- katsaus perheiden arkeen ja ajankäyttöön
Erilaiset perheet
kotitalousopettajakoulutus
13.2. 2004
Heino anu
Mikä perheitä yhdistää?
- katsaus perheiden arkeen ja ajankäyttöön
Tänä päivänä
puhutaan paljon siitä, kuinka perheet käyttävät aikaansa. Monen mielestä aikaa
perheelle jää aivan liian vähän ja jotkut vanhemmat kokevat oman aikansa
puuttumisen hankalaksi ja kuluttavaksi.
Tutkimus vuodelta
2001 selvittää, miten vanhemmat kokevat aikansa riittävyyden ja mihin asioihin
he kenties haluaisivat muutosta. Tutkimustulokset muuttavat ehkä myös joitakin
yleisiä, varmoina pidettyjä ajatuksia.
Tutkimuksessa oli mukana 2000
5-, 8- ja 11- vuotiaan lapsen huoltajaa. Vastausprosentti oli korkea,
75. (Paajanen, 2001, 3)
Mikä perheitä
sitten yhdistää, mikä erottaa? Mitä ovat ne asiat, joiden avulla perhe tulee
yhtenäisemmäksi, mikä taas vie erilleen. Yhteyttä ylläpitävinä asioina
voitaneen pitää yhteisiä tekemisiä ja harrastuksia. ”Kaikki perustuu siihen,
että hevosjuttu on meistä kaikista mukavaa.” (Kotiliesi 23- 24/ 03, 21)
(perheen yhteisistä hetkistä) ”No, yhteiset hetket jää varsinkin arkena
varsin lyhyiksi koulu- ja työkiireiden takia sitten ne yhteiset hetket osuvat
sinne viikonloppuihin ja lomiin. Tota, pidän niitä tosi tärkeinä, must on tosi
tärkeetä et niit on niin et voidaan olla koko perhe yhdessä, mut on tosi
tärkeetä olla erikseen kaikkien kanssa vuorotellen ja sit eri yhdistelminä.
Tota, mut miten ne sit toteutuu niin palataan siihen sitten…”
(arkisten kuulumisten vaihtaminen) ”Puolison kanssa ne kuulumisten vaihtamiset tapahtuu hyvin usein siten et hän lähtee töistä ja ottaa puhelun vaimolle, ja sitten me keskustellaan kuulumisia puhelimessa. Hän niinku alottaa sen vapaa-aikansa sillä että soittaa ja lärpättää ne höpötyksensä. Osasyy siihen on se, et sit kun hän saapuu kotiin niin mä oon jo lähtenyt viemään lapsia harrastuksiin. Pojat pelaa pöytätennistä.”
Toisaalta taas
harrastukset voivat olla myös perhettä erottava tekijä. Ne voivat suuntautua
niin erilaisiin asioihin, että perheenjäsenet eivät sen vuoksi löydä yhteisiä
kiinnostuksenkohteita ja halua tehdä asioita yhdessä. Ikävintä lienee, jos
esim. jostakin syystä vanhempi ja lapsi ymmärtävät toistensa viestit ja odotukset
väärin kuten seuraavassa esimerkissä: Isä valittaa, että päivä jonka vietti
poikansa kanssa ongella, meni ”täysin hukkaan”. Poika vaikutti isän mielestä
”ikävystyneeltä ja poissaolevalta eikä puhunut juuri mitään”. Isä mietti että
tuskin enää ottaisi poikaansa ongelle mukaan. Saman päivän kohdalta pojan
päiväkirjassa poika kirjoitti aivan innoissaan: minulla oli ”hieno päivä ihan
yksin isän kanssa”. Hän kuvaili, kuinka merkityksellistä ja tärkeää se oli
hänelle ollut. (Campbell 1992, 79)
Miten perheen kanssa vietetään aikaa?
