Department of Teacher Education,
University of Helsinki
P.O. Box 9
FIN-00014 UNIVERSITY OF HELSINKI
FINLAND
+ 358 9 191 29635 (work)
+ 358 500 601 257 (gsm)
Jari.Lavonen@Helsinki.Fi (e-mail)
Kaarnatie 6
FIN-04340 TUUSULA
FINLAND
1977,
Matriculation examination, [ylioppilastutkinto], Vihdin lukio [Vihti upper
secondary school] 31.5.1977
1981, B.Sc, [Luk, Luonnontieteiden kandidaatin tutkinto] University of
Helsinki, 12.3.1981
1984, M.Sc, [FK, Filosofian kandidaatin tutkinto] University of
Helsinki,11.10.1984: physics (laudatur, excellent 3/3) mathematics (laudatur,
satisfactory 1/3), theoretical physics (cum laude approbatur, satisfactory 1/3),
chemistry (approbatur, good 2/3), astronomy (approbatur, excellent 3/3),
education (approbatur, excellent 3/3),
1984, Teacher Diploma, [Aineenopettajan pedagogiset opinnot] University
of Helsinki: very good (4/5) teaching skills in physics and very good (4/5)
teaching skills in mathematics [40 ov:n laajuiset aineenopettajan
kasvatustieteelliset opinnot peruskoulussa ja lukiossa, kasvatustieteen
perusopinnot (hyvät tiedot), ainedidaktiikan opinnot (erinomaiset tiedot),
matematiikan opetustaito (hyvin hyvä 4), fysiikan opetustaito (hyvin hyvä 4)],
University of Helsinki, 24.5.1984
1990, Lic. Phil., [FL, Filosofian lisensiaatin tutkinto] University of
Helsinki, 13.9.1990: Credit: Magna cum laude approbatur
1996, Doctoral thesis in Physics (education), [FT, Filosofian tohtorin
tutkinto], University of Helsinki, 26.4.1996, Credit: Cum laude approbatur.
Thesis: Experimental nature of the teaching of physics and measurement
automation, University of Helsinki 1996, 298 p. University of Helsinki, Report
Series in Physics, HU-P-D64.
Supervisors: Prof. Kaarle Kurki-Suonio and Prof. Veijo Meisalo, pre-reviewers of
dissertation: Prof. Ole Björqvist, Åbo Akdemi and docent Heimo Saarikko,
University of Helsinki, Opponents: Prof Jarkko Leino, University of Tampere and
docent Lasse Jalonen, University of Oulu.
1986,
Chemistry, cum laude approbatur excellent 3/3, [Kemian 35 ov:n opintokokonaisuus
cum laude approbatur, 3/3 erinomaiset tiedot], University of Helsinki, 11.9.1986
1988, Education, laudatur [Kasvatustieteen 59 ov:n opintokokonaisuus
laudatur, 3/3, erinomaiset tiedot], University of Helsinki, 9.3.1988
1983, Ability to write Finnish perfectly [Suomenkielinen kypsyysnäyte,
15. 9.1983]
1986, Ability to understand Swedish fluently (Helsingin yliopiston konsistorin
6.10.1937 vahvistaman ohjesäännön 8 §:n mukaisessa kokeessa osoittanut
erinomaisen hyvin ymmärtävänsä ruotsin kieltä (Lars Huldén), 9.10.1986)
1981, Qualification for use of radioactive radiation,
[Säteilysuojausasetuksen 5 §:ssä tarkoitettu pätevyys säteilyn yleiskäyttöön,
Säteilysuojausasiain tutkintolautakunta], 24.4.1981
2001, Teaching and studying in a virtual university [Opetus ja opiskelu
virtuaaliyliopistossa, OPE.FI II-koulutus 5 ov], 5 credits.
2002, Training as an instructor in the use of ICT in education, [TieVie –
valtakunnallinen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön kouluttajakoulutus,
10 ov], 10 credits.
1.1.1985–28.2.1987, Full-time teacher in
Mathematics, Physics and Chemistry [päätoiminen tuntiopettaja], University
Teacher Training School [Helsingin II normaalikoulu],
1.3.1987–31.7.1992, Lecturer in Physics and Chemistry [Fysiikan ja kemian
lehtori], University Teacher Training School [Helsingin II normaalikoulu],
1.8.1992–31.7.1995, Deputy Senior Lecturer in Science (physics and chemistry)
education, University of Helsinki, Department of Teacher Education,
1.8.1995–31.7.1996, Full time researcher, University of Helsinki, Department of
Teacher Education,
1.8.1996–31.7.1998, Senior Lecturer in Science (physics and chemistry) education
(full time), University of Helsinki, Department of Teacher Education,
1.8.1998 –2003, Senior Lecturer in Science (physics and chemistry) education,
University of Helsinki, Department of Teacher Education,
30.7.2001–, Docent in Science and Technology Education [Luonnontieteiden
didaktiikan ja teknologiakasvatuksen dosentti], University of Helsinki
1.8.2003–, Professor in Physics and Chemistry Education
13.10.1981–22.4.1983, Part-time teacher
in mathematics, physics and chemistry, City of Vantaa, Martinlaakso secondary
school,
29.7.1996 - 31.12.1997 and 6.3.1998 - 31.12.1999, Part time teacher in the
project The In-service Training for Physics Teachers – project, ITPT, Department
of Physics, University of Helsinki.
1.11.2000 – 30.7.2003, Part time tutor in staff ICT-skill development project (Quiding
development projects and portfolios of the university teachers participating the
project). Helsingin yliopiston OK-keskus.
I have worked at the Faculty of Education, University of Helsinki since 1985 in various positions. The focuses and goals of research projects I have participated in or led are the responsibility of the Departments of Teacher Education in Finland. Since they were founded in 1974, there has been a growing interest in educational research into the problems of teaching and learning of science, technology and mathematics, as well as computer science. This has led to rather practically-oriented research and development work, as well as some interesting and concrete results. For example, I have been active with the projects concentrating on practical work and using ICT in science and technology education and, therefore, I have been asked several times to take part in national science and technology education and curriculum development projects.
The need to find new ways in in-service training of teachers led to active participation in the FINISTE project (1985 – 1991), which is summarised in Hannu Kuitunen’s Ed.D thesis (1996). After the FINISTE project, I have organised several science and technology teachers’ in-service training or distance-education projects. Some of them are mentioned in previous chapters (e.g., The In-service Training for Physics Teachers – project, ITPT) and the description of others comes later in this chapter (e.g., The Get Electronics Project, GEP; Gender Issues, Science Education and Learning, GISEL; The Finnish Virtual School for Science Education, FVSSE). All of these projects are research- oriented and several publications connected to those projects can be found later in the list of publications. Research problems related to these teachers’ in-service training projects have been, for example, the effectiveness of the training, nature of social interaction and teaching models used in the training. Furthermore, activities within science and technology teachers’ in-service training have included the development of teachers' material and guides and their evaluation, as well as deepening the analysis of educational approaches and teaching models in science teaching and teacher education. Creative problem solving in science and technology education, as well as in teacher education, is an area with the most interesting opportunities in the future.
Communication and Information Technology (ICT) in science and technology education have opened up an interesting field of research for me. Problem areas have been teaching and learning of programing, students’ collaboration and problem-solving in a “rich environment for active science and technology learning" (REASTL), developing and evaluating ICT tools, using modern technology in the school laboratory and distance education. “Rich” in REASTL means that ICT supports the teaching and learning processes. This learning environment can be described by the Extended Market Metaphor (introduced by Prof. Meisalo) that describes the power of modern technology in learning environments and the possibilities it offers for creative problem solving and personal growth. This metaphor has been very useful especially in teacher education and in research and development work. A description of the LUONTI –project is given below.
There is a need for research into, and research-oriented production of, teaching material for teacher education and schools. The textbooks for teacher education are also important in a scientific sense and the experience of being a member of an author team producing textbooks for schools is also very valuable for any researcher in the field of education. Therefore, we launched in autumn 2001 the ASTeL (Arithmetic, Science, Technology, and e-Learning) design research project. The goal of this project is to develop a gender sensitive www-based science and technology learning environment for primary school and teacher education. This project is a sub-project of the ESR funded GISEL-project (Gender Issues, Science Education and Learning). In the ASTeL-project, we engage in design research. I have been leader of the project.
I have organising research on primary school teacher education. For example, in one refereed conference paper an environmental education project in primary school teacher education was analysed. A problem-based project designed to study the life of a near-by river and involving 83 second-year student teachers, six pedagogical supervisors, and 400 primary pupils and their teachers from four schools. The research questions focus on the dynamics and other qualifications of the learning process, the role of information technology (especially computer conferencing), and new ideas which positively contributed to the project. Another example is the Creative Technology Education Project (CTEP) implemented for training primary school student teachers in the context of technology education. The results showed that 85 student teachers were familiarized with the creative problem-solving process, learning to generate alternatives and to evaluate alternatives positively.
One of the new areas in my research is the co-projects with the Departments of Physics and Chemistry and university training schools. There are several research projects ongoing with the Department of Physics with the aim of clarifying how physics student teachers learn certain concepts or phenomena (e.g., concept of temperature, phenomena induction) and their relations to the concept hierarchy of physics. For example, in the study “Learning by Making Network Presentations Collaboratively: Case Study in Physics Teacher Education” the students (in the teacher training course) made preliminary network presentations about the concept of temperature before their formal teaching, and final presentations after the teaching experiment in small groups. Information on diagnostic and final network presentations was analysed and three main categories and sub-categories were formed based on theory and the students’ presentations. Based on the students' network presentations, the preliminary presentations reflected a fragmented knowledge structure and the final presentations a hierarchical knowledge structure. Some of the research projects are connected to the epistemology of physics and, especially, to the role of experiments in concept formation. There is an active research project with the Department of Chemistry connected to the Microcomputer Based Laboratory (MBL) in science classrooms. The Finnish Virtual School for Science Education (FVSSE) is an active project with teacher training schools under my leadership.
The goal of the design research project ASTeL (2001 -) (Arithmetic, Science, Technology, and e-Learning) is to develop a gender sensitive www-based science and technology learning environment for primary school and teacher education (http://www.malux.edu.helsinki.fi/malu/tutkimus/astel/ ). Primary school classes from one to six in Finland should have the objectives and contents for physics and chemistry education explained to them in 2003 based on our new curriculum. The ASTeL-project follows the principles of design research which is a sequence phase: draft the initial goals, build an explicit model of the students’ knowledge and learning in the goal domain, create an initial design for the learning environment, investigate the components, assess the prototypes, conduct pilot tests in a classroom, conduct field tests in multiple classrooms, recursive actions and publish (see further Clements, D. H. & Battista, M. T. 2000. Designing Effective Software. in A. E. Kelly & R. A. Lesh, (eds.) Handbook of Research Design in Mathematics and Science Education. London: Erlbaum.) The research questions connected to the ASTeL –project are, for example: “What are the primary school teachers’ needs for a virtual science education learning environment?”, “How do the participating designers evaluate the research process?” or “What are the major problems in using the designed learning environment?”
