PERHEKASVATUS
SUVAITSEVUUS JA MONIKULTTUURISUUS
HELSINGIN YLIOPISTO
KOTITALOUSTIETEEN LAITOS
Aku Haapalinna
Sara Salovaara
Johannes Valto
Helsinki 07.04.2004
SISÄLTÖ
1. Saatteeksi 1
2. Monikulttuurisuus tilastoissa 1
3. Opetussuunnitelma 2004 2
Perusopetuksen arvopohja
Maahanmuuttajat
Kulttuuri-identiteetti ja kansainvälisyys
Kotitalous
4. Monikulttuurisuudeen ja suvaitsevuuden
opettaminen 3
integroituna peruskoulun kotitalousopetukseen
Tuntisisältöesimerkkejä
Toiminnallisia harjoituksia
5. Lähteet - linkkejä 5
1. Saatteeksi 1
Tämä ryhmätyön tavoitteena on antaa yleiskuva siitä miten monikulttuurisuus ja suvaitsevaisuus näkyy peruskoulun opetuksessa ja miten niiden opettamista voidaan integroida peruskoulun kotitalousopetukseen. Työ on toteutettu kokoamalla aiheeseen liittyvää tietoa yhteen niin että lukijalle hahmottuu käsitys monikulttuurisuudesta Suomessa ja siitä miten se vaikuttaa perusopetuksessa. Monikulttuurisuus ja suvaitsevaisuus on mielletty tässä työssä kolikon eri puoliksi ja siksi niitä ei ole eriytetty omiksi kokonaisuuksikseen. Työn osatavoitteena on seksuaalisuusteeman opettaminen monikulttuurisessa kotitalousluokassa ja lähestymme sitä sukupuolisen tasa-arvottamisen avulla.
Kulttuuriministeri Tanja Karpela
Rohkeat lapset -projektin päätösseminaari 12.2.2004, Kiasma
Maahanmuuttajanuoret ja heidän perheensä kohtaavat aiemmin
kokemattomia ristiriitoja siirtyessään yhteisöllistä vastuuta, perhettä ja
sukua korostavasta kulttuurista yksilökeskeiseen kulttuuriin. Tämä koskee
erityisesti Afrikasta ja Aasiasta muuttaneita perheitä, joiden ensimmäinen
asuinmaa Euroopassa on Suomi. Tässä tilanteessa maahanmuuttajalapset ja heidän
perheensä tarvitsevat erityistä tukea. Mainioita kannustamisen keinoja ovat
taide ja kulttuuri. Syrjintä ja kiusaaminen puolestaan vähentävät ihmisen kykyä
toimia uusissa ympäristöissä ja erilaisissa tilanteissa.
Maahanmuuttajalasten ongelmat koulussa liittyvät usein
opiskelumotivaation puutteeseen, mikä vaikuttaa muun muassa jatko-opintojen vähäisyyteen. Samoin
kielitaidon puute, erityisesti maahanmuuttajaperheiden kielitaidon
vajavaisuus, voi olla ongelma. Maahanmuuttajalapset ja -nuoret voivat
joutua toimimaan kulttuurin tulkkeina perheidensä ja ympäröivän yhteiskunnan
välillä. Monet maahanmuuttajanuoret pyrkivät pois vanhempiensa
auktoriteetista ja heidän kohdallaan tämä prosessi on joskus hieman
toisenlainen kuin suomalaisnuorilla johtuen maahanmuuttajien kulttuurin perhe- ja
yhteisökeskeisyydestä. Joissain tapauksissa vanhemmat saattavat torjua kaiken
uuden ja vieraan He odottavat lapsiltaan ja nuoriltaan elämistä perheen
perinteisen kulttuurin mukaisesti. Samaan aikaan sekä nuorille että heidän
vanhemmilleen suomalainen yksilökeskeinen yhteiskunta voi olla ennen näkemätön
ilmiö. Meidän yhteiskuntamme odottaa yksilön huolehtivan itse itsensä
kontrolloinnista. Lapset ja nuoret risteilevät ja yrittävät selvitä näiden
kahden kulttuurin ahtaassa välimaastossa.
2. Monikulttuurisuus tilastoissa
Ulkomaalaiset
Suomessa - suurimmat ryhmät 31.12.2003
(www.uvi.fi/ajankoht.html)
2
Helsingin peruskouluissa
opiskelee noin 2 600 maahanmuuttajataustaista oppilasta. Suurimmat kieliryhmät
ovat venäjä, somali, viro, arabia ja vietnam. Opetettavia kotikieliä on noin 40
(www.edu.hel.fi/)
3. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2004 (www.oph.fi)
Opetuksen
järjestämisen lähtökohdat
Perusopetuksen arvopohja
Perusopetuksen arvopohjana ovat: ihmisoikeudet,
tasa-arvo, demokratia, luonnon monimuotoisuuden ja ympäristön elinkelpoisuuden
säilyttäminen sekä monikulttuurisuuden hyväksyminen.
Opetuksen perustana on suomalainen kulttuuri, joka on kehittynyt vuorovaikutuksessa alkuperäisen, pohjoismaisen ja eurooppalaisen kulttuurin kanssa.
