Lars D Eriksson: Motströms. Texter i
urval av Marcus Floman, Markus Haakana
och
Dan Eskil Jansson. Åbo Nation 2002
Lars D Eriksson: Otänkta tankar
PQR-kultur 2002
Ny Tids kolumnist och juridikprofessorn Lala
Eriksson har skrivit mycket men publicerat ganska lite annat än
fackpublikationer. Nu har han plötsligt kommit ut med två böcker avsedda för en
mindre utvald publik. Den ena boken är en samling artiklar till Lalas ära som
Åbo Nations långvarige inspektor. Den andra boken innehåller som namnet säger,
“tankar”, aforismer och annan kortprosa.
Motströms är en samling artiklar av
Lala Eriksson, valda av Åbo Nations aktivister och bekostad av Åbo Nations
vänner. Artiklarna kretsar delvis kring händelser och tillställningar vid Åbo
Nation (festtal etc) och den äldsta texten härstammar från år 1960, då Lala var
rätt så ung. Såsom redaktörerna säger,
har de “aldrig publicerats i en liknande sammansättning förut”. Och det är
verkligen sant, i mer än en mening.
Den första delen av
Motströms innehåller olika tal som publicerats i Veritas & Jocus och som i
mycket påminner mig om Lalas sätt att prata. Texterna är mycket roliga men
också mycket tidsbundna. T.ex tänkte Lala på 60-talet att våldsdebatten borde
befrias från sitt moraliska innehåll och göras till en “teknisk” fråga. Till
all lycka blev det inte så....
Det må också sägas
att Lala alltid följt tidsandan nästan alltför väl: han blev tidigt marxist,
pacifist, foucauldian, textualist, konstruktionist med mera. Till all lycka
skrev och talade han bra (fast föreläsningarna var nog delvis ganska torra
såsom jag minns dem!).
Talet on behovet av
bränder (inspektorns festtal 1988) eller till Fans lov (1990) är verkliga
juveler, oberoende av om man är ense med tankarna. Det sista publicerade talet,
’Världen som text’ (1991), försöker i ett ganska tidigt skede övertyga
åboenserna om att det inte finns sanningar, bara texter och tolkningar.
Den andra delen av
boken innehåller Lalas teoretiska artiklar där äldre och alldeles färska
artiklar turas om. En färsk text från 1999, ’Moralens rätta plats’, kritiserar
Kaarlo Tuoris kritiska rättspositivism ur ett relativistiskt och
kontingensperspektiv. För Lala kan det inte finnas någon relativt oföränderlig
moral utan dagens moral är alltid annorlunda än gårdagens moral och därför blir
“djupstrukturen” alltid efter. LDE:s förslag är en ad hoc lösning, all things
considered- moral. Hän gör det lite lätt
för sig, en klyftig formulering är för honom ofta viktigare än en verklig
lösning! Intressant nog nämner Lala här Edvard Westermarck, som numera blivit
aktuell i den återupplivade diskussion om moralens och samhällets universaler.
I Motströms tredje
del kommer sedan kortare allmänna artiklar och kolumner från Hbl, Ny Tid, mm.
De utgör den innehållsmässigt mest varierande delen men kretsar förstås kring
sådana älsklingsteman som rätt, moral, flyktingar, språk.
De finaste texterna
för en icke juridiskt orienterad läsare är utan vidare kolumnerna i Ny Tid. Där
ger Lala sitt bästa. ’När mörkret fallit’, ’Är Finland trots allt bättre’ eller
’Universitetskrisen’ är lysande texter och jag minns flera färska kolumner som
tyvärr inte hann med i boken.
’Perspektiv på
80-talet’ (skrivet 1978) är vitsig: arbetarklassen omstruktureras men blir inte
medelklass och arbetslösheten kommer att öka till kanske en halv miljon, en
polissat kan uppstå. I själva verket blev 1980-talet vårt hittills bästa
årtionde för arbetslöshetens del, då man talade om en kommande brist på
arbetskraft. Bättre gissar Lala då han efterlyser en utveckling av teknologisk
stordrift: “uppenbart är att Finland måste satsa på export av teknologi i
framtiden” -! Fast i hans vision är den
i statlig ägo och bankerna kontrolleras av staten. Det finns dock en risk att
både de arbetslösa och arbetarna inom de nya yrkena drivs bort från den
traditionella arbetarklassen. Men om
allt går väl så proklameras den nya konstitutionen för den socialistiska
republiken i Finland 1989!
Så Lala hade mellan
30 och 50% rätt i sin prognos, men tyvärr dramatiskt fel i några rätt så
avgörande detaljer.
I en annan text,
från 1994, förespråkar Lala en konfrontation mellan marxism och psykoanalys där
de båda skulle förnyas. Till all lycka tycks båda snarare vara på väg till
muséet som irrelevanta ideologier.
En oroväckande och
återkommande tanke är Lalas idé att vänstern alltför högt har bundit sig vid
rättigheter i stället för förpliktelser och att däri också ligger felet med
välfärdsstaten. Som exempel jämför han med Sverige, där man inte behöver hjälpa
någon i nödsituation medan vi i Finland har en sådan lag - alltså är Finland
bättre. Man kan ändå fråga sig om den här lagen överhvudtaget behövs: det är ju
fråga om en moralisk och mänsklig förpliktelse. Det skulle vara intressant att
kolla var, i Finland eller i Sverige, mänskor faktiskt hjälper varandra mera i
nödsituationer.
