
Kotisivulle
Homepage
Curriculum Vitae
Research
Teaching
Exam results
Publications
Unpublished texts
|
.
|
Käräjäoikeuskäsikirja – mitä
oikeuteen tulevan pitää tietää?
J.P.Roos (versio 1.5,
15.11.2006)
HUOM Tämä on edelleen
kehitteillä oleva käsikirjoitus. Otan vastaan palautetta ja ehdotuksia
osoitteeseen j.p.roos@helsinki.fi
Johdanto
(jos lukijalla on esim.
kiire oikeusistuntoon, niin kannattaa aloittaa lukeminen vasta kohdasta
Oikeudenkäynnin kulku)
Olen istunut Helsingin
käräjäoikeudessa lautamiehenä parin ”vaalikauden” ajan
(lautamiehet valitaan nykyään valtuuston vaalikausiksi), keskimäärin yhden
oikeusistunnon kuukaudessa. Pääasiassa nämä ovat olleet lyhyitä, päivän
kestäneitä istuntoja, mutta joukkoon mahtuu muutama useamman päivän istunto
(mm. talousrikoksia). Kokemusta on kertynyt jonkun verran.
Lautamiehet ovat tuomarin vastuulla
toimivia maallikoita, jotka voivat jopa äänestää tuomarin kumoon jos ovat
yksimielisiä. Heidän roolinsa tuomioistuimessa on lähinnä
arvioida näyttöä ja sen luotettavuutta, siis sitä, ovatko syytetyt syyllisiä
vaiko eivät, ja paljonko heille pitäisi mitata rangaistuksia lain säädösten
puitteissa. Tuomarit kuuntelevat usein lautamiehiä varsin herkällä
korvalla ja pyrkivät välttämään tilanteita, joissa he joutuisivat
vähemmistöön tai edes äänestyksiin. Toisaalta omaan kokemukseeni kuuluu
tuomarin kumoon äänestäminen pariinkin kertaan, eli ei se niin harvinaista
ole (ja joissakin tapauksissa tuomari vältti tappiollisen äänestyksen
liittymällä enemmistöön). Pienemmissä käräjäoikeuksissa, joissa lautamiehiä
on vähemmän ja tuomarit pitkäaikaisia ja kokeneita, tuomarit voivat pitää
ohjaksia tiukemmalla, esim. ilmaisemalla oman varman käsityksensä
ensimmäiseksi.
Korostan myös sitä, että en ole edes
pyrkinyt täysin tarkkoihin, lakisääteisiin ilmaisuihin. Tämä tekee tekstini
lähes arvottomaksi tuomarien ja oikeusoppineiden silmissä (ainakin pykälistä
tarkkaan kiinnipitävien, kuten vaikkapa entisen KKO:n
presidentin, jota kovasti häiritsi se, että puhuin hänelle silloin tällöin
vahingossa Haagin tuomioistuimesta kun olisi pitänyt puhua sopimuksesta),
mutta kirjoitan tätä ehdottomasti pöydän toisella puolella istuvien
näkökulmasta. Heille koko terminologia on useimmiten yhtä tyhjän kanssa, tai
pelkästään haitaksi.
Tämän kirjoituksen tarkoituksena ei ole
käsitellä lautamiesinstituutiota vaan kuvailla oikeudenkäyntiä sellaiselta
kuin se lautamiehen silmissä näyttää, syytetyn ja asianomistajan kannalta.
Tarkoituksena on antaa hyviä käytännön neuvoja näille, usein varsin
vähäisellä tiedolla oikeuteen tuleville ihmisille. Useimmilla syytetyillä ja
vielä useammilla asianomistajilla on hyvin hämärä käsitys siitä miten
oikeusistuin toimii ja mitä oikeuksia heillä on ja mitkä seikat mahdollisesti
parantavat heidän mahdollisuuksiaan saada oikeutta. Käräjäoikeudet eivät ole
aina kovinkaan asiakasystävällisiä paikkoja ja käräjäoikeuden
toimintaperiaatteet ovat monissa suhteissa suorastaan järjenvastaisia,
varsinkin idea siitä, että suullinen pääkäsittely on asetettu ylivoimaisen
hallitsevaan asemaan, jopa niin että kirjalliset lausunnot on kokonaan
kielletty (tämä on siis nykyisen lain mukainen käytäntö ja edustaa
”moderneja” oikeudenkäytön periaatteita, niin kuin Jukka Kekkonen
toteaa (Kekkonen 2006)). Minulle on kerrottu, että aikaisempi käytäntö,
jolloin kaikesta esitettiin pitkiä kirjelmiä, oli myös mahdoton, mutta
nähdäkseni pitäisi olla mahdollista päästä johonkin kompromissiin asiassa.
Ehdoton kirjallisen materiaalin kielto ei toimi eikä ole asiakkaiden kannalta
hyvä asia. Vaatia suomalaisilta vapaata suullista esiintymistä juuri siinä
tilanteessa kun hänen kohtalonsa voi olla kyseessä, on minusta melko kova
vaatimus!
Lautamiesjärjestelmä
Helsingin käräjäoikeus on maan isoin,
ikävä kyllä melko huonosti organisoitu, sen istuvien tuomarien taso on hyvin
vaihteleva, erittäin hyvistä erittäin jäykkiin ja joustamattomiin.
Lautamiehiä on paljon ja heidät on valittu puolueiden saamien äänimäärien
mukaan. Toisin sanoen, kokoomustaustaisia lautamiehiä on selvästi eniten,
mikä on hyvä tietää (toki myös ”vihreitä” lautamiehiä on
runsaasti): se voi vaikuttaa esimerkiksi suhtautumiseen erityyppisiin
rikoksiin, tuomioiden pituuteen jne. Lautamiehen toimi ei ole enää mitenkään
kovin haluttu ja poliittisessa mielessä se on hyödytön. Valintajärjestelmä on
tässä suhteessa suorastaan absurdi. Lautamiestehtävä ei ole luottamustehtävä,
mutta silti se kuuluu samaan jakoon, jossa muut luottamustehtävät jaetaan,
niin että kun lautakuntiin pääsee lähinnä saadun äänimäärän kautta, niin
lautamieheksi pääsevät nekin jotka eivät ole saaneet yhtään ääntä. Puolueiden
kannalta lautamiehistä ei ole mitään "hyötyä". Eteenpäin
pyrkiviä poliitikkoja ei lautamiesten joukosta juuri löydy. Mielestäni
lautamiehissä on liikaa sellaisia ihmisiä, joilta puuttuu ymmärtämystä ja
myötätuntoa sekä kantajia että asianomistajia kohtaan En osaa sanoa, kuinka
paljon tämä valintaongelma vaivaa muita käräjäoikeuksia. Pienet
käräjäoikeudet, joilla on kokeneita lautamiehiä, ovat uskoakseni tässä
suhteessa erityisasemassa.