The Finnish Virtual School for Science Education (FVSSE) (1999 - 2003) (http://www.malux.edu.helsinki.fi/malu/koulutus/virtuaalikoulu/index.htm) was founded in autumn 2000 with seven local authorities throughout Finland, as well as four researchers from the Department of Teacher Education at the University of Helsinki. The goal of the FVSSE is to improve learning and teaching in science through the effective use of information and communication technology (ICT). Specifically, the FVSSE shall: (i) develop new approaches for science education where ICT can be used in a versatile manner within several teaching methods, (ii) help science teachers adopt and develop pedagogical models for utilising ICT in science education, and (iii) foster collaboration between schools and university and other institutions to provide professional development opportunities for teachers. Two-day contact meetings twice a term, and computer conferences between the meetings were selected as the main working models for the FVSSE. There are several scientific papers being written with the aim of clarifying the effectiveness of the project, i.e. such research questions as: “What was the reality of using ICT in science education in the beginning of the FVSSE?”, or “How has the reality changed during the FVSSE?”.
The project Gender Issues, Science Education and Learning, GISEL (2002 -) (http://www.malux.edu.helsinki.fi/malu/tutkimus/gisel/index.en.htm) was founded in 2002 as a co-operative effort of the Department of Teacher Education, University of Helsinki with three local authorities in the Helsinki metropolitan area. GISEL is under the umbrella of the ESR project MIRROR. The goal of GISEL is to improve teaching and learning in science and technology in Finnish comprehensive schools ( grades 5-12) with the aim of motivating girls in particular to study science and technology (including information and communication technology, ICT) at school and specifically to steer them to continue their education within science and technology-oriented studies.
The Get Electronics Project, GEP (1994-2002) (http://www.malux.edu.helsinki.fi/malu/tutkimus/gep/main.en.htm) was initiated in connection with the National Framework Curriculum of 1994. The following aims were set for the project: (i) to develop learning environments for Finnish comprehensive schools using modern technology in concordance with the new 1994 framework curriculum, (ii) to support teachers of physics and technology in planning and implementing instruction in the basics of electronics and electricity, (iii) to prepare learning material, including the kit for experimenting with electricity and electronics, for individual students to learn the basics of electronics and electricity and to expand the pupil's general knowledge of the natural sciences and technology, while simultaneously boosting his ability to process information and work in groups and (iv) to develop a dialogue between teachers of physics and technology, and the relevant private industrial sector. The GEP project has been evaluated by research and has been interpreted as a successful in-service training and curriculum material development project (see Publications). The research question connected with the GEP project are, for example: “The goal of the study is (i) to determine whether we succeeded in promoting elective courses in the field of electricity and electronics and (ii) to determine the extent to which the teachers succeeded in co-operating and developing their teaching together with their colleagues”, or “How the design process of the learning material, produced in GEP, succeeded, i.e. what was the nature and applicability of the design process, where co-operation between several interest groups is organised, in GEP?”
The project LUONTI (1994 – 2002) (Learning, Understanding and Openness for Nature and Technological Innovations) (http://www.malux.edu.helsinki.fi/malu/tutkimus/luontiplus/) was founded in autumn 1995 with the aim (i) of creating learning environments where ICT can be used in a versatile way and of conducting educational research into learning in these environments; (ii) of developing learning material and instructional guides, computer programs, interfaces and sensors for the teaching of science and technology; (iii) of developing and organising in-service and pre-service training of science and technology teachers and (iv) of developing modes of interaction between industry and educational institutions. The main sub-projects of LUONTI have been the Empirica Control for Technology Education (ECTE) -project and the Empirica Measurement System for Science Education (EMSE) –project (http://www.malux.edu.helsinki.fi/malu/kirjasto/empirica/index.htm; http://www.malux.edu.helsinki.fi/malu/kirjasto/mbl/). The general goal of these sub-projects has been to design, realise and introduce innovative and versatile learning material and equipment for science and technology education. It means that computer programs, interfaces and sensors for school laboratories, teachers’ guides, and textbooks for schools have been developed. For example, Empirica Control for Windows and the Empirica I/O Interface are necessary software and hardware to control technology problem-solving activities. The purpose of the EMSE ( - 1994) sub-project has been to develop a learning environment that helps students acquire scientific and technological literacy and skills or competence (e.g. creativity, co-operation and thinking skills) that have a personal and practical value. Students' learning and study processes have been studied and evaluated in research related to the LUONTI-project (see Publications). There were software and hardware, a Microcomputer-Based Laboratory (MBL) package and development work in the EMSE sub-project. The developed hardware, Empirica Interface, can be connected to the serial port of the computer and all 20 transducers/sensors can be connected to the interface with one cable and always in the same socket. All the ranges and settings for the transducers are made using the Windows program, Empirica for Windows 3.0. This program can be used to present the data collected on the phenomena as a table or curves, or the data can be handled and analysed either directly with the measurement program or transferred via the clipboard to the spreadsheet program. The program also contains tools intended for scaling the axes and fitting the curves and, therefore, supports the student in different ways in his handling of the information, making it technically simple and, at the same time, facilitating the instruction of science. Research and development processes in the EMSE sub-project were done according to the principles of action research and described in my Ph.D thesis. After creating the MBL package, science teachers evaluated it using a Likert-scale instrument. We used exploratory factor analysis to identify the essential features in the data from a long questionnaire to see how our MBL package looks from the point of view of experienced science teachers. Together, a six-factor solution explained 50.1% of the common variance and indicated the teachers' perspective on the MBL package. The factors were: ‘Versatility of the tool’, ‘User interface’, ‘Data presentation’, ‘Data acquisition’, ‘Set up’, and ‘Usability’. Based on the data, conclusions concerning the software and hardware development were made and a new MBL package was developed in 1999 – 2002 (see in detail http://www.malux.edu.helsinki.fi/malu/research/emp5-manual.pdf.). The research questions connected to the LUONTI –project are, for example: “How can the opinions of chemistry teachers regarding the practical quality of the data logging package, Empirica for Windows 4.0, be effectively used to guide the further development of data logging?”, “What is the nature of pupils' collaborative problem-solving activities in the control technology learning environment where an icon-oriented programing tool is utilised?” or “How do the students learn to compose programs in the context of concrete technological projects in a learning environment with the visual programing platform Empirica Control?”
Courses Taught within pre- and in-service training in teacher education
I have worked since 1985 in primary school and upper
secondary school (subject teachers) teacher education in the field of science
and technology (http://www.malux.edu.helsinki.fi/malu/koulutus/),
as well as in teacher in-service training projects. I have been active in
developing instruction in teacher education and have, in particular:
(i) developed teaching models in science (physics and chemistry) and technology
education (see:
http://www.malux.edu.helsinki.fi/malu/kirjasto/ and select: TYÖTAVAT),
(ii) developed methods for utilising information and communication technology (ICT)
in science and technology education and in teacher education (http://www.malux.edu.helsinki.fi/malu/kirjasto/mbl/index.htm,
http://www.malux.edu.helsinki.fi/malu/kirjasto/empirica/index.htm ) and
(iii) written guides for curriculum development, instruction and evaluation,
(iv) developed models of teaching in science and technology teacher education.
I use the concept “models of teaching” here as a synonym for teaching, learning
or instructional methods or models or classroom practices that help students
acquire new concepts, ways of thinking and related skills (cf. Joyce et. al
1997). During my 17 years in science and technology teacher education, I have
developed and taught numerous courses related to science and technology
education. Some relevant examples of those courses (or content thereof) are
outlined below.
I have organised most of my courses within subject teacher education and have taught, for example, pedagogy of science (http://www.malux.edu.helsinki.fi/malu/koulutus/s_a_f/index.htm) (models for teaching, evaluation, using information and communication technology in physics and chemistry education), led a seminar where the students have produced monographs according to the principles of educational research (http://www.malux.edu.helsinki.fi/malu/koulutus/sem_teema/, guide: http://www.helsinki.fi/~tella/stpaed4.pdf ).
Moreover, I have organised a workshop on teaching models, and supervised students' teaching practice. During the seminars, workshops and other activities, the students have mainly worked in co-operative groups according to the principles of peer coaching. I have also guided students’ portfolios with the aim of helping their reflective thinking (http://www.malux.edu.helsinki.fi/malu/kirjasto/portfolio/index.htm ). Furthermore, I have developed curriculum bodies for the courses and written learning material and guides for the students.
In primary school teacher education, the curriculum is based on a process shifting from school practice through theoretical studies and back to teaching practice, following the idea of the teacher as a researcher. I have been active in developing modules for science and technology education with the aim of introducing the basics of science and technology and the pedagogy of them to student teachers and, moreover, offering tools for learning and teaching science and technology, as well as facilitating the personal growth of student teachers. During the courses, student teachers have had experience of practical work, integration of science with other subjects and creative problem solving processes. For example, a learning environment designed for a technology education module (see http://www.malux.edu.helsinki.fi/malu/kirjasto/lor/) helps students become familiar with a knowledge of technology and problem-solving processes, and develops, in particular, students’ creative skills and abilities (e.g., ideation and evaluation of ideas).
Since 1985, I have organised over a hundred in-service training courses and workshops for science and technology teachers (mainly in the fields of chemistry and physics) with special emphasis on developing models of teaching and using information and communication technology (ICT) in education. Since 1992, almost 20 of the courses I have organised have been long- term in-service training courses (typically 6 - 10 ICTS credits courses), as well as about 100 short- term courses or lectures (1 – 2 hour lectures to 1 – 3 day short-term courses) (see more Appendix 1). The general aim in the courses I have organised is that science and technology teachers have the opportunity to co-operate and discuss in small groups and reflect on or study what they really know about science and science and technology education, what practises they have in their classroom or what teaching models they are using and, furthermore, what they have learned during the training (self evaluation). I believe that such self-reflection is an important part of learning because, otherwise, it is difficult to recognise and change the established practices. Moreover, I use different teaching methods or teaching models during the courses, such as co-operative or collaborative work, group discussion, project work and, of course, give lectures and organise discussions during the lectures, because it is known that teachers tend to teach as they were taught. Especially in long-term training courses, it is important that teachers have an opportunity to practice new approaches, models of teaching etc. in their own teaching, and write and discuss about experiences they have had with their own students. In my experience, the approaches I described above are important in the in-service training of teachers and help teachers adopt new approaches or teaching models through in-service training, which is known to be a difficult task. Some of the training projects have been a combination of a science education development project and long-term in-service training. GEP- and FVSSE –projects are described later as an example of such projects.
In Finland, the National Board of Education is responsible for the development of educational objectives, contents and methods (framework curriculum) in basic, general, upper secondary, vocational and adult education and training. I have been asked several times to write in a group framework curricula in science, physics and chemistry for comprehensive and upper secondary schools.
I was one of the authors who wrote the framework curriculum for science education in basic, general and upper secondary school in 1993–1994. Moreover, I wrote a guidebook for school level curriculum writing together with Prof. Veijo Meisalo.
In 1996 I was invited to join the team that created 32 indicators for evaluating the progress of the national project “Finnish know-how in Mathematics and Natural Sciences in 2002”.
I was one of the authors who wrote national standards for science education in 1997 - 1998.
In 2001, I was invited to join the national curriculum development teams: framework curriculum for science education in comprehensive schools and framework curriculum for physics education in the upper secondary school. My special responsibility in both teams was to write the general educational aims and descriptions of the school subjects.
The Matriculation Examination Board in Finland is responsible for administering the national examination for upper secondary schools, for preparing the tests and for assessing the answer papers. The Ministry of Education nominated me as its member in 1998 and again in 2001 with the responsibility of develop physics examination.