Boken avslutas med
en mycket förtjänstfull Snellmankritik. Att Snellmans rättsfilosofi var så
hyperkonservativ är inte något man skulle tro när man läser alla respektfulla
hänvisningar till hans tankar. Enligt Lala var Snellman en klar föregångare
till totalitära och nazistiska tankegångar. Samtidigt innebär det att både
Paasikivi och Kekkonen som Snellmans arvtagare framstår i ett lite annat ljus.
För Lala är det värsta hos Snellman och
Paasikivi att de såg det nationella oberoendet som absolut, medan dagens melodi
nu är internationalism och “kanske t.o.m. moral”. För mig ter sig däremot internationalismen i
dagens situation som mycket ambivalent. Den internationalism vi måste visa i
förhållande till EU är sällan något att glädja sig åt.
I motsats till
Motströms som är en ful och
tidskriftsmässigt layoutad volym, är Otänkta tankar en estetisk pärla.
Carl Warghs (en gammal vän från Socialdemokratiska studentföreningen!) pärm och
Kaj Lindströms illustrationer är geniala, papperet av fin kvalitet och
utgivaren dessutom åländsk.
I företalet
berättar Lala att boken tillkommit som följd av att han numera börjat tänka på
ett annat sätt: i stället för att söka tankar, kommer de till honom. Resultatet
är “otänkta tankar” grupperade i tre stora kategorier: personliga tankar,
filosofiska tankar och “praktiska” (och mindre praktiska) tankar. Mig tilltalar
de filosofiska tankarna mest, men alla är roliga att läsa. Såsom Lala varnar
finns det inte mycket konsekvens i dem. (Jag minns alltid att Lala på 60-talet
kritiserade mig för att skriva helt inkonsekvent. Nu har han själv äntligen
insett värdet i detta. Ähäkutti!).
Som vi alla vet är
detta bokformat svårt. Man börjar tycka om sina egna tankar och kan inte stryka
dem. Otänkta tankar innehåller en mängd platta och redan tusen gånger tänkta
tankar. Fast kanske är det meningen att
visa även detta: att människor tänker likadana tankar? Det finns också en del
tankar som jag faktiskt inte kan se tanken i (men då kan jag vara dum och
ignorant). Men en tredejdel är jättefina och det är kanske ett bra resultat om
en läsare hittar en tredjedel fascinerande tankar hos en annan.
Och förstås är det
bra att läsa tankar som man är absolut oense med. Till exempel
“Stig aldrig upp
för tidigt. De flesta drömmar är bättre än verkligheten” är helt enkelt
fel: de flesta drömmar är enligt den nyare empiriska drömforskningen
obehagliga, eftersom deras funktion är att förbereda oss för att möta olika
risksituationer.
“Det är inte mycket
begärt att vara hygglig. Men varför är hyggligheten så ovanlig” (eller “att
vara hygglig är något besynnerligt”). Igen säger erfarenheten mig att de
flesta människor nog är relativt hyggliga, åtminstone i personliga
relationer.
“Hur ens liv
utformas beror mer på slumpen än på ens egna medvetna val.” Det här är förstås
bara sant om slumpen innehåller även vår biologiska sammansättning och omgivning,
av vilka ingendera är slumpmässigt utformade.
Jag är också
tveksam över några av Lalas grundidéer: livet som slöseri, lagen som vertikal
och moralen som horisontal (och “bättre”) eller det som kanske är hans credo: “entydighet
är undantagslöst stupiditet” (och dess kompanjon, “Det finns ärliga
människor. Så ärliga att man ibland tycker synd om dem”). Varför måste det vara så? Varför är entydiga
tankar så dåliga?
De här är alltså
inte på något sätt “fel”. Värre är de triviala tankarna, som man egentligen
kunde ha kastat ut ur boken. Jag tar
risken att nämna några av dem (för kanske är de mindre entydiga än vad jag ser
dem):
“Det som i det ena
fallet är en dygd är i det andra fallet en odygd”
“Ökad kunskap ger
större förståelse men mindre självsäkerhet”
“Det finns inte
några svar. Det finns bara en oändlig mängd meningsfulla frågor.” (Det här är kanske
inte så mycket trivialt som fel.)
“Det bästa vi kan
göra är att vara lyckliga för stunden”
“Den obesvarade
kärleken är inte kärlek” (nå ja, nog kan jag tänka mig att det finns
situationer där kärleken kan vara ensidig ...)
Men sen kommer många tankar som jag helhjärtat skriver under och som dessutom är mycket fint formulerade, som: “Det finns bara ett oemotsägligt: vi har rätt att leva.”.
Förstås skriver jag också under allt det dystra som Lala kommer med - det är bara förvånande att en sån hygglig kuf som han kan vara så dyster och tycka så illa om sig själv och en del andra...
“Att tro på det
omöjliga, det människovärdiga livets enda alternativ”, är förstås varje
Ny Tid-läsares (för att inte tala om redaktörernas) motto.
Och till sist: ju
flera gånger man läser dessa tankar, desto djupare känns de, desto mera vill
man debattera, desto mera minns man sin gamla glada vän Lala (fast han tydligen
innerst inne inte är så glad ändå). Det som tydligt stiger fram ur dessa två
böcker är att mannen har en habitus som är förvånansvärt oföränderlig och som
alltid tänker på samma sätt, även om innehållet varierar. Talet om det
oöverskådligt fragmenterade livet och evigt föränderliga identiteter är därmed,
som han själv skulle uttrycka det, ”skräp”.
J.P.Roos