Helsingin lautamiesyhdistyksen
puheenjohtaja Lulu Nenonen on äskettäin (HS 30.10.2006) kommentoinut
televisiohaastattelussa (A Plus) esittämiäni väitteitä (tosin lähdettä
mainitsematta) ja kiistänyt ne kaikki. Voin vakuuttaa, että lautamiesten
valinta on kytketty vaalitulokseen, mutta että vaaliehdokkaita ei ole
riittävästi paikkojen täyttämiseksi. Jos kokoomuksessa on tunkua
lautamiehiksi, kuten Nenonen on minulle kertonut, niin se ei uskoakseni johdu
siitä, että heillä olisi valtavasti yhteiskunnallisista asioista kiinnostuneita
ihmisiä. Nenonen ei ole myöskään huomannut, että kukaan olisi puhunut
päätösneuvotteluissa läpiä päähänsä (mikä on kyllä yllättävää, kun hänellä on
ainakin 10 vuoden kokemus), mutta oma, lyhyempi kokemukseni sisältää lukuisia
kertoja, joissa lautamiesten asenteellisuus on ollut erittäin ilmeistä. Pari
kertaa olen siitä jopa huomauttanutkin, vaikka neuvottelutilannehan on
yleensä sellainen, ettei huomauttamisella ainakaan edistä oman näkemyksensä
läpimenoa.
Nythän on niin, että lautamiehet on
vähitellen irrotettu puoluejärjestelmästä mm. niin että he eivät maksa ns.
puolueveroa ja heidän puoluekantojaan ei mainita erilaisissa luetteloissa.
Aluksi tätä ei ymmärretty, mutta nykyään tilanne on tässä suhteessa selvä.
Lautamiehet toimivat tuomarin vastuulla ja he eivät missään nimessä voi olla
poliittisesti sitoutuneita tehtävissään (ks. Suomen lautamiehet ry 35 vuotta,
2006). Silti valintatapa on edelleen hyvin ongelmallinen. On luultavaa, että
puoluekannalla ja suhtautumisella rikollisuuteen, erilaisiin rikollisuuden
lajeihin ja rangaistuksiin, on jonkunlainen yhteys. Ainakin aiemmin oli niin,
että mitä oikeistolaisempi henkilö, sitä enemmän uskoi rangaistuksiin ja
vastusti esim. sovittelua ja korvaavia rangaistuksia. Ja toisaalta ymmärsi
paremmin ns. hyvin toimeentulevia rikoksentekijöitä. Ehkä tärkeämpi on
kuitenkin ns. yleinen elämänkokemus ja kyky myötäelämiseen. Kuuntelin
joku aika sitten radiota, missä standup-koomikko Stan Saanila oli sitä mieltä,
että Porvoon tuomiokirkon polttaja oli saanut aivan liian lievän
rangaistuksen ”tuhotyöstään”. Jopa syyttäjän alun perin vaatimaa
kahdeksan vuoden rangaistusta Saanila piti liian
vähäisenä. Vahingonkorvauksilla tai julkisuudella ei Saanilan
mielestä ollut mitään merkitystä. Tällaisia silmä silmästä, hammas hampaasta
- ihmisiä löytyy onneksi harvemmin lautamiesten keskuudessa. Suuren yleisön
keskuudessa heitä on liiaksi asti.
Todettakoon että lautamiehiä sitoo
erittäin tiukka vaitiolovelvollisuus siitä, miten juttua käsitellään, kun
lautamiehet istuvat yhdessä tuomarin kanssa. En siis ryhdy tässä jutussa
käsittelemään näitä luottamuksellisia asioita (joskin pidän tätä salaisuutta
tarpeettomana, ja luulen että se suorastaan houkuttelee ennakkoluulojen esiintuomiseen).
Joskus keskustelut ovat tällöin erittäin matalatasoisia ja ikäviä.
Lautamiehet voivat esittää erilaisia suorastaan rasistisia (siihen tarjoutuu
paljon mahdollisuuksia) tai muuten ala-arvoisia kommentteja kantansa
perusteluiksi, ilman että tuomarit tähän juuri puuttuvat. Syytetyn
kannattaakin lähteä siitä, että lautamiehet ovat keskimäärin melko
ennakkoluuloista ja erilaisiin poikkeavuuksiin ja eksentrisyyksiin
kielteisesti suhtautuvaa väkeä, myös Helsingissä, jossa toki voisi odottaa
hieman suurempaa ymmärrystä. Puoluejakautuman lisäksi kannattaa muistaa, että
erilaisten vähemmistöjen edustajia ei lautamiehissä juuri ole (esim. romanit
ovat melko suuri asiakasryhmä, enkä tiedä että heitä olisi lautamiehinä) ja
että ikäjakautuma on myös vino ainakin suhteessa asiakaskunnan
ikäjakautumaan. Suurin osa käräjäoikeuksien asiakkaista on myös (nuoria)
miehiä, kun taas lautamiehet (ja tuomioistuimet) ovat nykyään melko selvästi
naisvaltaisia ja keski-iän huonommalla puolella. Lautamiesten sukupuolijakautumassa
on tapahtunut nopea muutos viimeisten kymmenen vuoden aikana, mutta
rikollisuus on pysynyt ennallaan. Nuorten miesten kannattaisi ottaa tämä
huomioon ja miettiä, miten tähän vanhempaan naisväkeen voisi vedota …
Mutta vakavasti puhuen: erilaisten vähemmistöjen edustus lautamiesten
joukossa takaisi varmimmin sen, että päätösneuvotteluissa ei voitaisi puhua
päättömiä ja erilaiset harhaluulot jäisivät pois. Jos on yhä useammin niin,
että tuomittaessa romaneja tai venäläisiä yksi lautamiehistäkin on romani tai
venäläinen, niin tavanomaiset pikku heitot asianomaisten luotettavuudesta
jäisivät varmasti pois.
Tuomarinvala/vakuutus joka sitoo lautamiehiä, on minusta
erittäin merkittävä asiakirja. Sen pitäisi olla kaikissa tuomioistuimissa
aina esillä (Tosin tuomioistuimissa on aina lakikirja jossa, tämä vala on
luettavissa, mutta paljon parempi olisi jos se löytyisi odotustilojen
seinältä). Perinteinen versio, jonka lautamiehet vannovat on erittäin
ansiokas ja vaikuttava:
”Minä N.N. lupaan ja vannon kunnian ja omantuntoni kautta, että minä
parhaan ymmärrykseni ja omantuntoni mukaan kaikissa tuomioissa tahdon tehdä
ja teen oikeutta niin köyhälle kuin rikkaallekin ja tuomitsen Suomen lain ja
laillisten sääntöjen mukaan: etten koskaan minkään varjolla lakia vääristele
enkä vääryyttä edistä sukulaisuuden, lankouden,
ystävyyden, kateuden ja vihan tahi pelon tähden taikka lahjan ja antimien
tahi muun syyn takia, enkä syytöntä syylliseksi taikka syyllistä syyttömäksi
tee. Minä en myöskään ennen tuomion julistamista enkä sen jälestä
ilmaise oikeutta käyville enkä muille niitä neuvotteluita, joita Oikeus
suljettujen ovien takana pitää. Kaiken tämän tahdon
täyttää ja täytän uskollisesti, rehellisenä ja totisena tuomarina, ilman
kavaluutta ja juonia, kunnian ja omantuntoni kautta”
Tätä kun tarkkaan noudattaa niin tuomion
pitäisi olla kelvollinen! Ei syyttömiä syyllisiksi tai syyllisiä
syyttömiksi, ja oikeutta rikkaille ja köyhille! Ainoa mistä
olen eri mieltä on liian tiukka salaisuusvaatimus.
