Godsvagnar/Goods wagons

 

Litt

Antal/ Number

N:r

Tillverkare/ Manufacturer

Tillverkningsår/ Year of manufacture

Inköpt/

Bought

Last (t)/ Maximun load (t)

Golvyta/ Floor area

Vikt/ Weight

Axelavstånd/ Wheel base

Såld/ Slopad

Sold/ Scrapped

G1/

Gm(h)

11

101 - 104, 106 - 109, 111 - 113

Atlas

1901

VUB 30008, 30012, 30028

9

19,1

7,5

3,76

SDJ 1935 286 - 296

Kockums

1901

30042, 30046

Göteborgs MV

1903

30063, 30067, 30069, 30073

Landskrona Gjuteri

1904

30102, 30104

Broms

2

105 & 110

Waggonfabrik Arlöv

1900

Rössels

8

21,5

9

4,3

SDJ 1935

406, 407

N3

15

201 - 204, 206 - 209, 211 - 214, 216 - 218,

Vabis

1901

30401

18

20,7

6,8

4

BJ1

1934

 

6087-6105

 

 

Landskrona Nya MV

30413, 30414, 30417, 30421, 30423, 30426, 30427-9, 30431-4, 30436

Broms

5

205, 210, 215, 220, 225

17

19,7

8

Kockums MV

20415, 30420, 30425, 30430, 30435

NNm2

7

301 - 304, 306 - 308

GDJ

 

GDJ 1927

12

17,5

5,3

3,35

1934

Broms

2

300, 305

1896

 

 

 

VABIS = Waggonfabrik i Södertälje, VUB = Vagnuthyrningsbolaget i Stockholm

1 Nr 210 blev ombyggd till krukvagn litt Um, BJ privatvagn nr 502301, tillhörande Elektrokemiska AB

ÅmÅJ        BJ

211             6099

212             6100

214             6102

2 7 stycken reparerades 1929 och 2 st 1930 . Utrustade ej med kk bromsar. Kunde inte användes i samtrafik.

 

Vagnarna 105 och 110 saknade beslag för häst- och trupptransport.

 

I Utreding om trafikering av Åmål-Årjängs Järnväg (1933) det står:-

- Med undantag för Gmh-vagnarna äro ovanstående vagnar i gott skick och reviderade i föreskriven tid under järnvägs drift.