Posten

ÅmÅJ bar posten från invigning till slutet av passagerartrafiken. Då järnvägen invigdes var det inte längre vanligt med förenade järnvägs- och poststationer och därför var det bara i Åsebyfors där de förenades. Dokumentet nedan talar mera om arrangemanget mellan järnvägen och Postverket. Eftersom stationerna och posten inte var förenade fanns det några problem med postutbärningen. En skribent till Nordmark klagade att det tog fyra dagar för ett brev från Sillerud att nå Åsebyfors, som var på nio kilometers avstånd.

Texten fortsätter nedan.

Post

The railway carried post from the time it was open until passanger services were withdrawn. Because the railway opened relatively late, the post offices along the line were not unified with the stations as was previously the practice except at Åsebyfors. Additional post offices were located in Sillerud, Sil (Norane), Hallanda and Svanskog. According to one writer to a newspaper, this separation of post office and railway station led to the situation that a letter posted in Sillerud took four days to reach Åsebynfors, a distance of nine kilometers.

The document below describes the relationship between the post offices and the stations.

Text continues below.

Document about the postal arrangements

Enligt ett brev från postverket före invigningen reserverade postverket:

ett utrymme på 3 kvadratmeter i tåg 2 (Åmål-Årjäng), och en kvadratmeter i tåg 3 (Årjäng-Åmål) samt dessutom [text saknas] 0,5 kvadratmeter å vardagar i tågen 2 och 3 på sträckan Åmål - Svanskog.

Värde- och brevpost ävensom annan post, som kunde rymmas däri, är i tågen 6 och 3 (Åmål- Årjäng) avsedd att förvaras i särskilt, av postverket tillhandahållet, låsbart och med kätting och lås för fastlåsning [text saknas]-gn försett fack, som placeras i godsvagn.

Det mindre fack, som är avsett att framföras i tåg nr 2 ( med post) och tågen 6 (utan post) å sträcken Åmål-Svanskog kommer att förses med lås som borde icke behöva fastgöras i vagnen. För tidnings- och paketpost, vilken icke rymmes i det fack, som är avsett att framföras bl.a i tåg anses endast utrymme i godsvagn vara erforderligt.

Att redan nu med full visshet bedöma huru stort utrymme som blir erforderligt i tåg 6 är icke möjligt. Därest större eller mindre utrymme än sammanlagt 3 kvadratmeter skulle komma att erfordras i tåg 6, skall postdirektionen givetvis, sedan postens storlek kunnat närmare räknas, rekvirera det utrymme som visar sig vara behövligt.

Ersättningen till Järnvägen för ovannämnde utrymmen skulle, enligt [text saknas] gällande grunder, komma att belöpa sig till samman lagt 2964,60 kronor för år.

I Utredning om trafikering av Åmål-Årjängs Järnväg (1933) står det:-

För postverkets räckning har järnvägen utfört prestationer, för vilka järnvägen år 1931 erhöll 4,955 kr. (däräv 2,600 kr. för posttransporter och 2,400 kr. för postgodsets behandling). Å järnvägens trafikplatser fanns post endast vid Åsebyförs, för vilket järnvägen erhöll 1,218 kr., men utbetalade 600 kr. för arbetets utförande.

The Post Office reserved three square meters of space in train 2 (Åmål-Årjäng) and one square meter in train 3 (Årjäng-Åmål). In addition, a further ½ square meter i the weekday trains 2 and 3 between Åmål and Svanskog. For the use of this space and other arrangements, the Post Office paid 2,964.60 Swedish Crowns.