Oikeudenkäyntien
suullisuus
Voimassa oleva oikeuskäytäntö lähtee
siitä, että oikeudenkäynti on pääsääntöisesti suullinen ja edellyttää
syytettyjen samanaikaista läsnäoloa, varsinkin todistajien kuulemisen osalta.
Kuulustelupöytäkirjat ja muu edeltävä kirjallinen aineisto ovat tähän nähden
toissijaisia. Jotkut tuomarit näyttävät lähtevän siitä, ettei heidän edes
tule perehtyä etukäteen esitutkintapöytäkirjoihin (koska he eivät saa
muodostaa asiasta ennakkokäsitystä), vaan käyttää kirjallista aineistoa
hyväkseen ainoastaan siinä määrin kuin siihen oikeudessa mahdollisesti
vedotaan. He myös jopa katsovat että esitutkinta-aineistoon viittaaminen ja
sen hyväksikäyttäminen on oikeudessa kiellettyä (ks. HS 30.8.2006, s. A11:
Laamanni läksytti asianajajaa). Tämä on minusta täysin käsittämätöntä
ja järjenvastaista. Lautamiehille ei tietenkään koskaan anneta tilaisuutta
tutustua etukäteen aineistoon, vaikka se olisi kuinka laajaa tahansa.
Ainoastaan paikan päällä he voivat pyynnöstään tutustua kirjalliseen
aineistoon. Syytetyn tunnustus tai teon myöntäminen on sen sijaan varsin
merkittävässä asemassa; jos myöntää teon esitutkinnassa, niin ei yleensä
tarvita kovin paljoa suullista kyselyä tämän lisäksi. Itse olin jotenkin
kuvitellut että syytetyn tunnustus on keskiaikainen oikeusperiaate, jota ei
nykyään paljon pidetä arvossa. Tietysti on todettava, että pelkkä tunnustus
ei riitä, mutta hyvinkin vähäinen muu näyttö tekee tunnustuksesta aina
uskottavan.
Syytetyn tai asianomistajan ei siis
missään nimessä pidä luottaa siihen että tuomari olisi lukenut
esitutkintapöytäkirjat ennen oikeusistuntoa ja tuntisi tapauksen. Tämä on
kyllä sekä asianomistajan että syytetyn vastuulla. Heidän tulisi käydä
aineisto läpi tarkkaan ja olla valmiit osoittamaan sen puutteet oikeudessa.
Syyttäjä on periaatteessa ainoa jonka intresseihin ja velvollisuuteen kuuluu
esitutkinta-aineiston huolellinen läpikäynti. Sen perusteellahan syyte on
nostettu. Syyttäjätkin ovat kuitenkin usein unohtaneet jo koko jutun kun se
vihdoin ehtii oikeuskäsittelyyn. Jos heillä on paljon juttuja ajettavanaan,
niin tuskin he kovin perusteellisesti ehtivät tutustua
esitutkinta-aineistoon.
Teknisesti tuomioistuimet ovat edelleen käsittämättömän
takapajuisia. Kaikki esitutkintapöytäkirjat ovat paperilla ja vain paperilla
(valvontakameroiden materiaalia tms. lukuun ottamatta). Tuomioistuimen
sihteerillä on toki tietokone ja hän pystyy
tarkistamaan koneeltaan yhtä ja toista, mutta useimmat tuomarit silti
kirjoittavat kaiken pääsääntöisesti muistivihkoihin käsin, jos he yleensä
kirjoittavat mitään muistiin! Minulle on huomautettu, että periaatteessa
käräjäsihteerit tekevät muistiinpanot, joten tuomarin ei tarvitse kirjoittaa
mitään. Tämä tarkoittaa, että monet tuomarit tekevät turhaa työtä käyttäessään
käsin kirjoittamiaan muistiinpanoja tuomiolauselman pohjana. Tuomiolauselmat
syntyvätkin usein puhtaasti käsityönä, vaikka niissä on suuri osa hyvin
muodollisesti säänneltyä, joka pitäisi olla valmiina asiakirjapohjana
käytettävissä (niin kuin se jo tiettävästi onkin,
mutta kun kaikki tuomarit eivät osaa käyttää tätä hyväkseen) Erityisesti en
ymmärrä sitä, miksi niin monet tuomarit ovat vailla riittävää atk-koulutusta
tai edes atk-lukutaitoa. Yksi äsken
kuulemani syy on se, että Oikeusministeriöllä on jokin erittäin takapajuinen
tekstinkäsittelyohjelma, joka ei lainkaan vastaa käyttötarpeita. Tämä
hidastaa turhaan istuntoja, kun tuomion laatimisessa voi kulua puolikin
tuntia yksinkertaisessa jutussa. Puhumattakaan nyt
sakkojen, matkakorvausten ja vastaavien laskemisesta. Yhä vielä
tämäkin tapahtuu usein lautamiesavusteisena (hitaana) päässälaskuna tai
sitten ikälopun pöytälaskimen avulla!
Lautamiesten rooli syyllisyyden
arvioinnissa on kyllä merkittävä. He kuulevat oikeudessa, miten syytetty
puolustautuu ja arvioivat tätä henkilönä. Tämä on kuitenkin myös ongelma. Jos
syytetty on vakuuttava ja luotettavan tuntuinen, niin hänellä on suullisessa
käsittelyssä mahdollisuuksia, varsinkin jos syyttäjä on tehnyt kotityönsä
huonosti eikä ole kunnolla perehtynyt esitutkinta-aineistoon (so. ei siis
enää tarkkaan muista, miksi syyte on nostettu!). Toisaalta on mahdollista,
että syytettyä vastaan ei ole juuri muuta näyttöä kuin syytetty itse, so. sen
ilmeisyys, että hänen on täytynyt toimia syytteessä esitetyllä tavalla,
vaikka hän kaiken kiistäisikin tai ei mitään tapahtumasta muistaisikaan.
Tällöin käräjäoikeuden langettava tuomio saattaa usein muuttua
hovioikeudessa, kun siellä asiaa käsitellään useimmiten vain paperien
perusteella. Kuitenkin juuri tällaisissa epävarmoissa tapauksissa näkisin,
että kannattaa luottaa käräjäoikeuksiin. Kesällä 2006 ratkaistussa Suomen
ensimmäisessä ihmiskauppajutussa syytetyt kiistivät pääsääntöisesti kaiken
mistä ei ollut suoraa näyttöä (esim. puhelinkuuntelun kautta). Silti tuomiot olivat
langettavia ja kovia. Tämä perustui hyvin pitkälle varmasti arvioon siitä,
kuinka suuren painon syytettyjen kiistämiselle voi panna. Voisin kuvitella,
että Hovioikeus tässä suhteessa nojatessaan enemmän näyttöön saattaa
lieventää tuomioita (sen on vaikeampi arvioida puheiden uskottavuutta).
