Kotisivulle

Homepage

Curriculum Vitae

Research

Teaching

Exam results

Publications

Unpublished texts
 
 
 
 
 

 

.



  Huostaanotoista

(Kolumni, MaTaPuPu-lehti 23.3.)
 

Huostaanotto on toimenpide joka on hyvin tarkkaan säädelty laissa.  Kunnan velvollisuus on ottaa lapsi huostaan jos määrätyt ehdot  toteutuvat samanaikaisesti: lapsi on vakavassa vaarassa, muut  toimenpiteet eivät ole auttaneet tai eivät mahdollisia ja sijaishoito on  lapsen edun mukaista. Huostaanotto on erittäin kallista ja siihen  liittyy myös jälkihuoltovelvoite: huostaanotetulla on oikeus  jälkihuoltoon. Jos huostaanotettu lapsi osaa vaatia, niin kunnan on  annettava hänelle enemmän kuin pelkkää toimeentulotukea. 
 

Huostaanoton merkityksestä voidaan olla monta mieltä. Eräät  lastenpsykiatrit näyttävät olevan sitä mieltä että jos biologiset  vanhemmat ovat vähänkin huono-osaisia ja huonotapaisia niin  lapset on paras ottaa pysyvästi huostaan ja pitää huoli ettei lapsia  “pakoteta” tapaamaan biologisia vanhempiaan. Tällaisia lausuntoja  saa lukea asiakirjoista jatkuvasti, enemmän tai vähemmän peiteltyinä.  Lastenpsykiatrit EIVÄT nähdäkseni ole se ammattiryhmä, jota pitäisi  käyttää arvioitaessa lapsen tulevia mahdollisuuksia. Varsinkaan  psykoanalyyttisen koulutuksen saaneita lääkäreitä ei pitäisi päästää  arvioimaan lapsia ja heidän perheitään. Yhtä hyvin voitaisiin käyttää  skientologeja!

Toinen vastakkainen näkökulma on se, että lapsen alkuperäinen  perhe, biologiset vanhemmat ja sukulaiset ovat kuitenkin viime  kädessä se ainoa yhteisö joka on valmis pyyteettömästi lapsesta  huolehtimaan ja johon lapsi kuuluu. Jos kaikki osapuolet ovat sitä  mieltä että näin ei ole, niin huostaanotto on tarpeen, muuten ei.  Muistettakoon nyt sekin, että sijaisperheet ja laitokset eivät suinkaan  huolehdi lapsista hyvän hyvyyttään, vaan saavat siitä huomattavan  korvauksen. Sijoitettuja lapsia ei yleensä adoptoida ja kun he täyttävät 18  vuotta, heillä ei ole ketään, paitsi kunta, jolla on velvollisuus  huolehtia heistä. 

Nykyisen lastensuojelulain mukaan viranomaisten on toiminnassaan  otettava ensisijaisesti huomioon lapsen etu. Tämä on johtanut aivan  käsittämättömiin tulkintoihin. On lapsen edun mukaista asettaa  vanhemmat ja lapsi vastakkain siten että vanhempien ongelmista  lapsen menetyksen jälkeen ei pidä kantaa huolta. On lapsen edun  mukaista pakottaa lapsi asumaan lastenkodissa jonka olosuhteet  Helsingin seudulla eivät välttämättä ole kovin turvallisia, vaikka hän  haluaisi asua kotonaan ja on tämän selvästi ilmaissut. On lapsen  edun mukaista sijoittaa kolmivuotias lapsi kauas maaseudulle, jossa  äidin on lähes mahdotonta tavata häntä. On lapsen edun mukaista  estää lapsen ja vanhempien tapaamiset jos lapsi “oireilee” (eli siis  tapaamiset ovat hänelle tärkeitä). Tapaamisoikeus on muka vain  lasten eikä lainkaan vanhempien oikeus! 

EU:n tuoreen ihmisoikeussopimuksen sekä YK:n lasten oikeuksien   sopimusten voidaan sanoa olevan ristiriidassa suomalaisen   lainsäädännön ja ainakin lapsen edun jyrkän yksilöllisen tulkinnan   kanssa. Hitaasti on suomalaisessa oikeudenkäytössä valjennut se   seikka että viranomaisten on otettava huomioon Suomen tekemät   kansainväliset sopimukset. Tässä on yksi paikka missä näin ei vielä ole tapahtunut.  
    
 Niin kauan kuin nykyinen käytäntö on se, että poliittisesti valituista   maallikoista kokoonpantu jaosto toimii ensi asteen tuomioistuimena   huostaanottokysymyksissä, niin tulisi ainakin pitää huoli siitä, että   jokainen jaoston jäsen on tietoinen siitä miten vakavista asioista hän   on päättämässä eikä kuvittele että on “helpompaa” ja   “turvallisempaa” ottaa lapsi huostaan kuin vaatia että etsitään muita   vaihtoehtoja (niin kuin laki edellyttää).  

Ja ennen kaikkea: huostaanoton pitäisi aina olla määräaikainen toimi: nyt huostaanoton purku on tehnty erittäin vaikeaksi ja on helppo löytää syitä miksi lasta ei pidä palauttaa, vaikka edellytykset huostaanotolle eivät enää olisikaan voimassa.
 
 
 

J P Roos 
varavaltuutettu 
Pohjoisen jaoston jäsen 
   



Alkuun