Kotisivulle
Homepage
Curriculum
Vitae
Research
Teaching
Exam
results
Publications
Unpublished
texts
European Sociol Assn
RN
Biographies
Life
Politics
Autobiography
Life
story seminar
Hobbies
Letters
to the editor
Links
|
. |
(lokakuu 1999)
J.P.Roos
Miksi Suomi on johtava matkapuhelinmaa
Viime keväänä sain seurata merkillistä tapahtumaketjua
Pakilassa lähellä kotiani. Erään kulmatalon edustalle
ilmaantui pieni nosturi ja kauniina alkukesän
päivänä koko talon asujamisto (kolme sukupolvea perheenjäseniä)
seurasi kun nosturi repi irti maasta taloa ympäröineen kohtuullisen
korkean ja tuuhean
orapihlaja-aidan. Kesän kuluessa aidan tilalle kasvoi ruoho, koko
piha päällystettiin hiekalla niin että talon kaikki autot
mahtuivat seisomaan siellä ja nyt talo
autoineen näköttää kaikkien nähtävillä,
ilman mitään näkösuojaa. Pihalla ei voi oleskella ilman
että kadulla kulkijat näkevät kaiken. Todettakoon että
talo ei
suinkaan ole mikään seutukunnan helmi, vaan sen olisi sietänyt
pikemminkin peittää tiheämmällä ja korkeammalla
aidalla.
Tämä tapahtuma sai minut huomaamaan, että
vaikka muualla naapuristossani ratkaisut eivät ole olleet yhtä
drastisia, niin oikeastaan vain yhden talon ympärillä
on kunnollinen, täydellisen näkösuojan tarjoava aita
jonka suojissa asukkaat voivat viettää elämäänsä.
Kaikki muut talot ovat enemmän tai vähemmän avoimia
ympäristöönsä. Suomalaiset eivät myöskään
harrasta kovinkaan aktiivisesti ikkunaverhoja. Toisin sanoen, suomalaiset
ovat yksityiselämänsä suhteen varsin
avoimia eikä naapureiden, tai edes valtion valvontaa koeta mitenkään
häiritseväksi. Meillä ei ole salattavaa.
Matkapuhelimen voittokulku yleismaailmallisesti
on kuvattavissa jotenkin näin: siihen suhtaudutaan erittäin epäilevästi
ja kielteisesti paitsi joissakin
ammattiryhmissä. Näkyvimmäksi käyttäjäryhmiksi
osoittautuvat usein yhteiskunnassa torjuntaa/halveksuntaa osakseen saavat
ryhmät: jupit, pikkumafiosot,
huumekauppiaat. Tavalliset ihmiset kokevat kännykät hyödyttömiksi
tai haitallisiksi: miksi pitäisi olla kaiken aikaa tavoitettavissa,
miksi pitäisi joutua puhumaan
julkisesti, kaikkien nähtävillä. Toisin sanoen, sellaiset,
jotka eivät pidä eroa yksityiselämän ja julkisuuden,
yksityiselämän ja työn välillä suurena, omaksuvat
kännykän nopeimmin. Siis juuri ihmiset jotka eivät välitä
pystyttää näkösuojia naapureiden tai ohikulkijoiden
esteeksi! Ja mitä pahemmin matkapuhelimia leimaa
juppi- ja mafiosorasite sitä vaikeampaa sen on ylittää
tämä ensimmäinen kynnys. Suomessa kynnys on ylitetty, todella
perusteellisesti. Meillä pikemminkin on
niin, että niissä, joilla ei ole kännykkää,
on jotain omituista. Miten tämä on mahdollista? Miksi juuri Suomesta
on tullut tällainen edelläkävijämaa?
Jo vuonna 1990 minulta kysyttiin ensimmäisen
kerran: miten on mahdollista, että matkapuhelimet näyttävät
leviävän erittäin nopeasti juuri Suomessa. Tuolloin
Suomi oli matkapuhelinten käytön kärkimaita yhdessä
Ruotsin (ja mahdollisesti Hong Kongin kanssa) neljännesmiljonalla
käyttäjällään. Nyt kun matkapuhelimia
on maassamme jo yli 3 miljoonaa ja olemme ilmeisesti maailman johtava
maa matkapuhelintiheydessä sekä niiden aktiivisessa käytössä
(esim Financial Times
Mobile Communications, Oct 14, 1999: 64% väestöstä)
niin kysymys on edelleen ajankohtainen.