Henkilökohtaisesti uskon että Käräjäoikeuden arvio on usein oikeampi, ja
lisäksi ainakin nykyisen läsnäoloperiaatteen mukainen. On paradoksaalista,
että vaikka siis oikeuskäytännössä korostetaan läsnäoloa ja suullisuutta,
niin todellisuudessa mitä arvokkaampi tuomari ja mitä arvokkaampi
tuomioistuin, sitä vähemmän asioita käsitellään suullisesti ja
henkilökohtaisesti. Surullisen kuuluisassa Outi
Kosken ja hänen lastensa jutussa Korkein oikeus päätyi kahteen kertaan tuomitsemaan
lapset palautettaviksi vastoin heidän omaa tahtoaan, kun se ei halunnut
kuulla lapsia itseään. Se sivuutti samalla arvottomina kaikki ne selvitykset
joissa lapsia itseään oli kuultu suoraan (tärkeimpänä Itä-Suomen Hovioikeuden
suorittama kuuleminen, siinä vaiheessa kun lapset olivat olleet jo pitkän
aikaa poissa äidiltään). Voi ehkä sanoa, että tässä tapauksessa
kieltäytyminen kuulemisesta oli suorastaan tuomion edellytys: jos KKO olisi
ottanut lapset kuultavakseen, niin ratkaisu olisi ollut toinen. Ainakin
Haagin sopimus olisi niin edellyttänyt.
Vaikka yleensä ajatellaankin että
tuomitseminen edellyttää ehdottomasti, että ei ole vahvaa epäilystä syytteen
oikeellisuudesta, siis vain varman näytön pitäisi johtaa tuomioon, niin
käytännössä tuomituksi voi tulla myös sen perusteella pitääkö tuomioistuin
syytettä todennäköisenä. Itse asiassa näin tapahtuu aika usein, koska näyttö
ei useinkaan ole yksiselitteistä ja varmaa. Vaihtoehtona on että
syyte pitäisi melko usein hylätä, varsinkin silloin kun kyseessä on vain sana
toisen sanaa vastaan.
Kaikkien asianosaisten samanaikainen
läsnäolovaatimus
pääkäsittelyssä on käytännössä suuresti oikeudenkäyntejä halvauttava seikka
(siis Helsingissä: kuulemma jo Tampereella tilanne on toinen). Jos yksikin
syytetty tai syyttäjän mielestä tärkeä todistaja on poissa, niin
oikeudenkäyntiä ei voida yleensä viedä läpi, koska syytetyn tai tämän
asianajajan pitäisi saada kuulustella todistajaa tai juttua ei saa käsitellä
ilman kaikkien syytettyjen läsnäoloa. Syytettyjen tai todistajien kuuleminen
erikseen sitä mukaa, kuin heitä saadaan paikalle, ei ole mahdollista.
Käytännössä arvioisin että jutuista siirtyy Helsingissä vähintään 20-30 prosenttia. Itse olen ollut useammin kuin kerran
istunnoissa joissa yksikään päivän juttu ei ole toteutunut! Se että
syytetyt välttelevät oikeuteen tuloa eri syistä, on ymmärrettävää. Joskus
heidän elämäntapansa on sellainen, että on täysin mahdotonta odottaa heidän
muistavan muutamaa kuukautta aikaisemmin sovittua tilaisuutta (jos istunto
peruuntuu, niin seuraava istuntokerta on vähintään parin kolmen kuukauden
kuluttua, usein myöhemminkin). Jutuissa joissa on useita syytettyjä ja
todistajia, peruuntumiset voivat ketjuuntua, joten tapausta saatetaan istua
pitkään. Tämmöisissä tapauksissa voi hyvin kysyä onko pääkäsittelyn
samanaikaisessa läsnäolovaatimuksessa mitään järkeä. Todistajaa pitäisi
kuulla kohtuullisen ajan jälkeen, ja on todennäköistä että todistajan
ensimmäisessä kuulustelussa esittämät havainnot ovat kaikkein luotettavimpia.
Sen jälkeen tapaus vähitellen häviää muistista, eivätkä todistajat ymmärrä
verestää muistiaan tutustumalla kuulustelupöytäkirjoihin. Todistajia pitäisi
siis ehdottomasti kuulla sitä mukaa, kun he tulevat paikalle ja tietyn
aikarajan jälkeen todistajan osalta pitäisi esitutkintapöytäkirjan olla
riittävä (edellyttäen että todistaja edelleen seisoo lausumansa takana). Sama
koskee kyllä tapauksia joissa tekijöitä on useampia. Itse
asiassa on niin, että useampien tekijöiden tapauksessa he voivat jopa
tahallaan viivyttää asian käsittelyä olemalla yksitellen vuorollaan poissa.
Yksi mahdollinen ratkaisu voisi olla, että jos asianomainen on ollut kaksi
kertaa ilman syytä poissa, niin juttu voidaan käsitellä hänen poissa
ollessaan kaikissa tapauksissa joissa syytetty tulee vastaamaan vapaalta
jalalta.
Todistajaparat!
Todistajien (samoin kuin lautamiestenkin
osalta) kannattaa muistaa, että suomalaiset oikeudenkäynnit perustuvat ennen
kaikkea kansalaisten velvollisuudentuntoon: todistajille ei yleensä makseta
muusta kuin menetetystä työansiosta (jonka maksimikatto vastaa n. 1500 euron
bruttopalkkaa) sekä matkasta paikalle halvimman julkisen kulkuneuvon taksan
mukaan. Lautamiehet saavat pienen palkkion ja (osa)päivärahan, mikäli heidän
matkansa oikeustaloon ylittää 20 km suuntaansa. Tämä on melko harvinaista
Helsingissä. Toisin sanoen, lautamiespalkkioilla ei rikastu, mutta se ei ole
tarkoituskaan (sehän olisi kaiken huippu kun lautamiehet olisivat sekä
rahanahneita että poliittisesti valittuja!). Ainoat jotka tässä järjestelmässä
hyötyvät, ovat asianajajat, joiden palkkio lyhyestäkin tapauksesta on 600-1000 euroa. Asianajajan yhden odotustunnin hinta
(runsaat 90 €) on suurempi kuin todistajan suurin mahdollinen (valtion
taksojen mukainen) päiväpalkkio (n 50 €)! Miksi
tällainen todistajien aliarvostaminen ja surkea kohtelu? Helsingin
käräjäoikeudessa on joitakin asianajajia jotka keräävät pikkujuttuja aivan
ylettömästi, niin että eivät edes ehdi niitä hoitamaan eivätkä ole juttuihin
edes tutustuneet, kuten erään tunnetun poliitikon niminen, joita en
todellakaan suosittele (paitsi taatusti syyllisille …).
Jos asianajajasi löytyy Oikeustalon käytävältä ja hänellä on samaan aikaan
menossa useampia juttuja, niin tiedät joutuneesi huonoihin käsiin (no, ei
tämäkään sääntö aina pidä kutiaan: jotkut tunnetut ja hyvät asianajajat ovat
hyvin suosittuja ja tehokkaita)!
Sanoisin myös että alkaa olla jo
kannattavampaa ottaa itselleen naisasianajaja: miespuoliset asianajat ovat
yleensä kiireisempiä ja suhtautuvat juttuihin vähemmän vakavasti. Lisäksi on
niin, että asianajajia lukuun ottamatta tuomioistuimessa voi pöydän takana
istua pelkästään naisia: naistuomari, naissyyttäjä ja naislautamiehistö.