Perheen yhdessä
viettämä aika saatetaan monesti ajatella joksikin ihmeelliseksi, jonkin
erityisen asian tekemiseksi, mutta tosiasiassa tehdyn tutkimuksen mukaan
yleisin perheiden yhdessäolonmuoto on television tai videoiden katselu.
Lapsista 84 %
vietti 4- 5 arki-iltaa kotona. Perheistä 68% ilmoitti, että heillä syödään
yhdessä arki- iltoina 4-5 kertaa viikossa. Joka kymmenes ilmoitti, että heillä
ei syödä yhdessä tai että ruokailuja yhdessä oli tosi satunnaisesti. Mielenkiintoista
oli, että arki- iltojen ruokailu ei ollut yhteydessä vanhempien
koulutusasteeseen, sosiaaliryhmään tai harrastusten määrään. (Paajanen, 2001,
56-57) Usein yhteisten ruoka- aikojen puuttuminen tai sen, ettei perheenjäseniä
nähdä juuri ollenkaan, sanotaan johtuvan siitä, että korkeasti koulutetut
vanhemmat ovat paljon töissä. Yleinen käsitys tuntuu myös olevan, että yhteisiä
ruoka-aikoja ei pystytä järjestämään monien harrastusten vuoksi. Tutkimustulos
näyttäisi kumoavan ainakin joiltakin osin tuon väittämän. Voidaan myös pohtia,
eikö yhteisinä ruoka- aikoina voida pitää myös esimerkiksi yhteistä
iltateehetkeä, jolloin kokoonnutaan töiden, koulun ja harrastusten jälkeen
yhteisen pöydän ympärille ja puhutaan päivän asiat ja tapahtumat.
Viikonloppuina 94
% lapsista oli usein tai erittäin usein vanhempiensa kanssa kotona. Retkillä
perheen kanssa viikonloppuisin kävi 20 %, erilaisissa tapahtumissa ja
ostoksilla 58% lapsista.
Työn ja perhe- elämän yhdistäminen
Monesti
vanhempien työ nousee esiin, kun mietitään kuinka perheet käyttävät
aikansa tai onko heillä ylipäätään
aikaa toisilleen. Jotkut kokevat etteivät he ehdi tehdä mitään ”ylimääräistä”
lasten kanssa vaan aika menee arkirutiineista selviämiseen.
(perhe- elämän ja opiskelun/ työn yhteensovittamisesta) ”Onneksi lasten isä vie, koulu on nimittäin kaukana, niin vie joka aamu – muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta – niin mä pääsen aamulla sitten lähtemään ja hoitamaan sitten aamulla sen mitä ehdin. Jos kahdeksaksi tullaan niin ei silloin mitään ehdi. Mut kotitöitäkin siinä sivussa ja muuten ne sitten kasautuu iltaan ja viikonloppuun ne tekemiset.”
Tutkimuksen vanhemmista 47% koki työn häiritsevän perhe-
elämäänsä. Miehet kokivat naisia useammin, että työhön kuluva aika on liian
suuri. Kolmannes oli sitä mieltä, että lasten kanssa yhdessäoloon ei jää
riittävästi aikaa. (Paajanen, 2001, 61) Tutkimuksessa ei sen kummemmin
eritelty, tekivätkö vanhemmat ylitöitä tai oliko heillä muuten pitkät päivät.
Stakesin tutkimuksen mukaan pisimpiä työpäiviä tekivät johtavassa asemassa
olevat, ylemmät toimihenkilöt ja yrittäjät. (Jallinoja, 2000, 145) Sekä nämä
että korkeakoulu- tai yliopistotutkinnon suorittaneet sekä vuorotyössä olevat
kokivat muita enemmän, ettei heillä ole riittävästi aikaa perhe- elämälle.