Opetuksessa on otettava huomioon kansalliset ja paikalliset erityispiirteet sekä kansalliskielet, kaksi kansankirkkoa, saamelaiset alkuperäiskansana ja kansalliset vähemmistöt.
Opetuksessa otetaan huomioon suomalaisen kulttuurin monipuolistuminen myös eri kulttuureista
tulevien maahanmuuttajien myötä. Opetuksen avulla tuetaan oppilaan oman
kulttuuri-identiteetin rakentumista sekä hänen osallisuuttaan suomalaisessa
yhteiskunnassa ja globaalistuvassa maailmassa. Sen avulla edistetään myös
suvaitsevaisuutta ja kulttuurien välistä ymmärtämystä.
Perusopetuksen avulla lisätään alueellista ja yksilöiden välistä tasa-arvoa. Opetuksessa otetaan huomioon erilaiset oppijat ja edistetään sukupuolten välistä tasa-arvoa antamalla tytöille ja pojille valmiudet toimia yhtäläisin oikeuksin ja velvollisuuksin yhteiskunnassa sekä työ- ja perhe-elämässä.
Perusopetuksessa eri oppiaineiden opetus on poliittisesti sitoutumatonta ja uskonnollisesti tunnustuksetonta.
Maahanmuuttajat
Maahanmuuttajaoppilailla tarkoitetaan näissä
perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa sekä Suomeen muuttaneita että
Suomessa syntyneitä maahanmuuttajataustaisia lapsia ja nuoria.
Maahanmuuttajien opetuksessa noudatetaan näitä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita oppilaiden taustat ja lähtökohdat kuten äidinkieli ja kulttuuri, maahanmuuton syy ja maassaoloaika huomioon ottaen.
Opetuksen tulee tukea oppilaan kasvamista
sekä suomalaisen kieli- ja kulttuuriyhteisön että oppilaan oman kieli- ja kulttuuriyhteisön
aktiiviseksi ja tasapainoiseksi jäseneksi.
Maahanmuuttajalle
opetetaan koulun opetuskielen mukaan ja maahanmuuttajille tulee
mahdollisuuksien mukaan järjestää myös oppilaan oman äidinkielen opetusta.
Maahanmuuttajaoppilaalle voidaan laatia oppimissuunnitelma, joka voi olla osa oppilaan kotoutumissuunnitelmaa.
3
Opetuksessa
on otettava huomioon maahanmuuttajaoppilaan aikaisempi oppimishistoria sekä
kasvatus- ja opetusperinteet. Kodin ja koulun välisessä yhteistyössä otetaan
huomioon perheiden kulttuuritausta ja kokemukset lähtömaan koulujärjestelmästä.
Huoltajat tutustutetaan suomalaiseen koulujärjestelmään, koulun
toiminta-ajatukseen, opetussuunnitelmaan, arviointiin, opetusmenetelmiin sekä
oppilaan oppimissuunnitelmaan.
Oppilaan ja hänen huoltajiensa tietämystä
oman kieli- ja kulttuurialueensa luonnosta, elämäntavoista, kielistä ja
kulttuureista hyödynnetään opetuksessa.
Kulttuuri-identiteetti
ja kansainvälisyys
Kulttuuri-identiteetti ja kansainvälisyys -aihekokonaisuuden päämääränä on auttaa oppilasta ymmärtämään suomalaisen ja eurooppalaisen kulttuuri-identiteetin olemusta, löytämään oma kulttuuri-identiteettinsä sekä kehittämään valmiuksiaan kulttuurien väliseen vuorovaikutukseen ja kansainvälisyyteen.
Kotitalous
Vuosiluokat 7−9 (katkelmia)
Oppilas oppii
- ymmärtämään hyvien tapojen ja tasa-arvon
merkityksen yksilön ja perheen hyvinvoinnin kannalta
- tiedostamaan kotitalouksien toimintaan
liittyvää kansallista kulttuuria sekä kansainvälistymisen ja
monikulttuurisuuden tuomia mahdollisuuksia.
