Sillerud
Ur Morrgan Claessons samling, troligen från BJ-tiden.
Stationritningen finns här. Drawing of the station are available here.
Sillerud station. Km 50+715 The station has a waiting room, office and a baggage room, as well as an additional room on the ground floor. In addition, there are 2 rooms, a kitchen and a hall on the upper floor. Goods shed. Passenger platform of 30 meters. Goods platform of 10 meters. The two passing tracks are 213 and 163 meters of free passage and a siding av 171 meters of free passage. One-winged semafor are placed before the incoming points and worked from interlocking by the station. Road barriers are located to the south of the station at the road crossing and worked from interlocking by the station. |
Silleruds station. Km. 50+715 Station med väntsal, expedition och resgodsrum samt ytterligare ett rum å nedre botten samt 2 rum och kök och hall å övre botten. Godsmagasin. Personplattform 30 meter. Laskaj [sic] 10 meter. Tvänne rundspår om 213 och 163 meter hinderfri längd samt ett stickspår om 171 m. hinderfri längd. Envingad semafor anbragt utanför vardera ingångsväxeln, manövrerad från stallbock vid stationhuset. Fällbommar för den söder om stationen belägna landsvägskorsningen äro uppförda och manövreras från stallbock vid stationen. |
Stationsföreståndare:
Anders Pålsson Bladh 1928-1933, Georg Rhodin 1933-1948, M Andersson 1950-1951.
I Pronvinstidningen
Dalsland (30 nov. 1928) står det-
-Silleruds station är uppförd i två våningar, med exp.-lokaler i undre våningen och bostads- i övre våningen. Den är synnerligen välbelägen, i tätt befolkad bygd, invid den allmänna vägen och har redan "samhälle" med bank, post, handel o.d.
Anledningen till ett fristående magasin var att man hade väntat sig en stor styckegodstrafik, beroende på den förhållandevis större bebyggelsen.
<< Sandaholm |
Norane >> |