![]()
|
. |
Mestarit
opettivat, kisällit toteuttivat
(HS 3.11.2001) Matti
Virtanen: Fennomanian perilliset Poliittiset traditiot ja sukupolvien
dynamiikka SKS 2001 Matti
Virtanen on mielenkiintoinen70-luvun sukupolven taustahahmo, alkujaan
tamperelainen taistolaisopiskelija, jonka tärkeimpänä Aopettajana ja mestarina@ oli Seppo Toiviainen. Hän on toiminut hyvin erilaisissa yhteyksissä, mm.
perustamassa pienkustantaja Hanki ja Jäätä, hän on myös pitkään
toimittanut Alkoholipolitiikka-lehteä joka on muuttunut
Yhteiskuntapolitiikka-lehdeksi. Nyt hän on siis julkaissut kauan tekeillä
olleen väitöskirjan, jonka keskeisinä taustahahmoina ovat olleet Antti
Eskola, Seppo Toiviainen ja Klaus Mäkelä. Virtanen
on kuuluisa loistavista tiivistyksistään. Tämä näkyy myös väitöskirjassa
Kieli on todella selkeää ja sitä on nautinto lukea. Jos Staffan Bruun
olisi suuntautunut enemmän akateemiseen maailmaan, niin hän olisi ehkä
voinut kirjoittaa yhtä luettavaa tekstiä (valitettavasti hän on tuhlannut
lahjojaan mm.Virtasen 70-luvun sukupolvea kuvaavaan romaaniin!) Matti
Virtasen kirja on vauhdikas
kertomus Suomen autonomian ja itsenäisyyden ajan poliittisesta historiasta
sukupolvien historiana, missä Suomen 1800-luvun alusta lähtien käymät
neljä sotaa muodostavat sukupolvien kiinnekohdat .
Se on myös saksalaisen sosiologiklassikon Karl Mannheimin
sukupolviteorian edelleenkehittely, jossa Mannheimia on luettu tarkasti ja
oivaltavasti, mutta myös muokattu reippaasti. Kirjaa voi lukea näin hyvin
erilaisista intresseistä käsin. Se liittää myös toisiinsa hyvin
erilaiset sukupolviryhmät ja avaa näin aivan uusia näkökulmia siihen mitä
yleensä sukupolvella ymmärretään. Virtasen
keskeinen teoreettinen oivallus on kiistämätön ja tärkeä lisä
sukupolvien teoriaan, nimittäin se että sukupolvet edellyttävät paitsi
otollisia hetkiä otollisessa iässä ja mobilisoitumista,
myös mestareita, kisällejä ja oppipoikia. Toisin sanoen sukupolvi
ei synny ellei sillä ole myös otollisia opettajia, ellei se pääse
jakautumaan erilaisiin ryhmiin mikä antaa sille dynamiikan, siis ellei se
kiinnity johonkin traditioon. Suhde mestarien ja kisällien välillä voi
olla hyvin löyhä. Pikemminkin voi puhua jonkinlaisista varhaisista
suojelijoista tai sanan varsinaisessa mielessä opettajista: Erik Allardt
tai Antti Eskola suhteessa 70-luvun marxilaisiin, Toivo Rautavaara ja Pekka
Nuorteva, Pentti Linkola suhteessa 80-luvun vihreiden ensimmäiseen aaltoon.
