Fakta/Facts

Spårvidd (normalspår).................... 1435 mm

.................Track gauge (standard gauge)

Rälsen - vikt.................................. 27.8 kg/m ..............................................Rail weight
Huvudbanans längd........................ 69 km ........................................Mainline length
Bibanans längd................................ 4 km .....................................Branchline length
Tunnlar............................................ 2 ...................................................Tunnels
Bollbyntunnels längd
263 m
Bollbyn tunnel's length
Åmål Djuphamnstunnel längd
249 m
Åmål deep harbour tunnel's length
Maximum högt över havet................ 189,6 m ................Maximun height above sea level
Koncession..................................... 22 september 1914 .............................................Concession
Koncession nummer....................... 409 (1) .................................Concession number
Aktiekapital.................................... 1 523 100 kr ..........................................Share Capital
Statslån........................................... 4 824 583 kr .....................................Government loan
Statsbidrag..................................... 775 417 kr ................................Government subsidy
Banbyggnaden inleddes................... 1917 ..................................Construction began
Invigdes.......................................... 1 december 1928 ...................................................Opened
Konkurs......................................... 1 juli/July 1932 .............................................Bankruptcy
Till Statens ägo................................ 23 januari/ January 1933 ......Becomes the Swedish states property
Det sista tåget................................. 19 april 1933 ............................................The last train
BJ återupptogs godstrafiken............ 20 april 1933 .....Good trains by Bergslagarnas Railway
Till BJ ägo....................................... 1937 ............................Becomes BJ's property
Persontrafiken återupptogs.............. 1 november 1937 .......................Passenger service restored
Förstatligad...................................... 1 november 1948 .............................................Nationalized
Sista tåget Svanskog-Årjäng............ 10 juli/July 1954 .......Last train between Svanskog-Årjäng
Spår revs mellan Svanskog and Årjäng............................................. Sommaren och hösten/ Summer and fall 1955 ....Track removed between Svanskog and Årjäng
Sista persontåget Åmål-Svanskog.... 24 eller 25 september 1966 .....The last passanger train between Åmål and Svanskog
Sista godståget Åmål-Svanskog....... 1 januari/ January 1991 ........The last goods train Åmål-Svanskog
Stationer.......................................... Åmål Östra, Svanskog, Hallanda, Sillerud ...................................................Stations
Banvaktstugor................................. Bollsbyn, Kvarntorp, Jämnemon ..............................................Guards huts
Banvall ritning här.   Track profile here

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) När ÅmÅJ blev del av BJ, så ingår ÅmÅJ i BJ:s numret, 24. Det även finns en koncession nummer till den planerade förlängning mellan Kättilsbyn och Högsäter, 439.