Kotisivulle
Homepage
Curriculum
Vitae
Research
Teaching
Exam
results
Publications
Unpublished
texts
|
. |
Ihminen tarvitsee selviytymismahdollisuuksia
(Haastattelu Ylioppilaslehdessä 15.12. Haastattelijana Kyösti
Niemelä)
Suomalaiseksi intellektuelliksi J. P. Roos puhuu itsevarmasti ja selkein
lausein.
J. P. Roos esitteli 1980-luvulla suomalaisille sosiologian suuren nimen
Pierre Bourdieun teorioita ranskalaisesta älymystöstä.
Eräs Bourdieun
johtoajatuksista on, että epäselvä ja töksähtelevä
puhetapa on keino
erottautua intellektuellia esittävästä pikkuporvarista.
Vaikka epäselvä
puhetapa ei ainakaan vuonna 1984 ollut Roosin mukaan yleinen strategia
Suomessa, niin hänen hymyilevä suorasanaisuutensa on joka
tapauksessa aina
ollut poikkeus Bourdieun säännöstä. Helsingin yliopiston
sosiaalipolitiikan professorin strategiat älymystön kentällä
ovat
korostaneet konkreettisuutta ja matalaa. Hyvä esimerkki tästä
on
tämänsyksyinen Roosin ja Tuomas Nevanlinnan välinen
Freud-debatti
Yhteiskuntapolitiikka-lehdessä. Nevanlinna kirjoitti heideggerilaiseen
sävyyn siitä, kuinka klassikot avaavat meille maailman ja
kuinka niiden
oikeellisuutta ei pidä arvioida kapeasti. Roos vastasi kylmästi
arvostelemalla suomalaisten neuvoloiden ohjeita pikkulasten
nukkumispaikoista. Vastakkain olivat siis kuvaannollisesti Lacan-piiri
ja
Helsingin Sanomain yleisönosasto, jonne Roos aktiivisesti kirjoittaa.
Nevanlinnaa on myös vaikeampi kuvitella Helsingin kaupunginvaltuustoon,
jossa Roos vaikutti vasemmistoliiton ensimmäisenä varavaltuutettuna
kaudella 1996-2000. "Varavaltuutetun asema on siinä mielessä
ihanteellinen, että sen haltija saa kaiken informaation, mutta
hänen ei
ole pakko osallistua hirveästi", Roos sanoo. "Muodollinen demokratia
voi
olla ajankäytön kannalta aika raju harrastus." Tämän
vuoden
kunnallisvaaleissa Roos putosi kolmanneksi varavaltuutetuksi, eikä
hän
todennäköisesti osallistu valtuuston kokouksiin kuluvalla
kaudella. Roos
ei ole ottanut vasemmistoliiton jäsenkirjaa: sitoutumattomuus
on perua
taistolaisajoilta, jotka saivat Roosin karttamaan liikaa sitoutumista.
Hän
on myös arvostellut vasemmistoliiton politiikkaa, kun puolue hyväksyi
Emu-
ja leikkauslinjat puoluejohtaja Claes Anderssonin kaudella.
Vertailukohtana Suomessa tehdyille leikkauksille Roos käyttää
Ruotsin
politiikkaa: "Ruotsissa pyrittiin välttämään kovinta
leikkauslinjaa,
siedettiin enemmän velkaantumista ja lähdettiin nopeammin
leikkausten
poistolinjalle. Meillä oltiin valmiimpia panemaan huonoimmassa
asemassa
olevia vielä reilusti huonompaan asemaan sillä perusteella,
ettei ole
varaa. Nyt siellä ei ole ruokajonoja ja meillä on."
Sosiaalipolitiikkaan vaikuttamisesta haaveileville Roos suosittelee
puoluetoiminnan ja "poliittisen nippelihomman" sijasta räväköitä
julkisia
puheenvuoroja sekä toimintaa yhden asian liikkeissä. Roos
itse on viime
vuosina tuonut Suomeen englantilaisen Anthony Giddensin ajatuksia
elämänpolitiikasta. Giddensiläinen elämänpolitiikka
antaa Roosin mukaan
uuden tavan jäsentää sosiaalipolitiikkaa, kun esimerkiksi
pohditaan
sosiaaliturvajärjestelmien vaikutusta ihmisten elämänhallintaan.
Voidaan
vaikka kysyä, millaisia vaihtoehtoja omasta elämänkulusta
päättämiseen
nykyinen opintotukisysteemi antaa. Giddens on puhunut toisten
mahdollisuuksien (second chances) säilyttämisestä ihmisten
elämässä.
Ihmisillä pitäisi aina olla mahdollisuus aloittaa alusta,
vaihtaa
elämänuraa ja ryhtyä tekemään jotain muuta.
"Tätä ajatusta voidaan
soveltaa kahdella tavalla", Roos sanoo. "Kevyemmässä ja
liberalistisemmassa versiossa luodaan uusia vaihtoehtoja, jotka ovat
oikeastaan aika illusiorisia. Esimerkiksi jos joku joutuu työttömäksi,
niin hänelle järjestetään vähän harrastusluonteisia
juttuja ja muuta."
"Itseäni kiinnostaa raskaampi versio. Siinä yritetään
välttää tilanteita,
joissa ihmiset joutuisivat umpikujiin. Yhteiskunta panostaisi erityisesti
tapauksiin, joissa tietyt ihmisryhmät tai yksittäiset henkilöt
voisivat
osoittaa, että he ovat vaihtoehdottomassa tilanteessa. Suomessa
konkreettisin esimerkki ovat ylivelkaantuneet, jotka eivät edes
pääse
velkajärjestelyyn ja joiden velkoja ei anneta koskaan anteeksi."
