28.1.
Q:n teologia pähkinänkuoressa:
-Kloppenborg oikeassa korostaessaan valtakuntaa/hallintavaltaa
teologisena keskuksena.
-Jeesus (ja Johannes) sijoitetataan deuteronomistisen historiankirjoituksen
puitteisiin hyljättyinä profeettoina. Mukana ajatus hyljätystä
Viisaudesta.
-Kristologian kannalta tämä merkitsee sitä,
että ajatus Jeesuksen jumaluudesta ei ole esillä. Kuitenkin merkkejä
tästä kehityksestä nähtävissä siinä, että
Jeesuksen persoona korostuu: "Jeesuksen seuraaminen" nostetaan esiin ja
Jeesus samaistuu Viisauteen. (vrt. Johanneksen Logos). Kategoriat, joilla
Jeesusta tulkitaan (lopullisessa Q:ssa) ovat: deuteronomistinen profeetta,
Viisauden opettaja, I.P.-tuleva tuomari.
-Kuolemalla ei sovittavaa merkitystä, vaikka kuolema edellytetään.
-Laista konservatiivinen näkemys -pakanalähetys
aluillaan ?(tuomio Israelille)
-"Puuttuu": Viittaukset neitseelliseen syntymään, kristilliseen
kasteeseen, ehtoolliseen. Jeesusta ei kuvata ihmeiden tekijänä (kiusauskertomus).
Passiokertomus puuttuu.
Mitä evankeliumit ovat?
-Pitkään (saksalaisessa tutkimuksessa) ainutlaatuisia teoksia.
-Richard R. Burridge: What are the Gospels? 1992: vertailu hellenistisiin
biografioihin.
-Dennis R. McDonald: The Homeric Epics and the Gospel of Mark .
2000: vertailu Homerokseen.
Markuksen Jeesus pähkinänkuoressa:
-Jeesus on Messias ja Jumalan Poika
-Jeesus on kärsivä Ihmisen Poika, joka palaa tuomarina
- Ihmeet ja tunnusteot osoittavat Jeesuksen messiaanisuuden ja aseman Jumalan
Poikana.
-Uhrikuolemalla on sovittava merkitys (ehtoollinen)
-Markuksen messias on salattu (mutta myös osittain paljastettu) ennen
ylösnousemusta
Miksi Markuksen messias on salattu?
1) William Wrede: Sovitetaan yhteen vanha näkemys (Jeesus tuli messiaaksi
ylösnousemuksessa) ja uudempi, jossa Jeesusta pidetään messiaana
jo maallisen elämänsä aikana.
2) Anglosaksinen tulkinta (reaktio Wredeen): Salaisuus palautuu historian
Jeesukseen, joka vältti julkisuutta.
3) Apologeettinen tulkinta (Dibelius): Salaisuus selittää, miksi
Jeesus ei menestynyt
4) Epifania-tulkinta (J. Ebeling): Salaisuus alleviivaa messiaanisuuden
ilmoittamista.
5) Ristinteologinen tulkinta (E. Schweizer): Jeesuksen seuraaminen ei merkitse
menestystä vaan ristin ottamista
6) Pelastushistoriallinen tulkinta (G. Strecker): Messiaanisuus voidaan
ymmärtää oikein vasta ylösnousemuksen jälkeen.
7) Kyseessä kannanotto Q-lähteen tyyppistä kristologiaa
vastaan.