Heitä ei siis missään nimessä pidä sotkea itse sukupolveen! Virtasen
avaintapahtumina ovat Suomen
neljä sotaa alkaen vuodesta 1808, sekä näiden sotien yhteinen ongelma,
suhde Venäjään - Neuvostoliittoon ja sen pohjalle rakentuva kansallinen
toimintalinja. Suomen
joutuminen Venäjän autonomiseksi osaksi sodan kautta synnytti ensimmäisen
suomalaisen poliittisen sukupolven, joka sai suuren vastuun maan hallinnon
kehittämisessä ja joka pystyi luomaan linjan joka kesti aina Urho
Kekkoseen asti. Virtasen kirjan yksi erikoisuus onkin, että siinä yhdistetään
sukupolviteoria Suomen historian suurta päälinjaa koskevaan kiistaan
realismista ja kansainvälisestä oikeudenmukaisuudesta. Esityksen
painopiste onkin suomalaisen fennomanian linjan kehityksessä. Kun
tullaan 1900-luvulle niin tilanne on aivan toinen. Virtanen tekee
huomattavasti hienompia erotteluja ja tutkii tilanteita jossa sukupolvet
jakautuvat toisilleen täysin vastakkaisiin fraktioihin. Näin esimerkiksi
ensimmäisen maailmansodan - kansalaissodan aikaan liittyvät jääkäreiden
sukupolvi, aktivistit, punikkipolvi ja punaorpopolvi. Tässä Virtanen nojaa
erityisesti Kimmo Rentolan kommunistikohortteja koskeviin kirjoituksiin.
Seuraavaksi tulevat (samanikäiset) Tulenkantajapolvi ja
AKS-sukupolvi, jotka nopeasti jakautuvat. Tässä
Virtasen sukupolvifraktioselitys on vaikuttavimmillaan. Hän analysoi
tarkasti AKS:n jakautumista, jossa
eri-ikäiset jäsenet jakautuivat tasaisesti AKS:stä eronneisiin ja
oikealle siirtyviin. Virtasen mielestä selitys piilee juuri saman
mobilisoituneen sukupolven fraktioitumisessa. Ne jotka pyrkivät pysymään
alkuperäisissä lähtökohdissa ja ne jotka ovat valmiita seuraamaan ajan
henkeä, erottuvat toisistaan Vastaavan
jaottelun Virtanen tekee toisen maailmansodan suhteen. Talvisodan ja
jatkosodan eri vaiheissa kokeneet ovat aivan eri linjoilla. Vasemmalla talvisodan rintamamiehet saivat aivan eri
kokemuksia kuin vaikkapa ne jotka eivät lainkaan olleet talvisodassa tai
joutuivat vasta jatkosotaan. Tässä siis pienillä ajallisilla eroilla oli
erittäin suuri merkitys. Yksi mikä
hankaloittaa seuraamista on se että Virtanen seuraa rinnan poliittisia ja
kulttuurisia sukupolvia. 1800-luvulla tämä ei tuota niin suuria vaikeuksia
(koska ne sulautuivat pitkälle toisiinsa). mutta 1900-luvun sukupolvissa
ero on jo melko selvä. Toisen
maailmansodan jälkeinen sukupolvi
joka piti kulttuuria ja tiedettä otteessaan on erityisen hankala. Tämä
Koiviston, Allardtin, Bruunin ja Eino S Revon
sukupolvi on Virtaselle erittäin merkityksellinen: se käynnisti
itse asiassa 60-luvun suuren ajatusmurroksen. (joten
Allardtin rinnastaminen Susloviin Kimmo Rentolaa seuraten on kyllä
paha rinnastusvirhe!) Sen edustajat ovat jännittävän ristiriitaisessa
asemassa. Erik Allardtia ei varmaan ilahduta, että Virtanen nostaa hänet
keskeiseksi 60- ja 70-lukujen vasemmiston mestariksi. Mutta tosiasia oli että
kyllä hän jonkinlainen kummisetä omalla tavallaan oli. Muistan vieläkin
hyvin minkä pettymyksen sai aikaan kun hän 1970-luvulla osallistui AValinnan
yhteiskunta@
kirjaan, joka teki selväksi, missä Allardtin myötätunto oli (toisina
kirjoittajina olivat Kullervo Rainio ja Klaus Waris!). Talvi- ja
jatkosotapolvien lasten sukupolvet tuottavat lukijalle ehkä eniten (seuraamis)ongelmia.
Toisaalta aineiston suhteen, se on paljon hajanaisempaa ja epätäydellisempää,
elämäkertojen ja kronikoinnin osalta. Toisaalta myös niin että ryhmät
eivät ole lainkaan selkeitä ja sukupolvia syntyy kuin sieniä sateella. Tässäkin
Virtanen tekee tiukan eron talvisodan isien lapsiin ja jatkosodan lapsiin.
