On paradoksaalista, että valtiollisen Ylen alkuperäisessä
nimessä (Yleisradio) ei mainita lainkaan televisiota, joka tällä
hetkellä on Ylen kaikessa toiminnassa aivan keskeisellä sijalla
(kun sen sijaan on vain luonnollista, että radiota ei enää
mainita lainkaan). Viimeaikainen keskustelu radion lastenohjelmien lopet
tamisesta on monessa vertauskuvallinen: se kertoo siitä, että
koko Ylen radiotoiminta on tällä hetkellä vakavassa kriisissä.
Sen johtaja on vahnha puoluepoliitikko jolta puuttuu ammattitaito ja kiinnostus,
monet työntekijät ovat pitkälle urautuneita ja puolustuskannalla,
laskevat vuosia eläkeikään tai ovat jo osaeläk keellä,
kaikkea supistetaan, kaikkea leikataan ja tilalle tulee yhä enenevässä
määrin mahdollisimman halpaa ja vähän valmisteltua
puhemusiikkipuuroa, jota halvimmillaan voi tehdä yksi studiotoimit
taja yhteistyössä tietokoneen kanssa.
Todettakoon, että itse olen aktiivinen radionkuuntelija,
jolla ei ole lainkaan televisiota (käytännöllisesti katsoen
koko television ohjelmatuotantohan on tarkoitettu n 8-12 vuotiaille lapsille,
valitettavasti vain lähinnä heidän vahingokseen). Olen myös
erittäin valikoiva kuuntelija, jolle kelpaa vain hyvin rajattu ohjelmatarjonta,
tosin melko eriaineksinen. Ensisijaisesti haluan kuunnella radiosta puhetta
- jos haluan kuunnella musiikkia, kuuntelen mieluummin cd-levyjä,
joiden äänentoisto on varmemmalla pohjalla kuin ylen FM-ohjelmien.
Puheen ja musiikin yhdistelmälle olen tullut allergiseksi paitsi harvoissa
poikkeustapauksissa: kun esim. yöaikaan keskustellaan jonkin kiinnostavan
henkilön kanssa joka on valinnut ohjelmaan omaa mielimusiikkiaan tai
kun Hannu Taanila keskeyttää puheensa jonkin suurenmoisen Bachin
teoksen ajaksi. Puheen pitää joka tapauksessa hallita, ei niin
kuin esimerkiksi Ylen paikallisradioissa joissa juonnot ovat minuutin parin
mittaisia.
Puhun siis ns. sivistyneen yleisön puolesta, mutta väittäisin
että tällainen yleisö on kasvussa ja sitä voisi myös
pyrkiä tietoisesti kasvattamaan, Ylen ohjelmatoiminnan säännöstön
hengessä. Enkä myöskään usko, että nykyisen
ohjelmatoiminnan kohdeyleisö on niin vähään tyytyvää
kuin mitä Ylessä ajatellaan.
Musiikkipuhemössön ongelma on toisaalta valitussa
musiikissa joka on useimmiten tyhjänpäiväistä tusinapoppia,
ja toisaalta siinä, että juonnot ovat täysin sisällyksettömiä
ja mielenkiinnot tomia, triviaalitietoa. Nuoriso-ohjelmissahan juontojenkin
aikana soi myös musiikki joten lopputulos on mahdollisimman hermostuttava
...
Radiomainoksia kieltäydyn myös kokonaan kuuntelemasta,
sillä laatumainosradioitahan ei Suomessa ole (eikä muuallakaan:
kaupal lisuus on aidossa ristiriidassa laadun kanssa kaikissa tiedotus
välineissä), paitsi ehkä Radio Classic, mutta sen klassikko-
ohjelmisto on liian moniruokaista minulle ja mainokset on suunnattu jollekin
aivan muulle kuuntelijaryhmälle.
Radion kuunteleminen on useimmissa tapauksissa toissijainen
toiminta: radiota kuunnellaan autoa ajaessa, aamulla kotona, työn
ohessa, harrastuksissa joissa toimintaa ei tarvitse ajatella tai ei tarvitse
keskustella kenenkään kanssa. Radiota ei nykyään juuri
kuunnella seurassa (paitsi ehkä hetkellisesti uutisia).