Toisaalta näyttää siltä, että kokeneet ammattirikolliset eivät yleensä
koskaan käytä naisasianajajia. Rikollisten maailma on niin miehinen, että
naisilla ei sinne ole asiaa. Tässä suurrikolliset tekevät kyllä ison virheen;
naiset voisivat jo nyt olla paljon tehokkaampia puolustamaan heitä ja
löytämään hyviä argumentteja. Joka tapauksessa tässä tuomioistuinten
naisvaltaistumisessa kytee kyllä ongelma: esimerkiksi
huoltajuusoikeudenkäynneissä voi käydä niin ainoa mies salissa on lapsistaan
vieroitettu mies, koska hänen ei kannata käyttää edes asianajajanaan miestä.
Kuten tiedetään, tavallisella
kansalaisella ei ole nykyään varaa käydä oikeutta, varsinkaan sen jälkeen kun
vakuutusyhtiöt lakkasivat maksamasta mahdollisesti hävityn jutun vastapuolen
kuluja. Vaikka pystyisikin säästämään omien kulujen osalta, niin vastapuolen
kuluja ei juuri pysty kontrolloimaan Ne voi toki kiistää määrältään: tätäkään
ei useinkaan tiedetä eikä tehdä, vaikka kyllä
kannattaisi. Jos itselläsi on asianajaja, niin hänhän ei tietenkään voi tätä
tehdä (ei korppi korpin silmää noki), mutta jos olet itse ilman, niin lue vastapuolen
asianajajan lasku tarkkaan ja kiistä kaikki ylimääräinen kuorrutus (turhat
neuvottelut ja valmistelut).
Jutun täytyisi siis olla todella varma
tapaus, ennen kuin oikeuteen kannattaa mennä. Mutta valitettavasti on niin,
että selviä juttuja ei ole, ja oma käsitys jutun selvyydestä voi
merkittävästi poiketa lain käsityksestä. Toisin sanoen, oikeuteen kannattaa
yleensä mennä rettelöimään vain, jos juttua ajaa yleinen syyttäjä, joka siis
jossain määrin edustaa tällöin asianomistajaakin (ei kuitenkaan läheskään
riittävästi, mikä on valitettava epäkohta). Oma kokemukseni onkin se, että
riitajutut ovat hyvin harvinaisia ja yleensä niissä riidan ajajalla on ihan
väärä käsitys oikeuksistaan ja näytön riittävyydestä. Eräässä jutussa
esimerkiksi ison perinnön saanut asianomistaja syytti vastapuolta
harhaanjohtavasta avioliittolupauksesta, jonka perusteella hän oli ryhtynyt
liiketoimiin, joista oli kärsinyt menetyksiä. Käräjäoikeuden mielestä näytti
pikemminkin siltä että hän oli yrittänyt ostaa itselleen vaimon, mutta
käyttäytynyt niin ikävästi, että tulevalla vaimolla oli oikeus perua
kaupat. Juttu tuli asianomistajalle tosi kalliiksi. Onneksi hänellä oli
varaa siihen: kyse oli isosta perinnöstä, joka naistakin varmaan houkutteli.
Yleissohjeeni
Tässä käsitellään pääasiallisesti
tapauksia, joissa joku on syyllistynyt rikokseen ja jossa vastapuolena on
syyttäjä, mukanaan joskus myös loukattu asianomistaja. Kyse voi olla
pahoinpitelystä, varkauksista, petoksista, seksuaalisen väkivallan yrityksistä
tms. Pyrin esittämään neuvoja, jotka ovat kaikille osapuolille hyödyllisiä ja
vähentävät rangaistuksia sekä oikeudenkäynnin kustannuksia.
Tällöin ensimmäinen ohjeeni on,
että jos todella olet tehnyt syytteessä esitetyn teon, niin myönnä se tehneesi
ja ilmaise olevasi pahoillasi. Älä kuuntele asianajajaa joka sanoo sinulle,
että koska näyttöä ei juuri ole, niin asia kannattaa kiistää – vaikka
sen olisikin esitutkinnassa jo myöntänyt. Asianajajatkin ovat sisäistäneet
ajatuksen että esitutkintapöytäkirjoja ei saa käyttää, eikä niitä kukaan lue,
joten oikeudessa ne eivät ole minkään arvoisia. Ja toisaalta heillä on väärä
käsitys siitä, että näytön pitää olla ehdottoman varma ja syytetyn tekoon
selvästi sitova. Toisaalta – jos et ole tekoa tehnyt, niin tietenkin
sinun pitää se kiistää, mutta silloin on yleensä hyvä että sinulla on jotain
vastanäyttöä. Sinua ei yleensä syytetä aivan tyhjästä. Useimmissa tapauksissa
syytetyt ovat rysän päältä napattuja jotka kiistävät ilmeisetkin tapahtumat
tai esittävät täysin epätodennäköisiä vaihtoehtoisia selityksiä sille miksi
ovat löytyneet rikospaikalta. Mutta toki on paljon epävarmoja tapauksia
– esimerkiksi valvontakamerakuvat eivät ole kovinkaan tarkkoja ja
monissa tapauksissa ei suinkaan ole selvää mitä asianomainen on tiennyt
(esim. kun hänet on houkuteltu hyvin halvalla huumekuriiriksi).
Ensimmäinen poikkeus perussäännöstä on, ettei koskaan
kannata tunnustaa sellaista, mistä ei syytetä, vaikka olisikin syyllinen.
Varsinkin huumejutuissa olen nähnyt, että kokemattomat huumekuriirit
kiinnijouduttuaan menevät tunnustamaan kaikki aikaisemmat tapaukset, joista
poliisilla ei ole ollut mitään tietoa. Tämä on toki kunnioitettavaa, mutta
suomalainen oikeusjärjestys on sillä tavoin yksinkertainen ja kova, että tunnustamalla
lisää voi joutua todella pahaan liemeen. Päinvastoin, tuomiot lasketaan hyvin
mekaanisesti sen mukaan, kuinka suuresta huume-erästä on kysymys. Jos siis on
joutunut kiinni vaikkapa 50 gramman erän salakuljetuksesta ja sitten kertoo,
että on kuljettanut samanlaisia eriä jo aikaisemmin tai paljastaa lukuisia
kätköpaikkoja, joten määrät muuttuvat olennaisesti, niin tuleekin helposti
tuomituksi törkeästä huumausainerikoksesta maksimirangaistukseen eli runsaan
kymmenen vuoden ehdottomaan vankeuteen. Ammattimaista huumesalakuljetusta
pitkään harjoittaneen osalta tämä ei ehkä ole kovin valitettavaa
(yhteiskunnan kannalta), mutta sen sijaan kyllä satunnaisten nuorten
hyväksikäytettyjen (tätä termiähän käytetään yleensä naisten kohdalla, mutta
minä vertaisin tilapäisprostituoitujen naisten tilannetta näiden
tilapäisrikollisuuteen houkuteltujen miesten tilanteeseen) miesten
tuomitsemisessa todella pitkiin rangaistuksiin ei kyllä ole mitään järkeä.
