SIT:n keskeiset käsitteet kootusti ja soveltaen
luettavaan kirjallisuuteen
(ingroup= sisäryhmä; outgroup=ulkoryhmä)
(intragroup= ryhmän
sisäinen; intergroup=ryhmien välinen)
Sosiaalinen identiteetti — persoonallinen identiteetti
Esimerkit:
Persoonallinen identiteetti: Olen Lauran, Eveliinan ja Juhanan isä, Tiinan puoliso.
Sosiaalinen identiteetti: Olen sosiaalitieteistä kiinnostunut eksegeetti, raamatuntutkija, teologi, humanististen tieteiden harjoittaja, tutkija, suomalainen, EU-kansalainen, mies, ihminen.
Miten sosiaalinen tai persoonallinen
identiteetti tulevat esiin luetussa kirjallisuudessa?
Yleensä oletetaan että Välimeren kulttuuri, varsinkin kristinuskon syntyaikoina
oli huomattavasti kollektiivisempi kuin oman aikamme (amerikkalainen),
eurooppalainen tai pohjoismainen kulttuuri. Tuleeko luetussa
kirjallisuudessa esiin tällaisia omasta kulttuuristamme poikkeavia, sosiaalista
identiteettiä korostavia piirteitä?
Kategorisointi ja aksentuointi:
-Havaintojen kategorisointi sekä sosiaalisia tilanteita jäsentävät skriptit ovat elimellinen osa ihmismielen perusrakennetta. Ilman niitä arkipäivän toiminta ei olisi mahdollista, koska aivomme eivät pysty käsittelemään aistiemme tuottamaa katkeamatonta informaatio ilman, että sitä jäsennetään helpommin käsiteltäviksi kokonaisuuksiksi.
SIT:n mukaan havaintopsykologisissa tutkimuksissa todettu eri kategorioiden välisten erojen korostaminen (aksentuointi) vaikuttaa myös sosiaalisessa havainnoimisessa. Esim. sisä- ja ulkoryhmien välisiä eroja korostetaan.
Tuleeko luetussa kirjallisuudessa esiin
sisä- ja ulkoryhmien välisiä eroja korostavia seikkoja?
SIT:n mukaan erojen korostaminen on sitä selvempää mitä tärkeämmästä asiasta
on kyse havainnoitsijan kannalta. Onko luetussa kirjallisuudessa esimerkkejä
siitä, kuinka esim. tunteita nostattava aihe korostaa sisä- ja ulkoryhmien
välistä vastakkainasettelua?
Pyrkimys positiiviseen identiteettiin
SIT:n mukaan sisä- ja ulkoryhmien välisten erojen korostamiseen liittyy pyrkimys positiiviseen identiteettiin. Oleellinen osa tätä on sisäryhmän suosiminen (ingroup favoritism): sisäryhmä nähdään positiivisemmassa valossa kuin ulkoryhmä ja esim. palkkionjakotilanteessa sisäryhmää suositaan ulkoryhmän kustannuksella. Onko kirjallisuudessa esimerkkejä sisäryhmän suosimiseta?
Sisäryhmän positiivista identiteettiä voidaan
rakentaa myös kuvaamalla ulkoryhmä negatiivisessa valossa. Onko tästä
esimerkkejä luetussa kirjallisuudessa?
Stereotypiat
Stereotypiat ovat mustavalkoisia kuvia (ulko)ryhmien edustajista. Ryhmien jäseniä ei nähdä
yksilöinä vaan ryhmänsä tyypillisinä edustajina. Löytyykö luetusta
kirjallisuudesta esimerkkejä stereotypioista ja/tai kulttuurisista tavoista
jotka tukeva stereotypioiden muodostumista ja ylläpitämistä?
Prototyypit ja esimerkit
Prototyypit liittyvät läheisesti steretypioihin mutta prototyypeistä puhutaan yleensä
sisäryhmän tai neutraalien ryhmien yhteydessä; stereotypiat liitetään yleensä
negatiivisen kuvaan ulkoryhmästä. SIT:n mukaan
sisäryhmän ihanteet tiivistyvät prototyypeissä, jotka ovat ideaalisia
sisäryhmän edustajia. Niissä tiivistyy kaikki sisäryhmän tavoittelemat
persoonallisuuden piirteet. Jos kyseessä on historiallinen henkilö, voidaan
puhua myös esimerkistä. Onko luetussa
kirjallisuudessa esimerkkejä prototyyppien tai esimerkkihenkilöiden käytöstä
sisäryhmän yhtenäisyyttä edistävänä tekijänä?
Musta lammas-efekti
Monissa kokeissa on havaittu, että sisäryhmän
jäsentä, joka poikkeaa ryhmän arvoista, saatetaan kohdella ankarammin kuin
vastaavalla tavalla toimivaa ulkoryhmän jäsentä. SIT piirissä tätä nimitetään
musta lammas –efektiksi (black
sheep –effect) . Löytyykö
kirjallisuudesta esimerkkejä musta lammas –efektistä?
Poikkeus vahvistaa säännön-periaate (partikularisointi; subtyping)
SIT:n mukaan ulkoryhmistä vallitsevia stereotypioita voidaan ylläpitää
kategorisoimalla stereotypian vastaiset havainnot poikkeustapauksiksi,
erityisiksi henkilöiksi jotka poikkeavat muuten keskenään samanlaisista
ulkoryhmän jäsenistä. Löytyykö tästä esimerkkejä kirjallisuudessa?