Luukkaan evankeliumi ja Apostolien teot



Evankeliumin kertomus voidaan jakaa kolmeen osaan:

1. Jeesus ennen julkista toimintaansa; Lk 1:1-4:13
2. Jeesuksen julkinen toiminta, Lk 4:14-21:37
3. Kärsimys, kuolema ja ylösnousemus, 22:1-24:53

1. Jeesus ennen julkista toimintaansa; Lk 1:1-4:13

a) Johdanto ja lapsuuskertomukset Lk 1:1-2:52

-Jeesuksen syntymä täyttää hurskaiden odotukset:

Kiitosvirret:
Marian kiitosvirsi 1:46-55
Sakariaan kiitosvirsi 1:68-79
Simeonin kiitosvirsi: 1:29-32.
Nämä osoittavat, että Johanneksen ja Jeesuksen syntymät ovat osoituksia Jumalan uskollisuudesta.
Osoittaa korostetusti Johanneksen olevan alisteinen Jeesukselle:

b) Johanneksen saarna, Jeesuksen kaste ja kiusauskertomus (Q-lähteestä)
-
Luukkaan korostus 3:10 ".... jolla on kaksi paitaa, antakoon toisen sille, jolla ei ole yhtään. Jolla on ruokaa tehköön samoin." Vrt. jälleen Apt: Jerusalemin alkuseurakunnan köyhät, omaisuuden yhteys.

2. Jeesuksen julkinen toiminta, Lk 4:14-21:37

a) Toiminta Galileassa Lk 4:14-9:50
Alkaa yleisellä toiminnan kuvauksella Galileassa, mutta ohjelmallinen puhe pidetään kotikaupungin, Nasaretin synagogassa. Luukas siirtänyt tämän kohtauksen Jeesuksen julkisen toiminnan alkuun, vrt. Mk 6:1-6; Matt 13:53-58.

b) Jeesus matkalla Jerusalemiin; Lk 9:51-19:44. Lk 9:51:"Kun Jeesuksen taivaaseenottamisen aika oli lähenemässä, hän suuntasi kulkunsa Jerusalemia kohti. Vrt. 9:53; 13:22,33; 17:11; 18:31; 19:11,28,41,45.

        Luukkaan erityistradition kertomuksia:

                Laupias samarialainen, Lk 10:29-37
                Martta ja Maria Lk 10:38-42
                Kadonnut raha Lk 15:8-10
                Tuhlaajapoika (kadonnut poika) 15:11-32
                Epärehellinen taloudenhoitaja 16:1-9
                Rikas mies ja Lasarus 16:19-31
                10 lepratautisen parantaminen 17:11-19
                Leski ja väärämielinen tuomari 18:1-8
                Fariseus ja publikaani 18:9-14
                Sakkeus 19:1-10

c) Jeesus tulee Jerusalemiin ja opettaa temppelissä 19:28-21:37

-Luukkaan erityispiirre: Jeesus ennustaa Jerusalemin tuhon kaupungin ulkopuolelta.
-Jeesus ratsastaa Jerusalemiin, puhdistaa temppelin ja alkaa opettaa temppelissä . Luukas koonnut Markusta ja Matteusta enemmän Jeesuksen opetusta juuri temppelialueelle.

3) Jeesuksen kärsimys kuolema ja ylösnousemus, Lk 22:1-24:50

22:3 "Silloin Saatana meni Juudakseen"
vrt. 4:13 "....Paholainen jätti hänet joksikin aikaa rauhaan."

-Rakensiko Luukas passiokertumuksen pelkästään Mk:n pohjalta vai käyttikö hän muita lähteitä, yhteistä lähdettä Joh:n kanssa?

Yhteiset piirteet/kertomukset Joh:n kanssa:
        -Pietarin kalansaalis Lk 5:1-11/Joh 21:1-14
        -Jeesuksen voitelu Lk7:36-50/Joh 12:1-11 (Jeesuksen jalat voidellaan ja pyyhitään hiuksilla
        -"Jos olet Kristus, kerro meille" Lk 22:67-68/Joh 10:24b-25a
        -tyhjä hauta Lk 24:12/Joh 20:3-10
        -ilmestyminen opetuslapsille Lk 24:36-43/Joh 20:19-23

Johanneksen ja synoptikkojen suhteesta enemmän:
M.Myllykoski, "The Material Common to Luke and John. A Sketch." P. Luomanen (ed.): Luke-Acts. Scandinavian Perspectives. SES 54
I. Dunderberg, Johannes und die Synoptiker. Studien zu Joh 1-9 . AASF 69. 1994.

-Luukkaan erityispiirteitä:
-Jeesus ilmestyy ylösnousemisensa jälkeen Emmauksen tiellä (24:26: "Messiaan piti kärsiä ja mennä ylös kirkkauteensa.") sekä apostoleille Jerusalemissa.
-Jeesus osoittaa olevansa ruumiillisesti ylösnoussut, osoittaa haavansa ja syö paistettua kalaa. "Aaveella ei ole lihaa eikä luita."
-Luukkaan lähetyskäsky: "Näin on kirjoitettu. Kristuksen tuli kärsiä kuolema ja kolmantena päivänä nousta kuolleista, ja kaikille kansoille, Jerusalemista alkaen, on hänen nimessään saarnattava parannusta ja syntien anteeksiantamista. Te olette tämän todistajat." (Lk 24:46-48)

-Jeesus käskee oppilaitaan pysymään Jerusalemissa .
"He olivat alati temppelissä ja ylistivät Jumalaa."