Tiettyjä temaattisia musiikkiohjelmia kuuntelen mielelläni:
esimerkiksi isekelmäradiota sunnuntai-aamuisin jonka toimittajat tuntevat
asiansa ja ovat nähneet vaivaa ohjelman suunnittelussa ja sommittelussa.
Sama koskee Erkki Pällin Soittorasiaohjelmia, jotka ovat pieniä
helmiä hyvään kuunteluaikaan.
Samoin Knalli ja sateenvarjo on sarja joka triviaalisuudestaan
huolimatta (joskin hallituksen virkamiehistön tyhmyys on aihe jolla
on tietty todellisuuspohja) on usein sattunut kuunneltavaksi (se on tehty
selvällä ammattitaidolla ja on aivan oikein että se tulee
Ylen ykköseltä).
Minulle Yleisradion ohjelmatuotannon huippua edustavat
vaikkapa seuraavat ohjelmat: Peter von Baghin Elämää
suuremmat elokuvat, Hannu Taanilan päiväkirja, Hannu Kariston
dokumenttiohjelmat, Suljetun tilan kaltaiset kiireettömät keskusteluohjelmat,
pitkät uutisohjelmat, Lönnrotin Vaeltajan päiväkirja
Lasse Pöystin lukemana, ruotsinkielisellä puolella Kristina Rotkirchin
ja Carita Backströmin kirjallisuusohjelmat, keskeytymättömät
selostukset hiihdon MM-isojen 50 kilometrin hiihdoista ym (esimerkiksi
autossa kuunneltuna) ... lista on pitkä, mutta ei loputon ja
se ei kata suinkaan kaikkia toiveohjelmatyyppejäni. Ja joitakin tunnustetusti
laadukkaita myöhäisillan ja yön keskusteluohjelmia ei ole
kuunnel lut (esim Yölinjalla, häpeä tunnustaa).
Olen oleskellut pitkiä aikoja Ranskassa ja USAssa ja voinut
todeta, että esimerkiksi seuraavat ohjelmat ovat julkisen palvelun
piirissä mahdollisia: pitkät keskustelut jonkun tuoreen kirjan
tekijän kanssa siten että toimittaja on myös perehtynyt
teokseen ja että ohjelmaan soittavat myös sivistyneet ja asiantuntevat
kuuntelijat (Talk of the Nation), väittelyt tärkeistä aiheista
useampien asiantuntijoiden kanssa, tunnin mittaiset uutislähetykset
jotka hyvin pitkälle koostuvat paikallisten asiantuntijoiden haastatteluista,
joille on varattu kylliksi tilaa (BBC, NPR), pitkät, pari kolme tuntia
kestävät asiapitoiset huumoriohjelmat (News from lake Wobegon)
jne.
Yksi Ylen puheohjelmien keskeinen ongelma näyttäisi
olevan juuri aikapula ja yleisemmin pelko siitä että puhetta
tulee liian kauan. Kolmas ongelma on toiston pelko. Aikapula selittynee
osittain (mutta vain osittain) tiukalla ohjelmarakenteella josta ei poiketa
ja puheen pelko taas on selvästi lisääntynyt viime aikoina.
Esimerkiksi Ylen pääuutiset, päivän peili lyhennettiin
joitakin vuosia takaperin 20 minuutin mittaiseksi, kun se ennemmin kesti
täydet 30 minuuttia. Jäljelle jäävä 10 minuutin
tyhjä kolo on täytetty (turhalla) musiikilla. Kuitenkin on niin,
että jos toimittaja haastattelee jotain ihmistä, niin haastattelu
jää useimmiten täysin torsoksi ja hätäiseksi kun
se joko leikataan kesken tai tosi ammattitaitoinen toimittaja tekee jo
haastattelun niin, että se on tarkalleen sopivan mittain. Samoin Ylen
varsin kallispalkkaisilla ulkomaankirjeenvaihtajilla voisi hyvin olla paljon
enemmän puheaikaa.