Vuonna 1992 julkaisemassani ensimmäisessä artikkelissa
etsin vastausta lähinnä seuraavien tekijöiden pohjalta (joita
oli selvitelty mm. 1991 ilmestyneessä
OECDn raportissa): tekniset, taloudelliset, maantieteelliset, poliittiset
ja kulttuuriset,
joista mikään ei ainakaan yksin tuntunut antavan riittävää
selitystä. Suomessa oli hyvin toimiva puhelinverkko, Suomella
ei ollut mitään erityistä teknologista
etumatkaa, maamme oli harvaan asuttu ja matkapuhelinverkon rakentaminen
oli kalliimpaa suhteessa laitetiheyteen (toisaalta alkuperäinen tekniikka
toimi
paremmin kun kaikki käyttäjät eivät olleet kasaantuneet
yhteen paikkaan), Pohjoismaisella yhteistyöllä oli toki selkeä
merkitys (NMT-tekniikka kattoi kaikki
pohjoismaat ja tarjosi näin heti huomattavan laajan käyttöalueen,
mutta tällä ei ollut ratkaisevaa merkitystä tavallisille
kansalaisille) ja kulttuurisestihan oli vaikea
nähdä mikä tekee suomalaisista juuri innokkaita matkapuhelinten
käyttäjiä. Tarjosin melko hatusta vedettyä selitystä,
että suomalaiset pitivät enemmän
epäsuorasta kommunikaatiosta kuin suorasta kasvokkain tapahtuvasta
ja olivat valmiimpia puhumaan asioista intiimimmin puhelimessa, mutta mitkään
haastattelun eivät näyttäneet tukevan tätä
selitystä. Toisaalta juuri tätä selitystä on sittemmin
käytetty yleisesti: se tulee ensimmäisenä mieleen koska
me kaikki
suomalaiset tiedämme mitä tarkoittaa kiusaantuminen välittömässä
kommunikaatiotilanteessa (mutta niin tietävät monet muutkin!)
Matkapuhelimen kehityksen historiasta näytti löytyvän
ns. perhosefekti: eräät sattumat antoivat sysäyksen matkapuhelinten
kehitykselle: Kuurilan
junaonnettomuus joka sai VR:n kiinnostumaan langattomasta, liikkuvasta
kommunikaatiosta junien ja asemien välillä, innostuneen
ja aktiivisen kehittäjän Keijo
Toivolan siirtyminen keskeiseen asemaan (vieläpä tilanteessa
jossa hänen valintaansa vastustettiin ja oli todella aivan hilkulla
että hänen tilalleen olisi tullut henkilö
joka ei ymmärtänyt matkapuhelimista mitään) silloiseen
posti- ja telehallitukseen, Nokian kriisi joka pakotti sen etsimään
uusia aloja jotka liittyivät sen
osaamisalueisiin. Todettakoon kuitenkin, että Nokia ei suinkaan
alkuvaiheessa ollut mikään kehityksen moottori, pikemminkin päinvastoin:
sitä piti koko ajan
houkutella ja vetää mukaan laitekehitykseen. Vasta 1980-luvun
lopulla Nokiassa alettiin ajatella että matkapuhelimissa olisi tulevaisuus
(muistettakoon, että
Jorma Ollilasta tuli tarinan mukaan matkapuhelinyksikön päällikkö
siksi, että Simo Vuorilehto odotti hänen epäonnistuvan,
koska tehtävä olisi mahdoton).