(Jallinoja, 2000, 145 ja Paajanen, 2001, 61)
11- vuotiaiden lasten vanhemmat sekä yli nelilapsisen perheen huoltajat eivät kokeneet niin usein, ettei heillä olisi ollut aikaa perheelleen. Tätä selitettiin sillä, että 11- vuotias pärjää jo aika hyvin yksinkin ja ”suurperheiden” huoltajien ajateltiin muutoinkin olevan perhesuuntautuneita ja varaavan aikaa perheelleen. (Paajanen, 2001, 61)
Harrastukset
Tytön tai pojan ollessa noin 7- vuotias vanhemmat alkavat
miettiä, mitä hän voisi harrastaa. Lapsi itse on valmis opettelemaan uusia
taitoja ja lapsi odottaa myös vanhemman jakavan hänen kanssaan omaa osaamistaan
hänen kanssaan. (Sinkkonen, 1998, 158)
Tutkimukseen osallistuneista 53 %:lla oli koko perheen
yhteisiä harrastuksia. Näitä olivat mm. ulkoilu, uinti ja retkeily. Joka
viidennessä perheessä taas kellään perheenjäsenistä ei ollut keskenään mitään
yhteisiä harrastuksia. Suosituimpia perheen yhteisiä harrastuksia olivat uinti,
ulkoilu ja retkeily. (Paajanen, 2001, 62)
”Joo on, me lasketellaan ja purjehditaan. Nää keskittyy loma-aikoihin, et ei oo viikottaisia… Tota, kesäloma menee 5 viikkoa. Kaikki lasten loma-ajat.”
”Minun isäni on huumorintajuinen ja mukava mies. Tuntuu
kuin hän ei koskaan hermostuisi. Olemme molemmat innostuneet suunnistamisesta,
jota hän minulle opettaa. Joskus viikonloppuisin käymme suunnistamassa, minä
etsimässä rasteja, hän vähän kauempaa katsomassa. Pari kertaa hän on tehnytkin
minulle suunnistusradan.” (Sinkkonen, 1998, 159)
Lasten harrastuksia tärkeänä piti 80% vanhemmista. (Paajanen,
2001, 50) Haitaksi koettiin se, että lasten harrastukset veivät vanhempien
aikaa heiltä itseltään. (Paajanen, 2001, 48) Tulos on hieman ristiriitainen,
koska toisaalta vanhemmat pitivät harrastuksia tärkeinä, mutta toisaalta eivät
välttämättä jaksaisi tai haluaisi esimerkiksi kuljettaa lapsia harrastusten
pariin, koska kokevat sen oman aikansa menetyksenä. Vanhempien mielestä toinen
haittaava seikka oli harrastuksiin menevä raha. (Paajanen, 2001, 48)
”Harrastukset maksavat kerta kaikkiaan liikaa.” (Kotiliesi 23- 24/ 03, 33)
(harrastuksiin
kuljettamisesta) ”No joo, sanotaan että sitä ehtisi itsekin ehkä… tai joo… sitä
tuntuu siltä että itse ehtisi
harrastaa jotakin omia juttuja, jos ei aina tarvitsisi kuljettaa lapsia.
Mutta!, se on harhaluulo, koska siinä jää välissä kaksi tuntia aikaa tehdä
jotakin, jos vain viitsii tehdä!
Me ollaan aika
hyvin nyt jaettu, et toinen vie ja toinen hakee, mikä toimii ihan hyvin. Niin
se ei ole niin kohtuutonta, saa jotakin muutakin tehtyä…
Ei ne lasten
harrastukset! Pitää asennoitua, me asennoidutaan et on hyvä, et heillä on semmonen harrastus, tossa iässä varsinkin, koska
se on semmoista seuraa mikä pitää heidät poissa ”kaduilta” ja se on ihan hyvä
harrastus, ja se on hyvä et se jatkuu. Mä kuljetan vaikka joka päivä, jos se
auttaa niitä pysymään ”kaidalla tiellä”. Ei siinä et olis mitään ongelmaa,
mutta tuntuu ettei tulekaan mitään
ongelmaa!”
