Vastaanotto:
ke 13-14 huone 431
Osoite- ja puhelinnumerotietoja:
Opettajankoulutuslaitos, PL 38, 00014 Helsingin yliopisto
09 191 28138 (työ)
09 274 2521 (koti)
0500 601 257 (gsm)
09 191 28114 (faksi)
Jari.Lavonen@Helsinki.Fi (e-mail)
FK, Helsingin
yliopisto, 1984
Opettajan
pedagogiset opinnot Helsingin yliopisto, 1984
Filosofian
lisensiaatin tutkinto, Helsingin yliopisto, 1990
Filosofian
tohtorin tutkinto, Helsingin yliopisto, 1996
Päätoimet
Helsingin yliopisto, Helsingin II normaalikoulu
- matematiikan, fysiikan ja kemian päätoiminen tuntiopettaja ja vt.
lehtori
1.1.1985–28.2.1987
- fysiikan ja kemian lehtori 1.3.1987–31.7.1992
- virkavapaalla lehtorin toimesta 1.8.1992–1.8.1998
Helsingin yliopisto, Opettajankoulutuslaitos
- fysiikan ja kemian didaktiikan vs. lehtori 1.8.1992–31.7.1995
- ts. tutkija 1.8.1995–31.7.1996
- fysiikan ja kemian didaktiikan lehtori, määräaikainen virkasuhde
1.8.1996–31.7.1998
- fysiikan ja kemian didaktiikan lehtori 1.8.1998–
Sivutoimet
Vantaan kaupunki, Martinlaakson yläaste 13.10.1981–22.4.1983
- eri pituisia jaksoja tuntiopettajana, sijaisena ja tukiopettajana
matematiikassa,
fysiikassa ja kemiassa
Täydennyskoulutus
- vuosittain n. 30 tilaisuutta, joiden kesto 2 h - 5 päivää
- teemoina: luonnontieteiden opetuksen kokeellisuus, opetuksen työtavat,
tietotekniikan opetuskäyttö, yrittäjyyskasvatus
- fysiikan laitoksen didaktisen fysiikan cum lauden laboratoriotöiden
ohjaaminen
1.6.1996–30.71999, laboratoriotöiden ohjaus etä- ja
monimuotokoulutuksen
keinoin viikoittain n. 5 h
Tutkimus kohdentuu mm. seuraaville alueille
Mittausautomaation opetuskäyttö:
- http://www.malux.edu.helsinki.fi/kirjasto/mbl/
Tieto- ja viestintätekniikka fysiikan ja kemian opetuksessa
Kuvakepohjainen ohjelmointi
Täydennyskoulutuksen vaikuttavuus
- http://www.malux.edu.helsinki.fi/tutkimus/
- Science teachers and technology teachers developing electronics and
electricity courses together
Teknologiakasvatus
- Creativity
in Design and Technology Education: A Case Study in the
Education of Primary School Teachers
Abstrakteja: http://www.malux.edu.helsinki.fi/tiedotus/henkilokunta/main.htm
Opetan fysiikan ja kemian didaktiikkaa aineenopettaja- ja luokanopettajakoulutuksessa. Lähinnä olen opettanut aineenopettajakoulutuksen suunnittelu- ja arviointikursseilla ja pitänyt cum laude seminaaria. Luokanopettajakoulutuksessa olen opettanut erilaajuisilla science-didaktiikan kursseilla. Lukuvuonna 2000 - 2001 olen koordinoinut hanketta "Tieto- ja viestintätekniikka opettajankoulutuksessa (ks. http://www.edu.helsinki.fi/okl/tvtok/tvtok.html ).
Opetuksen kehittämisessä minua kiinnostaa tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntävien ratkaisujen kehittäminen tukemaan tiedotusta ja opiskelua aineen- ja luokanopettajakoulutuksessa (ks. http://www.malux.edu.helsinki.fi/ http://www.edu.helsinki.fi/okl/). Lisäksi olen kiinnostunut kehittämään erilaisia web-pohjaisia oppimateriaaleja opettajankoulutukseen. Helsingin yliopiston rehtori myönsi tästä työstä minulle, Prof. Meisalolle ja työryhmälle yliopiston opetusteknologiapalkinnon vuonna 1999. Opetusmenetelmien kehittämisestä yliopisto-opetusta ja kouluopetusta varten Sähkö- ja elektroniikkateollissuden liitto myönsi minulle tunnustuspalkinnon vuonna 1999 (http://www.malux.edu.helsinki.fi/kirjasto/ , kohta TYÖTAVAT).
Lukuvuosina 1995 - 2000 olen koordinoinut yhdessä prof. Veijo Meisalon kanssa LUONTI+- eli Luonnontieteiden Opetuksen Työtapojen ja Tietotekniikan Opetuskäytön -kehittämishanketta. LUONTI+- hankkeen tavoitteena on ollut kehittää luonnontieteiden opetukseen ja opiskeluun sellaisia opiskeluympäristöjä, jotka tarjoavat monipuolisen ja käyttäjäystävällisen ympäristön opiskella luonnontieteitä ja teknologiaa siten, että opetusteknologia tukee oppimista eikä tee opiskelusta hankalaa ja monimutkaista. Hankkeessa tutkitaan ja kehitetään mm. oppimateriaaleja, tietokoneohjelmia ja mittalaitteita sekä niiden käyttöä luonnontieteiden ja teknologian opetuksessa (linkki 1, linkki 2). Tärkeä osa projektin panostuksesta suuntautuu opettajankoulutukseen. Hankkeen puitteissa on järjestetty opettajien täydennyskoulutusta ja tuotetut oppimateriaalit sekä hankkeen tuki ovat jatkuvasti opettajien saatavilla. Hankkeessa tutkitaan myös opetusteknologian käytön vaikutusta opetus-oppimistapahtumaan ja sen antamaa tukea opiskelijan monipuoliseen kehittymiseen.
Vuodesta 2000 lähtien olen koordinoinut yhdessä prof. Veijo Meisalon ja tutkija Maija Akselan kanssa FyKe -virtuaalikouluhanketta, jossa kehitetään yhdessä Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen, yliopiston harjoittelukoulujen ja viiden kunnan koulujen kanssa fysiikan ja kemian opiskeluympäristöjä, joissa käytetään hyväksi monipuolisesti tieto- ja viestintätekniikkaa. FyKe -virtuaalikouluhankkeen tavoitteena on (i) luoda ja kehittää pedagogisesti mielekkäitä tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön muotoja fysiikan ja kemian opetukseen, (ii) tukea hankkeeseen mukaan lähteviä fysiikan ja kemian opettajia hyödyntämään tieto- ja viestintätekniikkaa monipuolisesti omassa opetuksessaan, (iii) levittää FyKe -virtuaalikouluhankkeessa kehitettäviä materiaaleja ja saatavia kokemuksia fysiikan ja kemian opettajille.