Päädyin oikeastaan siihen, että keskeiset
tekijät olivat toisaalta triviaaleja, toisaalta yllättäviä;
pohjoismaiset valtiolliset puhelinmonopolit joilla oli resursseja ja
intressiä kehittää matkapuhelimia ja jotka loivat onnistuneen
perustan toisaalta verkon nopealle laajentamiselle ja toisaalta puhelinten
käyttökustannusten
suhteelliselle alhaisuudelle. Siinä missä useissa muissa
maissa puhelinyhtiöt pitivät matkapuhelimia uhkana lankaverkkopuhelimille
ja pitivät strategianaan sitä, että
matkapuhelimia markkinoitiin vain pienelle juppisegmentille, niin Suomessa
matkapuhelimista tuli lyhyen alkuvaiheen jälkeen pitkälti rahvaan
puhelimia joilla
soittaminen ei ollut hienostelua. Toisin sanoen, Suomessa (ja muissa
Pohjoismaissa) matkapuhelimet eivät jääneet luxukseksi vaan
niistä tuli melko pian tavallisia
kulutushyödykkeitä siinä missä Euroopassa ne vieläkin
kärsivät selvästi varhaisesta mittatilauspukuihin pukeutuneiden
aurinkolasipäisten johtajien snobbailusta
puhelimillaan julkisilla paikoilla (niin, että esim. Pariisin
hienommissa ravintoloissa matkapuhelinten käyttö pöydissä
on kielletty). Suomessa häiritsevän
matkapuhelinkäytön luonne poikkesi siis jossain määrin
tavanomaisesta: liikeasioiden sijasta puhuttiin yksityisasioita, junan
ykkösluokan sijasta ruuhkabussissa.
Timo Kopomaa ja Pasi Mäenpää ovat jatkaneet tutkimustyötä
matkapuhelinten käytöstä ja kiinnostuneet erityisesti kaikenlaisista
eksoottisemmista käytöistä
kun nähdäkseni juuri olennaista on matkapuhelin arkisuus,
se että siitä on tullut äärimmäisen luonteva väline,
todella käden tai korvan jatke. Ajatus elämästä
ennen matkapuhelimia on ahkeralle käyttäjälle lähes
mahdottomuus. Monissa tilanteissa olo ilman kännykkää on
kuin olisi jäänyt pukeutuminen kesken; toisaalta
tunne voi olla sama kuin jos ajaisi autoa ilman turvavyötä.
Yhdysvallat, jossa matkapuhelimilla pitäisi olla lähes
rajattomat potentiaaliset markkinat taas pirstoutunut kilpailu, matkapuhelinyhtiöiden
tekninen
takapajuisuus ja tästä johtunut puhelinten käytön
hankaluus saivat aikaan sen, että niiden kehitys jäi seisomaan
paikalleen. 1990-luvun Kaliforniassa, missä
autossa puhumisen olisi pitänyt olla arkipäivää
(ja missä autossa vietetään luultavasti eniten aikaa maailmassa),
matkapuhelimet olivat vielä harvinaisuus ja
muistan hyvin kun pidin esitelmän aiheesta kaupunkitutkimuskonferenssissa
vuonna 1992, niin sain keskustelussa kuulla lähinnä kriittisiä
puheenvuoroja
matkapuhelimien tarpeettomuudesta ja siitä miksi puhuja inhosi
niitä (juppiväline, tavoitettavuus ei olisi ihanne, siis kaikki
tavanomaiset). Ja juuri akateemisen
väen keskuudessa vastustus olikin aika sitkeää:
kesti pitkälle tämän vuosikymmenen loppupuoliskolle ennen
kuin kansainvälisillä kollegoillani alkoi myös olla
matkapuhelimia. Ja vielä vuonna 1999 matkapuhelimia on ainoastaan
28 prosentilla talouksista.
Tällaista mielialaa esiintyi toki pohjoismaissakin
mutta paljon vähemmän. Ruotsin termi juppinalle kuvaa hyvin tätä
asennetta. Sen sijaan meillä Suomessa
matkapuhelinten ensimmäinen kansannimitys oli kenkäpuhelin
(Maxwell Smart- TV sarjan naurettavasta kenkäpuhelimesta), siis paljon
myönteisempi.
Ja kuten Pasi Mäenpää on todennut, kännykkä
on myös lempinimi joka vieläpä liittyy "hellittelevästi"
käden jatkeeseen (Mäenpää 1999, joskin tämä
on tulkinta
joka ei välttämättä kata kaikkia assosiaatioita:
kännykkä/kannikka/kännikala). Suomi on muuten ainoita maita,
joissa kielessä on aivan omaperäinen sana:
matkapuhelin.
Nyt tilanne on aivan toinen. Matkapuhelinten käyttö
leviää räjähdysmäisesti ja laitevalmistajat käyvät
äärimmäisen tiukkaa kilpailua juuri laitekehityksessä.