”Harrastukset nielevät aikaa ja rahaa: vanhemman on oltava
soittotunnilla ainakin aluksi kuuntelemassa, ja nuori kiekkoilija tai
palloilija on kuljetettava omituisessa osoitteessa sijaitsevalle kentälle
varusteineen päivineen aikaisin sunnuntaiaamuna.” (Sinkkonen, 1998, 159)
”Nyt isompina pojat ovat käyneet itsekseen uimahallilla.
Uimaliputkin ovat kyllä kalliita ja
pojat aistivat, että se on meiltä jostain muusta pois.” (Kotiliesi 23- 24/ 03,
33)
Vanhempien rooli lapsen harrastuksiin ohjaamisessa sekä
kavereiden herättämä kiinnostus omiin mielenkiinnon kohteisiin on tärkeä.
(harrastusten valinnasta) ”Lapset. Pöytätennis tuli siitä, et meille hankittiin pöytätennispöytä, pingispöytä ja hän sit innostu. Löydettiin sitten paikka missä se oli mahdollista, sit tää toinen poika käy lisäksi pelaamassa tennistä hänen ystävänsä ehdotuksesta.”
Suomalaisten lasten harrastusmuodoista yleisin on urheilu ja
kuntoliikunta (n.75%). Liikuntaharrastuksista retkeily näyttää olevan laji,
jolla on selviä yhteyksiä koulumenestykseen. Hyvin menestyvät oppilaat
harrastavat enemmän retkeilyä ja ulkoilua kuin huonosti menestyvät.
Toiseksi suosituimmaksi harrastukseksi on tutkimuksissa
osoittautunut lukeminen. Sitä harrastaa n.30% lapsista. Samoin lukemisen
harrastaminen näyttää olevan suorassa yhteydessä koulumenestykseen. Koko perheen
yhteiset lukutuokiot vahvistavat myös lasten lukuharrastusta. (Kinnunen 1992,
163-165)
Lasten harrastuksia kartoittavissa tutkimuksissa vastaajat
eivät mainitse harrastustensa joukossa TV:n katselua, vaikka se määrällisesti
täyttää heidän vapaa-ajastaan enemmän kuin mitkään muut harrastukset. (Kinnunen
1992, 176)
Valikoimaton television ja videoiden katselu saattaa
tutkimuksen mukaan lapsen liian varhain kasvokkain aikuisten maailman kanssa.
Lähes kaikki vanhemmat (90%) ilmoittivat olevansa huolestuneita lastensa
nykyaikana saamista vaikutteista ja haluavat suojella lapsuutta ja antaa
turvalliset puitteet aikuiseksi kasvamiseen. Kuitenkin juuri vanhemmilla on
vastuu oman perheen pelisäännöistä ja heidän pitäisi päättää mitä ja kuinka
paljon kouluikäiset lapset saavat esim. TV:stä katsella. (Kinnunen 1992,
180-181)
Vanhemman ja lapsen yhteisen ajankäytön ja esim. harrastuksen
vaikutus on suuri. ”Kun olen ollut lapseni kanssa kahden pyöräilemässä,
hiihtämässä tai vaikka katsellut hänen postimerkkejään, huomaan hänen
kuuntelevan minua ja tottelevan minua ihan toisella tavalla kuin jos yhtäkkiä
ilmestyn hänen huoneensa ovelle ja käsken häntä viemään pyöränsä varastoon”,
eräs isä kertoi havainnostaan. (Kinnunen 1992, 194)
Kotityöt ja niiden jakaminen perheessä
Monet tutkimukset vahvistavat, että elämässä hyvin selviytyvät
ihmiset ovat oppineet lapsuudessaan osallistumaan työn tekemiseen ja ovat siinä
kasvaneet vastuuseen. Nykyään lapset osallistuvat jokseenkin vähän kotitöihin.