Toki yhteistyö poliisin kanssa lieventää tuomioita, mutta riskinä on se, että
jos vaikkapa johdattaa poliisin ennestään tuntemattomille huumekätköille,
niin saattaakin joutua tilanteeseen jossa on syyllistynyt törkeään
huumausainerikokseen lievän sijasta! Ja verrattuna vaikkapa tavanomaiseen
väkivaltaan ja petoksiin, rangaistukset ovat kymmenkertaisia. Useammastakin
väkivallanteosta saa tavallisesti lyhyen ehdollisen vankeustuomion kun
kohtuullisen suuren huume-erän kuljetuksesta rapsahtaa heti useamman vuoden
ehdoton vankeustuomio.
Asianajajan tarve
Oikeudenkäynnissä ei juridiikasta
tarvitse yleensä olla kovin paljoa perillä. Tärkeintä on tietää mitä on
tapahtunut ja mitä itse on sanonut tehneensä. Muotomääräysten osalta on
tärkeä tietää missä vaiheessa mitkä asiat voidaan esittää ja mitä voi vaatia
tai mihin voi vedota. Periaatteessa siis tulee toimeen ilman asianajajaa, jos
vain viitsii itse perehtyä omaan asiaansa. Totta on, että joillekin
asianajaja on tärkeä tuki ja joissakin tapauksissa välttämätön..
Kannattaako sitten hankkia asianajajaa?
Minusta ei, jos olet tehnyt sen mistä sinua syytetään ja tunnustat sen.
Suomalaisessa järjestelmässä tuskin saat kohtuutonta rangaistusta. Voi olla
että jos olet aiheuttanut isoja vahinkoja tai sinulle esitetään isoja
vahingonkorvausvaatimuksia, niin asianajajasta voi olla hyötyä. Ja jos
asianomistajalla on asianajaja. Muuten en ainakaan suosittele umpimähkäisesti
valittua Helsingin käräjäoikeudessa toimivaa asianajajaa. Hänestä voi olla
enemmän haittaa kuin hyötyä. Hommahan on tietysti niin, että kukaan ei mielellään
ota asianajajaa jos joutuu sellaisen itse maksamaan. Ja taas ilmaiseksi
saadun lahjahevosen hampaisiin ei ole katsomista. Olen kuitenkin sitä mieltä,
että jos toimeentulotukiasiakkailta vaaditaan asumistuen osalta ns.
omavastuu, minkä he itse joutuvat maksamaan (käytännössä siis saavat vähemmän
toimeentulotukea kuin mihin he ovat oikeutettuja), niin saman voisi tehdä
paljon paremmalla syyllä oikeudessa syytetyille. Nyt juuri pahimmat
rikolliset saavat varmasti oikeudenkäynnin ilman omavastuuta, jolloin he
pitävät huolen siitä, että heillä on asianajaja, vaikka siinä ei ole mitään
järkeä, ja asianajaja vain myöntää jokaisen syytekohdan oikeaksi. Jos
asianajan käytöstä joutuisi itse maksamaan edes vähän, niin ei joka kerta
oteta asianajajaa, vaikka saisikin maksuvapautuksen. Ja katsottaisiin vähän
tarkemmin millainen asianajaja on saatavissa. On melko koomista seurata, kun
jossain jutussa on sekä ns. taparikollisia että ihan tavallisia ihmisiä, niin
edellisillä on usein joku melko tunnettu asianajaja ja jälkimmäisillä ei
mitään. Vankilassa olevilla tai usein tuomituilla on
hyvät tietolähteet siitä, kuka on hyvä ja kuka ei, joskin heille näyttävät
joskus kelpaavan myös täysin sekunda-asianajat käräjäoikeusvaiheessa,
valtiohan sen kuitenkin maksaa, ja hovioikeuteen pitää aina valittaa, kun
tuomio tulee. Ja jos asianajajaa
vailla olevat ovat asianomistajia, niin he saattavat menettää merkittäviä
korvauksia vain tietämättömyyttään. Monella tuomarilla ei mielestään ole oikeutta
heille kertoa, millaisia korvauksia on mahdollista saada, ja syyttäjät
kieltäytyvät ehdottomasti auttamasta, vaikka heidän periaatteessa pitäisi
ajaa myös korjausvaatimuksia. Kyllähän syyttäjät korvauksia ajavatkin, jos
asianomistajat osaavat niitä etukäteen vaatia (toisin sanoen, kun asianomistaja
on firma, niin syyttäjä ajaa sen vaatimuksia, mutta kun asianomistajana on
tietämätön maallikko, niin syyttäjä ei esitä mitään). Tämä on selkeä
epäkohta: jos syyttäjät eivät halua olla asiassa aloitteellisia, niin jonkun
muun täytyy olla. Esimerkiksi käräjäoikeuden oma sosiaaliasiamies (joita siis
ei lainkaan ole). Tosin minulle on myös sanottu, että hyvä tuomari kyllä
selvittää kaikille asianosaisille heidän oikeutensa ja antaa ohjeita myös
korvausvaatimuksissa. Oman kokemukseni mukaan ainakin Helsingin
käräjäoikeudessa tuomarit eivät koskaan kerro asianomistajille mitä he voivat
vaatia korvauksina, vaan ainoastaan kysyvät, onko asianomistajalla
vaatimuksia. Minusta tuomarin puolueettomuus ei siitä häviä, jos
hän tarkkaan kertoo, mitkä syytetyn tai asianomistajan oikeudet ovat ja
millaisia suuruusluokkia korvausvaatimuksissa on voitu hyväksyä.
Toisin sanoen, asianajaja kannattaa
ottaa aina, jos olet asianomistajana monimutkaisessa jutussa tai kun sinua
syytetään väärin perustein tai jos juttu muuten on iso ja monimutkainen.
Pienet rikokset kannattaa aina reilusti tunnustaa ja pyrkiä korvaamaan
mahdolliset vahingot (mieluiten tietysti ennen oikeudenkäyntiä, esimerkiksi
sovittelussa!). Näinhän tietysti yleensä kunnon ihmiset tekevätkin.
Oikeudessa tapaa kyllä useamminkin ihmisiä jotka ovat joko tehneet yhden
melko rankan rikkomuksen tai sitten tekevät jatkuvasti pienempiä rötöksiä.
Jälkimmäisillä ei juuri ole motivaatiota ottaa vastuuta tekemisistään, vaan
enintään saada mahdollisimman vähäisiä rangaistuksia (suomalaisessa
oikeuskäytännössä pitää tehdä aika paljon pieniä rikoksia, ennen kuin saa
ehdottoman vankeusrangaistuksen, elleivät kyseessä ole huumeet). Sen sijaan
jos nuoret ihmiset ovat tehneet rötöksiä, niin he tarvitsisivat paitsi
asianajajan, myös tuekseen sosiaaliviranomaisia (ja ehkäpä myös omia
vanhempiaan, joita hyvin harvoin on paikalla…), jotka voisivat kertoa
heille miksi rikoskierteestä kannattaa päästä eroon ja miksi kannattaa
esimerkiksi pyrkiä selvittämään nuoren taustoja (tätä eivät asianajajat
viitsi yleensä tehdä aivan ilmeisissäkään tapauksissa). Käräjäoikeuteen
vaikuttaa ilman muuta tieto siitä, onko kyseessä mahdollisesti ns. hyvien
perheiden kieroon kasvanut lapsi, vai surkeiden kasvuolosuhteiden tulos,
pahoinpidelty avioerolapsi. Tosin edellisellä on isompi motivaatio tehdä
parannus kuin jälkimmäisellä, mutta toisaalta on aina tärkeää, että
jälkimmäiset saavat kokea myös reilua kohtelua viranomaisten toimesta. Näin
ei välttämättä käy.