Roos huomauttaa, että Giddensin
elämänpolitiikka-ajatuksia käytetään yleensä
ensimmäisellä tavalla
välineenä pohjoismaisen hyvinvointivaltion vastaisessa kritiikissä.
Kritiikin mukaan Pohjoismaissa on luotu palvelujärjestelmiä,
joissa
ihmisillä on erittäin vähän valinnanvaraa. Giddens
on Englannissa suuren
vaalivoiton jälkeen valtaan nousseen Tony Blairin hallituksen
ja Blairin
suosiman "kolmannen tien" pääideologi. Suomalainen vasemmisto
ei ainakaan
vielä ole hirveästi innostunut Giddensin teemoista. Esimerkiksi
Erkki
Tuomioja katsoi jokin aika sitten blairismilla olevan varsin vähän
annettavaa suomalaiselle yhteiskunnalle. Roos uskoo kuitenkin, että
Giddensin ajatuksia voidaan käyttää myös suomalaisen
järjestelmän
puolustamiseen. Hänen mukaansa "pohjoismainen hyvinvointivaltio
on
tarjonnut perustan, jolta ihmiset ovat voineet tehdä oleellisia
elämäänsä
vaikuttavia valintoja". Kun ihmiset tietävät, että tietty
turvasysteemi
pitää heidät poissa todella pahoista tilanteista, he
voivat myös tehdä
valintoja sekä miettiä, mitä he todella haluavat. Näin
Giddensin
ajatuksilla voi myös kritisoida kolmannen tien ideoita kevyemmästä
sosiaalipolitiikasta.
Suomalaisen vasemmiston poliittiset vaatimukset hyvinvointivaltiosta
ovat
perinteisesti keskittyneet rahaan. On vaadittu lisää rahaa
sosiaalietuuksiin ja parempia palveluja, mutta ei ole pohdittu kovin
paljon etuuksien saajien subjektiivisia kokemuksia. Pitäisikö
Blairista
vasemmalle olevan vasemmiston alkaa puhua hyvinvointivaltion sisällöistä?
"Ilman muuta. Mutta sisältö ei saa olla, miten sen sanoisi,
rahan
vaihtoehto. Sitä että kunnon etuuksien tilalle tarjotaan
huuhaa-vaihtoehtoja. Kun kuuntelee työttömyyskoulutukseen
joutuneiden
ihmisten juttuja, niin koulutus vaikuttaa aika tyhjäkäyttökamalta,
pakkotoimelta, joka näyttää hyvältä. Näitä
protesteja pitäisi kuunnella.
Tietysti ihmiset myös valittavat, kun heidät pakotetaan tekemään
jotain
itsensä kannalta hyödyllistä. "Kyllä second chances
-politiikka voisi olla
tässä kova sana: pitäisi olla niin paljon vaihtoehtoja
ja hyviä
resursseja, että jokaiselle löytyy jotakin. Se voisi myös
tehdä riskinoton
mahdolliseksi niin että riskin epäonnistuessakin olisi kohtuullisen
lähellä toinen mahdollisuus."
Vakavin kritiikki pohjoismaista sosiaalipolitiikkaa kohtaan voidaan
esittää yhteisönäkökulmasta. Hyvinvointivaltio
heikentää yhteisöllisyyttä,
josta voisi muuten olla paljon iloa. Roos vertaa Suomea ja Venäjää:
Venäjällä toimii hoiva- ja toimeentuloverkostoja, joita
Suomessa ei
yksinkertaisesti tarvita ja joita ei siksi täällä ole.
Sen sijaan abstraktimpi
kansalaisyhteiskuntanäkökulma puuttuu Venäjältä
lähes täysin.
Käytännöllisesti katsoen kaikki suomalaiset sosiaalipolitiikan
tutkijat ovat
hyvin sitoutuneita hyvinvointivaltioprojektiin, Roos arvioi. Konsensus
on
aika vahva ja tutkijoiden mielipiteet ennustettavissa. "Jos koetaan,
että
hyvinvointivaltio on uhattuna, niin rivit tiivistyvät", hän
sanoo ja
kertoo itsekin palaavansa aina ruotuun, jos vaatimukset hyvinvointivaltion
perusteiden muuttamisesta vahvistuvat. Samalla Roos vakuuttaa, että
halua
riittää myös järjestelmän vastaiseen kritiikkiin.
Viimeinen kysymys koskee Roosin tekstejä suomalaisesta älymystöstä.
Itse olen 25-vuotias vasemmistolainen kirjallisuudenopiskelija, joka
kirjoittaa
Ylioppilaslehteen ja valmistuu piakkoin. Koska Te olette menestyvä
vasemmistoälykkö, niin millaisia siirtoja minun kannattaisi
tehdä, jotta
minustakin tulisi menestyvä vasemmistoälykkö?
"Edellyttäen että kysymys on edes joltain osin
vakavasti tarkoitettu niin olennaista kai on että haluaa oikeasti
vaikuttaa
johonkin, puuttua epäkohtiin. Ja sitten kannattaa tehdä se
melko
reippaasti eikä ajatella seurauksia. Mutta toisaalta ei kannata
tuhlata
ruutia aivan pieniin asioihin, niin kuin olen itse tehnyt. Ja
sitten voi
haastaa vanhempien menestyvien vasemmistoälyköiden kanssa
riitaa".
Alkuun
|