Keskeiset sisällöt
- hyvät tavat, tapakulttuuri ja kodin juhlat
- sosiaalinen vastuu ja välittämisen ilmapiiri
- tasa-arvo ja ajankäyttö perheessä
- aterioiden suunnittelu ja erilaisia ruokailutilanteita suomalaisessa ruokakulttuurissa
- ruokakulttuurien muuttuminen
Kuluttaja
ja muuttuva yhteiskunta
4. Monikulttuurisuudeen ja suvaitsevuuden opettaminen integroituna
peruskoulun
kotitalousopetukseen
”Kulttuuria on se ruoka, jota syömme, ja tapa, jolla sitä valmistamme; vaatteet, joihin pukeudumme; rakennukset, joita rakennamme suojaksemme ja työkalut ja apuvälineet, joita käytämme työmme helpottamiseksi”. (Alitolppa-Niitamo, A. Kun kulttuurit kohtaavat. 1993)
Kotitalouden keskeinen sisältö |
Tavoitteet |
Tuntisisältö |
Hyvät tavat |
Ymmärtää hyvien tapojen ja tasa-arvon merkityksen yksilön ja perheen hyvinvoinnin kannalta |
Tutustutaan yhdessä kotitalousopetuksen lukukausisuunnitelmaan ja ideoidaan yhdessä teemoja. Käydään läpi kotitalousluokan yhteiset pelisäännöt, työnjako ja sovitaan niiden noudattamisesta ja mahdollisista sanktioista. Sovitaan yhteisistä rituaaleista: aloitus, lopetus, ruokailu. |
Tapakulttuuri |
Säilyttää omat ominaispiirteensä ja hyväksyy toisen ominaisuudet kaikilla tasoilla |
Tutustutaan suomalaiseen perinteiseen tapa- ja ruokakulttuuriin. Laajennetaan tietämystä Euroopan kautta Aasiaan ja Amerikkaan erilaisten ryhmätöiden ja ruokateemojen suunnittelun kautta. Asiantuntijat esiin. |
Tasa-arvo |
Tuntee kotitaloustyön suunnittelun, tasapuolisen työnjaon ja ajankäytön perusteita ja osaa soveltaa niitä oppimistilanteessa. |
Harjoitellaan yhteiseen hiileen puhaltamista yhdessä työskennellen ja työtehtävät tasapuolisesti jakaen. Mietitään miksi töiden jakaminen myös muualla kuin kotitalousluokassa kannattaa ja miksi näin ei aina tapahdu. Selvitetään yhdessä riitatilanteet eri osapuolia kuuntelemalla. |
Ruoka-kulttuuri |
Tiedostaa kotitalouksien toimintaan liittyvää kansallista kulttuuria sekä kansainvälistymisen ja monikulttuurisuuden tuomia mahdollisuuksia |
Tutustutaan etnisiin ruoka-kulttuureihin yhdistämällä opetusta maantiedon, uskonnon ja kielten opetuksen avulla. Tutustutaan ruokatabuihin ja valotetaan niiden taustaa. Mietitään keinoja säilyttää oma kulttuurinen ruokaidentiteetti Suomessa. Viisaan kuluttajan valintaniksejä. Suomalaisen kausijuhlan järjestäminen uudella sisällöllä. |
HARJOITUKSIA
Hyvät tavat Laatikaa ihmisoikeuksien
julistus omien mielikuvien, ajatusten ja tarpeiden pohjalta. Sovellettuna kotitalousluokkaan.
Tapakulttuuri Suomalaisuutta voidaan tarkastella myös ulkopuolelta. Jaa ryhmä pienempiin ryhmiin ja pyydä, että ryhmät ajattelevat itseään ulkomaalaisina Suomessa. Mihin asioihin ulkomaalaiset voisivat kiinnittää meissä suomalaisissa ja suomalaisessa kulttuurissa huomiota ?
Tasa-arvo Ryhmä jaetaan kahtia. Toinen pienryhmä menee ulos tai toiseen
huoneeseen hetkeksi. Toiselle ryhmälle annetaan käsky suhtautua toiseen ryhmään
niin, että mikään mitä toiset tekevät ei kiinnosta heitä. Toiselle ryhmälle
annetaan käsky käyttäytyä niin, että he ovat todella kiinnostuneita toisen
ryhmän tekemisistä. Ryhmät kokoontuvat yhteiseen tilaan ja aloittavat
kommunikoinnin keskenään. Hetken kuluttua tilanne puretaan yhdessä.
Kommunikointi luokassa.
Ruoka-kulttuuri Joku muu jossain muualla - roolileikki: Kirjoita korteille roolileikkitilanteita. Jaa osanottajat 3-4 hengen pienryhmiin. Jaa kortit ryhmiin siten, että yksi jäsen saa roolileikkikortin, muut tyhjän. Roolileikkikortin saanut omaksuu siinä mainitun roolin, muut esittävät henkilöitä, jotka joutuvat hänen kanssaan tekemisiin. Heille annetaan tehtäväksi näytellä - puheen kanssa tai ilman - tilanteita, joihin he saattavat joutua sen vuoksi keitä he ovat. Harjoitus voidaan tehdä pienryhmässä tai koko ryhmän edessä. Rohkaise osanottajia menemään henkilön sisään niin hyvin kuin pystyvät. Ramadan, paasto, ruokatabut.
4
5
5. Lähteet -
linkkejä
Suomen
nuorisoyhteistyö – Allianssi Ry
Olympiastadion, Eteläkaarre, 00250
helsinki
Nuorisotyön kirjasto:
Monikulttuurisen nuorisotyön käsikirja
Monikulttuurikouluttajakansio - www.alli.fi/tieto/polycult/
www.alli.fi
Kulttuurikeskus Caisa
Mikonkatu 17 C / Vuorikatu 14
00099 HELSINKI
www.caisa.hel.fi/
Kassandra ry
Iso
Roobertinkatu 44
00120
Helsinki
www.kassand.net/index_html
Rasmus
Valtakunnallinen rasismin ja muukalaispelon vastaistainen liitto
www.ihmisoikeusliitto.fi/rasmus/opas.php
International School of Helsinki
http://ish.edu.hel.fi/index.php