The Councils of Science Teachers' Union (Matemaattisten aineiden opettajien liitto, MAOL ry) is a national pedagogical association with the aim of developing science education in Finnish schools. I have held several positions in this association: 1988–1992, Member of the board of the association. 1986–1992, Member and chairman of the physics section. 1984–1992, Member of several groups and sections, e.g., students’ competitions section.
I have been a member of the board of a local school 1999 - 2002
Koponen, I., T., Mantyla, T. & Lavonen, J. 2004. The role of physics
departments in developing student teachers' expertise in teaching physics.
European Journal of Physics, 25, 645-653.
Available at http://stacks.iop.org/0143-0807/25/645.
Henriksen, E. Angell, C., Lavonen, J., and Isnes, A. 2004. Why choose physics – in Norway and Finland ? Journal of Baltic Science Education, 2(4).
Lavonen, J., Aksela, M., Juuti, K. & Meisalo, V. 2003. Designing User-Friendly Datalogging for Chemical Education through Factor Analysis of Teacher Evaluations. To be published in the the International Journal of Science Education. (12), 1471 - 1487.
Lavonen, J. Meisalo, V., Lattu, M. & Sutinen, E. 2003. Concretising the Programming Task: a Case Study in a Secondary School. Computers & Education, 40(2), 115-135.
Lavonen, J., Meisalo, V. & Lattu, M. 2002. Collaborative Problem Solving in a Control Technology Learning Environment, a Pilot Study. International Journal of Technology and Design Education, 12(2), pp. 139 – 160.
Lavonen, J. & Meisalo, V. (2002). Research-Based Design of Learning Materials for Technology-Oriented Science Education. Themes in Education, 3(2), 107-131.
Jauhiainen, J., Lavonen, J., Koponen, I & Kurki-Suonio, K. 2002. Experiences from long-term in-service training for physics teachers in Finland. Physics Education, 37(2) (March 2002), 128 – 134.
Lavonen, J.M, Meisalo, V.P. & Lattu, M. 2001. Problem Solving with an Icon oriented Programming Tool: A Case Study in Technology Education. Journal of Technology Education 12(2), 21 – 34.
Lavonen, J, Meisalo, V., Lattu, M., Leinonen, L. & Wilusz, T. 2001. Using Computers in Science and Technology Education (ITiCSE 2000 Working Group Reports). SIGCSE Bulletin 33(2)127 – 135. http://portal.acm.org/citation.cfm?doid=571922.571966
Lavonen, J. & Meisalo, V. 2000.
Science teachers and technology teachers developing electronics and electricity
courses together. International Journal of Science Education 22(4), 435 –
446.
Accepted papers:
Lavonen, J., Jauhiainen,
J., Koponen, I & Kurki-Suonio, K.
(2003). Effect of a long term in-service training program on
teachers' beliefs about the role of experiments in Physics education. To be
published in the International Journal of Science Education.
Lavonen, J., Autio, O. & Meisalo, V. (2003) Creative and Collaborative Problem Solving in Technology Education: A Case Study in Primary School Teacher Education. Revised version (minor revision) of the accepted manuscript send to the Journal of Technology Studies.
Juuti, K., Lavonen, J., & Meisalo, V. 2003. Phenomenographical Approach To Design For A Hypertext Teacher's Guide To MBL. In D. Psillos, P. Kariotoglou, V. Tselfes, E. Hatzikraniotis G. Fassoulopoulos, & M. Kallery (eds.) Science Education in the Knowledge-Based Society. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. Pp. 333 - 341
Lavonen, J. & Autio, O. 2003. Technology education in Finland. In G. Graube, M.J. Dyrenfurt & W.E. Teurkauf (eds.), Technology education: International Concepts and Perspectives. Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH, pp. 193-202
Juuti, K., Lavonen, J., and Meisalo, V. 2004. Issues on school e-laboratories in science teaching. Virtuality, reality and gender. In J.-P. Courtiat, C. Davarakis & T. Villemur (Eds.) Technology Enhanced Learning. Proceedings of WS 2, the 18th IFIP World Computer Congress, Toulouse, 43-58.
Lavonen, J., Juuti, K., and Meisalo, V. 2004. Integration of ICT to science education through professional development OF teachers. In the V. Uskov (ed.), Proceedings of the Seventh IASTED International Conference on COMPUTERS AND ADVANCED TECHNOLOGY IN EDUCATION, August 16 - 18, 2004, Kauai, Hawaii, USA. Anaheim: ACTA Press, 564-569.
Lavonen, J., Juuti, K., Byman, R., Uitto, A. & Meisalo, V. 2004. Teaching Methods in Ninth Grade Finnish Comprehensive School: A Survey of Student Expectations. In R.M. Janiuk & E. Samonek-Miciuk (eds.), Proceedings of the International Organization for Science and Technology Education (IOSTE) XIth Symposium (Science and Technology Education for a Diverse World – Dilemmas, needs and parthnership), 25. – 30. July, Lublin, Poland. Lublin: Maria Curie-Sklodowska University Press, 157 – 158.
Juuti, K., Lavonen, J., & Meisalo, V. 2004. Learning Newtonian Mechanics in Virtual and Real Learning environments in Grade 6 in A Finnish Primary School. In the V. Uskov (ed.), Proceedings of the IASTED International Conference WEB-BASED EDUCATION, February 16 – 18, 2004, Insbruck, Austria. Anaheim: ACTA Press, 567-572.
Lavonen, J., Angell, C., Byman, R. Henriksen, E. and Koponen, I. 2003. Basic teaching methods in physics and social science classroom: Reality and upper secondary school students’ expectations in Norway and Finland. Paper presented in ESERA 2003 Conference: Research and Quality of Science Education, August 19. – 23.2003, Noordwijkerhout, The Netherlands. Paper available in the Internet: http://www1.phys.uu.nl/esera2003/programme/authors.htm (retrieved 26.8.2003).
Henriksen, E. Angell, C., Lavonen, J., and Isnes, A. 2003. Why choose physics – in Norway and Finland ? Paper presented in ESERA 2003 Conference: Research and Quality of Science Education, August 19. – 23.2003, Noordwijkerhout, The Netherlands. Paper available in the Internet: http://www1.phys.uu.nl/esera2003/programme/authors.htm (retrieved 26.8.2003).
Jauhiainen, J., Koponen, I. and Lavonen, J. 2003. Teachers’ beliefs about the role of interaction in teaching Newtonian mechanics and its influence on students' conceptual understanding. Paper presented in ESERA 2003 Conference: Research and Quality of Science Education, August 19. – 23.2003, Noordwijkerhout, The Netherlands. Paper available in the Internet: http://www1.phys.uu.nl/esera2003/programme/authors.htm (retrieved 26.8.2003).
Juuti, K., Lavonen, J., Kallunki, V. and Meisalo, V. 2003. Studying Newtonian mechanics in a virtual and real learning environment in an elementary school Paper presented in ESERA 2003 Conference: Research and Quality of Science Education, August 19. – 23.2003, Noordwijkerhout, The Netherlands. Paper available in the Internet: http://www1.phys.uu.nl/esera2003/programme/authors.htm (retrieved 26.8.2003).
Lavonen, J., Juuti, K., and Meisalo, V. 2003. Designing MBL package for school science. In the V. Uskov (ed.), Proceedings of the IASTED International Conference COMPUTERS AND ADVANCED TECHNOLOGY IN EDUCATION June 30 – July 2, 2003, Rhodes, Greece. Anaheim: ACTA Press, 664-669.
Juuti, K., Lavonen, J., Kallunki, V., & Meisalo, V. (in press) Designing web-based learning environments for primary science and and teacher education: a design research approach. In E.K. Henriksen and M. Ødegaard (eds.) Naturfagenes didaktikk - en disiplin i forandring? Høyskoleforlaget, Kristiansand, Norway.
Lavonen, J., Juuti, K. & Meisalo, V. (in press) Inlärning genom läsning och processkrivning: Ett utvecklingsprojekt i samarbete med fysik- och kemilärare In E.K. Henriksen and M. Ødegaard (eds.) Naturfagenes didaktikk - en disiplin i forandring? Høyskoleforlaget, Kristiansand, Norway.
Koponen I.T., Mäntylä T. and Lavonen J., Challenges of web-based education in physics teacher training, in proceedings of ICTE 2002 conference, Badajoz (Badajoz, 2002) p. 291-295.
Meisalo, V., Lavonen, J., Juuti, K. and Aksela, M. 2001. Chemistry Education in a Finnish Virtual School. In A.F. Cachapuz (ed.) Proceedings of 6th European Conference on Research in Chemical Education 04 - 08 September 2001. Paper S29, pp. 1-10. University of Aveiro.
Lavonen, J., Meisalo V., Hamalainen, A. & Koponen, I. 2001. Physics teachers expectations of MBL and developmnet of MBL. In R. Pinto & S. Surinach (eds). International Conference Physics Teacher Education Beyond 2000. Selected Contributions. Paris:Elsevier Editions, 669 – 672.
Hämäläinen, A. Kurki-Suonio, K., Väisänen, J. & Lavonen, J. 2001. Procedures of Empirical Concept Formation in Physics Instruction. In R. Pinto & S. Surinach (eds). International Conference Physics Teacher Education Beyond 2000. Selected Contributions. Paris:Elsevier Editions, 313 – 316.
Koponen, I., Kurki-Suonio, K., Jauhiainen, J., Hämäläinen, A. & Lavonen J. 2001. The Role of Experimentality in Concept Formation in Physics: Quantifying Experiments and Invariances. In R. Pinto & S. Surinach (eds). International Conference Physics Teacher Education Beyond 2000. Selected Contributions. Paris:Elsevier Editions, 669 – 672.
Juuti, K., Lavonen, J. & Meisalo, V. 2001. Design for a hypertext manual for MBL. In D. Psillos & al. (eds.) Proceedings of the Third International Conference on Science Education Research in the Knowledge Based Society. Vol I. Thessaloniki: Aristoteles University of Thessaloniki, Department of Primary Education, 450 – 452.
Lavonen, J., Meisalo, V., Aksela, M. & Juuti, K. 2001. Finnish Virtual School for Science Education: Starting-points and expectations. In D. Psillos & al. (eds.) Proceedings of the Third International Conference on Science Education Research in the Knowledge Based Society. Vol II. Thessaloniki: Aristoteles University of Thessaloniki, Department of Primary Education, 515 – 517
Lappalainen, A., Lavonen, J. & Meisalo, V. 2000. Environmental Projects in primary School teacher Training: River Vantaa is Flowing -project as an Example. i L. Aho & J. Viiri. 2000 (eds.). Undervisning i naturvetenskap ur kultur-, teknologi- och milijöprspektiv. Rapport från det sjätte nordiska forskarsymposiet om undervisning i nsturvetenskap i skolan. Joensuu 12-16 juni 1999. Joensuu universitet, 327 – 338.
Juuti, K., Kallunki, V. Lavonen, J. & Meisalo, V. 2003. WWW-pohjaisen oppimateriaalin kehittäminen peruskoulun alaluokkien fysiikan ja kemian tiedonalan opetukseen. Teoksessa V. Meisalo (ed.) Aineenopettajakoulutuksen vaihtoehdot ja tutkimus 2002: Ainedidaktikan symposium 1.2.2002. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 241. 259-273.