Yle on lopettanut lähes kokonaan esimerkiksi lukemisen
radiossa, joka olisi erittäin hyvä tapa vaikkapa klassikoiden
tuomiseksi tutuiksi kansalaisille. Yhden kirjan pitäisi olla kaiken
aikaa menossa johonkin vakioaikaan.
Mutta toki on myös kammottavia puheohjelmia. Näistä
pahimmat ovat Ylen ns. taidetoimittajien, kuten Anneli Tempakan tekemiä.
Tempakka aloitti nuorten ymmärtäjänä, mutta nyt hänet
on päästetty kulttuurin pariin. Sama naivin patronisoiva asenne
joka kohdistuu nyt meihin taiteesta kiinnostuneisiin. Muitakin voisi mainita,
mutta antaa olla. Radio-ohjelman teko on herkkää puuhaa ja tekijällä
täytyy olla kohtuullinen (sympaattinen) radioääni, hyvä
asiantuntemus ja kohtuullinen ego (H Taanila olkoon poikkeus). Ylen monopoliasemasta
kertoo jotain se, että sen kanavilla on joitakin puhevikaisia sekä
niin kammottavalla äänellä varustettuja että heti kun
he alkavat puhua niin on melkein pakko sulkea radio. Lisäksi äänten
kuuluvuudessa on aivan valtava ero: jotkut puheet erottaa hyvin vaikka
pälynimuri olisi päällä kun taas toisten puhe liudentuu
epämääräiseksi muminaksi vaikka sitä kuuntelisi
täydel lisissä olosuhteissa. Jälkimmäisiä ei suinkaan
ole vähän, vaikka luulisi että pienkin koekuuntelu riittäisi
osoittamaan että heidän pitäisi vähintäinkin mennä
äänenkäyttökursseille.
Ohjelmien toistaminen on minusta käsittämättömän
vähäistä ottaen huomioon sen, mitä niihin on panostettu.
Toimittaja on saattanut tehdä ohjelmaa viikkokaupalla, sitten se tulee
ulos enintään kahdesti ja unohtuu. Tilanne oli toki aiemmin vielä
huonompi, mutta minusta on selvää, että ohjelmia kannattaisi
toistaa paljon enemmän ja käyttää myös kesäaikaa
paljon enemmän hyvien talvella tuotet tujen ohjelmien uusinta-aikana.
Esimerkiksi Taanilan päiväkirjat joskus keskipäivän
aikaan sarjana ...
Aamuohjelmat perustuvat myös ilmeisesti ajatukselle,
että kukaan ei ehdi aamuisin keskittyä mihinkään eikä
kuunnella mitään joka kestää minuuttia kauemmin. Siis
pumusaa: erilaista sekalaista musiikkia triviaalipuheen lomassa tulee jokaiselta
kanavalta. Kuitenkin aamut voivat myös olla aikoja jolloin ihmisillä
olisi aikaa ja mahdollisuuksia keskittyä kuuntelemaan keskusteluja,
pitkiä uutisohjelmia, erilaisia puheohjelmia ja mahdollisesti jopa
ohjelmia joihin ihmiset voivat soittaa (Suomessahan nämä ohjelmat
eivät toimi paitsi puhelintoivekonserteissa ja luontoilloissa),
koska tuolloin kuuntelijakunta ei koostu pelkästään eläkeläisistä
tai jo muutamalla oluella itseään rohkaisseista tai yleisesti
katkeroituneista. Sekä Ranskassa että USAssa juuri tällaiset
ohjelmat toimivat hyvin aamuisin. Ja itse asiassa aamutelevisiohan toteuttaa
jossain määrin tätä kaavaa kun taas radio vetää
huoletta riman alta.