Lukuvuonna 2000-2001 koordinoin Tieto- ja viestintätekniikka opettajankoulutuksessa (Tvt - Ok) -hanketta Hankken tavoitteena oli (i) luoda ja kehittää pedagogisesti mielekkäitä tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön muotoja opettajankoulutukseen ja tutkia tieto- ja viestintätekniikan käyttöä opettajankoulutuksessa, (ii) tukea opettajankouluttajia hyödyntämään tieto- ja viestintätekniikkaa omassa opetuksessaan ja tutkimuksessaan. Organisoin hankkeessa koulutus- ja tukitoimia, joilla tuin opettajankoulutuksen parissa työskenteleviä asiantuntijoita tutustumaan uusiin mahdollisuuksiin opettaa ja ohjat opiskelijoita opiskelemaan opettajankoulutukselle asetettujen tavoitteiden suunnassa.
Olin mukana vuosina 1993–1994 valtakunnallisessa fysiikan ja kemian opetussuunnitelmatyössä osallistumalla kahdeksanjäsenisen opetussuunnitelman perusteiden suunnitteluryhmän toimintaan, kirjoittamalla opetussuunnitelman perusteiden työversioita ja kirjoittamalla valtakunnallisen oppaan fysiikan ja kemian opetussuunnitelman laatimista varten yhdessä Veijo Meisalon kanssa.
Osallistuin keväällä 1996 kansallisiin luonnontieteisen ja matematiikan opetuksen kehittämistalkoiden strategian kirjoittamiseen opetushallituksessa. Minut kutsuttiin syksyllä 1996 opetushallituksen ylijohtaja Lindströmin johtamaan opetusministeri Heinosen nimittämään indikaattorityöryhmään. Työryhmä kehitti indikaattoreita kuhunkin matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen kehittämishankkeen tavoitteeseen. Yhteensä indikaattoreita kehitettiin 32 kpl.
Osallistuin keväällä 1997 ja syksyllä 1998 opetushallituksen organisoimaan peruskoulun oppilasarvioinnin vertailtavuuden parantamiseen tähtäävään hankkeeseen fysiikan ja kemian työryhmissä. Hankkeen tavoitteena oli laatia kriteerit peruskoulun päättövaiheessa keskimmäistä arvosanaa varten.
Olen toiminut Ylioppilastutkintolautakunnassa vastuualueena fysiikan kokeen kehittäminen ensin apujäsenenä vuonna 1997 ja varsinaisena jäsenenä vuodesta 1998 lähtien.
Olen tehnyt yhteistyötä teollisuuden ja sen etujärjestöjen kanssa erilaisten korkeakoulu- ja kouluopetuksen kehittämiseen tähtäävissä hankkeissa (esim. LUONTI+- eli Luonnontieteiden Opetuksen Työtapojen ja Tietotekniikan Opetuskäytön -kehittämishanke).
Olen toiminut Matemaattisten Aineiden Opettajien Liitto MAOL ry:ssä seuraavissa tehtävissä: MAOL ry:n fysiikan jaoksen jäsenenä ja puheenjohtajana 1986–1992, MAOL ry:n hallituksessa 1988–1992, kokeiden, kilpailujen ja preliminäärien laadintatehtävissä 1984–1992 sekä lukuisten erilaisten kehittämis-, tutkimus- ja asiantuntijatyöryhmien jäsenenä 1984–.
Laitoksen johtoryhmän varsinaisena jäsenenä vuosina 1998 - 2000 ja
varajäsenenä 2001 -
Aineryhmäkohtaiset opetussuunnitelmatyöryhmissä kirjoittanut
opetussuunnitelmia aineenopettaja ja luokanopettajakoulutusta varten vuosina
1996, 1998, 2000
Kasvatustieteellisen tiedekunnan tietostrategiatyöryhmän sihteeri vuosina
1994, 2000
.
Pronssinen MAOL-mitali, Matemaattisten aineiden opettajien
liitto, MAOL ry, 1992
Hopeinen ansiomitali, Matemaattisten aineiden opettajien liitto, MAOL ry, 1995
Vuoden matemaattisten aineiden opettaja, Matemaattisten aineiden opettajien
liitto, MAOL ry, 1996
Helsingin yliopiston opetusteknologiapalkinto, Helsingin yliopiston rehtori, 1999.
Tunnustuspalkinto opetusmenetelmien kehittämisestä
yliopisto-opetusta ja kouluopetusta varten,
Sähkö- ja elektroniikkateollissuden
liitto, 1999
Kultainen ansiomerkki, Matemaattisten aineiden opettajien liitto, MAOL ry, 2000
Ari Hämäläinen: An open microcomputer-based laboratory system for perceptional experimentality, University of Helsinki, 1998, xiv, 238 p, University of Helsinki, Report Series in Physics, HU-P-D70, ISSN 0356-0961, ISBN 951-45-8182-2.
Pasi Ketolainen: Lähestymistavan vaikutus pyörimisliikkeen käsitteiden oppimisessa. Helsingin yliopisto, Fysiikan laitos, Helsinki 1998
Irma Varjola: Internetin käyttö kemian opiskelussa: Neljä tapaustutkimusta peruskoulussa ja lukiossa, Helsingin yliopisto, Kemian laitos, Helsinki 2000
FK Pirkko Talvenmäki: "Yhteistoiminta ja luova ongelmanratkaisu lukion kansainvälistymisessä." Helsingin yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, Helsinki 2001
Juha Karkkulainen: Liikemäärän ja Newtonin lakien opettaminen tietokoneavusteisessa oppimisympäristössä, Joensuun yliopisto, Fysiikan laitos. Joensuu 1999.
Matti Lattu: Automaatioteknologian opetus kuvakepohjaisella ohjelmointikielellä: Teknologiakasvatuksen opetuskokeilu kolmessa käyttöympäristössä. Helsingin yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, Helsinki 1999.
Irma Varjola: Internetin käyttö kemian opiskelussa: Neljä tapaustutkimusta peruskoulussa ja lukiossa , Helsingin yliopisto, Kemian laitos, Helsinki 2000.
Sami Laitila: Yksinkertaisten tasavirtapiirien kuvaajat, Joensuun yliopisto, Fysiikan laitos. Joensuu 2000.
Väinö Bergman: Opetusmenetelmätutkimus sähkökoneet 2-opintojaksossa Tampereen Ammattikorkeakoulussa. Lappeenrannan teknillinen korkeakoulu. Lappeenrannan teknillinen korkeakoulu, Sähkötekniikan osasto. Lappeenranta 2000.
Lavonen, J. & Meisalo, V. 2000. Science teachers and technology teachers developing electronics and electricity courses together. International Journal of Science Education 22(4), 435-446.
Lappalainen, A., Lavonen, J. & Meisalo, V. 2000. Environmental Projects in primary School teacher Training: River Vantaa is Flowing -project as an Example. i L. Aho & J. Viiri. 2000 (eds.). Undervisning i naturvetenskap ur kultur-, teknologi- och milijöprspektiv. Rapport från det sjätte nordiska forskarsymposiet om undervisning I nsturvetenskap I skolan. Joensuu 12-16 juni 1999. Joensuu universitet, 327-338.