(Kinnunen, 1992, 206-207)
(kotitöistä) ”Ei
oo mitään sovittu, mutta minä tietysti sanon että minä teen aina kaiken. Ei se
nyt tietenkään näin mustavalkoista oo. Pyykin osalta mä kyllä melkein hoidan
sen, lajittelusta aina jotain karjun siellä… Mutta tommonen astianpesukoneen
täyttö ja tyhjennys, sen nyt tekee se joka ehtii… aikuisista, huomatkaa, ei
lapsista.”
(asiat, joista lapset huolehtivat)
”On omat huoneet se mitä pitää tehdä. Sit mä kyl oon koittanu saada semmosta
aikaiseksi, et joka toinen viikko vois niinku enemmänkin osallistua siihen
siivouspuoleen. Sit nyt on lumenluontia, sitä ne kyllä tekee ahkerasti. Ja ihan
pyytämättäkin. (Se on varmasti pojista ihan mukavaa) Joo. Ja sitten pilkkoo
noita polttopuita, täytyy saada sytykkeitä. (Miesten hommia!) Nimenomaan! Mä
yritän tämmöstä asennekasvatusta et ON miesten hommia.”
Kaupunkimainen elämäntapa ja koneiden ansioista helpottunut
arkielämä tarjoavat luonnostaan vähän tehtäviä lapsille. Jotkut vanhemmat
ajattelevat, että koulu ja harrastukset ovat lapsen työtä ja kodista ja lapsesta
huolehtiminen kuuluu taas vanhemmille. (Kinnunen 1992,206-207)
Perheen yhteistenhetkien ja lapsuuden
muistot
Lapsuuden mukavimpina muistoina mainittiin leirit,
juhlamatkat, retket, yöpymiset kavereiden luona, loma-ajat mummolassa. Perheen
kesälomamatkaa saatetaan suunnitella yhdessä perheen kanssa jo kauan etukäteen
ja yhteisistä kokemuksista riittää kerrottavaa pitkäksi aikaa. Toisaalta jos
kohokohdiksi tarkoitettuja tapahtumia on liikaa, ne menettävät merkitystään.
”Emme enää tiedä, mitä tekisimme hiihtolomalla. Olemme olleet kaikissa Suomen
parhaissa hiihtokeskuksissa, samoin Ruotsissa ja Alpeilla. Enää ei ole
paikkoja, jotka kiinnostaisivat lapsia.” ,valittaa eräs 9- ja 11-vuotiaitten
lasten äiti. (Kinnunen 1992, 220-221)
Perheellä voi olla myös yhteisiä mukavia asioita, yhteistä
huumoria, yhteisiä mielivitsejä ja yhteisiä keskustelunaiheita, joihin tavan
takaa palataan ja joita muut kuulijat eivät ehkä edes ymmärrä. Mielenkiinnon
kohteena voi olla myös vaikka lapsen siemenestä asti kasvattaman kukan kasvun
seuraaminen yhdessä perheen kanssa. ”Kivinen löylynhenki puhuttaa meitä joka kerta saunassa käydessämme. Saimme sen
lahjaksi käteväkätiseltä sukulaiselta. Tuskin hän antaessaan aavisti, miten
paljon yhteistä keskustelua kiviesine tulisi perheessämme kirvoittamaan”.
Yhteishenki ja yhteinen hyvä mieli voi koostua pienistä ja vaatimattomista
asioista. (Kinnunen 1992, 221-222)
(parhaat hetket): ”No niitä on sekä että. Mä ehkä joskus olisin sanonut että lomalta, mutta kyllä niitä on arjestakin sellaisia ihan hyviä. Lasten kanssa korostuu erityisesti se, et jos vaan toisen kans juttelee niin niillä on sellasia hyviä oivalluksia.”