Niinpä
60-lukulaisten ydinryhmä on syntynyt talvisodan alla tai välittömästi jälkeen
mutta ennen jatkosotaa. Sen jäsenistä
Virtanen nostaa esiin henkilökuvina omat mestarinsa Antti Eskolan ja Klaus
Mäkelän (esitellen sellaiset hahmot kuin Holmbergin, Korhosen jne. aivan
liian suppeasti jotka kuitenkin olivat sukupolven kannalta tärkeämpiä) Voidaan myös
kysyä olivatko 60-lukulaiset vastaan keskiluokkaisuutta yleensä (niin kuin
usein ajatellaan). vaiko eräänlaista luutunutta porvarillisuutta ja
AKS-henkeä joiden linnakkeita oppikoulut vielä 60-luvun alussa olivat.
Virtanen itse kertoo kuinka naiivit edistykselliset törmäsivät hyvin äkkiä
oikeistolaiseen muuriin lehdistössä ym, mutta koulu oli monessa mielessä
vieläkin pahempi ja jostain syystä juuri Teiniliitto ja teiniyhdistykset
olivat jääneet aivan käsittämättömällä tavalla AKS-läisen perinnön
vartijoiksi. Itse asiassa voisi ajatella että juuri tämä kontrasti
suhteellisen liberaalin privaatin keskiluokkaisuuden ja julkisuuden
luutuneen sotaporvarillisuuden välillä oli vaikuttava tekijä - ainakin se
oli sitä minulle. Seuraava
fraktio olikin sitten suurten ikäluokkien ydinryhmä, jatkosodan jälkeen
syntyneet lapset. Se lähtee mukaan joihinkin 60-lukulaisten perustamiin
liikkeisiin mutta liikkeet
kohta hajoavat tai kuihtuvat. Perustajajäsenet jäävät vähemmistöön ja
enemmistö siirtyy aivan muihin kysymyksiin. Virtasen
kuvaus helsinkiläisen taistolaisradikalismin kehityksestä on helsinkiläisten
kannalta puutteellinen. Keskeiset helsinkiläisvaikuttajat, kuten Kari
Toikka tai Yrjö Engeström loistavat poissaolollaan. Virtanen puolustaa tätä
sillä että kyseessä oli tyyppien etsiminen, ei täydellisyyteen pyrkivä
esitys. Silti tässä olisi noussut esiin mielenkiintoinen erityiskysymys,
nimittäin sukupolven alueellinen jakautuminen. Tamperelaiset olivat monessa
mielessä ihan eri sakkia kuin helsinkiläiset ja esimerkiksi Matti Hyvärisen
taistolaistutkimus on tässä kohden pahasti vino. Tämän jälkeen
kirjan empiirisen osan voisi oikeastaan melkein lopettaa jos haluttaisiin säilyttää
empirian ja teorian yhteys vahvana. Vihreitä koskeva osa on selvästi kovin
kapea ja puutteellinen. Tärkeitä vihreitä sukupolvihahmoja ei mainita
lainkaan. Virtaselta puuttuu tässä paljon materiaalia. Kuitenkin vihreiden
kehitys ehdottomasti noudattaa samaa mallia, jopa niin että monet vihreiden
Amestareista@
alkoivat toimintansa 1960-luvulta ja jättivät 70-luvun radikalismin väliin
tai palasivat alkuperäisiin kysymyksiin lyhyen hurahduksen jälkeen. Kyse
on siis siitä että taas kerran varsin pienet lähtökohtaerot tuottivat
isoja eroja sukupolvien välillä. Tarkastelu
huipentuu sen pohtimiseen miksi 60-lukulaisten ja 70-lukulaisten jälkireaktio
on ollut niin
erilainen: siinä missä monet 70-lukulaiset ovat tehneet täydellisen kääntymyksen
ja ovat nykyään erilaisia epäpoliittisia tai lähinnä
oikeistolaisia tai antikommunistisia, antimarxilaisia, niin 60-lukulaiset
ovat kieltäytyneet itsekritiikistä, ovat katsoneet olleensa aivan oikeiden
arvojen puolella, mutta erehtyneensä joissakin detaljeissa. Hyvänä
esimerkkinä vaikkapa Kaisa Korhonen tai Antti Eskola (tosiasiassa kummankin
teksteistä löytyy aika hurjia juttuja, joita ei voi puolustella). Virtanen
antaa tälle mainion selityksen: 60-lukulaisilla oli poliittinen historia
kun taas 70-lukulaisilla ei ollut historiaa mihin palata joten heidän piti
kääntyä eteenpäin: markkinaideologiaan ja 80-luvun uusiin liikkeisiin.