Lavonen, J., Juuti, K., Byman, R., Meisalo, V. Koponen, I. & Saloranta, S. 2003. Teaching and Studying Physics and Chemistry in Upper Secondary Schools: A Survey of the Students’ Perspective in Finland. In L. Haapasalo & K. Sormunen (eds). Selected papers of the Annual Symposium of the Finnish Mathematics and Science Education Research Association in Joensuu 27. - 28.9.2002. Kasvatustieteiden tiedekunann selosteita, Nro ???. Joensuun yliopisto.
Lavonen, J., Juuti, K., Byman, R., Meisalo, V. Koponen, I. & Saloranta, S. (2003). Teaching and Studying Physics and Chemistry in Upper Secondary Schools: A Survey of the Students' Perspective in Finland. In L. Haapasalo & K. Sormunen (eds). Towards Meaningful Mathematics and Science Education. Proceedings of the Finnish Mathamatics and Science Education Research Association in Joensuu 27. - 28.9.2002. Bulletins of the faculty of education N:o 86. University of Joensuu. 162 - 180.
Jauhiainen, J., Koponen, I. & Lavonen, J. 2001. The Force Concept Inventory in Diagnosing the Conceptual Undersatanding of Newtonian Mecahnics in Finnish Upper Secondary Schools. In M. Ahtee, O. Björqvist, E. Pehkonen & V. Vatanen (Eds.). Research on Mathematics and Science Education: From Beliefs to Cognition, From Problem Solving to Understanding. Jyväskylä: University Printing House, 101 – 115.
Lavonen, J., Meisalo, V. Autio, O. & Lindh, M. 1998. Elektroniikan ja sähkötekniikan perusteet yleissivistävässä koulussa: Elektroniikka omaksi -hankkeen tuloksellisuus. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Tutkimuksia 193.
Lavonen, J. 1996. Fysiikan opetuksen kokeellisuus ja mittausautomaatio (väitöskirja). University of Helsinki. Report series in physics. HU-P-D70, ISSN 0356-0961, ISBN 951-45-7227-0.
Lavonen, J., Koponen, I. and Kortesniemi, T. 2002. Learning by Making Network Presentations Collaboratively: Case Study in Physics Teacher Education. In the proceedings of GIREP 2002 conference (http://pinf.fysik.lu.se/abstracts/sesShow.asp). Lund. In web site: http://pinf.fysik.lu.se/abstracts/fullText/054.doc
Juuti, K., Lavonen, J. Kallunki, V. & Meisalo, V. 2002. Designing a WWW-based environment for learning mechanics – Testing a prototype for further development. In the proceedings of GIREP 2002 conference (http://pinf.fysik.lu.se/abstracts/sesShow.asp). Lund. In web site: http://pinf.fysik.lu.se/abstracts/fullText/053.doc
Lavonen, J., Meisalo, V. & Juuti, K. 2002 Utveckling av undervisningsmetoder för inlärning i nätomgivningen: Ett projekt i samarbete med fysik- och kemilärare. Det syvende nordiske forskersymposium om undervisning I naturfag I skolen. Kristiansand, Norge.
Lavonen, J., Meisalo, V. & Lattu, P. 2001. Visual programming: basic structures made easy. In E. Sutinen (ed.) Proceedings of the First Program Visualisation Workshop. University of Joensuu Department of Computer Science, 163-169
Lavonen, J., Autio, O & Meisalo, V. 2000. Creativity in Design and Technology Education: A Case Study in the Education of Primary School Teachers. In G. Graube & W.E. Theuerkauf (eds.) Proceedings of the International Conference of Scholars on Technology Education at the Technical University Braunschweig, September 24.-27. 2000. Erfurt: Verlag Thüringer Institut für Akademische Weiterbildung e.V. ISBN 3-3934822-01-0.
Lavonen, J. & Meisalo, V. 2000. A Virtual Market for Teacher Education in Mathematics and Sciences. International Conference Innovations in Higher Education 30.8.-2.9.2000. University of Helsinki. Programme and Abstracts, 102 (Abstract).
Meisalo, V. & Lavonen, J. 2000. Bits and processes on markets and webs: An analysis of virtuality, reality and methaphors in a modern learning environment. In M. Ahtee & T. Asunta (eds.) Tietoa ja toimintaa: Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimuksia. Tutkiva opettaja 2, Journal of teacher research. Jyväskylä: TUOPE. pp 10-27.
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1999. Visual programming for control technology at comprehensive school - A case study in introducing a new innovation to technology education. In the proceedings of the conference Nature -Mankind - Technology: The history, Problems and Prospects of Technical Education 18. - 21. September 1999. Erfurt: Pädagogische Hochschule Erfurt, Institut für technische wissenschaften und betriebliche entwicklung/ITB. pp. 265 - 271
Meisalo, V. & Lavonen, J. The Luonti+ -project. in K Nielsen & A.C. Paulsen (eds.) Practical Work in Science Education - the Face of Science in Schools. 20 Contributions to the conference, Copenhagen May 1998. Copenhagen: Royal Danish School of Educational Studies. pp. 174-186
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1999. Teaching Basics of Electricity and Electronics in School Laboratory: A joint Develeopment Project in Co-operation with Finnish Industry. in K Nielsen & A.C. Paulsen (eds.) Practical Work in Science Education - the Face of Science in Schools. 20 Contributions to the conference, Copenhagen May 1998. Copenhagen: Royal Danish School of Educational Studies. pp. 163-173
Lavonen, J.,Autio, O. & Meisalo, V. 1999. Creativity and Technology Education in Primary School Teacher cation. in U. Suojanen, U & M Porko-Hudd (eds.) World-Wide Sloyd: Ideologi för framtidens samhälle - Ideology for future society. Dokumentationer från NordFo-symposium Vasa, 26.-27.11.1999. Vaasa: Forskningsrapporter, Instititution för lärarutbildning/Enheten för slöjpedagogik och huslig ekonomi. pp. 281- 294.
Meisalo, V. & Lavonen, J. 1997. The Luonti project and Network to promote teaching of Experimental Science. On the proceedings Ephraty, N, & Lidor, R. (ed.). The Second International Conference Teacher education: Stability, evolution and revolution. 1.–4.7.1996. Israel: Ministry of Education, Culture and Sport, Department of Teacher Education Mofet Institute. 1155–1161.
Meisalo, V. & Lavonen, J. 1996. Hur användning av datateknik kan stöda begreppsbildning i naturvetenskapliga ämnen? I Eskilsson, O. och Heldén, G. (red) Naturvetenskapen i skolan inför 2000-talet. Det femte nordiska forskarsymposiet om undervisning i naturvetenskap i skolan. Kristiastad: Fagus Högskolan Kristiastad. ss. 371 –389.
Lavonen, J. 1996. Electronics and electrical engineering in schools providing general education. Joint development project of associations of science and technology teachers, ABB Ltd, ICL Ltd, NOKIA Ltd and the Bureau for Economic Information. In the proceeding of the Second International Conference on Science and Technology 8.–11.1.1996. JISTEC 96 Technology education for changing future: Theory, Policy and Practice. Israel, CP 45–46.
Lavonen, J. 1994. An Energy Handbook for Teachers in Finland. In proceedings of the Conference Teachers and Nuclear Energy. Oxford Seminar (United Kingdom) 28-30 June 1993, OECD, 158-167
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1996. New Approaches in Integrating Technology Education in General Education. I konferensresume 24. NFPF-kongressen ‘96. Pedagogikk og Teknologi - nye utfordringer. Lillehammer, 7. -10.3.1996. Høgskolen I Lillehammer.
Lavonen, J. 1995. Electronics and electrical engineering in school providing general education; Joint development project of ABB Oy, the Bureau for Economic Information and physics and technology teachers. Abstract. In the proceedings EISHA-Finland Conference, 98-99.
Lavonen, J. 1994. Using microcomputer-based data acquisition to improve pupils’ conceptual understanding in physics. In proceedings of the Ahtee, M., Lavonen, J. & Meisalo, V. (toim.) Finnish-Russian symposium on information technology in modern physics classroom. Department of Teacher Education. University of Helsinki. Research Report 123, 33-43.
Lavonen, J., Meisalo, V. & Eklund, B. 1994. Datateknikens användning i undervisningen av naturvetenskapliga ämnen och lärarutbildningen i Finland. I Lärarnas lärare i naturorienterade ämnen år 2000. En konferensresumé 3.–6 maj 1994 Helsingborg, Sverige. Nordisk Ministerråd, Dataprogramgruppen, 70 – 77.
Lavonen, J. 1994. Learning physical concepts using real-time microcomputer-based laboratory tools. In Hyvönen-Dabek, M. (eds.). Proceedings of the XXVIII Annual conference of the Finnish Physical society. Report series in Physics. University of Helsinki. Department of Physics, 8:10.
Lavonen, J., Meisalo, V. & Eklund, B. 1994. Rapport från Finland. In Lärarnas lärare i naturorienterande ämnen år 2000. En konferensresume 3-6 maj 1994 Helsingborg, Sverige. Dataprogramgruppens raportserie, Rapport nr. 13, 1994, 54-57
Lavonen, J. 1994. Learning chemical concepts using real-time microcomputer-based laboratory tools. In proceedings of the Conference of the chemistry teachers of Estonia: The essentials of teaching chemistry in the reformed school. University of Tartu, 16–18.
Lavonen, J. 1993. Experimental Approach in Physics Teaching - Computer as a Tool in Interaction with Nature. In proceedings of the Third International Seminar, Misconceptions and Educational Strategies in Science and Mathematics. Dep. of Education, Cornell University, Ithaca, New York. 1993, (sähköinen tietokanta)
Lavonen, J. & Kolari, M.-L. 1992. Physical and Chemical Determination systems of Sea Water. In Jorde, D. (eds.) Innovations in the Science and Technology Education. 3 rd. Nordic Conference in Oslo. University of Oslo, 74–78
Lavonen, J. 1991. Empirica – A Program for Data Acquistion and Analysis in Science Teaching and Its Pedagogical Applications. In Ahtee, M., Meisalo, V. & Saarikko, H. (eds.) International Symposium on the Evaluation of Physics Education. Department of Teacher Education. University of Helsinki. Research Report 96, 119–124.
Lavonen, J. 1990. New software and hardware for data acquistion and analysis in science teaching and their pedagogical applications. In the proceedings of the conference EURIT 90. A European Conference on Technology and Education, April 23 – 27, 1990, Herning, Denmark. Eurit 90 Conference Secretariat, CPI, Danish Centre for Education and Information Technology. Copenhagen. Denmark. (sähköinen tietokanta)
Lavonen, J. 1989. Computer as a tool in physics education. Teoksessa Meisalo, V. & Kuitunen, H. (toim.) Innovations in the Science and Technology Education. Information Bulletin, number 2/1989. Helsinki: National Board of General Education, 112–115.
Lavonen, J., Juuti, K., Meisalo, V. & Aksela, M. 2002. Tieto- ja viestintätekniikka fysiikan ja kemian opetuksessa: Virtuaalikouluhankkeen mahdollisuudet muutosten aikaansaamisessa. Teoksessa H. Silfvernerg & J. Joutsenlahti (toim.), Tutkimuksella parempaan opetukseen: IIXX Matematiikan ja luonnontieteiden tutkimusseura ry:n päivät Tampereella 28.-29.9.2001. Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen julkaisuja A26/2002, 107-118.