Lavonen, J. 1996. Fysiikan opetuksen kokeellisuus ja mittausautomaatio (väitöskirja). University of Helsinki. Report series in physics. HU-P-D70, ISSN 0356-0961, ISBN 951-45-7227-0.
Lavonen, J., Meisalo, V. Autio, O. & Lindh, M. 1998. Elektroniikan ja sähkötekniikan perusteet yleissivistävässä koulussa: Elektroniikka omaksi -hankkeen tuloksellisuus. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Tutkimuksia 193.
Lavonen, J. 1989. Computer as a tool in physics education. Teoksessa Meisalo, V. & Kuitunen, H. (toim.) Innovations in the Science and Technology Education. Information Bulletin, number 2/1989. Helsinki: National Board of General Education, 112–115.
Lavonen, J. 1990. New software and hardware for data acquistion and analysis in science teaching and their pedagogical applications. In the proceedings of the conference EURIT 90. A European Conference on Technology and Education, April 23 – 27, 1990, Herning, Denmark. Eurit 90 Conference Secretariat, CPI, Danish Centre for Education and Information Technology. Copenhagen. Denmark. (sähköinen tietokanta)
Lavonen, J. 1991. Empirica – A Program for Data Acquistion and Analysis in Science Teaching and Its Pedagogical Applications. In Ahtee, M., Meisalo, V. & Saarikko, H. (eds.) International Symposium on the Evaluation of Physics Education. Department of Teacher Education. University of Helsinki. Research Report 96, 119–124.
Lavonen, J. & Kolari, M.-L. 1992. Physical and Chemical Determination systems of Sea Water. In Jorde, D. (eds.) Innovations in the Science and Technology Education. 3 rd. Nordic Conference in Oslo. University of Oslo, 74–78
Lavonen, J. 1993. Experimental Approach in Physics Teaching - Computer as a Tool in Interaction with Nature. In proceedings of the Third International Seminar, Misconceptions and Educational Strategies in Science and Mathematics. Dep. of Education, Cornell University, Ithaca, New York. 1993, (sähköinen tietokanta)
Lavonen, J. 1994. Learning chemical concepts using real-time microcomputer-based laboratory tools. In proceedings of the Conference of the chemistry teachers of Estonia: The essentials of teaching chemistry in the reformed school. University of Tartu, 16–18.
Lavonen, J., Meisalo, V. & Eklund, B. 1994. Rapport från Finland. In Lärarnas lärare i naturorienterande ämnen år 2000. En konferensresume 3-6 maj 1994 Helsingborg, Sverige. Dataprogramgruppens raportserie, Rapport nr. 13, 1994, 54-57
Lavonen, J. 1994. Learning physical concepts using real-time microcomputer-based laboratory tools. In Hyvönen-Dabek, M. (eds.). Proceedings of the XXVIII Annual conference of the Finnish Physical society. Report series in Physics. University of Helsinki. Department of Physics, 8:10.
Lavonen, J., Meisalo, V. & Eklund, B. 1994. Datateknikens användning i undervisningen av naturvetenskapliga ämnen och lärarutbildningen i Finland. I Lärarnas lärare i naturorienterade ämnen år 2000. En konferensresumé 3.–6 maj 1994 Helsingborg, Sverige. Nordisk Ministerråd, Dataprogramgruppen, 70 – 77.
Lavonen, J. 1994. Using microcomputer-based data acquisition to improve pupils’ conceptual understanding in physics. In proceedings of the Ahtee, M., Lavonen, J. & Meisalo, V. (toim.) Finnish-Russian symposium on information technology in modern physics classroom. Department of Teacher Education. University of Helsinki. Research Report 123, 33-43.
Lavonen, J. 1994. An Energy Handbook for Teachers in Finland. In proceedings of the Conference Teachers and Nuclear Energy. Oxford Seminar (United Kingdom) 28-30 June 1993, OECD, 158-167
Lavonen, J. 1996. Electronics and electrical engineering in schools providing general education. Joint development project of associations of science and technology teachers, ABB Ltd, ICL Ltd, NOKIA Ltd and the Bureau for Economic Information. In the proceeding of the Second International Conference on Science and Technology 8.–11.1.1996. JISTEC 96 Technology education for changing future: Theory, Policy and Practice. Israel, CP 45–46.
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1996. New Approaches in Integrating Technology Education in General Education. I konferensresume 24. NFPF-kongressen ‘96. Pedagogikk og Teknologi - nye utfordringer. Lillehammer, 7. -10.3.1996. Høgskolen I Lillehammer.
Meisalo, V. & Lavonen, J. 1996. Hur användning av datateknik kan stöda begreppsbildning i naturvetenskapliga ämnen? I Eskilsson, O. och Heldén, G. (red) Naturvetenskapen i skolan inför 2000-talet. Det femte nordiska forskarsymposiet om undervisning i naturvetenskap i skolan. Kristiastad: Fagus Högskolan Kristiastad. ss. 371 –389.
Meisalo, V. & Lavonen, J. 1997. The Luonti project and Network to promote teaching of Experimental Science. On the proceedings Ephraty, N, & Lidor, R. (ed.). The Second International Conference Teacher education: Stability, evolution and revolution. 1.–4.7.1996. Israel: Ministry of Education, Culture and Sport, Department of Teacher Education Mofet Institute. 1155–1161.
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1999. Teaching Basics of Electricity and Electronics in School Laboratory: A joint Develeopment Project in Co-operation with Finnish Industry. in K Nielsen & A.C. Paulsen (eds.) Practical Work in Science Education - the Face of Science in Schools. 20 Contributions to the conference, Copenhagen May 1998. Copenhagen: Royal Danish School of Educational Studies. pp. 163-173
Meisalo, V. & Lavonen, J. The Luonti+ -project. in K Nielsen & A.C. Paulsen (eds.) Practical Work in Science Education - the Face of Science in Schools. 20 Contributions to the conference, Copenhagen May 1998. Copenhagen: Royal Danish School of Educational Studies. pp. 174-186
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1999. Visual programming for control technology at comprehensive school - A case study in introducing a new innovation to technology education. In the proceedings of the conference Nature -Mankind - Technology: The history, Problems and Prospects of Technical Education 18. - 21. September 1999. Erfurt: Pädagogische Hochschule Erfurt, Institut für technische wissenschaften und betriebliche entwicklung/ITB. pp. 265 - 271
Lavonen, J.,Autio, O. & Meisalo, V. 1999. Creativity and Technology Education in Primary School Teacher cation. in U. Suojanen, U & M Porko-Hudd (eds.) World-Wide Sloyd: Ideologi för framtidens samhälle - Ideology for future society. Dokumentationer från NordFo-symposium Vasa, 26.-27.11.1999. Vaasa: Forskningsrapporter, Instititution för lärarutbildning/Enheten för slöjpedagogik och huslig ekonomi. pp. 281- 294.
Lavonen, J., Autio, O & Meisalo, V. 2000. Creativity in Design and Technology Education: A Case Study in the Education of Primary School Teachers. In G. Graube & W.E. Theuerkauf (eds.) Proceedings of the International Conference of Scholars on Technology Education at the Technical University Braunschweig, September 24.-27. 2000. Erfurt: Verlag Thüringer Institut für Akademische Weiterbildung e.V. ISBN 3-3934822-01-0.
