![]() |
![]() |
![]() |
MITÄ ON KONTEKSTUAALINEN TEOLOGIA? |
||
Aidon teologian tulee olla paikallista ja maanläheistä Monet ajankohtaiset teologiset kysymykset liittyvät monikulttuurisuuteen.
Tämä näkyy esimerkiksi uskontojen vuoropuhelua tai kontekstuaalista
teologiaa koskevissa keskusteluissa. Jälkimmäisellä tarkoitetaan
sellaista teologiaa, joka pyrkii olemaan leimallisesti paikallista teologiaa:
intialainen kontekstuaalinen teologia saattaa käyttää
sanskritinkielisiä käsitteitä ja afrikkalainen pyrkii
ottamaan huomioon esimerkiksi vainajahenkien merkityksen afrikkalaisessa
ajattelumaailmassa. Vaikka monet kontekstuaalisen teologian muodot ovat syntyneet vasta
viime vuosikymmeninä, kontekstuaalisuudessa sinänsä ei
ole mitään uutta. Kaikki inhimillinen toiminta ja ajattelu
tapahtuu aina jossakin. Siksi teologia on ollut tosiasiassa kontekstuaalista
silloinkin, kun sen on kuviteltu olevan yleispätevää
ja ajatonta. Tämän oivaltamisessa ei ole mitään
dramaattista tai uhkaavaa. Päinvastoin, teologian kontekstuaalisuuden
oivaltaminen tekee oikeutta kristillisen uskon perusperiaatteille. Ensinnäkin, kristinuskon keskuksessa on inkarnaatio eli Jumalan
tuleminen lihaksi ja vereksi. (Joh. 1: 14; 1 Joh. 1:1, 4:2). Jos itse
Jumala on tullut käsin kosketeltavaksi, niin voivatko meidän
Jumalaa koskevat ajatuksemme irtautua konkreettisesta maailmasta? Eikö
inkarnaation tosiasiasta seuraa, että teologiankin täytyy
tulla mahdollisimman käsin kosketeltavaksi ja kietoutua sitä
harjoittavien ihmisten konkreettiseen elämistodellisuuteen? Jos
usko koskettaa ihmistä syvimmällä mahdollisella tasolla,
sen pitää juurtua hänen kieleensä ja kulttuuriinsa.
Ihminen ja ihmisyhteisö elää tietyssä kielessä
ja kulttuurissa. Aidosti kristillisen uskon tulee sulkea ne huomaansa
ja elää niiden kautta eikä pyrkiä ohittamaan niitä.
Toiseksi, Jumala on aina ilmoittanut itsensä suhteuttaen ilmoituksensa ihmisen ymmärrysvalmiuksiin - siitähän inkarnaatiossakin on lopulta kysymys. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, miten monet Vanhan testamentin kohdat heijastelevat ihmisen tuonaikaista "kehitystasoa" (tätä en halua sanoa arvoväritteisesti). Etenkin 1 Mooseksen kirja sisältää paljon arkaaisia sukutarinoita ja myyttejä, jotka ovat epäilemättä puhutelleet enemmän muinaisia heprealaisia kuin meitä tänä päivänä (ks. esim. 1 Ms. 30: 25-43, 32: 23-33). Jumala on kuitenkin lähestynyt ihmistä näiden kertomusten kautta. Siksi Vanha testamenttikin on Jumalan sanaa kaikkine omituisuuksineen.
Jyri Komulainen |