Voin myös tässä todeta, että olen saanut
yhteydenoton Asianajajaliiton taholta jossa toivottiin, että myös lautamiehet
puuttuisivat ilmeisiin epäkohtiin asianajajien toiminnassa. Hekin haluaisivat
mätämunat (siis paitsi itse roistoja) pois käräjäoikeuksista. Ongelma on vain
se, että asiamiehenähän saa olla kuka tahansa, ja toiseksi voin oman
kokemukseni perusteella sanoa, että asianajajan huonous on enemmänkin
mielikuvakysymys. Joskus lautamies voi kyllä todeta että asianajaja ei ole
lainkaan perehtynyt asiakirjoihin ennen paikalle tuloaan, mutta milläs tämän
todistat? Sain muuten heti huomautuksen siitä, että mainitsin edellisessä
versiossa erään asianajajan tunnistettavasti, enkä suinkaan asianajajien vaan
(kokoomuslaisen) lautamiehen taholta. Tämänkään asianajajan kohdalla ei kyse
ole mistään konkreettisesti osoitettavista väärinkäytöksistä, vaan siitä että
hän on haalinut niin paljon asiakkaita, ettei ehdi näitä hoitaa. Eikä hän
myöskään tunnu olevan kovin tarkka sen suhteen, keitä hän valitsee
toimistoonsa. Eräs hänen apulaisensa erehtyi äskettäin puhumaan jopa
valamiehistöstä! Ei parantanut hänen osakkeitaan lautamiesten
keskuudessa…
Minua on hämmästyttänyt se, että ihmiset
kuitenkin näyttävät kuvittelevan, että tuomioistuin ”tietää
kaiken”, so. on tutustunut jokaiseen asiakirjaan, tuntee kuulusteluissa
kerrotun ja muutenkin ottaa selville kaikki asiat oma-aloitteisesti. Toisin
sanoen, suomalaisessa oikeudessa ei paljoa puhuta eikä selitellä. Tämä on
sikäli ristiriitaista, että oikeudenkäynnin peruslähtökohtana on juuri
suullisuus ja olennaisen esittäminen oikeudenkäynnissä. Ihmisillä on aivan
eri lähtökohdat kuin tuomioistuimilla tai lainsäätäjällä. Mutta syynä on myös
kyllä se, että useimmat ihmiset ovat kovin kokemattomia eli ovat ensimmäistä
kertaa oikeussalissa. Todistajien suhteen tämä on melkein pääsääntö,
poikkeuksena tietyt ”ammattitodistajat” kuten esimerkiksi
poliisit. Heidän todistuksiinsa luotetaankin aina kiven kovaan, ehkä vähän liikaakin. En tarkoita tällä sitä, että poliisit olisivat
epäluotettavia, päinvastoin he tekevät usein erittäin luotettavat
vaikutelman, mutta heillä on tietysti intressinään puolustaa poliisin
toimintaa, joten he ovat kyllä aina jossain määrin jäävejä. Samoin voidaan
epäillä kuinka hyvin he muistavat yksittäisiä tapauksia joutuessaan kaiken
aikaa samankaltaisten tapausten kanssa tekemisiin. Hannu Tapani Klami on
tehnyt tästä selvitystäkin, ja päätynyt siihen, että poliisit ja opettajat
olisivat kaikkein epäluotettavimpia todistajina (Klami 1995: Todistelun
ongelmia).
Ohjeistus on noviisitodistajille lähes mitätöntä.
Siinä missä taparikolliset saavat vankilassa melko hyvän opastuksen ja
lisäksi suuren määrän kokemusta siitä, mitä oikeudessa voi tapahtua, niin
ensikertalaisille ei ole tarjolla juuri mitään tietoa. Tämä on minusta iso
epäkohta. Tärkein ongelma on kuitenkin se, että todistajat eivät enää
muista mitään, kun he tulevat oikeuteen. Heidät saa helposti
ikävään tilanteeseen vain vertaamalla heidän oikeudessa sanomaansa
esitutkintapöytäkirjaan.
Oikeudenkäynnin kulku
Tästä on olemassa oikeusministeriön
julkaisemia erittäin lyhyitä ja ylimalkaisia esitteitä. En ole havainnut että
niitä olisi käräjäoikeudessa yleisessä jaossa ainakaan Helsingissä. Ne
sisältävät suppeaa ja aivan liian ylimalkaista tietoa. Vastaavasti laki
(oikeudenkäymiskaari) on aivan liian yksityiskohtainen ja sekava ollakseen
tavallisen kansalaisen kannalta hyödyllinen. Nyt kun itse tätä kirjaa varten
luin sitä, havaitsin että kyllä se periaatteessa antaa mahdollisuuden joustaa
esimerkiksi yksittäisten todistajien kuulemisen osalta, mutta tuomarit eivät
selvästikään viitsi hankaloittaa tehtäväänsä ns. pääkäsittelyn ulkopuolisilla
kuulemisilla. Mieluiten pannaan koko pääkäsittely uusiksi, niin että saadaan
kaikki yhdellä kertaa käsitellyksi. Aivan viime aikoina olen kuitenkin
havainnut, että tässä suhteessa voidaan olla joustaviakin, ainakin
todistajien suhteen. Sama mahdollisuus on kuitenkin myös suhteessa
syytettyjen tai asianomistajien kuulemiseen. Mikään ei vähennä
oikeusprosessin arvostusta enemmän kuin se, että suuri joukko tulee paikalle
kerta toisensa jälkeen vain saadakseen kuulla että oikeudenkäynti ei toteudu.
Alla toistan joitakin asioita jotka
edellä on jo mainittu. Se on tarkoituksellista, sillä alla olevat kohdat ovat
nyt niitä, joita oikeudenkäyntiin tulevan ennen kaikkea kannattaa lukea.
Esitutkinta
Ennen oikeudenkäyntiä tehdään
esitutkinta, jonka perusteella syyttäjä päättää syytteen nostamisesta (jos
syyttäjä ei nosta syytettä, voi silti itse ajaa juttua jos katsoo kärsineensä
vahinkoa vastapuolen toimesta, mutta silloin pitää olla varma näyttö).
Esitutkintapöytäkirjat ovat siis se aineisto johon kannattaa tutustua todella
hyvin, sekä syytettynä että asianomistajana. Syytettynä voi todeta melko
helposti, onko ylipäänsä toivoa siitä että syytteen kiistämisestä on hyötyä.
Samoin voi tietysti palauttaa mieleen mitä on tullut kertoneeksi. Toisaalta
voi todeta kuka on esittänyt selvästi vääriä näkemyksiä.