Aksela, M., Juvonen, R., Lavonen, J. & Meisalo, V. 2000. MBL in Chemistry Education. Poster presented at the York 2000 Conference 19.-23.7., Section: Curriculum support.
Aksela, M., Lavonen, J. & meisalo V. 2000. Chemistry education today. Poster presented at the 16th International Conference on Chemical Education. Budapest, Aug. 5-10, 2000.
Aksela, M., Lavonen, J. & meisalo V. 2000. Designing new MBL tools: Developing new tools in collaboration with chemistry teachers. Poster presented at the 16th International Conference on Chemical Education. Budapest, Aug 5-10, 2000.
Meisalo, V. & Lavonen, J. 2000. Bits and processes on markets and webs: An analysis of virtuality, reality and methaphors in a modern learning environment. In M. Ahtee & T. Asunta (eds.) Tietoa ja toimintaa: Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimuksia. Tutkiva opettaja 2, Journal of teacher research. Jyväskylä: TUOPE. pp 10-27.
Lavonen, J. 1989. Tietotekniikka fysiikan opetuksen rikastuttajana. Teoksessa Seinelä, K. (toim.) Matemaattis-luonnontieteellisten aineiden didaktiikan päivät 23.-24.1989 Tampereen yliopistossa. Tampereen opettajankoulutuslaitoksen julkaisuja. Tampereen yliopisto 1989. 176-181
Lavonen, J., Kåll, L., Simbierowichz, P. & Knuuttila, M. 1990. Fysiikan mittausohjelma. Teoksessa Meisalo, V. & Sarmavuori, K. (toim.) Ainedidaktiikan tutkimus ja tulevaisuus III. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 76, 21–29.
Lavonen, J. 1990. Mittalaiteprojekti. Teoksessa Ahtee, M., Erätuuli, M. & Meisalo, V. (toim.) Opettajankoulutus ja koulun uudet työtavat. Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimuksen päivät Helsingissä 29. – 30.9.1989. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 82, 182–199.
Lavonen, J. 1991. Tietotekniikan hyödyntäminen luonnontieteiden opetuksessa -projekti. Teoksessa Keranto, T., Huhanantti, M., Karjalainen, O. & Komulainen, V. (toim.) Matemaattisten aineiden opetuksen ja oppimisen tutkiminen ja kehittämistyö. Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimuksen päivät Oulussa 28.–29.9.1990. Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan opetusmonisteita ja selosteita 38/1991, 67–74.
Lavonen, J. 1994. Tekninen näkökulma mittausautomaation opetuskäytön kehittämisessä ja arvioinnissa. Teoksessa Enkenberg, J. & Sormunen, K. (toim.) Uudet menetelmät ja mahdollisuudet matemaattis-luonnontieteellisten aineiden oppimisessa. Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimuspäivät 22.-24.9.1994. Joensuun yliopisto. Aineenopettajan ja oppilaanohjaajan koulutuslinja, 53-59.
Meisalo, V. & Lavonen J. 1994. Matemaattisten aineiden opettajankoulutus Helsingin yliopistossa lukuvuonna 1994 -1995. Teoksessa Enkenberg, J. & Sormunen, K. (toim.) Uudet menetelmät ja mahdollisuudet matemaattis-luonnontieteellisten aineiden oppimisessa. Joensuun yliopisto. Aineenopettajan ja oppilaanohjaajan koulutuslinja, 18–26.
Lavonen, J. 1994. Kokeellisuus ja tietotekniikka fysiikan opetuksessa. Teoksessa Silfverberg, H. & Seinelä, K. (toim.) Ainedidaktiikan teorian ja käytännön kohtaaminen. Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimuspäivät 24. – 25.9.1993. Tampereen opettajankoulutuslaitoksen julkaisuja, 335 – 354.
Lavonen, J. 1994. Mittausautomaation opetuskäyttö fysiikassa. Teoksessa Tella, S. (toim.) Näytön paikka. Opetuksen kulttuurin arviointi. Ainedidaktiikan symposiumi. Helsinki 4.2.1994. Osa 2. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 130, 225–237.
Lavonen, J. 1995. Mittausautomaation opetuskäytön kehittäminen toimintatutkimuksen keinoin. Teoksessa Tella, S. (toim.) Juuret ja arvot: Etnisyys ja eettisyys - aineen opettaminen monikulttuurisessa oppimisympäristössä. Ainedidaktiikan symposiumi Helsingissä 3.2.1995. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 150, 373–382
Lavonen, J., Meisalo, V. & Lähdeniemi, T. 1995. Modernit oppimisympäristöt luonnontieteiden ja teknologian opetuksessa. Teoksessa Tella, S. (toim.) Juuret ja arvot: Etnisyys ja eettisyys - aineen opettaminen monikulttuurisessa oppimisympäristössä. Ainedidaktiikan symposiumi Helsingissä 3.2.1995. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 150, 383–392.
Meisalo, V. & Lavonen, J. 1996. LUONTI - eli Luonnontieteiden Opetuksen Teknologiset Innovaatiot -projekti. Teoksessa ITK Interaktiivinen Teknologia Koulutuksessa Konferenssi Hämeenlinnassa Aulangolla 19.–20.4.1996. Tiivistelmä.
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1996. LUONTI - eli Luonnontieteiden Opetuksen Teknologiset Innovaatiot -projekti: Empirica Control -järjestelmän tavoitteenasettelu. Teoksessa Ahtee, M., Lavonen, J. & Meisalo, V. XII Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimuksen päivien raportti. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 162, 163–172.
Meisalo, V. & Lavonen, J. 1996. Tieto- ja viestintätekniikka opettajankoulutuksessa. Teoksessa Ahtee, M., Lavonen, J. & Meisalo, V. XII Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimuksen päivien raportti. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 162, 163–172.
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1997. Tieto- ja viestintätekniikka kokeellisessa luonnontieteiden opetuksessa. Teoksessa ITK Interaktiivinen Teknologia Koulutuksessa Konferenssi Hämeenlinnassa Aulangolla 4. 5.4.1997. Tiivistelmä. s. 128
Meisalo, V. & Lavonen, J. 1997. Tieto- ja viestintätekniikka kokeellisessa luonnontieteiden opetuksessa. Teoksessa Entäs nyt tietoyhteiskunta? ITK Interaktiivinen Teknologia Koulutuksessa Konferenssi Hämeenlinnassa Aulangolla 4.–5.4.1997. Tiivistelmä.
Lavonen, J., Meisalo, V., Autio, O. & Lindh, M. Fysiikan ja teknisen työn opettajat uudistamassa elektroniikan ja sähkötekniikan opetusta. Teoksessa Leinonen, J. (toim.) Teorian ja käytännön vuorovaikutus ainedidaktiikassa: Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimuksen päivät ja Opettajien matematiikan, fysiikan ja kemian valtakunnallisen tutkijakoulun syysseminaari 27. – 28.9.1997. Lapin yliopiston kasvatustieteellisiä julkaisuja C. Katsauksia ja puheenvuoroja 17. Rovaniemi 1998.