En mainitsisi asiaa tässä mutta minusta se kuvaa
hyvin Ylen suhtautumista radioon: taajuudet ja lähetysvoimakkuudet
edustavat Ylen osalta täysin mennyttä aikaa. Kun Ylellä
ei ollut kilpai lijoita niin saattoi olla luontevaa että eri ohjelmien
lähetys taajuudet olivat kaukana toisistaan. Varsin suuri osa pienistä
radioista on edelleen mekaanisia ja useissa digitaalinäytöllä
varustetuissa kauko-ohjaimella joudutaan siirtymään asemalta
toiselle vierittämällä, joten tämä on aivan käytännönkin
haitta. Mutta suurin haitta koostuu siitä, että erilaiset kaupalliset
radioasemat ovat sijoittuneet ikään kuin pyydystämään
YLEn kuuntelijoita aivan lähietäisyydelle. Kun ohjelmaa etsii
mekaani sesti niin on usein mahdollista erehtyä aseman sijainnista
ja vasta puheen tai mainospalan aikana voi tietää erehtyneensä.
Ja vielä suurempi ongelma on siitä, että YLEn lähetysvoimakkuudet
ovat paljon heikompia kuin halpamainosradioiden. mikä on täysin
käsit tämätöntä. YLEhän on myös priorisoinut
asian niin että radio Suomi on useimmiten vahvimmalla lähettimellä
un taas ylen Ykkösen lähetin on kovin heikko. Näin kuulija
joutuu usein (autossa, pyörällä, lenkillä) kärsimään
pahoista häiriöistä jotka tekevät vaikkapa klassisen
musiikin kuuntelun mahdottomaksi. Itselleni taas suurin osa pop-musiikista
ei eroa yleisestä hälystä niin paljon että pitäisin
särinää Radio Suomen tai Radio mafian kuuntelussa mitenkään
häiritsevänä.
Mutta siis ennenkaikkea on merkillistä se, että YLE ei ole
pyrkinyt suojautumaan häirinnältä ja kilpailijoilta klusteroimalla
omat ohjelmansa tiukemmin yhteen ja pitämällä kilpailijat
etäämpänä sekä voimistamalla lähetyksiään
merkittävästi niin että halparadiot eivät voimakkuuksissa
pääse lähellekään.
Ylen paikallisradiot ovat samoin erittäin ongelmallisia.
Paikallisuus merkitsee niille tirivaalisuutta: kaikenlaisten kissanristiäisten
raportointia tasa-arvoisina tärkeiden tapahtumien kanssa (joiden osuus
on yhä pienempi: alueohjelmissa ei juuri ole kulttuuria, ei paikallisaktivistien
haastatteluja, ei vakavien sosiaalisten ongelmien raportointia). Tutkiva
journalismi on Ylessä lähes tuntematon käsite nykyään:
vain ehkä Talousykkösessä silloin tällöin saa
kuulla jotain paljastuksen kaltaisia puhtaiden mainosohjelmien välissä
(esimerkiksi Martti Sainion Harkimoa koskevan kirjan esittely, kun kirja
oli muuten täydellisessä tiedotusvälineboikotissa).
Myös lehtikatsaukset voisivat olla paljon laajempia.
Esimerkiksi sisareni Jertta Roosin toimittamat ns ulkomaanlehtikatsaukset
ovat minusta erinomaisia lyhyitä ohjelmapätkiä hyvin moninaisista
aiheista, mutta ne eivät ole ulkomaanlehtikatsauksia. Oikea
ulkomaanlehtikatsaus jossa käydään läpi keskeisten
ulkomaisten lehtien kommentteja ja keskustelua voisi hyvin kestää
tunnin ja perustua useamman toimittajan käyttöön.