Juuti, K., Lavonen, J, Meisalo, V. & Aksela, M. 2002. Opettajat fysiikan ja kemian virtuaalikouluhankkeen aktiivisina toimijoina. Teoksessa H. Silfvernerg & J. Joutsenlahti (toim.), Tutkimuksella parempaan opetukseen: IIXX Matematiikan ja luonnontieteiden tutkimusseura ry:n päivät Tampereella 28.-29.9.2001. Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksen julkaisuja A26/2002, 87-97.
Jauhainen, J., Koponen, I. & Lavonen, J. 2001. Lukiolaisten käsitteellinen ymmärrys Newtonin mekaniikasta voimakäsitetestillä arvioituna. Teoksessa A. Ahtineva (toim.) Tutkimus kouluopetuksen kehittämisessä: Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimuksia. Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta – Julkaisusarja C:17, 61 – 72.
Juuti, K., Lavonen, J. & Meisalo, V. 2001. www-pohjaisen mittausautomaatio-oppaan kehittäminen. Teoksessa A. Ahtineva (toim.) Tutkimus kouluopetuksen kehittämisessä: Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimuksia. Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta – Julkaisusarja C:17, 73 – 87.
Lavonen, J., Meisalo, V., Mikkola, K. & Salonen, M. Tieto- ja viestintätekniikka matemaattisten aineiden opettajankoulutuksessa. Teoksessa I. Buchberger Opettaja ja aine 2000: Ainedidaktiikan symposiumi 4.2.2000. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 224.
Lavonen, J., Meisalo, V., Autio, O. & Lindh, M. 1998. Fysiikan ja teknisen työn opettajat uudistamassa elektroniikan ja sähkötekniikan opetusta. Teoksessa Leinonen, J. (toim.) Teorian ja käytännön vuorovaikutus ainedidaktiikassa: Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimuksen päivät ja Opettajien matematiikan, fysiikan ja kemian valtakunnallisen tutkijakoulun syysseminaari 27. – 28.9.1997. Lapin yliopiston kasvatustieteellisiä julkaisuja C. Katsauksia ja puheenvuoroja 17. Rovaniemi 1998.
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1997. Tieto- ja viestintätekniikka kokeellisessa luonnontieteiden opetuksessa. Teoksessa ITK Interaktiivinen Teknologia Koulutuksessa Konferenssi Hämeenlinnassa Aulangolla 4. 5.4.1997. Tiivistelmä. s. 128
Meisalo, V. & Lavonen, J. 1997. Tieto- ja viestintätekniikka kokeellisessa luonnontieteiden opetuksessa. Teoksessa Entäs nyt tietoyhteiskunta? ITK Interaktiivinen Teknologia Koulutuksessa Konferenssi Hämeenlinnassa Aulangolla 4.–5.4.1997. Tiivistelmä.
Meisalo, V. & Lavonen, J. 1996. LUONTI - eli Luonnontieteiden Opetuksen Teknologiset Innovaatiot -projekti. Teoksessa ITK Interaktiivinen Teknologia Koulutuksessa Konferenssi Hämeenlinnassa Aulangolla 19.–20.4.1996. Tiivistelmä.
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1996. LUONTI - eli Luonnontieteiden Opetuksen Teknologiset Innovaatiot -projekti: Empirica Control -järjestelmän tavoitteenasettelu. Teoksessa Ahtee, M., Lavonen, J. & Meisalo, V. XII Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimuksen päivien raportti. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 162, 163–172.
Meisalo, V. & Lavonen, J. 1996. Tieto- ja viestintätekniikka opettajankoulutuksessa. Teoksessa Ahtee, M., Lavonen, J. & Meisalo, V. XII Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimuksen päivien raportti. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 162, 163–172.
Lavonen, J. 1995. Mittausautomaation opetuskäytön kehittäminen toimintatutkimuksen keinoin. Teoksessa Tella, S. (toim.) Juuret ja arvot: Etnisyys ja eettisyys - aineen opettaminen monikulttuurisessa oppimisympäristössä. Ainedidaktiikan symposiumi Helsingissä 3.2.1995. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 150, 373–382
Lavonen, J., Meisalo, V. & Lähdeniemi, T. 1995. Modernit oppimisympäristöt luonnontieteiden ja teknologian opetuksessa. Teoksessa Tella, S. (toim.) Juuret ja arvot: Etnisyys ja eettisyys - aineen opettaminen monikulttuurisessa oppimisympäristössä. Ainedidaktiikan symposiumi Helsingissä 3.2.1995. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 150, 383–392.
Lavonen, J. 1994. Tekninen näkökulma mittausautomaation opetuskäytön kehittämisessä ja arvioinnissa. Teoksessa Enkenberg, J. & Sormunen, K. (toim.) Uudet menetelmät ja mahdollisuudet matemaattis-luonnontieteellisten aineiden oppimisessa. Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimuspäivät 22.-24.9.1994. Joensuun yliopisto. Aineenopettajan ja oppilaanohjaajan koulutuslinja, 53-59.
Meisalo, V. & Lavonen J. 1994. Matemaattisten aineiden opettajankoulutus Helsingin yliopistossa lukuvuonna 1994 -1995. Teoksessa Enkenberg, J. & Sormunen, K. (toim.) Uudet menetelmät ja mahdollisuudet matemaattis-luonnontieteellisten aineiden oppimisessa. Joensuun yliopisto. Aineenopettajan ja oppilaanohjaajan koulutuslinja, 18–26.
Lavonen, J. 1994. Kokeellisuus ja tietotekniikka fysiikan opetuksessa. Teoksessa Silfverberg, H. & Seinelä, K. (toim.) Ainedidaktiikan teorian ja käytännön kohtaaminen. Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimuspäivät 24. – 25.9.1993. Tampereen opettajankoulutuslaitoksen julkaisuja, 335 – 354.
Lavonen, J. 1994. Mittausautomaation opetuskäyttö fysiikassa. Teoksessa Tella, S. (toim.) Näytön paikka. Opetuksen kulttuurin arviointi. Ainedidaktiikan symposiumi. Helsinki 4.2.1994. Osa 2. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 130, 225–237.
Lavonen, J. 1991. Tietotekniikan hyödyntäminen luonnontieteiden opetuksessa -projekti. Teoksessa Keranto, T., Huhanantti, M., Karjalainen, O. & Komulainen, V. (toim.) Matemaattisten aineiden opetuksen ja oppimisen tutkiminen ja kehittämistyö. Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimuksen päivät Oulussa 28.–29.9.1990. Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan opetusmonisteita ja selosteita 38/1991, 67–74.
Lavonen, J., Kåll, L., Simbierowichz, P. & Knuuttila, M. 1990. Fysiikan mittausohjelma. Teoksessa Meisalo, V. & Sarmavuori, K. (toim.) Ainedidaktiikan tutkimus ja tulevaisuus III. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 76, 21–29.
Lavonen, J. 1990. Mittalaiteprojekti. Teoksessa Ahtee, M., Erätuuli, M. & Meisalo, V. (toim.) Opettajankoulutus ja koulun uudet työtavat. Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimuksen päivät Helsingissä 29. – 30.9.1989. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 82, 182–199.
Lavonen, J. 1989. Tietotekniikka fysiikan opetuksen rikastuttajana. Teoksessa Seinelä, K. (toim.) Matemaattis-luonnontieteellisten aineiden didaktiikan päivät 23.-24.1989 Tampereen yliopistossa. Tampereen opettajankoulutuslaitoksen julkaisuja. Tampereen yliopisto 1989. 176-181
Lavonen, J. 2003. Uusien tieto- ja viestintäteknisten sovellusten käytettävyys ja käyttöönotto: Esimerkkinä Empirica-mittausjärjestelmä. Teoksessa V. Meisalo, E. Sutinen & J. Tarhio. Modernit oppimisympäristöt: Tieto- ja viestintätekniikka opetuksen ja opiskelun tukena. 2. uudistettu laitos. Helsinki: Tietosanoma, 329 - 342.
Lavonen, J. & Meisalo, V. 2003. Luovan ongelmanratkaisun menetelmiä tietotekniikan näkökulmasta. Teoksessa V. Meisalo, E. Sutinen & J. Tarhio. Modernit oppimisympäristöt: Tieto- ja viestintätekniikka opetuksen ja opiskelun tukena. 2. uudistettu laitos. Helsinki: Tietosanoma, 304 - 316.
Lavonen, J. 2003. Tieto- ja viestintätekniikan käytön koulutus osana tietostrategian toimenpanoa opettajankoulutuslaitoksella. Teoksessa S. Koski-Kotiranta & H. Kynäslahti (toim.) Tukevasti verkko-opetukseen: Kuvauksia tukihenkilötoiminnasta Helsingin yliopistossa. Helsingin yliopiston Opetusteknologiakeskus. Helsinki: yliopistopaino, 53 – 91.
Lavonen, J. 2002. Luonnontieteitä yhteistoiminnallisesti. Teoksessa P. Sahlberg & S. Sharan (toim.) Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja. Helsinki: WSOY, 221-245.
Lavonen, J. 2001. Luonnontieteiden opetuksen uudistamisen lähestymistapoja. Teoksessa Fysiikka lukiossa. Helsinki: Matemaattisten aineiden opettajien liitto, MAOL ry, 51 – 60.
Lavonen, J. & Meisalo, V. 2001. En virtuella skola för fysik- och kemiundervisningen I Finland. i A.-S., Röj-Lindberg, O., Björkqvist, L., Burman, B. Kurtén-Finnäs & G. Bernas (red.). Linjalen 11. Pedagogiska fakulteten vid Åbo Akademi, 35-40.
Lavonen, J. & Meisalo, V. 2001. Luovan ongelmanratkaisun ideointimenetelmiä. Teoksessa V. Meisalo, E. Sutinen & J. Tarhio. Modernit oppimisympäristöt. Helsinki: Tietosanomat, 235-246.
Lavonen, J. & Meisalo, V. 2000. Arbetsmetoder för undervisning och studier i fysik och kemi. i A.-S., Röj-Lindberg, G., Bernas, O., Björkqvist, L., Burman, L., Häggblom & B., B. Kurtén-Finnäs (red.). Linjalen: Jubileumsnummer 10. Pedagogiska fakulteten vid Åbo Akademi, Nr 24 200, 91-100.
Lavonen, J. 2000. Empirica 2000 -mittausjärjestelmä luonnontieteiden ja teknologian opetukseen.Teoksessa V. Meisalo, E. Sutinen & J. Tarhio. Modernit oppimisympäristöt. Helsinki: Tietosanomat, 293-299.
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1998. Current Research Activities in the LUONTI-Project. In Tella, S. (ed.). Aspects of Media Education: Startegic Imperatives in the Information Age.
Erätuuli, M. & Lavonen, J. 1998. Täydennyskoulutuksen mahdollisuudet – esimerkkinä fysiikan ja kemian opetuksen monipuolistamisen täydennyskoulutuskurssi. Teoksessa Lavonen, J. & Erätuuli, M. Tuulta Purjeisiin: Matemaattisten aineiden opetus 2000-luvulle. Jyväskylä: Atena Kustannus Opetus 2000.
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1997. Kokemuksia erilaisista Täydennyskoulutuksen muodoista LUONTI-projketissa. Teoksessa Ahtee, M. & Pehkonen, E. (toim.) Matemaattisten aineiden opettajien täydennyskoulutuksesta. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 173, 40–44.
Lavonen, J. 1994. Learning physical concepts using real-time microcomputer-based laboratory tools. In Ahtee, M. & Pehkonen, E. (toim.) Constructivist Viewpoints for School Teaching and Learning in mathematics and Science. Department of Teacher Education. University of Helsinki. Research Report 131, 99–104.
