Fakta/Facts
| Spårvidd (normalspår).................... | 1435 mm | .................Track gauge (standard gauge) |
| Rälsen - vikt.................................. | 27.8 kg/m | ..............................................Rail weight |
| Huvudbanans längd........................ | 69 km | ........................................Mainline length |
| Bibanans längd................................ | 4 km | .....................................Branchline length |
| Tunnlar............................................ | 2 | ...................................................Tunnels |
Bollbyntunnels längd |
263 m | Bollbyn tunnel's length |
Åmål Djuphamnstunnel längd |
249 m | Åmål deep harbour tunnel's
length |
| Maximum högt över havet................ | 189,6 m | ................Maximun height above sea level |
| Koncession..................................... | 22 september 1914 | .............................................Concession |
| Koncession nummer....................... | 409 (1) | .................................Concession number |
| Aktiekapital.................................... | 1 523 100 kr | ..........................................Share Capital |
| Statslån........................................... | 4 824 583 kr | .....................................Government loan |
| Statsbidrag..................................... | 775 417 kr | ................................Government subsidy |
| Banbyggnaden inleddes................... | 1917 | ..................................Construction began |
| Invigdes.......................................... | 1 december 1928 | ...................................................Opened |
| Konkurs......................................... | 1 juli/July 1932 | .............................................Bankruptcy |
| Till Statens ägo................................ | 23 januari/ January 1933 | ......Becomes the Swedish states property |
| Det sista tåget................................. | 19 april 1933 | ............................................The last train |
| BJ återupptogs godstrafiken............ | 20 april 1933 | .....Good trains by Bergslagarnas Railway |
| Till BJ ägo....................................... | 1937 | ............................Becomes BJ's property |
| Persontrafiken återupptogs.............. | 1 november 1937 | .......................Passenger service restored |
| Förstatligad...................................... | 1 november 1948 | .............................................Nationalized |
| Sista tåget Svanskog-Årjäng............ | 10 juli/July 1954 | .......Last train between Svanskog-Årjäng |
| Spår revs mellan Svanskog and Årjäng............................................. | Sommaren och hösten/ Summer and fall 1955 | ....Track removed between Svanskog and Årjäng |
| Sista persontåget Åmål-Svanskog.... | 24 eller 25 september 1966 | .....The last passanger train between Åmål and Svanskog |
| Sista godståget Åmål-Svanskog....... | 1 januari/ January 1991 | ........The last goods train Åmål-Svanskog |
| Stationer.......................................... | Åmål Östra, Svanskog, Hallanda, Sillerud | ...................................................Stations |
| Banvaktstugor................................. | Bollsbyn, Kvarntorp, Jämnemon | ..............................................Guards huts |
| Banvall ritning här. | Track profile here |
(1) När ÅmÅJ blev del av BJ, så ingår ÅmÅJ i BJ:s numret, 24. Det även finns en koncession nummer till den planerade förlängning mellan Kättilsbyn och Högsäter, 439.