Sen sijaan 60-lukulaiset saattoivat pitäytyä niissä näkemyksissään
joista he olivat alkuinnoituksensa saaneet. Tässä on
vieläpä sellainen historian ironia että
60-lukulaiset (Mikael Böök, Johan von Bonsdorff, Erkki Tuomioja ...
) ovat voineet aktivoitua uudelleen Attac-liikkeessä, jonka antikapitalismi
on virkistävän samankaltaista kuin 60-lukulainen antikapitalismi ennen
marxilaisuutta. Tulee mieleen Bruun-Eskolan Taloudellinen valta Suomessa!
Toisaalta Attac-liike saattaa jopa edustaa uutta, 90-luvun laman
merkitsemän polven esiinnousua. Jonka mestarit ovat siis 70-lukulaisia!
Yksi Virtasen sokea pilkku on se, että hänen mallinsa on miesten
malli jos naisilla ei juuri ole roolia.
Sukupolvien sukupuolihistoria on edelleen kirjoittamatta!
Sivumennen sanoen sama ilmiö löytyy jopa hakkereista, jotka ovat lähes
sataprosenttisesti miehiä. En väitä että naisten suhteen mestari-kisälli-oppipoika
kaava ei toimi, mutta ilmeistä on että naisten merkityksen selvittäminen
vaatisi toisenlaista otetta ja aineistoa. Kun tiedämme että
70-lukulaisissa naiset olivat jo enemmistönä ja silti heitä tuskin näkyy
stoorissa, niin jotain on sukupolviteorioissa vialla! Virtasen
avaintapahtuma-traditio-malliin lisäisin vielä kolmannen tärkeän
ulottuvuuden joka mielestäni pitkälle selittää
Virtasen esiinnostamanTshekkoslovakia-ongelman eli sen miksi parissa
vuodessa sama porukka käänsi täydellisesti kelkkansa suhtautumisessaan
Prahan kevään tapahtumiin 1968. Nimittäin sen että mobilisoituneet
sukupolvifraktiot olivat erittäin kiinteitä sosiaalisia ryhmiä.
Ne koostuvat ydinryhmistä ja pienryhmistä, joissa jäsenyys,
kuuluminen on tärkeää. Toisin sanoen, on tärkeämpää olla mukana
porukassa kuin olla oikeassa. Tämähän on yleinen ilmiö politiikassa: on
parempi olla väärässä muiden mukana kuin olla yksin oikeassa. Jälkimmäisillä
ei juuri ole poliittista tulevaisuutta.
Tämä ulottuu vaikkapa sellaiseen ryhmään kuin Linux-hakkerit
joiden ainoa sosiaalisen kontrollin muoto on poissulkeminen. Moni käsittämätön
tapahtuma tulee tätä kautta ymmärrettäväksi, myös Prahan kevääseen
suhtautuminen. Kaveria ei voitu jättää ja oli parempi edustaa täysin
typeriä näkemyksiä kavereiden kanssa kuin järkeviä näkemyksiä väärässä
seurassa. Toisaalta kaverien
kanssa piti myös kilpailla, joten kaveri ei myöskään saanut jättää! Voin
henkilökohtaisesti vakuuttaa, että tämä mekanismi oli erittäin
vaikuttava. Ilman sitä olisin itse irrottautunut jo paljon aikaisemmin oman
sukupolveni hullutuksista. Enkä ehkä olisi edes mennyt mukaankaan (so.
mobilisoitunut). Jolloin olisin tietysti jäänyt paljosta hauskuudesta
paitsi. J.P.Roos
Alkuun |