Lavonen, J., Meisalo, V. & Eklund, B. 1994. Datateknik i naturvetenskapliga ämnen i skolan och lärarutbildningen. Data i skolan. Kobenhavn: Nordiska Ministerrådets dataprogramgrupp, 20–23.
Meisalo, V. & Lavonen J. 1994. Matemaattisten aineiden esimerkki, Praktikum matemaattiisissa aineissa. Teoksessa Rikkinen, H. & Tella, S. (toim.) Kunne johtaa tieto ja tunne - uudistuva aineenopettajakoulutus. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. Studia Paedagogica 3, 227–257.
Lavonen, J. & Kolari, M.-L. 1993. Physical and Chemical Determination systems of Sea Water. In Erkkilä, M. (eds.) SEFI Insight Course into Engineering for Primary School Teachers. Helsinki: SEFI Document 6/1993, 83–93.
Lavonen, J. 1994. Mätsystemet Empirica. Nytt om data i skolan. Kobenhavn: Nordiska Ministerrådets dataprogramgrupp.
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1994. Datateknik i naturvetenskapliga ämnen i skolan och lärarutbildningen. Nytt om data i skolan 2/1994, 20-23
Lavonen, J. & Kolari, M. 1993. Physical and Chemical Determination Systems of Sea Water (julkaisussa SEFI Insight Course into Engineering for primary School Teachers, ed. Minna Erkkilä). SEFI Document No. 6/1993
Eulefeld, G., Johnsen, K., Andersson, K., Meisalo, V., Lavonen, J., Kolari, M. & Norgaard, P. 1990. Common Programmes, teoksessa the Baltic Sea Project Newsletter. The Unesco Associated School Project, volume I, no. 2 Jul-Dec 1990
Juuti, K. , Lavonen, J., Aksela, M. & Meisalo, V. 2004. Oppimisalustat opiskelun monipuolistajina. Dimensio 68(1), 21-25
Lavonen, J. 2003. Emeritusprofessori Veijo Meisalon haastattelu. Educator, 1/2003. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen henkilökunta- ja tiedotuslehti.
Aksela, M., Lavonen, J., Juuti, K. & Meisalo, V. 2003. Opiskelua pienessä ryhmässä fysiikan ja kemian oppitunneilla. Dimensio 67(5), 21-25 http://www.maol.fi/frames/dimensio/D503kansio/Fyke_ryhmapdf.pdf
Lavonen, J., Aksela, M., Juuti, K. & Meisalo, V. 2003. FyKe-virtuaalikouluhankkeen arviointia. Dimensio 67(4), 9 -16. http://www.maol.fi/frames/dimensio/D403kansio/Fykearv.pdf
Lavonen, J. 2001.FyKe-virtuaalikouluhanke. Dimensio 65 (1), 38-45.
Lavonen, J. 2001. Kasvatustieteellisen tiedekunnan tietostrategiapäivä. Educator 1/2001, 9 – 19. Saatavilla: http://www.malux.edu.helsinki.fi/okl/tutkimus/julkaisut/Educator/EDUCATOR%20%202001%20netissä.pdf
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1998. Arvioinnin monipuolistaminen fysiikassa ja kemiassa. Osa 2. Dimensio 62 (1), 16–26.
Lavonen, J. 1997. Fysiikan ja kemian opetuksen kokeellisuus. Teoksessa Näe ja tee: Askel parempaan opetukseen. Helsinki: Matemaattisten aineiden opettajien liitto MAOL ry. ss. 46–50
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1997. Arvioinnin monipuolistaminen fysiikassa ja kemiassa. Osa 1. Dimensio 61 (6), 4–10.
Lavonen, J. & Antila, T. 1995. Elektroniikkaa yläasteelle. Dimensio 59(2), 34-37
Lavonen, J. 1994. Lukion fysiikan opetussuunnitelma Helsingin II normaalikoulussa. Dimensio 58 (3), 24-27.
Lavonen, J. & Sinisalo, M. 1993. Akvaariokoulukokeilu Helsingin II normaalikoulussa. Educator 1/1993, 23-29
Lavonen, J., Kurittu, P., Iho, I., Rahikka, M., Voipio, A. 1992. Lukion fysiikan koetehtävien fysikaalisuus. Dimensio 56 (2), 35-37.
Lavonen, J. 1992. Evaluation of Laboratory Works in Secondary School Science Teaching, Meisalo, Erätuuli, Capaccio. (kirja-arvostelu). Dimensio 56 (3), 45.
Lavonen, J. 1991. Kokeellinen mekaniikka lukiossa. Dimensio 55 (4), 24.
Lavonen, J. & Kaipainen, O. 1991: Ydinjätehuolto opetuksellisena ongelmana - konferenssi. Dimensio 55 (7), 25.
Kolari, M.- L. & Lavonen, J. 1991. Itämeriprojekti fysiikan ja kemian opetuksessa. Dimensio 55 (6), 24.
Lavonen, J. & Sahlberg, P. 1990. Väittely työtapana. Dimensio 54 (2), 48.
Ahtee, M. & Lavonen, J. 1990. Teknologian opettamisessa fysiikan teknisen työn yhteistyöhön. Dimensio 54 (2), 34
Lavonen, J. 1990. Fysiikan mittaustulosten havainnollistaminen tietotekniikan avulla. Dimensio 54 (4), 50-52.
Lavonen, I. Iho, P. Kurittu, M. Rahikka ja A. Voipio. 1990. Fysiikan opetussuunnitelman kehittäminen. Dimensio 54 (9), 44.
Lavonen, J. 1990. Teknologian opettamisesta. Tekniikan opettaja 2/1990, 24.
Lavonen, J. 1990. Matkakertomus vierailusta IPN:ään. Dimensio 54 (3), 32.
Lavonen, J. 1990. Fysiikan mittaustulosten havainnollistaminen tietotekniikan avulla. Dimensio 54 (4), 34.
Lavonen, J & Jungner, F. 1990. Konferenssi - Eurit-90 - Konferenssen. Dimensio 54 (9).
Lavonen, J. & Ahtee, M. 1990. International Symposium on the Evaluation of Physics Education. Dimensio 54 (7), 46
Lavonen, J. 1989. Tietotekniikkaa Tampereella. Dimensio 53 (3), 52-55
Lavonen, J. & Sahlberg, P. 1989. Innovaatiot luonnotieteiden opetuksessa. Dimensio 53 (8), 54.
Lavonen, J. 1988. Kyselyyn harjaannuttaminen kemian oppitunneilla. Dimensio 52 (4), 48-50.
Lavonen, J. & Ahtee, M. 1988. Kansallinen lukion fysiikan opettajien kokous Pecsissä 7.-10.4.1988. Dimensio 52 (6), 37.
Lavonen, J. 1987. Käsitteen omaksuminen luonnontieteissä. Dimensio 51 (9), 48- 50.
Lavonen, J. 1984. Peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten käsitys sähkövirrasta ja jännitteestä sekä eräitä näiden käsitteiden oppimiseen vaikuttavia tekijöitä. Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja 4, 1984, 349-353.
Lavonen, J. & Erätuuli, M. (toim.) 1998. Tuulta Purjeisiin: Matemaattisten aineiden opetus 2000-luvulle. Jyväskylä: Atena Kustannus Opetus 2000.
Ahtee, M., Lavonen, J. & Meisalo V. (toim.) 1996. Opettajankoulutuksen uudet haasteet. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos, tutkimuksia 162. 198 s.
Ahtee, M., Lavonen, J. & Meisalo, V. (toim.) 1994. Finnish-Russian symposium on information technology in modern physics classroom. Department of Teacher Education. University of Helsinki. Research Report 123
Lavonen, J., Meisalo, V. & Lähdeniemi, T. 1998. Projektikertomus 3: LUONTI Luonnontieteiden opetuksen teknologiset innovaatiot projekti: Lukuvuosi 1997–1998. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. (66 s)
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1998. Empirica AD/DA Interface. LUONTI-projekti. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. (Moniste, kokeellisuudesta ja tietotekniikan hyödyntämisestä opetuksessa, 101 s.)
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1998. Empirica mittausjärjestelmä 4.0. LUONTI-projekti. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. (Moniste, kokeellisuudesta ja tietotekniikan hyödyntämisestä opetuksessa, 133 s.)
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1997. Luonnontieteiden opetuksen kokeellisuus ja mittausautomaatio. LUONTI-projekti. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. (Moniste, kokeellisuudesta ja tietotekniikan hyödyntämisestä opetuksessa, 266 s.)
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1997. Kemia. LUONTI-projekti. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. (Moniste, kokeellisuudesta ja tietotekniikan hyödyntämisestä opetuksessa, 53 s.)
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1997. Teknologia. LUONTI-projekti. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. (Moniste, kokeellisuudesta ja tietotekniikan hyödyntämisestä opetuksessa, 157 s.)
Lavonen, J. 1997. Luova ongelmanratkaisu: Uutta sisältöä ja innostavia työtapoja yrittäjyyskasvatukseen. Teoksessa Yrittäjyyskasvatus koulussa- sytykkeitä uudistuvaan kouluun. Helsinki: taloudellinen tiedotustoimisto. ss. 28 - 43.
Lavonen, J., Meisalo, V. & Lähdeniemi, T. 1997. Projektikertomus 2: LUONTI Luonnontieteiden opetuksen teknologiset innovaatiot projekti: Lukuvuosi 1996–1997. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. (48 s)
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1997. EXCEL mittaustulosten käsittelyssä. LUONTI-projekti. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 25 s.
Lavonen, J., Meisalo, V. & Lähdeniemi, T. 1996. Projektikertomus 1: LUONTI Luonnontieteiden opetuksen teknologiset innovaatiot projekti: Lukuvuosi 1995–1996. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. (55 s)
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1996. Mekanik. LUONTI-projekt. Helsingfors Universitetet. Lärarutbildningsinstitution. (74 s.)
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1995. Lämpö. LUONTI-projekti. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. (Moniste, kokeellisuudesta ja tietotekniikan hyödyntämisestä opetuksessa, 31 s.)
Käännös: Lavonen, J. & Meisalo, V. 1996. Värmelära. LUONTI-projekt. Helsingfors Universitetet. Lärarutbildningsinstitution. (31 s.)
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1996. Aaltoliike. LUONTI-projekti. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. (Moniste, kokeellisuudesta ja tietotekniikan hyödyntämisestä opetuksessa, 40 s.)
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1996. Sähkö. LUONTI-projekti. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. (Moniste, kokeellisuudesta ja tietotekniikan hyödyntämisestä opetuksessa, 70 s.)
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1996. CD-ROM opetuksessa. LUONTI-projekti. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. (Moniste, kokeellisuudesta ja tietotekniikan hyödyntämisestä opetuksessa, 32 s.)
Meisalo, V. & Lavonen, J. (toim.) 1995. Näytön edessä. Tieto- ja viestintätekniikka opettajankoulutuksessa. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. Studia Paedagogica 9. (Kirja, 103 s.)
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1995. Mekaniikka. LUONTI-projekti. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. (Moniste, kokeellisuudesta ja tietotekniikan hyödyntämisestä opetuksessa, 74 s.)
Tella, S. & Lavonen, J. 1994. Tutkielma oppimisen oiva osoitus - Opas tutkielman tekoon ja raportointiin. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. Studia Paedagogica 4. (Kirja 46 s.)