Lavonen, J. & Kolari, M.-L. 1993. Physical and Chemical Determination systems of Sea Water. In Erkkilä, M. (eds.) SEFI Insight Course into Engineering for Primary School Teachers. Helsinki: SEFI Document 6/1993, 83–93.
Lavonen, J. 1994. Learning physical concepts using real-time microcomputer-based laboratory tools. In Ahtee, M. & Pehkonen, E. (toim.) Constructivist Viewpoints for School Teaching and Learning in mathematics and Science. Department of Teacher Education. University of Helsinki. Research Report 131, 99–104.
Lavonen, J., Meisalo, V. & Eklund, B. 1994. Datateknik i naturvetenskapliga ämnen i skolan och lärarutbildningen. Data i skolan. Kobenhavn: Nordiska Ministerrådets dataprogramgrupp, 20–23.
Meisalo, V. & Lavonen J. 1994. Matemaattisten aineiden esimerkki, Praktikum matemaattiisissa aineissa. Teoksessa Rikkinen, H. & Tella, S. (toim.) Kunne johtaa tieto ja tunne - uudistuva aineenopettajakoulutus. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. Studia Paedagogica 3, 227–257.
Lavonen, J. 1995. Electronics and electrical engineering in school providing general education; Joint development project of ABB Oy, the Bureau for Economic Information and physics and technology teachers. Abstract. In the proceedings EISHA-Finland Conference, 98-99.
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1997. Kokemuksia erilaisista Täydennyskoulutuksen muodoista LUONTI-projketissa. Teoksessa Ahtee, M. & Pehkonen, E. (toim.) Matemaattisten aineiden opettajien täydennyskoulutuksesta. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkimuksia 173, 40–44.
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1998. Current Research Activities in the LUONTI-Project. In Tella, S. (ed.). Aspects of Media Education: Startegic Imperatives in the Information Age.
Erätuuli, M. & Lavonen, J. 1998. Täydennyskoulutuksen mahdollisuudet – esimerkkinä fysiikan ja kemian opetuksen monipuolistamisen täydennyskoulutuskurssi. Teoksessa Lavonen, J. & Erätuuli, M. Tuulta Purjeisiin: Matemaattisten aineiden opetus 2000-luvulle. Jyväskylä: Atena Kustannus Opetus 2000.
J., Lavonen & V. Meisalo. 2000. Arbetsmetoder för undervisning och studier i fysik och kemi. i A.-S., Röj-Lindberg, G., Bernas, O., Björkqvist, L., Burman, L., Häggblom & B., Kurtén-Finnäs (red.). Linjalen: Jubileumsnummer 10. Studie- och Pedagogiska fakulteten vid Åbo Akademi, Nr 24 200, 91-100.
Lavonen, J. 2000. Empirica 2000 -mittausjärjestelmä luonnontieteiden ja teknologian opetukseen.Teoksessa V. Meisalo, E. Sutinen & J. Tarhio. Modernit oppimisympäristöt. Helsinki: Tietosanomat, 293-299.
Lavonen, J. & Meisalo, V. 2000. Luovan ongelmanratkaisun ideointimenetelmiä.Teoksessa V. Meisalo, E. Sutinen & J. Tarhio. Modernit oppimisympäristöt. Helsinki: Tietosanomat, 235-246.
Eulefeld, G., Johnsen, K., Andersson, K., Meisalo, V., Lavonen, J., Kolari, M. & Norgaard, P. 1990. Common Programmes, teoksessa the Baltic Sea Project Newsletter. The Unesco Associated School Project, volume I, no. 2 Jul-Dec 1990
Lavonen, J. & Kolari, M. 1993. Physical and Chemical Determination Systems of Sea Water (julkaisussa SEFI Insight Course into Engineering for primary School Teachers, ed. Minna Erkkilä). SEFI Document No. 6/1993
Lavonen, J. 1994. Mätsystemet Empirica. Data i skolan. Kobenhavn: Nordiska Ministerrådets dataprogramgrupp.
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1994. Datateknik i naturvetenskapliga ämnen i skolan och lärarutbildningen. Nytt om data i skolan 2/1994, 20-23
Lavonen, J. 1984. Peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten käsitys sähkövirrasta ja jännitteestä sekä eräitä näiden käsitteiden oppimiseen vaikuttavia tekijöitä. Matemaattisten Aineiden Aikakauskirja 4, 1984, 349-353.
Lavonen, J. 1987. Käsitteen omaksuminen luonnontieteissä. Dimensio 51 (9), 48- 50.
Lavonen, J. 1988. Kyselyyn harjaannuttaminen kemian oppitunneilla. Dimensio 52 (4), 48-50.
Lavonen, J. & Ahtee, M. 1988. Kansallinen lukion fysiikan opettajien kokous Pecsissä 7.-10.4.1988. Dimensio 52 (6), 37.
Lavonen, J. 1989. Tietotekniikkaa Tampereella. Dimensio 53 (3), 52-55
Lavonen, J. & Sahlberg, P. 1989. Innovaatiot luonnotieteiden opetuksessa. Dimensio 53 (8), 54.
Lavonen, J. & Sahlberg, P. 1990. Väittely työtapana. Dimensio 54 (2), 48.
Ahtee, M. & Lavonen, J. 1990. Teknologian opettamisessa fysiikan teknisen työn yhteistyöhön. Dimensio 54 (2), 34
Lavonen, J. 1990. Fysiikan mittaustulosten havainnollistaminen tietotekniikan avulla. Dimensio 54 (4), 50-52.
Lavonen, I. Iho, P. Kurittu, M. Rahikka ja A. Voipio. 1990. Fysiikan opetussuunnitelman kehittäminen. Dimensio 54 (9), 44.
Lavonen, J. 1990. Teknologian opettamisesta. Tekniikan opettaja 2/1990, 24.
Lavonen, J. 1990. Matkakertomus vierailusta IPN:ään. Dimensio 54 (3), 32.
Lavonen, J. 1990. Fysiikan mittaustulosten havainnollistaminen tietotekniikan avulla. Dimensio 54 (4), 34.
Lavonen, J & Jungner, F. 1990. Konferenssi - Eurit-90 - Konferenssen. Dimensio 54 (9).
Lavonen, J. & Ahtee, M. 1990. International Symposium on the Evaluation of Physics Education. Dimensio 54 (7), 46
Lavonen, J. 1991. Kokeellinen mekaniikka lukiossa. Dimensio 55 (4), 24.
Lavonen, J. & Kaipainen, O. 1991: Ydinjätehuolto opetuksellisena ongelmana - konferenssi. Dimensio 55 (7), 25.
Kolari, M.- L. & Lavonen, J. 1991. Itämeriprojekti fysiikan ja kemian opetuksessa. Dimensio 55 (6), 24.
Lavonen, J., Kurittu, P., Iho, I., Rahikka, M., Voipio, A. 1992. Lukion fysiikan koetehtävien fysikaalisuus. Dimensio 56 (2), 35-37.
