Åsebyfors

Åsebyfor station  area drawing

Från RA. From the Swedish Archives.

Från Sveriges järnvägmuseets samling. From the Swedish Railway Museum's collection.

Ritningen på vaktstugan finns här. Drawing of this building is available here.

Ur Besiktning 1928.

Åsebyfors halt and good station. Km 59+327

Station with outbuildings etc. like in Jakobsbyn. Almost completed.

Passenger platform 30 meters.

Good platform 10 meters.

Passing track 131 meters free clearance.

Siding of 50 meters free clearance.

Åsebyfors håll- och lastplats. Km. 59+327

Banvaktsstuga med uthus m.m. lika med vid Jakobsbyn i det närmaste färdig.

Personplattform 30 meter.

Lastkaj 10 meter.

Rundspår om 131 meters hinderfri längd.

Stickaspår om 50 meters hinderfri längd.

Åsebyfors var den enda station som förenades med posten, men snart efter ÅmÅJs konkurs förelåg Postdirektör i västra distriktet att posten dra sig tillbaka från järnvägsstationen. Åsebyfors was the only station that was combined with a post office; however, shortly after ÅmÅJ went into bankruptcy the director for the Western post district suggested that the post office should be withdrawn from the railway station.

Platsvakterna: Agot och Oscar Kullandar.

I Pronvinstidningen Dalsland (30 nov. 1928) står det-

-Åsebyfors, med en smula industri som nu bör kunna utveklas ....

I Karlstads Tidningen (XX december 1928) står det-

-Järnvägen löper vidare utefter den vackra, högt liggande och djupa Järnsjön ända till Åsebyn. Vid Åsenbyfors och Tenvik noterar man industriell livaktighet: elektricitetsverk, kvarn, såg och snickerifabrik samt väveri och ullspinneri. Här är nog järnvägen mycket välkommen.

Trots de höga förväntningarna var Åsebyfors inte lönsam - under 1931 var det bara 28 lastade vagnar och inga lossade vagnar.

<< Leverhögen

Sandaholm>>