Meisalo, V. & Lavonen, J. 1994. Fysiikka ja kemia opetussuunnitelmassa - teoriasta käytäntöön opetuksen uudistamiseksi. Helsinki: Opetushallitus. (Kirja, 110 s.)
Käännös: Meisalo, V. & Lavonen, J. 1994. Fysik och kemi i läroplan - Från teori till praktik när undervisningen förnyas. Helsingfors: Utbildningsstyrelsen. (Bok, 110 s.)
Lavonen, J. 1993. Experimentell mekanik. Helsingfors: Kemiska Centralförbundet, Utbildningsstyrelsen, Ekonomiska Informationsbyrån, (93 s.)
Lavonen, J. 1993. Kokeellista sähköoppia. Helsinki: Kemian Keskusliitto, Opetushallitus, Taloudellinen Tiedotustoimisto, Finiste. (Moniste, ohjeita kokeellisista opetusmenetelmistä, 105 s.)
Lavonen, J. 1993. Sähkö tutuksi. Helsinki: Matemaattisten Aineiden Opettajien Liitto MAOL ry, ABB Oy. (Moniste, ohjeita kokeellisista opetusmenetelmistä, 80 s.)
Sahlberg, P., Meisalo, V., Lavonen, J. & Kolari, M. (toim.). 1993. Luova ongelmanratkaisu koulussa. Helsinki: Painatuskeskus, Opetushallitus, Finiste. (Kirja, 171 s.)
Kolari M.-L. & Lavonen, J. 1992. Fysikaliska och kemiska bestämningsmetoder för kvalitetskontrol av vatten. Helsingfors: Kemiska Centralförbundet, Utbildningsstyrelsen, Ekonomiska Informationsbyrån. (90 s.)
Lavonen, J & Sahlberg P. 1992. Energiakysymys, mitä jätät huomiselle. Helsinki: Kauppa- ja teollisuusministeriön energiatiedotus. (Kansio, tietoa ja esimerkkejä työtavoista, 190 s.)
Lavonen, J. & Kolari, M.-L. 1992. Näin syntyy teräs, metallien valmistuksen kemian opetusmenetelmiä. Lahti: Metalliteollisuuden keskusliitto, (Moniste, tietoa ja esimerkkejä työtavoista, 17 s. + liitteet).
Lavonen, J. 1991. Kokeellinen mekaniikka. Helsinki: Kemian Keskusliitto, Opetushallitus, Taloudellinen Tiedotustoimisto, Finiste. (Moniste, ohjeita kokeellisista opetusmenetelmistä, 93 s.)
Kolari M.-L. & Lavonen, J.1991 Vesistöjen laadun tarkkailuun liittyviä fysikaalisia ja kemiallisia määritysmenetelmiä. Helsinki: Kemian Keskusliitto, Opetushallitus, Taloudellinen Tiedotustoimisto, Finiste. (Moniste, ohjeita kokeellisista opetusmenetelmistä, 85 s.)
Lavonen, J., Kurki-Suonio, K. & Hakulinen. H. 1994. Galilei 1, Fysiikka luonnontieteenä. Porvoo: Weilin+Göös, 146 s.
Lavonen, J., Kurki-Suonio, K. & Hakulinen. H. 1994. Galilei 2, Energia ja lämpö. Porvoo: Weilin+Göös, 180 s.
Lavonen, J., Kurki-Suonio, K. & Hakulinen. H. 1995. Galilei 3, Mekaniikka 1. Porvoo: Weilin+Göös, 150 s.
Lavonen, J., Kurki-Suonio, K. & Hakulinen. H. 1995. Galilei 4, Mekaniikka 2. Porvoo: Weilin+Göös, 149 s.
Lavonen, J., Kurki-Suonio, K. & Hakulinen. H. 1995. Galilei 5, Aaltoliike. Porvoo: Weilin+Göös, 180 s.
Lavonen, J., Kurki-Suonio, K. & Hakulinen. H. 1996. Galilei 6, Sähkö. Porvoo: Weilin+Göös, 166 s.
Lavonen, J., Kurki-Suonio, K. & Hakulinen. H. 1996. Galilei 7, Sähkömagnetismi. Porvoo: Weilin+Göös, 180 s
Lavonen, J., Kurki-Suonio, K. & Hakulinen. H. 1996. Galilei 8, Moderni fysiikka. Porvoo: Weilin+Göös, 166 s.
Kurki-Suonio, K., Kurki-Suonio, R., Lavonen, J. & Hakulinen, H. 1994. Galilei 1, opettajan materiaali. Helsinki: Weilin+Göös, 101 s.
Kurki-Suonio, K., Kurki-Suonio, R., Hakulinen, H. & Lavonen, J. 1995. Galilei 2, Opettajan opas. Helsinki: Weilin+Göös, 87 s. + liitteet
Kurki-Suonio, K., Kurki-Suonio, R., Hakulinen, H. & Lavonen, J. 1996. Galilei 3, Opettajan opas. Helsinki: Weilin+Göös, 82 s. + liitteet
Kurki-Suonio, K., Kurki-Suonio, R., Hakulinen, H. & Lavonen, J. 1997. Galilei 4, Opettajan opas. Helsinki: Weilin+Göös, 82 s. + liitteet
Kurki-Suonio, K., Kurki-Suonio, R., Hakulinen, H. & Lavonen, J. 1998. Galilei 5, Opettajan opas. Helsinki: Weilin+Göös, 87 s. + liitteet
Kurki-Suonio, K., Hakulinen, H. & Lavonen, J. 2000. Galilei 6, Opettajan opas. Helsinki: Weilin+Göös, 102 s. + liitteet
Kurki-Suonio, K., Hakulinen, H. & Lavonen, J. 2002. Galilei 7, Opettajan
materiaali. Helsinki: Weilin+Göös, 104 s. + liitteet
Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J., Saari, H., Viiri, J., Aspholm, S. & Bjurström, L. 1995. Aine ja energia, Fysiikan tietokirja. Porvoo: Weilin+Göös, 276 s.
Aspholm, S., Saari, H., Bjurström, L.,
Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J. & Viiri, J. 1995.
Aine ja energia, Kemian tietokirja. Porvoo: Weilin+Göös, 252 s.
Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J., Saari, H., Viiri, J., Aspholm, S. & Bjurström, L. 1995. Aine ja energia. Fysiikan tutkimuksia, kurssi 1. Porvoo: Weilin+Göös, 83 s.
Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J., Saari, H., Viiri, J., Aspholm, S. & Bjurström, L. 1995. Aine ja energia. Fysiikan tutkimuksia, kurssi 2. Porvoo: Weilin+Göös, 103 s.
Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J., Saari, H., Viiri, J., Aspholm, S. & Bjurström, L. 1996. Aine ja energia. Fysiikan tutkimuksia, kurssi 3. Porvoo: Weilin+Göös, 82 s.
Aspholm, S., Saari, H., Bjurström, L., Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J. & Viiri, J. 1995. Aine ja energia, Kemian tutkimuksia 1. Porvoo: Weilin+Göös, 60 s.
Aspholm, S., Saari, H., Bjurström, L., Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J. & Viiri, J. 1995. Aine ja energia, Kemian tutkimuksia 2. Porvoo: Weilin+Göös, 95 s.
Aspholm, S., Saari, H., Bjurström, L.,
Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J. & Viiri, J. 1995.
Aine ja energia, Kemian tutkimuksia 3. Porvoo: Weilin+Göös, 80 s.
Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J., Saari, H., Viiri, J., Aspholm, S. & Bjurström, L. 1996. Aine ja energia. Fysiikan opettajan opas 1. Porvoo: Weilin+Göös, 143 s.
Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J., Saari, H., Viiri, J., Aspholm, S. & Bjurström, L. 1996. Aine ja energia. Fysiikan opettajan opas 2. Porvoo: Weilin+Göös, 168 s.
Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J., Saari, H., Viiri, J., Aspholm, S. & Bjurström, L. 1996. Aine ja energia. Fysiikan opettajan opas 3. Porvoo: Weilin+Göös, 168 s.
Aspholm, S., Saari, H., Bjurström, L., Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J. & Viiri, J. 1995. Aine ja energia, Kemian opettajan opas 1. Porvoo: Weilin+Göös, 106 s.
Aspholm, S., Saari, H., Bjurström, L., Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J. & Viiri, J. 1995. Aine ja energia, Kemian opettajan opas 21. Porvoo: Weilin+Göös, 148 s.
Aspholm, S., Saari, H., Bjurström, L., Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J. &
Viiri, J. 1996. Aine ja energia, Kemian opettajan opas 3. Porvoo: Weilin+Göös,
116 s.
Aspholm, S., Saari, H., Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J. & Viiri, J.
1996. Aine ja energia, Fysiikan ja kemian koetehtäviä. Porvoo: WSOY-yhtymä
Weilin+Göös, 123 s.
Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J., Saari, H., Viiri, J. & Aspholm, S. 1998. Aine ja energia. Fysiikan työkirja, kurssi 1. Porvoo: Weilin+Göös, 143 s.
Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J., Saari, H., Viiri, J. & Aspholm, S. 1998. Aine ja energia. Fysiikan työkirja, kurssi 2. Porvoo: Weilin+Göös, 149 s.
Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J., Saari, H., Viiri, J. & Aspholm, S. 1999. Aine ja energia. Fysiikan työkirja, kurssi 3. Porvoo: Weilin+Göös, 136 s.
Aspholm, S., Saari, H., Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J. & Viiri, J. 1998. Aine ja energia, Kemian työkirja, kurssi 1. Porvoo: WSOY-yhtymä Weilin+Göös, 105 s.
Aspholm, S., Saari, H., Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J. & Viiri, J. 1998. Aine ja energia, Kemian työkirja, kurssi 2. Porvoo: WSOY-yhtymä Weilin+Göös, 149s.
Aspholm, S., Saari, H., Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J. & Viiri, J.
1999. Aine ja energia, Kemian työkirja, kurssi 3. Porvoo: WSOY-yhtymä
Weilin+Göös, 107s.
Aspholm, S., Saari, H., Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J. & Viiri, J. 1998. Aine ja energia, Kemian työkirja, kurssi 1: Ratkaisut. Porvoo: WSOY-yhtymä Weilin+Göös, 106 s.
Aspholm, S., Saari, H., Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J. & Viiri, J. 1999. Aine ja energia, Kemian työkirja, kurssi 2: Ratkaisut. Porvoo: WSOY-yhtymä Weilin+Göös, 106 s.
Aspholm, S., Saari, H., Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J. & Viiri, J. 1999. Aine ja energia, Kemian työkirja, kurssi 3: Ratkaisut. Porvoo: WSOY-yhtymä Weilin+Göös, 147 s.
Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J., Saari, H., Viiri, J. . & Aspholm, S 1998. Aine ja energia, Fysiikan työkirja, kurssi 1: Ratkaisut. Porvoo: WSOY-yhtymä Weilin+Göös, 141 s.
Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J., Saari, H., Viiri, J. . & Aspholm, S 1999. Aine ja energia, Fysiikan työkirja, kurssi 2: Ratkaisut. Porvoo: WSOY-yhtymä Weilin+Göös, 149 s.
Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J.,
Saari, H., Viiri, J. . & Aspholm, S 1999. Aine ja energia, Fysiikan työkirja,
kurssi 3: Ratkaisut. Porvoo: WSOY-yhtymä Weilin+Göös, 136 s.