Moni edelläolevista valituksista liittyy tekniikkaan
siinä mielessä, että jos lähetykset olisi digitalisoitu
tai internetin kautta voisi kuunnella valitsemiaan ohjelmia (tämähän
EI ole mahdollista Suomessa ilmeisesti tekijänoikeussyistä, kun
taas esimerkiksi NPR USAssa tarjoaa tämän mahdollisuuden) niin
kuun telija voi ehkä itse valita mitä haluaa kuunnella vaikkapa
aamuisiin eikä hänen tarvitse kärsiä sitä ohjelmamössöstä
joka Radio Suomen ja Ylen ykkösen kanaville on sijoitettu ja hän
voisi jopa kuulla ne harvat helmet mitkä tulevat Radio Mafialta. Samoin
voisi vapaasti siirtyä kielialueelta toiselle ilman päällekkäisyys
ongelmia (niin kun nyt kun vaikkapa uutiset tulevat samaan aikaan, paitsi
illan pääuutislähetykset, jotka ovat perättäisiä
ja pelastavat kello viiden ja kuuden välisen ajan (edellä mainittua
idioottimaista musiikki"tähtihetkeä" lukuunottamatta!)
Toisaalta en ole aivan varma siitä kuinka helppoa tämä
tulee olemaan digitaalisessa ohjelmatuotannossa. Radion toiminta ei saisi
olla liian monimutkaista - itselläni on pieni (ja kallis) Sonyn maailmanradio
joka muuten olisi varmaan hyvä laite, mutta se on vain mahdottoman
tekninen ja monimutkainen joten en enää käytä sitä
lainkaan. Minulle ei ole ainakaan käynyt vielä selväksi
miten digitaalituotanto oikein toimii ja miten digitaaliradiot eroavat
nykyisistä pitkälle digitalisoiduista aparaateista. Pahoin pelkään
että jo lähetysten vastaanotto edellyttää paitsi radiota
myös aivan uudenlaisia kytkentöjä, jotka eivät suinkaan
helpota käyttöä.
Radio Peili, ylen digitaalinen puheohjelmakanava on periaattees
sa erinomainen ajatus, mutta sen toteutus oli ongelmallinen. Se tulee lähelle
ideaa että voi etukäteen määrätyillä kriteereillä
valita mitä haluaa kuunnella juoksevasta ohjelmavirrasta. Ja toisaalta
kuulla hyviä ohjelmia toistettuina paremmin sopivina ajankohtina.
Radio Peilihän hyödynsi toiston ideaa ehkä vähän
liikaakin (aamujen jatkuvat uutislähetykset sekä joidenkin lyhyiden
pätkien aivan määrätön toistaminen), mutta toisaalta
saattoi olla varma että kuulee kiinnostavan ohjelman kokonaisuudessaan
vaikka joutuukin ehä sulkemaan radion kesken jonakin määrättynä
aikana. Toinen suuri etu oli television keskusteluohjelmien lähettäminen.
Näissä ohjelmissaan kuva on yleensä täysin tarpeeton
ja vaikkapa aamutelevision keskustelujen kuuleminen oli erittäin hyödyllistä
televisiottomalla (mutta myös sellaisella joka ei kestä katsoa
telvisiota aamuisin). Koko kevätkauden kuuntelinkin pääasiassa
Radio Peiliä, paitsi hiihdon maailmanmestaruuskilpailujen aikana jolloin
Peilistä ei tullut lainkaan urheiluselostuksia siitä huolimatta
että urheiluselostukset ovat erinomaista puheohjelmaa ja Radio Suomi
on taas viimeisimmässä uudistuksessaan päätynyt idioottimaiseen
käytäntöön jonka mukaan urheiluselostukset keskeytyvät
uutisten ja tiedotusten ajaksi ja usein ovatkin vain lyhyitä, 5-10
minuutin pätkiä. Hiihtokilpailussa syntyvä jännitys
joka perustuu juuri jatkuvaan seuraamiseen ja odotukseen häviää
tällaisista selostuksesta kokonaan. Kaikki on aina jo tapahtunut un
selostajat pääsevät takaisin ääneen. Käytäntö
on todella järjetön siinä tapauksessa kun selostaja
on lähetetty paikan päälle ja hän pääsee
ääneen vain hetkeksi silloin tällöin. Tässä
on taas hyvä esimerkki yhtenäisen jatkuvan puheen pelosta.