Lavonen, J. 1992. Evaluation of Laboratory Works in Secondary School Science Teaching, Meisalo, Erätuuli, Capaccio. (kirja-arvostelu). Dimensio 56 (3), 45.
Lavonen, J. & Sinisalo, M. 1993. Akvaariokoulukokeilu Helsingin II normaalikoulussa. Educator 1/1993, 23-29
Lavonen, J. 1994. Lukion fysiikan opetussuunnitelma Helsingin II normaalikoulussa. Dimensio 58 (3), 24-27.
Lavonen, J. & Antila, T. 1995. Elektroniikkaa yläasteelle. Dimensio 59(2), 34-37
Lavonen, J. 1997. Fysiikan ja kemian opetuksen kokeellisuus. Teoksessa Näe ja tee: Askel parempaan opetukseen. Helsinki: Matemaattisten aineiden opettajien liitto MAOL ry. ss. 46–50
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1997. Arvioinnin monipuolistaminen fysiikassa ja kemiassa. Osa 1. Dimensio 61 (6), 4–10.
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1998. Arvioinnin monipuolistaminen fysiikassa ja kemiassa. Osa 2. Dimensio 62 (1), 16–26.
Ahtee, M., Lavonen, J. & Meisalo V. (toim.) 1996. Opettajankoulutuksen uudet haasteet. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos, tutkimuksia 162. 198 s.
Ahtee, M., Lavonen, J. & Meisalo, V. (toim.) 1994. Finnish-Russian symposium on information technology in modern physics classroom. Department of Teacher Education. University of Helsinki. Research Report 123
Lavonen, J. & Erätuuli, M. (toim.) 1998. Tuulta Purjeisiin: Matemaattisten aineiden opetus 2000-luvulle. Jyväskylä: Atena Kustannus Opetus 2000.
Lavonen, J. 1991. Kokeellinen mekaniikka. Helsinki: Kemian Keskusliitto, Opetushallitus, Taloudellinen Tiedotustoimisto, Finiste. (Moniste, ohjeita kokeellisista opetusmenetelmistä, 93 s.)
Käännös: Lavonen, J. 1993. Experimentell mekanik. Helsingfors: Kemiska Centralförbundet, Utbildningsstyrelsen, Ekonomiska Informationsbyrån, (93 s.)
Kolari M.-L. & Lavonen, J.1991 Vesistöjen laadun tarkkailuun liittyviä fysikaalisia ja kemiallisia määritysmenetelmiä. Helsinki: Kemian Keskusliitto, Opetushallitus, Taloudellinen Tiedotustoimisto, Finiste. (Moniste, ohjeita kokeellisista opetusmenetelmistä, 85 s.)
Käännös: Kolari M.-L. & Lavonen, J. 1992. Fysikaliska och kemiska bestämningsmetoder för kvalitetskontrol av vatten. Helsingfors: Kemiska Centralförbundet, Utbildningsstyrelsen, Ekonomiska Informationsbyrån. (90 s.)
Lavonen, J & Sahlberg P. 1992. Energiakysymys, mitä jätät huomiselle. Helsinki: Kauppa- ja teollisuusministeriön energiatiedotus. (Kansio, tietoa ja esimerkkejä työtavoista, 190 s.)
Lavonen, J. & Kolari, M.-L. 1992. Näin syntyy teräs, metallien valmistuksen kemian opetusmenetelmiä. Lahti: Metalliteollisuuden keskusliitto, (Moniste, tietoa ja esimerkkejä työtavoista, 17 s. + liitteet).
Lavonen, J. 1993. Kokeellista sähköoppia. Helsinki: Kemian Keskusliitto, Opetushallitus, Taloudellinen Tiedotustoimisto, Finiste. (Moniste, ohjeita kokeellisista opetusmenetelmistä, 105 s.)
Lavonen, J. 1993. Sähkö tutuksi. Helsinki: Matemaattisten Aineiden Opettajien Liitto MAOL ry, ABB Oy. (Moniste, ohjeita kokeellisista opetusmenetelmistä, 80 s.)
Sahlberg, P., Meisalo, V., Lavonen, J. & Kolari, M. (toim.). 1993. Luova ongelmanratkaisu koulussa. Helsinki: Painatuskeskus, Opetushallitus, Finiste. (Kirja, 171 s.)
Tella, S. & Lavonen, J. 1994. Tutkielma oppimisen oiva osoitus - Opas tutkielman tekoon ja raportointiin. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. Studia Paedagogica 4. (Kirja 46 s.)
Meisalo, V. & Lavonen, J. 1994. Fysiikka ja kemia opetussuunnitelmassa - teoriasta käytäntöön opetuksen uudistamiseksi. Helsinki: Opetushallitus. (Kirja, 110 s.)
Käännös: Meisalo, V. & Lavonen, J. 1994. Fysik och kemi i läroplan - Från teori till praktik när undervisningen förnyas. Helsingfors: Utbildningsstyrelsen. (Bok, 110 s.)
Meisalo, V. & Lavonen, J. (toim.) 1995. Näytön edessä. Tieto- ja viestintätekniikka opettajankoulutuksessa. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. Studia Paedagogica 9. (Kirja, 103 s.)
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1995. Mekaniikka. LUONTI-projekti. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. (Moniste, kokeellisuudesta ja tietotekniikan hyödyntämisestä opetuksessa, 74 s.)
Käännös: Lavonen, J. & Meisalo, V. 1996. Mekanik. LUONTI-projekt. Helsingfors Universitetet. Lärarutbildningsinstitution. (74 s.)
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1995. Lämpö. LUONTI-projekti. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. (Moniste, kokeellisuudesta ja tietotekniikan hyödyntämisestä opetuksessa, 31 s.)
Käännös: Lavonen, J. & Meisalo, V. 1996. Värmelära. LUONTI-projekt. Helsingfors Universitetet. Lärarutbildningsinstitution. (31 s.)
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1996. Aaltoliike. LUONTI-projekti. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. (Moniste, kokeellisuudesta ja tietotekniikan hyödyntämisestä opetuksessa, 40 s.)
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1996. Sähkö. LUONTI-projekti. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. (Moniste, kokeellisuudesta ja tietotekniikan hyödyntämisestä opetuksessa, 70 s.)
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1996. CD-ROM opetuksessa. LUONTI-projekti. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. (Moniste, kokeellisuudesta ja tietotekniikan hyödyntämisestä opetuksessa, 32 s.)
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1997. Luonnontieteiden opetuksen kokeellisuus ja mittausautomaatio. LUONTI-projekti. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. (Moniste, kokeellisuudesta ja tietotekniikan hyödyntämisestä opetuksessa, 266 s.)
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1997. Kemia. LUONTI-projekti. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. (Moniste, kokeellisuudesta ja tietotekniikan hyödyntämisestä opetuksessa, 53 s.)
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1997. Teknologia. LUONTI-projekti. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. (Moniste, kokeellisuudesta ja tietotekniikan hyödyntämisestä opetuksessa, 157 s.)