(parasta) ”Kyllä ne on ne yhteiset ajat. Olkoon sitten lomalla jossakin tai sitten yhdessä vaan viikonlopun vietossa kotona. Varsinkin mistä mä nautin kauheesti, niin on se kun meillä on tapana et kun ollaan lomalla, missä vaan ollaankin, niin me pelataan lautapelejä lasten kanssa ja se on äärimmäisen hauskaa. (Millaisia?) Lord of the Rings- lautapeliä, ja sitten Haluatko Miljonääriksi tuli just joulupukilta ja Trivial Pursuitia.”
Jos aikaa olisi enemmän…
Entäpä jos aikaa olisikin enemmän. Mihin vanhemmat ja lapset
sen käyttäisivät? Olisivatko he enemmän yhdessä vai menisikö aika samalla
tavalla ”arjen pyörittämiseen”?
Tutkimuksen mukaan, jos vanhemmat saisivat enemmän aikaa, he
mielellään ulkoilisivat, urheilisivat, lukisivat ja pelaisivat lasten kanssa
enemmän. (Paajanen, 2001, 61)
Paljon puhutaan myös siitä, kuinka vanhemmat haluaisivat omaa
aikaa työpäivän jälkeen. Aikaa tarvittaisiin ehkä oman itsen virkistämiseen,
rentoutumiseen työkiireistä, oleskeluun.
(jos aikaa olisi
enemmän…) ”Se onkin hyvä kysymys… Mä voisin tehdä jotain asioita, mut jos
katotaan mitä me perheenä tehtäis, niin tota… Varmaan, tuli mieleen et heti
lähdettäis johonkin reissuun, matkalle,
ku just keskusteltiin et olis kiva käydä siellä täällä ja tuolla mutta
kun ei o koskaan tarpeeks lomaa et ei ehdi menemään sinne tänne ja tonne. Yks
haluu Uuteen-Seelantiin ja toinen haluaa Kaliforniaan ja mulle kyllä riittäis
vaikka Ruotsissa käyminen, mutta ku ei sinnekään kerkiä.
Mitä mä itse tekisin, jos mul olis
aikaa? Jaa… voi olla et mä ryhdistäytyisin ja alkaisin vaikka – vaikka
harrastaa jotakin, jonkun ystäväni kanssa. Tuntuu siltä, mutta niin kun sanoin,
et fakta on se et se on vaan järjestelykysymys.”
LÄHTEET
Campbell, Ross (1993). Rakkaudesta lapseen. Wsoy, Juva.
Jallinoja, Riitta (2000): Perheen aika. Otavan kirjapaino oy,
Keuruu.
Kinnunen, Saara (1992): Keskilapsuuden tärkeät vuodet. WS Bookwall, Juva.
Kotiliesi (nro 23-24/2003): Salonen, Essi: Isyys kantaa
työtöntä miestä
Kotiliesi (nro 23-24/2003): Susi, Pauliina: Meidän perheen
juttu
Paajanen, Pirjo (2001): Perhebarometri 2001: Lapsen vapaa-
aika huoltajan silmin.
K- Print oy, Vantaa.
Sinkkonen, Jari (1998): Yhdessä isän kanssa. WSOY, Juva.
HAASTATTELUTEEMAT
Kuinka tärkeäksi koette päivittäiset yhteiset hetket? (mitä
yhteisiä hetkiä?)
Onko perheellänne
yhteisiä harrastuksia? (kuinka paljon viikossa/vuodessa kulutetaan aikaa
näihin?)
Onko lapsilla
harrastusta, joihin osallistutte? (millä tavalla, kuinka usein?) Onko
harrastuksen valinnut vanhemmat, lapsi itse vai molemmat yhdessä?
Kuinka sovitatte
yhteen opiskelun/työn ja perhe- elämän? (arkirutiinit, työnjako perheessä,
osallistuuko lapset kotitöihin?)
Onko perheen
yhteinen ajankäyttö muuttunut, kun lapset ovat kasvaneet?
