C3 10-15

ÅmÅJ's 3rd class passengar wagon

Den här ritningen kommer från RA och var i avtal mellan ÅmÅJ och Arlöv. This drawing comes from the State Archives and was in the purchase agreement between ÅmÅJ and Arlöv.

Bra bild saknas/No good picture

Inspektion tåg, höst 1928. Från Rosins Album. Tack JÅÅJ och Hans K.

I Besiktning 1928 står det att:-

6 st. Litt. C3-vagnar n:r 10-15 tillverkade år 1928 av Waggonfabriken Arlöv och försedan med vakuum- och skruvbroms, elektrisk batteribelyning och ångvärmeldning. Vagnarna äro försedda med 64 sittplatser. Största hjultryck 4,9 ton.

Dessa vagnar äro författningsenligtinrättade och så utförda att trafiksäkerhetens äro uppfyllda.

I Provinstidningen Dalsland, 4 december 1928, står det att-

- det var nöje, så fort man installerat sig "ombord", att konstatera det järnvägens personvagnar ärö synnerligen trevliga och proppa, hållna i ljusa, glada färger samt med gott utrymme mellan bänkplatser och i gånger.

- Endast en 3:e, föres. Vagnen är på mitten avdelad medelst en glassvägg. Av deln. "för damer och icke rökare" har klädda bänkar, i motsats til avdeln. "för rökare."

Göteborgs-Posten, 3 december 1928 beskrev vagnarna så här-

Banans nya personvagnar befunnos vara mycket behagliga, rymliga, luftiga och bekväma, och deras gång överraskande jämn

I ett avtal mellan BJ och ÅmÅJ står det att ÅmÅJ måste skaffa godkvalitet personvagnar. Vagnarna kostade 80.000 kr.

Vagn 10 plus 6000kr byts för UWHJ rälsbussen.

ÅmÅJ fick ett lån av 44 000 kr från Svaneholms Bruk för att försökar undvika konkurs. Järnvägen användade personvagnarna som pant. När järnvägen kunde inte betala lånet tillbacka den 22 mars 1932, gick vagnarna till Brukets ägo.

Kontrakten mellan ÅmÅJ och Arlöv finns i Riksarkivet. Här finns en del av kontrakten.