Lavonen, J. 1997. Luova ongelmanratkaisu: Uutta sisältöä ja innostavia työtapoja yrittäjyyskasvatukseen. Teoksessa Yrittäjyyskasvatus koulussa- sytykkeitä uudistuvaan kouluun. Helsinki: taloudellinen tiedotustoimisto. ss. 28 - 43.
Lavonen, J., Meisalo, V. & Lähdeniemi, T. 1996. Projektikertomus 1: LUONTI Luonnontieteiden opetuksen teknologiset innovaatiot projekti: Lukuvuosi 1995–1996. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. (55 s)
Lavonen, J., Meisalo, V. & Lähdeniemi, T. 1997. Projektikertomus 2: LUONTI Luonnontieteiden opetuksen teknologiset innovaatiot projekti: Lukuvuosi 1996–1997. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. (48 s)
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1997. EXCEL mittaustulosten käsittelyssä. LUONTI-projekti. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 25 s.
Lavonen, J., Meisalo, V. & Lähdeniemi, T. 1998. Projektikertomus 3: LUONTI Luonnontieteiden opetuksen teknologiset innovaatiot projekti: Lukuvuosi 1997–1998. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. (66 s)
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1998. Empirica AD/DA Interface. LUONTI-projekti. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. (Moniste, kokeellisuudesta ja tietotekniikan hyödyntämisestä opetuksessa, 101 s.)
Lavonen, J. & Meisalo, V. 1998. Empirica mittausjärjestelmä 4.0. LUONTI-projekti. Helsingin yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. (Moniste, kokeellisuudesta ja tietotekniikan hyödyntämisestä opetuksessa, 133 s.)
Lavonen, J., Kurki-Suonio, K. & Hakulinen. H. 1994. Galilei 1, Fysiikka luonnontieteenä. Porvoo: Weilin+Göös, 146 s.
Lavonen, J., Kurki-Suonio, K. & Hakulinen. H. 1994. Galilei 2, Energia ja lämpö. Porvoo: Weilin+Göös, 180 s.
Lavonen, J., Kurki-Suonio, K. & Hakulinen. H. 1995. Galilei 3, Mekaniikka 1. Porvoo: Weilin+Göös, 150 s.
Lavonen, J., Kurki-Suonio, K. & Hakulinen. H. 1995. Galilei 4, Mekaniikka 2. Porvoo: Weilin+Göös, 149 s.
Lavonen, J., Kurki-Suonio, K. & Hakulinen. H. 1995. Galilei 5, Aaltoliike. Porvoo: Weilin+Göös, 180 s.
Lavonen, J., Kurki-Suonio, K. & Hakulinen. H. 1996. Galilei 6, Sähkö. Porvoo: Weilin+Göös, 166 s.
Lavonen, J., Kurki-Suonio, K. & Hakulinen. H. 1996. Galilei 7, Sähkömagnetismi. Porvoo: Weilin+Göös, 180 s.
Lavonen, J., Kurki-Suonio, K. & Hakulinen. H. 1996. Galilei 8, Moderni fysiikka. Porvoo: Weilin+Göös, 166 s.
Kurki-Suonio, K., Kurki-Suonio, R., Lavonen, J. & Hakulinen, H. 1994. Galilei 1, opettajan materiaali. Helsinki: Weilin+Göös, 101 s.
Kurki-Suonio, K., Kurki-Suonio, R., Hakulinen, H. & Lavonen, J. 1995. Galilei 2, Opettajan opas. Helsinki: Weilin+Göös, 87 s. + liitteet
Kurki-Suonio, K., Kurki-Suonio, R., Hakulinen, H. & Lavonen, J. 1996. Galilei 3, Opettajan opas. Helsinki: Weilin+Göös, 82 s. + liitteet
Kurki-Suonio, K., Kurki-Suonio, R., Hakulinen, H. & Lavonen, J. 1997. Galilei 4, Opettajan opas. Helsinki: Weilin+Göös, 82 s. + liitteet
Kurki-Suonio, K., Kurki-Suonio, R., Hakulinen, H. & Lavonen, J. 1998. Galilei 5, Opettajan opas. Helsinki: Weilin+Göös, 87 s. + liitteet
Kurki-Suonio, K., Kurki-Suonio, R., Hakulinen, H. & Lavonen, J. 2000. Galilei 6, Opettajan opas. Helsinki: Weilin+Göös, 102 s. + liitteet
Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J., Saari, H., Viiri, J., Aspholm, S. & Bjurström, L. 1995. Aine ja energia, Fysiikan tietokirja. Porvoo: Weilin+Göös, 276 s.
Aspholm, S., Saari, H., Bjurström, L., Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J. & Viiri, J. 1995. Aine ja energia, Kemian tietokirja. Porvoo: Weilin+Göös, 252 s.
Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J., Saari, H., Viiri, J., Aspholm, S. & Bjurström, L. 1995. Aine ja energia. Fysiikan tutkimuksia, kurssi 1. Porvoo: Weilin+Göös, 83 s.
Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J., Saari, H., Viiri, J., Aspholm, S. & Bjurström, L. 1995. Aine ja energia. Fysiikan tutkimuksia, kurssi 2. Porvoo: Weilin+Göös, 103 s.
Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J., Saari, H., Viiri, J., Aspholm, S. & Bjurström, L. 1996. Aine ja energia. Fysiikan tutkimuksia, kurssi 3. Porvoo: Weilin+Göös, 82 s.
Aspholm, S., Saari, H., Bjurström, L., Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J. & Viiri, J. 1995. Aine ja energia, Kemian tutkimuksia 1. Porvoo: Weilin+Göös, 60 s.
Aspholm, S., Saari, H., Bjurström, L., Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J. & Viiri, J. 1995. Aine ja energia, Kemian tutkimuksia 2. Porvoo: Weilin+Göös, 95 s.
Aspholm, S., Saari, H., Bjurström, L., Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J. & Viiri, J. 1995. Aine ja energia, Kemian tutkimuksia 3. Porvoo: Weilin+Göös, 80 s.
Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J., Saari, H., Viiri, J., Aspholm, S. & Bjurström, L. 1996. Aine ja energia. Fysiikan opettajan opas 1. Porvoo: Weilin+Göös, 143 s.
Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J., Saari, H., Viiri, J., Aspholm, S. & Bjurström, L. 1996. Aine ja energia. Fysiikan opettajan opas 2. Porvoo: Weilin+Göös, 168 s.
Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J., Saari, H., Viiri, J., Aspholm, S. & Bjurström, L. 1996. Aine ja energia. Fysiikan opettajan opas 3. Porvoo: Weilin+Göös, 168 s.
Aspholm, S., Saari, H., Bjurström, L., Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J. & Viiri, J. 1995. Aine ja energia, Kemian opettajan opas 1. Porvoo: Weilin+Göös, 106 s.
Aspholm, S., Saari, H., Bjurström, L., Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J. & Viiri, J. 1995. Aine ja energia, Kemian opettajan opas 21. Porvoo: Weilin+Göös, 148 s.
Aspholm, S., Saari, H., Bjurström, L., Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J. & Viiri, J. 1996. Aine ja energia, Kemian opettajan opas 3. Porvoo: Weilin+Göös, 116 s.