Nokia on noussut johtavaksi matkapuhelinvalmistajaksi ja samalla ilmiömäiseen
kansainväliseen menestykseen. Suomi on edelleen kärjessä,
mutta erot
tasaantuvat ja tuskin kukaan enää asettaa niiden kehitystä
kyseenalaiseksi. Jopa akateemiset kollegatkin alkavat olla matkapuhelinten
innokkaita käyttäjiä!
Yhdysvalloissa, Ranskassa, Italiassa, Englannissa
kännykällä on kuitenkin edelleenkin jonkinlaisen statusesineen
leima, jota näytellään ja joka vastaavasti
synnyttää torjuntaa tavallisen kansalaisen taholta. Tämän
kynnyksen ylittäminen ei ole helppoa, kun se kerran on saatu aikaan,
ja kun esimerkiksi
markkinoinnissa se jatkuvasti korostuu.
Näin ollen voinkin nyt esittää lopullisen
ja oikean vastauksen kysymykseen, miksi juuri Suomi? kääntämällä
kysymyksen päinvastoin: miksi VAIN
(suhteellisesti ottaen) Suomessa on ylitetty matkapuhelinkynnys?
Matkapuhelin on yksinkertaisesti väline, jota kaikki tarvitsevat,
ja josta on vaikea luopua kun
sen on kerran hankkinut. Vertauskohtana voisi olla vaikka auto: Yhdysvallat
oli ainoa maa missä autojen hankkimiselle ja käytölle ei
asetettu esteitä, eikä auto
jäänyt pelkästään ylellisyysesineeksi. Suomalaiset
eivät ole yhtään erityisiä tämän suhteen,
vaan pikemminkin on niin, että kaikki muut seuraavat perässä
kun
vain tekniset ja taloudelliset edellytykset sattuvat kohdalleen. Emme
ole kulttuurisesti erityisiä, vaan olemme vain pääseet tyydyttämään
"piilevän
matkapuhelimenkäyttötarpeen" muita helpommin. Tai tarkemmin
ottaen kyseessä on henkilökohtaisen mukana kuljetettavan puhelimen
merkittävä käyttöetu
verrattuna lankapuhelimeen. Se helpottaa merkittävästi elämää
ja nuorten kyseessä ollen on merkinnyt aivan tavatonta muutosta elämäntavoissa.
Entiset matkapuhelimet, nykyiset langattomat jokapaikan
puhelimet ja internet-yhteysvälineet ovat siis vaikkapa henkilöautoon
tai pesukoneeseen verrattava
suuri mullistus, joka on selvästi vastannut "aitoa tarvetta",
so saanut käyttäjän nopeasti koukkuun. Se tapa millä
ihmiset ovat ottaneet nämä puhelimet käyttöönsä
kun heille on tarjottu siihen mahdollisuus on ollut suorastaan kouluesimerkki
teknisen välineen spontaanista leviämisestä, missä
markkinoinnin osuus on lähes
merkityksetön. Kun on puhuttu siitä, että Suomi ja muut
pohjoismaat ovat olleet poikkeuksellisen aktiivisia ottamaan matkapuhelimet
käyttöön, niin itse asiassa
voisikin asian ilmaista toisin päin: Pohjoismaissa matkapuhelinten
käyttö tehtiin ensimmäisenä mahdolliseksi ja toimivaksi:
laaja käyttöalue, kohtuulliset
kustannukset (joita itse voi säädellä), nopeasti kehittyvä
teknologia. Esimerkiksi hintarakenne on (melko) selkeä ja helppo,
kun taas verrattaessa vaikkapa
Ranskassa kuluttajien ulottuvilla olevaa sekavaa ja kallista hintajärjestelmää,
niin ei voi muuta kuin todeta että kilpailu ei ole mikään
ihmekeino hintojen
alentamiseksi tai soittamisen helpottamiseksi, pikemminkin päinvastoin.
Yhdysvalloissa puhelinyhtiöiden keskinäinen kilpailu on tehnyt
matkapuhelimista kalliita
ja hankalasti käytettäviä; tekniikan kehitys on ollut
myös erittäin hidasta. Esimerkiksi se, että Amerikassa
vastaanottaja maksaa puhelun, on aika hyvä jarru
puhelimen käytölle
Nokian amerikkalainen strategia pyrkiä luomaan uutta
juppitrendiä markkinoimalla kromikännyköitä nuorille
ja kauniille ihmisille on toisin sanoen juuri se
huonoin mahdollinen valinta, kun kännykkä leviää
arkivälineenä "itsestään" jos vain sille annetaan mahdollisuus.