Radio Peilin iloa ei kuitenkaan kestänyt kauan. Toukokuun
alussa se poistui analogisilta taajuuksilta ja siirtyi kokonaan digitaali
seksi. Sen korvasi ylen toinen digitaalikanava, ylen Klassinen. Ongelma
on vain siinä, että radio Peilillä oli käytössään
kaikkein heikon ja onnettomin pääkaupunkiseudun lähetystaajuus,
jossa häiriöt ovat pysyviä. Klassista musiikki ei tällä
taajuudella voi kuunnella. Sen sijaan puhetta sillä saattoi kuunnella,
juuri ja juuri. Radio Peilillä ei tällä hetkellä ole
oikeastaan lainkaan kuulijoita, sillä ainakaan allekirjoittanut ei
ole vielä löytänyt radiokauppaa joka möisi digitaalisia
vastaanottimia. Internetin kautta sitä voi kuunnella mutta sielläkin
katkot ovat hyvin häiritseviä (kummallista kyllä NPRn ohjelmat
katkeilevat paljon vähemmän). Olen ajatellut että on aika
perverssiä kun Yleisradiolla on kanava, jotka kukaan ei kuuntele,
mutta toisaalta eihän yliopistossakaan varsinaisesti välitetä
siitä lukeeko joku sitä mitä kirjoitamme).
Joka tapauksessa oli harvinaisen typerää korvata Radio peili
analogipuolella ylen klassisella!
Mitä tulee Ylen kolmijakoiseen kanavaratkaisuun, niin
sehän on erittäin vaikea palapeli jossa on ollut mahdotonta löytää
kaikkia tyydyttävää ratkaisua. Silti tällä hetkellä
kanavat ovat eläneet niin, että mikään niistä
ei enää vastaa tarkoitustaan. Radio Suomi pyrkii yhä enemmän
Radio Mafian markkinoille, so melko kovaan poppiin, Radion Mafialla on
ansioikkaita ajankohtais- ja kulttuuri ohjelmia jotka kuuluisivat joko
Radio Suomen ajankohtaisohjelmis toon taikka Ylen ykköselle, pikkulasten
ohjelmat eivät tietenkään sovi Radio Mafian profiiliin,
koska vanhemmat eivät kuuntele Radio Mafiaa (eivtkä näin
voi ohjata lapsia kuuntelemaan jos ohjelma tulee). Radio Ykkönen
ja Radio Suomi taas sekoittuvat pahasti toisiinsa koska Ykkösen kuulijoista
suuri osa on uutisten kuun telijoita ja toisaalta esim hartauksien kuuntelijat
kuuluvat paikallisradioiden peruskuuntelijajoukkoon tai ajankohtaiskeskus
teluohjelmien soittajiin. Itse asiassa olisi ollut uskoakseni huomattavasti
järkevämpää alun alkaenkin jaotella radio-ohjelmat
puheeseen ja kahden- kolmenlaiseen musiikkiin (rock ja siitä rajumpi
kama, pehmopop ja suomimusa, jazz ja klassinen). Tällöin jos
puhe ei kiinnosta voi siirtyä kuuntelemaan jotain musiikkia ja taas
musiikin kuulijoiden profiili on yleensä kaikkiruokaisempi joten ehkä
vain klassisen kuuntelijat palaisivat puhekanaviin.
Digitalisointi ja internetisointi ovat (periaatteessa)
vastauk sia kaikkiin yllä oleviin tuotannon tarjontakanavia koskevaan
ongelmaan. silloin jäljelle jää vain olennainen kysymys:
Ylen pitää tehdä laadukkaita ja ja korkeatasoisia ohjelmia!
Ylen pitää olla äärimmäisen kunnianhimoinen verrattuna
erilaisiin halparadioihin. Kaikki palautuu siis viime kädessä
sisältöön ja sisältöä ei voida tuottaa ellei
toimittajalla ole hyvät työdedellytykset ja aikaa käytettävissään,
mutta toisaalta jatkuva korkea vaatimustaso ja nopea palaute. Tyhjiöön
ohjelmien teko on pitkän päälle äärimmäisen
turhauttavaa, niin kuin monet meistä yliopistotutkijoista tiedämme.