Mitkä asiat ovat
perhettä erilleen vetäviä voimia? (mitä haluaisit muuttaa?)
Jos aikaa olisi
enemmän, miten sen käyttäisit? (yhdessä/omiin harrastuksiin?)
Mitkä ovat
perheen kanssa yhteisistä hetkistä tai harrastuksista parhaita? (parhaat
muistot?)
Haastateltavana
Maiju, 41 (naimisissa, lapset 12- ja
14-vuotiaat)
Haastattelijoina
Anu Heino ja Hanna Luoto
Mikä perheitä yhdistää
- katsaus perheiden arkeen ja ajankäyttöön
Tänä päivänä
puhutaan paljon siitä, kuinka perheet käyttävät aikaansa. Monen mielestä aikaa
perheelle jää aivan liian vähän ja jotkut vanhemmat kokevat oman aikansa
puuttumisen hankalaksi ja kuluttavaksi.
Tutkimus vuodelta
2001 selvittää, miten vanhemmat kokevat aikansa riittävyyden ja mihin asioihin
he kenties haluaisivat muutosta. Tutkimuksessa oli mukana 2000 5-, 8- ja 11- vuotiaan lapsen huoltajaa.
Vastausprosentti oli korkea, 75. (Paajanen, 2001, 3)
Yhteyttä ylläpitävinä asioina voitaneen
pitää yhteisiä tekemisiä ja harrastuksia. Toisaalta kiinnostuksen kohteet
voivat suuntautua niin erilaisiin asioihin, että perheenjäsenet eivät sen
vuoksi löydä yhteisiä kiinnostuksenkohteita ja halua tehdä asioita yhdessä
Miten perheen kanssa vietetään aikaa?
Perheen yhdessä
viettämä aika saatetaan monesti ajatella joksikin ihmeelliseksi, jonkin
erityisen asian tekemiseksi, mutta tosiasiassa tehdyn tutkimuksen mukaan
yleisin perheiden yhdessäolonmuoto on television tai videoiden katselu.
Usein yhteisten
ruoka- aikojen puuttuminen tai sen, ettei perheenjäseniä nähdä juuri ollenkaan,
sanotaan johtuvan siitä, että korkeasti koulutetut vanhemmat ovat paljon
töissä. Yleinen käsitys tuntuu myös olevan, että yhteisiä ruoka-aikoja ei
pystytä järjestämään monien harrastusten vuoksi. Tutkimustulos näyttäisi
kumoavan ainakin joiltakin osin tuon väittämän. Voidaan myös pohtia, eikö
yhteisinä ruoka- aikoina voida pitää myös esimerkiksi yhteistä iltateehetkeä,
jolloin kokoonnutaan töiden, koulun ja harrastusten jälkeen yhteisen pöydän
ympärille ja puhutaan päivän asiat ja tapahtumat.
Viikonloppuina 94
% lapsista oli usein tai erittäin usein vanhempiensa kanssa kotona. Retkillä
perheen kanssa viikonloppuisin kävi 20 %, erilaisissa tapahtumissa ja
ostoksilla 58% lapsista.
Työn ja perhe-elämän yhdistäminen
Tutkimuksen vanhemmista 47% koki työn häiritsevän perhe-
elämäänsä. Miehet kokivat naisia useammin, että työhön kuluva aika on liian
suuri. Kolmannes oli sitä mieltä, että lasten kanssa yhdessäoloon ei jää
riittävästi aikaa. (Paajanen, 2001, 61)
Harrastukset
Tutkimukseen osallistuneista 53 %:lla oli koko perheen
yhteisiä harrastuksia. Näitä olivat mm. ulkoilu, uinti ja retkeily. Joka
viidennessä perheessä taas kellään perheenjäsenistä ei ollut keskenään mitään
yhteisiä harrastuksia. Suosituimpia perheen yhteisiä harrastuksia olivat uinti,
ulkoilu ja retkeily. (Paajanen, 2001, 62)
Lasten harrastuksia tärkeänä piti 80% vanhemmista. (Paajanen,
2001, 50) Haitaksi koettiin se, että lasten harrastukset veivät vanhempien
aikaa heiltä itseltään. Toinen
haittaava seikka oli harrastuksiin menevä raha. (Paajanen, 2001, 48)
”Harrastukset maksavat kerta kaikkiaan liikaa.” (Kotiliesi 23- 24/ 03, 33)
Kotityöt ja niiden jakaminen perheessä
Monet
tutkimukset vahvistavat, että elämässä hyvin selviytyvät ihmiset ovat oppineet
lapsuudessaan osallistumaan työn tekemiseen ja ovat siinä kasvaneet vastuuseen.