Tekisi mieli neuvoa Nokiaa vaikuttamaan juuri
kännykän käytön ehtoihin: saavutettavuuteen, puheluhintoihin,
puhelinkuluihin vaikuttamiseen mahdollisimman edistyksellisen tekniikan
lisäksi.
Näyttää kuitenkin siltä
että matkapuhelimien leviämistä ei kaikkein tehottominkaan
(amerikkalainen) markkinatalous pysty pitkän päälle estämään.
Tämä on
tietysti myös asian huolestuttava puoli: kun ihmiset ovat niin
sanotusti joutuneet koukkuun, niin heitä voidaankin kohdella melkein
miten tahansa: kehittää
järjettömiä hintasysteemejä, nostaa kustannuksia,
kunhan vain puhelimien käyttö pysyy yksinkertaisena ja toimivana
... (tästä valitettava esimerkki ovat pankit,
jotka ovat ensin luoneet aukottoman tilijärjestelmän, ja
sen jälkeen alkaneet häikäilemättömän rahastuksen
ja palvelun heikentämisen, jolle ei näy loppua)
Samoin on ilmeistä, että suomalainen järjestelmä,
jossa puhelinten omistus erotettiin liittymästä, on viestittänyt
paremmin laitetoimittajille millaiset laitteet ovat
kiinnostavimpia. Näin takapajuinen teknologia ei ole päässyt
haittamaan puhelinten käyttöä.
Edistyksellisestä tekniikasta on toki paljon hyötyä:
vaikkapa valmius- ja puheajan pituus on merkittävä tekijä
puhelimen käyttökelpoisuuden kannalta.
Nykyiset usean päivän mittaiset valmiusajat jolloin paristoja
ei tarvitse ladata ovat huomattavasti lisäneet puhelinten käyttökelpoisuutta:
aikaisemmin oli aina
muistettava ottaa laturi mukaan ja yksi varaparisto kun nykyisillä
laitteilla ongelma on lähes kadonnut jos vain silloin tällöin
muistaa pistää aparaatin stöpseliin.
Summa summarum: mysteeri siitä miksi juuri Suomi (Pohjoismaat)
on edelläkävijä matkapuhelimissa saa loppujen lopuksi vastauksensa
"hyvästä"
monopolista: monopoliyhtiöistä, jotka eivät olleet liian
ahneita ja virkamiehistä jotka olivat riittävän kaukonäköisiä
ja yhteistyökykyisiä jopa rajojen yli. Heitä
meidän on kiittäminen siitä että olemme ensiksi
saaneet käyttöömme välineen jota "kaikki" tarvitsevat
ja joka tulee syrjäyttämään yksityiskäytössä
lankapuhelimen myös maailmanlaajuisesti eikä vain Suomessa.
Ainoa pieni kulttuurinen ero, joka on lisäksi alentanut
kännyköiden käyttökynnystä juuri Suomessa on ehkä
alussa mainittu kummallisuus: se että meillä
Suomessa ei pelätä niin hysteerisesti oman yksityisalueemme
loukkausta eikä myöskään suojella sitä niin tiukasti.
Julkinen omien yksityisalueiden setviminen
vaikkapa bussissa ei ole meillä mikään ongelma. Maassa
jossa talon ympärillä täytyy olla kolmimetrinen muuri, voi
olla vaikeampaa setviä perheasioitaan
täpötäydessä bussissa...
Viitteet
JP Roos: 300 000 Yuppies? Mobile phones in Finland Telecommunications
Policy 1994
Tim Kelly, Why have mobile communications been so successful in the
Nordic countries? OECD, Paris 1992
Pasi Mäenpää: Digitaalisen arjen ituja. Kännykkä
ja urbaani elämäntapa, teoksessa Hoikkala-Roos (toim) 2000-luvun
elämä, Gaudeamus 1999
Mobile and PSTN communications services: competition or complementarity.
Working Party on Telecommunications and information services policies.
OECD
Committee for Information, Computer and Communications Policy, Paris
1991
Keijo Toivola, Kertomus Suomen matkaviestinnästä (The Story
of Finnish Mobile Telephones) Telecom Finland, Helsinki 1992
Back to beginning
|