Lavonen, J., Lindh, M., Antila, T. & Autio, O. 1995. Elektroniikka omaksi. Aine ja energia. Porvoo: Weilin+Göös, 147 s.
Lavonen, J., Lindh, M., Antila, T. & Autio, O. 1997. Elektroniikka omaksi. Opettajan opas. Lahti: MFKA-Kustannus Oy, 56 s.
Lavonen, J., Blinnikka, K., Antila, T. 1999. Lukion sähkö ja elektroniikka.
Porvoo: WSOY. 160 s.
Aspholm, S., Hirvonen, H., Lavonen, J., Penttilä, A, Saari, H., Viiri, J. & Hongisto, J. 2001. Aine ja energia: Fysiikan tietokirja, 9. uudistettu painos. Helsinki: WSOY, 296 s.
Aspholm, S., Hirvonen, H., Lavonen, J., Penttilä, A, Saari, H., Viiri, J. &
Hongisto, J. 2001. Aine ja energia: Kemian tietokirja, 9. uudistettu painos.
Helsinki: WSOY, 306 s.
Aspholm, S., Hirvonen, H., Lavonen, J., Penttilä, A, Saari, H., Viiri, J. & Hongisto, J. 2002. Aine ja energia: Fysiikan tutkimusvihko, Kurssi 1, 5. uudistettu painos. Helsinki: WSOY, 101 s.
Aspholm, S., Hirvonen, H., Lavonen, J., Penttilä, A, Saari, H., Viiri, J. & Hongisto, J. 2002. Aine ja energia: Kemian tutkimusvihko, Kurssi 1, 4. uudistettu painos. Helsinki: WSOY, 88 s.
Aspholm, S., Hirvonen, H., Lavonen, J., Penttilä, A, Saari, H., Viiri, J. & Hongisto, J. 2002. Aine ja energia: Fysiikan tutkimusvihko, Kurssi 2: Liike ja voima – Liike ja energia, 4. uudistettu painos. Helsinki: WSOY, 92 s.
Aspholm, S., Hirvonen, H., Lavonen, J.,
Penttilä, A, Saari, H., Viiri, J. & Hongisto, J. 2002. Aine ja energia: Kemian
tutkimusvihko, Kurssi 2: Aineet ympärillämme – Elämän kemiaa, 4. uudistettu
painos. Helsinki: WSOY, 96 s.
Aspholm, S., Hirvonen, H., Lavonen, J., Penttilä, A, Saari, H., Viiri, J. &
Hongisto, J. 2003. Aine ja energia: Fysiikan tutkimusvihko, Kurssi 3: Sähkö –
Luonnon rakenteet, 4. uudistettu painos. Helsinki: WSOY, 112 s.
Aspholm, S., Hirvonen, H., Lavonen, J., Penttilä, A, Saari, H., Viiri, J. &
Hongisto, J. 2003. Aine ja energia: Kemian tutkimusvihko, Kurssi 3:Metallien
kemiaa – Tuotteiden elinkaari – Reaktioita ympäristössä ja laboratoriossa, 4.
uudistettu painos. Helsinki: WSOY, 93 s.
Aspholm, S., Hirvonen, H., Lavonen, J., Penttilä, A, Saari, H., Viiri, J. & Hongisto, J. 2002. Aine ja energia: Fysiikan työkirja, Kurssi 1, 5. uudistettu painos. Helsinki: WSOY, 143 s.
Aspholm, S., Hirvonen, H., Lavonen, J., Penttilä, A, Saari, H., Viiri, J. & Hongisto, J. 2002. Aine ja energia: Kemian työkirja, Kurssi 1, 5. uudistettu painos. Helsinki: WSOY, 136 s.
Aspholm, S., Hirvonen, H., Lavonen, J., Penttilä, A, Saari, H., Viiri, J. & Hongisto, J. 2002. Aine ja energia: Fysiikan työkirja, Kurssi 2: Liike ja voima – Liike ja energia, 5. uudistettu painos. Helsinki: WSOY, 131 s.
Aspholm, S., Hirvonen, H., Lavonen, J., Penttilä, A, Saari, H., Viiri, J. & Hongisto, J. 2002. Aine ja energia: Kemian työkirja, Kurssi 2: Aineet ympärillämme – Elämän kemiaa, 5. uudistettu painos. Helsinki: WSOY, 144 s.
Aspholm, S., Hirvonen, H., Lavonen, J., Penttilä, A, Saari, H., Viiri, J. & Hongisto, J. 2003. Aine ja energia: Fysiikan työkirja, Kurssi 3: Sähkö – Luonnon rakenteet, 4. uudistettu painos. Helsinki: WSOY, 167 s.
Aspholm, S., Hirvonen, H., Lavonen, J., Penttilä, A, Saari, H., Viiri, J. &
Hongisto, J. 2003. Aine ja energia: Kemian työkirja, Kurssi 3: Metallien kemiaa
– Tuotteiden elinkaari – Reaktioita ympäristössä ja laboratoriossa, 4.
uudistettu painos. Helsinki: WSOY, 132 s.
Aspholm, S., Hirvonen, H., Lavonen, J., Penttilä, A, Saari, H., Viiri, J. & Hongisto, J. 2002. Aine ja energia: Fysiikan tutkimusvihko, Kurssi 1, Opettajan opas, 1. painos. Helsinki: WSOY, 186 s.
Aspholm, S., Hirvonen, H., Lavonen, J., Penttilä, A, Saari, H., Viiri, J. & Hongisto, J. 2002. Aine ja energia: Kemian tutkimusvihko, Kurssi 1, Opettajan opas. 1. painos. Helsinki: WSOY, 143 s.
Aspholm, S., Hirvonen, H., Lavonen, J., Penttilä, A, Saari, H. & Viiri, J. 2003. Aine ja energia: Fysiikan tutkimusvihko, Kurssi 2, Opettajan opas, 1. painos. Helsinki: WSOY, 136 s.
Aspholm, S., Hirvonen, H., Lavonen, J., Penttilä, A, Saari, H. & Viiri, J. 2002. Aine ja energia: Kemian tutkimusvihko, Kurssi 2, Opettajan opas. 1. painos. Helsinki: WSOY, 136 s.
Aspholm, S., Hirvonen, H., Lavonen, J., Penttilä, A, Saari, H. & Viiri, J. 2003. Aine ja energia: Fysiikan tutkimusvihko, Kurssi 3, Opettajan opas, 1. painos. Helsinki: WSOY, 168 s.
spholm, S., Hirvonen, H., Lavonen, J., Penttilä, A, Saari, H. & Viiri, J.
2003. Aine ja energia: Kemian tutkimusvihko, Kurssi 3, Opettajan opas. 1. painos.
Helsinki: WSOY, 136 s.
Aspholm, S., Hirvonen, H., Lavonen, J., Penttilä, A, Saari, H., Viiri, J. & Hongisto, J. 2002. Aine ja energia: Fysiikan työkirja, Kurssi 1, Opettajan opas. 1. painos. Helsinki: WSOY, 223 s.
Aspholm, S., Hirvonen, H., Lavonen, J., Penttilä, A, Saari, H., Viiri, J. & Hongisto, J. 2002. Aine ja energia: Kemian työkirja, Kurssi 1, Opettajan opas. 1. painos. Helsinki: WSOY, 188 s.
Aspholm, S., Hirvonen, H., Lavonen, J., Penttilä, A, Saari, H. & Viiri, J. 2003. Aine ja energia: Fysiikan työkirja, Kurssi 2, Opettajan opas, 1. painos. Helsinki: WSOY, 168 s.
Aspholm, S., Hirvonen, H., Lavonen, J., Penttilä, A, Saari, H. & Viiri, J. 2002. Aine ja energia: Kemian työkirja, Kurssi 2, Opettajan opas. 1. painos. Helsinki: WSOY, 183 s.
Aspholm, S., Hirvonen, H., Lavonen, J., Penttilä, A, Saari, H. & Viiri, J. 2003. Aine ja energia: Fysiikan työkirja, Kurssi 3, Opettajan opas, 1. painos. Helsinki: WSOY, 223 s.
Aspholm, S., Hirvonen, H., Lavonen, J., Penttilä, A, Saari, H. & Viiri, J. 2003. Aine ja energia: Kemian työkirja, Kurssi 3, Opettajan opas. 1. painos. Helsinki: WSOY, 176 s.
Lavonen, J. & Meisalo, V. et al. 2003. Luonnontieteiden opetuksen työtapoja: www-pohjainen oppimateriaali, In the Internet: http://www.malux.edu.helsinki.fi/kirjasto/
Lavonen, J. Meisalo, V. & Juuti, K. 2003. MBL-opas, In the Internet http://www.malux.edu.helsinki.fi/malu/kirjasto/mbl/index.htm
Lavonen, J. et al. 2003. ASTeL hankkeen sivut, In the Internet http://www.malux.edu.helsinki.fi/astel/
Lavonen, J. 1988. Fysiikan mittauksia I. (Mikrotietokoneissa käytettävä ohjelma ja käyttöohje, 45 s.). Helsinki: Otava.
Ilkka, E., Lahdenmäki, M. & Lavonen, J. 1988. Compis sähköopin mittaajana (mikrotietokoneissa käytettävä ohjelma ja käyttöohje, 35 s.). Helsinki: Otava.
Lavonen, J., Kåll ,Simbierowichz, P. & Knuuttila, M. 1989. Empirica - mittausjärjestelmä, versio 1.0 (mikrotietokoneissa käytettävä ohjelma ja käyttöohje, 178 s.). Vantaa: SensoComp Ky ja Printel Oy.
Lavonen, J., Kåll ,Simbierowichz, P. &
Knuuttila, M. 1990. Empirica - mittausjärjestelmä, versio 2.0 (mikrotietokoneissa
käytettävä ohjelma ja käyttöohje, 384 s.). Vantaa: SensoComp Ky
ja Printel Oy.
Swedish translation: Mätsystemet Empirica, version 2.0 (program och
bruksanvisning, 384 s.). Esbo: SensoComp O.y
Knuuttila, M. & Lavonen, J. 1993. Empiricaä SCPC-03 Operator's Manual v 1.0. Kerava: SensoComp Oy.
Knuuttila, M. & Lavonen, J. 1993. Empiricaä SCAD-14B100 Operator's Manual v 1.0. Kerava: SensoComp.
Lavonen, J., Kåll, L. ,Simbierowichz, P. &
Knuuttila, M. 1994. Empirica for Windows, versio 3.0 (mikrotietokoneissa
käytettävä ohjelma ja järjestelmä sekä käyttöohje, 167 s.).
Tuusula: SensoComp Oy.
Swedish translation: Empirica for Windows, version 3.0 (program och
bruksanvisning, 167 s.). Tuusby: SensoComp Oy.
English translation: Empirica for Windows, Version 3.0 (program and manual, 122
s.). Tuusula: SensoComp Oy
Lavonen, J., Kåll, L. ,Simbierowichz, P.,
Knuuttila, M. & Meisalo, V. 1996. Empirica Control, versio 1.0 (mikrotietokoneissa
käytettävä ohjelma ja järjestelmä sekä käyttöohje, 66 s.).
SensoComp Oy, Tuusula 1996
Swedish translation: Empirica Control, version 1.0 (program och bruksanvisning,
66 s.). SensoComp Oy, Tuusby 1996.
English translation: Empirica Control, Version 1.0 (program). Tuusula: SensoComp
Oy
Juhani
Liisa