Lavonen, J., Lindh, M., Antila, T. & Autio, O. 1995. Elektroniikka omaksi. Aine ja energia. Porvoo: Weilin+Göös, 147 s.
Aspholm, S., Saari, H., Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J. & Viiri, J. 1996. Aine ja energia, Fysiikan ja kemian koetehtäviä. Porvoo: WSOY-yhtymä Weilin+Göös, 123 s.
Lavonen, J., Lindh, M., Antila, T. & Autio, O. 1997. Elektroniikka omaksi. Opettajan opas. Lahti: MFKA-Kustannus Oy, 56 s.
Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J., Saari, H., Viiri, J. & Aspholm, S. 1998. Aine ja energia. Fysiikan työkirja, kurssi 1. Porvoo: Weilin+Göös, 143 s.
Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J., Saari, H., Viiri, J. & Aspholm, S. 1998. Aine ja energia. Fysiikan työkirja, kurssi 2. Porvoo: Weilin+Göös, 149 s.
Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J., Saari, H., Viiri, J. & Aspholm, S. 1999. Aine ja energia. Fysiikan työkirja, kurssi 3. Porvoo: Weilin+Göös, 136 s.
Aspholm, S., Saari, H., Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J. & Viiri, J. 1998. Aine ja energia, Kemian työkirja, kurssi 1. Porvoo: WSOY-yhtymä Weilin+Göös, 105 s.
Aspholm, S., Saari, H., Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J. & Viiri, J. 1998. Aine ja energia, Kemian työkirja, kurssi 2. Porvoo: WSOY-yhtymä Weilin+Göös, 149s.
Aspholm, S., Saari, H., Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J. & Viiri, J. 1999. Aine ja energia, Kemian työkirja, kurssi 3. Porvoo: WSOY-yhtymä Weilin+Göös, 107s.
Aspholm, S., Saari, H., Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J. & Viiri, J. 1998. Aine ja energia, Kemian työkirja, kurssi 1: Ratkaisut. Porvoo: WSOY-yhtymä Weilin+Göös, 106 s.
Aspholm, S., Saari, H., Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J. & Viiri, J. 1999. Aine ja energia, Kemian työkirja, kurssi 2: Ratkaisut. Porvoo: WSOY-yhtymä Weilin+Göös, 106 s.
Aspholm, S., Saari, H., Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J. & Viiri, J. 1999. Aine ja energia, Kemian työkirja, kurssi 3: Ratkaisut. Porvoo: WSOY-yhtymä Weilin+Göös, 147 s.
Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J., Saari, H., Viiri, J. . & Aspholm, S 1998. Aine ja energia, Fysiikan työkirja, kurssi 1: Ratkaisut. Porvoo: WSOY-yhtymä Weilin+Göös, 141 s.
Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J., Saari, H., Viiri, J. . & Aspholm, S 1999. Aine ja energia, Fysiikan työkirja, kurssi 2: Ratkaisut. Porvoo: WSOY-yhtymä Weilin+Göös, 149 s.
Hirvonen, H., Hongisto, J., Lavonen, J., Saari, H., Viiri, J. . & Aspholm, S 1999. Aine ja energia, Fysiikan työkirja, kurssi 3: Ratkaisut. Porvoo: WSOY-yhtymä Weilin+Göös, 136 s.
Lavonen, J., Blinnikka, K., Antila, T. 1999. Lukion sähkö ja elektroniikka. Porvoo: WSOY. 160 s.
Olen kirjoittanut yksin ja tekijäryhmän jäsenenä tietotekniikan hyödyntämistä tukevia opas- ja oppikirjoja, tietokoneohjelmia ja multimediapohjaisia oppimateriaaleja. Olen ollut mukana tekijäryhmissä opetuskäyttöön tarkoitettujen tietokoneohjelmien laadinnassa. Listan ensimmäisen ohjelman olen sekä suunnitellut että ohjelmoinut itse ja laatinut myös ohjelman käyttöohjeen ja didaktisen ohjeiston. Muiden ohjelmien osalta olen vastannut ohjelmien suunnittelusta, "käsikirjoituksen laadinnasta", testauksesta, ja käyttöohjeen sekä didaktisen ohjeiston kirjoittamisesta. Empirica Control-ohjelman olen suunnitellut yhdessä apul.prof. Veijo Meisalon kanssa. Kahta ensimmäistä ohjelmaa lukuunottamatta kaikki ohjelmat ja ohjekirjat on käännetty myös ruotsiksi ja englanniksi.
Lavonen, J. 1988. Fysiikan mittauksia I. (Mikrotietokoneissa käytettävä ohjelma ja käyttöohje, 45 s.). Helsinki: Otava.
Ilkka, E., Lahdenmäki, M. & Lavonen, J. 1988. Compis sähköopin mittaajana (mikrotietokoneissa käytettävä ohjelma ja käyttöohje, 35 s.). Helsinki: Otava.
Lavonen, J., Kåll ,Simbierowichz, P. & Knuuttila, M. 1989. Empirica - mittausjärjestelmä, versio 1.0 (mikrotietokoneissa käytettävä ohjelma ja käyttöohje, 178 s.). Vantaa: SensoComp Ky ja Printel Oy.
Lavonen, J., Kåll ,Simbierowichz, P. & Knuuttila, M. 1990. Empirica - mittausjärjestelmä, versio 2.0 (mikrotietokoneissa käytettävä ohjelma ja käyttöohje, 384 s.). Vantaa: SensoComp Ky ja Printel Oy.
Ruots: Mätsystemet Empirica, version 2.0 (program och bruksanvisning, 384 s.). Esbo: SensoComp O.y
Knuuttila, M. & Lavonen, J. 1993. Empiricaä SCPC-03 Operator's Manual v 1.0. Kerava: SensoComp Oy.
Knuuttila, M. & Lavonen, J. 1993. Empiricaä SCAD-14B100 Operator's Manual v 1.0. Kerava: SensoComp.
Lavonen, J., Kåll, L. ,Simbierowichz, P. & Knuuttila, M. 1994. Empirica for Windows, versio 3.0 (mikrotietokoneissa käytettävä ohjelma ja järjestelmä sekä käyttöohje, 167 s.). Tuusula: SensoComp Oy.
Ruots: Empirica for Windows, version 3.0 (program och bruksanvisning, 167 s.). Tuusby: SensoComp Oy.
Engl: Empirica for Windows, Version 3.0 (program and manual, 122 s.). Tuusula: SensoComp Oy
Lavonen, J., Kåll, L. ,Simbierowichz, P., Knuuttila, M. & Meisalo, V. 1996. Empirica Control, versio 1.0 (mikrotietokoneissa käytettävä ohjelma ja järjestelmä sekä käyttöohje, 66 s.). SensoComp Oy, Tuusula 1996
Ruots: Empirica Control, version 1.0 (program och bruksanvisning, 66 s.). SensoComp Oy, Tuusby 1996.
Engl: Empirica Control, Version 1.0 (program). Tuusula: SensoComp Oy
Harrastan puutarhan hoitoa ja oluen valmistusta ja lasten kanssa touhuamista.
Juhani
Liisa