Toteutuuko kestävä kehitys
kouluissa ja oppilaitoksissa. Helsinki: Opetushallitus. Arviointi
3/2001, 327 - 344.
Åhlberg, M. 2002a. Ympäristökasvatus
koulun ja sen toimintojen laadunkehittämisenä: perusteita
ja työvälineitä. Teoksessa Julkunen, M.-L. (toim.)
Opetus, oppiminen, vuorovaikutus. Toinen parannettu painos. Helsinki:
WSOY, 302 - 321.
Åhlberg, M. 2002b. Suomentajan
jälkisanat: Eheyttävän kasvatuksen teorian, käsitekarttojen
ja Vee heuristiikan käytöstä sekä tutkimus-
ja kehittämistyöstä Suomessa. Teoksessa Novak, J.
2002. Tiedon oppiminen, luominen ja käyttö. Käsitekartat
työvälineinä oppilaitoksissa ja yrityksissä.
Jyväskylä: PS-kustannus, 300 - 315.
Arfwedson, G. & Arfwedson, G. 2002. Didaktik
för lärare. En bok i lärares yrke i teori och praktik.
Stockholm: HLS Förlag.
Bereiter, C. 2002. Education
and Mind in the Knowledge Age. London: Lawrence Erlbaum.
Bereiter, C. & Scardmalia,
M. 1993. Surpassing ourselves. Chicago: Open Court.
Imsen, G. 1999. Lärarens värld. Introduktion
till allmän didaktik. Lund:
Studentlitteratur.
Diederich, J. Didaktisches Denken. Weinheim: Juventa.
Hopman, S. & Riquarts, K. 1995. Starting the
dialogue: issues in a beginning
conversation between Didaktik and the curriculum traditions. Journal
of
Curriculum Studies 27(1), 3 - 12.
Hopmann, S, Riquarts, K., Klafki, W. & Krapp,
A. (Hrsgb) 1995. Didaktik
und/oder Curriculum : Grundprobleme einer international vergleichenden
Didaktik / herausgegeben. Weinheim: Beltz.
Holtappels. H. & Horstkemper, M. (Hrsgb) 1999. Neue Wege in
der Didaktik?
Analyse und Konzepte zur Entwicklung des Lehrens und Lernens. Weinheim:
Juventa.
Kansanen, P. 1990. Didaktiikan tiedetausta : kasvatuksen
teoriaa didaktiikan
näkökulmasta. Helsinki : Yliopistopaino.
Kansanen, P. 1992. Kohti koulupedagogiikkaa: lisää
kasvatuksen teoriaa
didaktiikan näkökulmasta. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos.
Tutkimuksia 112.
Kansanen, P. 1995. The Deutsche Didaktik. Journal
of Curriculum Studies 27(4),
347 - 352.
Kansanen, P., Tirri, K., Meri, M., Krokfors, L.,
Husu, J. & Jyrhämä, R. 2000.
Teachers' pedagogical thinking. Theoretical landscapes, practical
challenges.
New York: Peter Lang.
Menck, P. 1995. Didactics as construction of content.
Journal of Curriculum
Studies 27(4), 353 - 371.
Meyer, H. Schulpädagogik. Band II: Fuer Fortgeschrittene.
Berlin: Cornelsen
Verlag Scriptor.
Meyer, H., Junghans, C. & Vogt, D. 1997. Schulpädagogik.
Band I: Anfänger.
Berlin: Cornelsen Verlag Scriptor.
Meyer, M. & Plöger, W. (Hrsgb.) 1994 Allgemeine
Didaktik, Fachdidaktik und
Fachunterricht. Weinheim : Beltz.
Terhardt, E. 2003. Constrctivism and teaching: a
new paradigm in general
didactics? Journal of Curriculum Studies 35(1), 25 - 44.
Uljens, M. 1997. School didactics and learning :
a school didactic model
framing an analysis of pedagogical implications of learning theory.
East
Sussex: Psychology Press.
Uusikylä, K. & Atjonen, P. 2000. Didaktiikan
perusteet. Helsinki : WSOY.
Weniger, E. 1960. Didaktik als Bildungslehre. Teil.
2 : Didaktische
Voraussetzungen der Methode in der Schule. Weinheim: Julius Beltz,
1960.
Westbury, I., Hopman, S. & Riquarts, K. 2000.
Teaching as a reflective practice. The German Didaktik tradition.
Mahwaw: Lawrence Erlbaum.
|