Nykyään lapset osallistuvat jokseenkin vähän kotitöihin. (Kinnunen, 1992,
206-207)
Kaupunkimainen elämäntapa ja koneiden ansioista helpottunut
arkielämä tarjoavat luonnostaan vähän tehtäviä lapsille. Jotkut vanhemmat
ajattelevat, että koulu ja harrastukset ovat lapsen työtä ja kodista ja
lapsesta huolehtiminen kuuluu taas vanhemmille. (Kinnunen 1992,206-207)
Perheen yhteisten hetkien ja lapsuuden
muistot
Lapsuuden mukavimpina muistoina mainittiin leirit,
juhlamatkat, retket, yöpymiset kavereiden luona, loma-ajat mummolassa. Perheen
kesälomamatkaa saatetaan suunnitella yhdessä perheen kanssa jo kauan etukäteen
ja yhteisistä kokemuksista riittää kerrottavaa pitkäksi aikaa. Toisaalta jos
kohokohdiksi tarkoitettuja tapahtumia on liikaa, ne menettävät merkitystään.
Perheellä voi olla myös yhteisiä mukavia asioita, yhteistä
huumoria, yhteisiä mielivitsejä ja yhteisiä keskustelunaiheita, joihin tavan
takaa palataan ja joita muut kuulijat eivät ehkä edes ymmärrä. Mielenkiinnon
kohteena voi olla myös vaikka lapsen siemenestä asti kasvattaman kukan kasvun
seuraaminen yhdessä perheen kanssa.
Jos aikaa olisi enemmän…
Entäpä jos aikaa olisikin enemmän. Mihin vanhemmat ja lapset
sen käyttäisivät? Olisivatko he enemmän yhdessä vai menisikö aika samalla
tavalla ”arjen pyörittämiseen”?
Tutkimuksen mukaan, jos vanhemmat saisivat enemmän aikaa, he
mielellään ulkoilisivat, urheilisivat, lukisivat ja pelaisivat lasten kanssa
enemmän. (Paajanen, 2001, 61)
Paljon puhutaan myös siitä, kuinka vanhemmat haluaisivat omaa
aikaa työpäivän jälkeen. Aikaa tarvittaisiin ehkä oman itsen virkistämiseen,
rentoutumiseen työkiireistä, oleskeluun.
LÄHTEET
Campbell, Ross (1993). Rakkaudesta lapseen. Wsoy, Juva.
Jallinoja, Riitta (2000): Perheen aika. Otavan kirjapaino oy,
Keuruu.
Kinnunen, Saara (1992): Keskilapsuuden tärkeät vuodet. WS Bookwall, Juva.
Kotiliesi (nro 23-24/2003): Salonen, Essi: Isyys kantaa
työtöntä miestä. Acta Print Oy, Tampere
Kotiliesi (nro 23-24/2003): Susi, Pauliina: Meidän perheen
juttu. Acta Print Oy, Tampere
Paajanen, Pirjo (2001): Perhebarometri 2001: Lapsen vapaa-
aika huoltajan silmin.
K- Print oy, Vantaa.
Sinkkonen, Jari (1998): Yhdessä isän kanssa. WSOY, Juva