Godsvagnar/Goods wagons
Litt |
Antal/ Number |
N:r |
Tillverkare/ Manufacturer |
Tillverkningsår/
Year of manufacture |
Inköpt/ Bought |
Last
(t)/ Maximun load (t) |
Golvyta/ Floor area |
Vikt/ Weight |
Axelavstånd/ Wheel base |
Såld/ Slopad Sold/ Scrapped |
|
11 |
101 -
104, 106 - 109, 111 - 113 |
Atlas |
1901 |
VUB 30008, 30012, 30028 |
9 |
19,1 |
7,5 |
3,76 |
SDJ
1935 286 - 296 |
||
Kockums |
1901 |
30042, 30046 |
|||||||||
Göteborgs MV |
1903 |
30063, 30067, 30069, 30073 |
|||||||||
Landskrona Gjuteri |
1904 |
30102, 30104 |
|||||||||
Broms |
2 |
105
& 110 |
Waggonfabrik Arlöv |
1900 |
Rössels |
8 |
21,5 |
9 |
4,3 |
SDJ
1935 406,
407 |
|
15 |
201 -
204, 206 - 209, 211 - 214, 216 - 218, |
Vabis |
1901 |
30401 |
18 |
20,7 |
6,8 |
4 |
BJ1 1934 6087-6105 |
||
Landskrona Nya MV |
30413, 30414, 30417, 30421, 30423, 30426,
30427-9, 30431-4, 30436 |
||||||||||
Broms |
5 |
205,
210, 215, 220, 225 |
17 |
19,7 |
8 |
||||||
Kockums MV |
20415, 30420, 30425, 30430, 30435 |
||||||||||
NNm2
|
7 |
301 -
304, 306 - 308 |
GDJ |
|
GDJ
1927 |
12 |
17,5 |
5,3 |
3,35 |
1934 |
|
Broms |
2 |
300,
305 |
1896 |
|
|
|
VABIS =
Waggonfabrik i Södertälje, VUB = Vagnuthyrningsbolaget i Stockholm
1 Nr 210 blev ombyggd till
krukvagn litt Um, BJ privatvagn nr 502301, tillhörande Elektrokemiska AB
ÅmÅJ BJ
211 6099
212 6100
214 6102
2 7 stycken reparerades 1929 och 2 st 1930
Vagnarna 105 och
110 saknade beslag för häst- och trupptransport.
I Utreding
om trafikering av Åmål-Årjängs Järnväg (1933) det står:-
- Med undantag för Gmh-vagnarna äro ovanstående vagnar i gott skick och reviderade i föreskriven tid under järnvägs drift.