Asianomistajalla tilanne on vastaava: kannattaa esimerkiksi miettiä pitäisikö
saada vielä lisää todistajia paikalle. Tässä yhteydessä kuitenkin viittaan
todistajien saamisen vaikeuteen ja todistajien surkeaan asemaan
oikeudenkäynneissä
Poliisikuulustelut ovat yleensä varsin
asiallisia ja hyviä. Ne ajat ovat jo kaukana jossa poliisit olivat tuskin
kirjoitustaitoisia. Olisi erittäin tärkeää, että pöytäkirjat olisivat
helposti saatavilla, kun ne kerran ovat julkisia asiakirjoja. Toisin sanoen
niiden pitäisi olla sähköisessä muodossa käräjäoikeuden sivuilla kaikkien
asianosaisten käytettävissä. Varsinkin kun niitä ei siis suoraan sellaisinaan
saisi edes oikeudenkäynnissä käyttää, ainakin joidenkin tuomarien mielestä,
kuten yllä mainittiin.
Haaste
Syytetty haastetaan paikalle, ja hänen pitää
olla yleensä läsnä, ellei haasteessa todeta että tuomio voidaan julistaa joka
tapauksessa. Poisjääminen johtaa sakkoihin, ellei ole perusteltua syytä
poissaoloon. Toistuvat poissaolot johtavat yleensä siihen, että
syytetty pyritään ottamaan kiinni ennen oikeusistuntoa. Tämä voi tuottaa
pahimmillaan viikonlopun yli kuluvan putkassa istumisen. Myös muut
asianomistajat ja todistajat voidaan velvoittaa osallistumaan sakon uhalla
jos heidän läsnäolonsa on tuomion kannalta olennaista. Ikävä kyllä tämä järjestelmä
ei ole aukoton, vaan jo haastaminen saattaa usein epäonnistua. Tämän voi
tarkistaa etukäteen: jos osaa syytetyistä ei ole saatu haastettua niin
oikeudenistunto usein peruuntuu ilman muuta. On siis oman edun mukaista
olla aktiivinen ennen pääkäsittelyä ja tarkistaa että kaikki ovat tulossa
paikalle.
Haasteen voi muuten saada jopa vain
päivää ennen, mutta silloin on kyllä oikeus vaatia lykkäystä. Jokaisella on
oikeus valmistautua hyvin oikeudenkäyntiin! Ei missään nimessä kannata lähteä
paikalle täysin valmistautumattomana, varsinkin jos ei ole edes asianajajaa.
Käsittelyn suullisuus
Oikeudenkäymiskaaren 6 Luku 3§ sanoo
seuraavaa: ”Pääkäsittely on suullinen. Asianosainen ei saa lukea eikä
antaa tuomioistuimelle kirjallista lausumaa, taikka muutoinkaan esittää asiaa
kirjallisesti”. En ymmärrä miksi tämä määräys kieltäisi
esitutkinta-aineiston käyttämisen. Toisaalta kuitenkin syyttäjä kyllä saa
lukea syytteen papereista (he tekevät sen niin nopeasti, ettei hitaampi
syytetty takuulla pysty seuraamaan). Muutenkin suullisuus on suhteellista:
muistiinpanoja saa käyttää ja kirjallista aineistoa esittää todisteeksi.
Asianosainen saa
kuitenkin lukea asiakirjasta vaatimuksensa sekä suorat viittaukset
oikeuskäytäntöön ja oikeuskirjallisuuteen sekä sellaisiin asiakirjoihin,
joita pelkästään suullisesti esitettyinä on vaikeata ymmärtää. Lisäksi hän
saa käyttää kirjallista muistiinpanoa muistinsa tueksi.
Valmistelussa
laadittuun kirjalliseen yhteenvetoon saadaan myös pääkäsittelyssä tukeutua
tarkoituksenmukaisella tavalla, sanoo laki.
Kuten edellä on jo
todettu, ainakin joidenkin tulkintojen mukaan esitutkinta-aineistoa ei ole
tarkoitus suoraan käyttää pääkäsittelyssä, mikä on täysin käsittämätöntä,
suorastaan järjenvastaista, ottaen huomioon että se on usein selvästi
luotettavampaa kuin mikään myöhäisempi aineisto tai muistikuva.
Esitutkinta-aineistojen pitäisi olla jokaisella selvästi ainakin tiedossaan,
vaikka niitä ei suoraan oikeudessa luettaisikaan. On tärkeä tietää, että
esitutkinta-aineisto pitää erikseen liittää näytön tueksi pöytäkirjaan. Jos
siis on havainnut että aineistossa on vahvaa näyttöä joka tukee omaa
näkemystä asiasta, niin siihen pitää vedota istunnossa.
Henkilöiden toteaminen
Aluksi tuomari selvittää ketkä ovat
paikalla. Tässä vaiheessa prosessi voi jo keskeytyä, jos joku puuttuu.
Kannattaa siis aina itse olla aktiivinen tässä suhteessa, jos haluaa saada
jutun ratkaistuksi nopeasti. Esimerkiksi kannattaa huolehtia omien
todistajien ja kanssasyytettyjen tai muiden asianomistajien paikalle tulosta.
Tätä ohjetta kannattaa toistaa monta kertaa: kokemukseni on että
asianomistajat eivät useinkaan ole näin tehneet, vaan luottavat siihen että
kaikki tulevat paikalle.
Kun läsnäolijat on todettu, niin
todistajia pyydetään poistumaan paikalta. Muuten oikeuteen saa (yleensä)
vapaasti tulla kuuntelemaan, joten kannattaa ilman muuta ottaa itselleen
tukihenkilöitä mukaan, ainakin seuraksi jos joutuu odottelemaan pitkään.
Syytteen lukeminen ja kannanotot
Syyttäjä lukee tämän jälkeen syytekirjelmän,
joka on yleensä erittäin tiivistetty ja antaa tapahtumasta hyvin pelkistetyn
kuvan (Myöhemmin syyttäjä sitten voi kuvata tapahtuman paljonkin tarkemmin).
Tärkein tieto on lähinnä se, mistä rikoksesta ja minkä pykälän mukaan
syytetään. Sitten kysytään asianomistajilta yhtyvätkö he syytteeseen ja
vastaajilta miten he vastaavat syytteeseen. Tässä on tärkeä tietää ero
myöntämisen ja kiistämisen välillä. Jos syytetty kiistää syytteen, niin
syyttäjän on pyrittävä näyttämään asia toteen. Jos syytetty taas myöntää
syytteen oikeaksi, niin yleensä muuta ei juuri tarvita (siis tunnustuksella
on suomalaisessa oikeudenkäytössä yllättävän keskeinen osa: olin itse luullut
että tunnustuksen arvo on nykyään olematon…). Eli esimerkiksi
todistajien puuttuminen ei estä oikeudenkäynnin toteutumista. Jos siis
näyttää siltä että näyttö on melko vahva (ja jos lisäksi tietää hyvin
tehneensä syytteessä esitetyt asiat tai pitää sitä todennäköisenä, esim.
vahvan humalatilan takia), niin ilman muuta kannattaa myöntää tekonsa ja
keskittyä lieventävien asianhaarojen esittämiseen. Niillä voi olla iso
merkitys lautamiesten näkökulmasta. Kiistämisestä saa vain haittaa.
Vaatimukset
Tämän jälkeen selvitetään juttuun liittyvät
vaatimukset. Valtiolla voi olla vaatimuksia sekä rikoksen kohteiksi
joutuneilla. Nämä vaatimukset voidaan hyväksyä ja kiistää. Kiistämisen
lisäksi täytyy kuitenkin arvioida vaatimusten määriä. Oikeus päättää
vaatimusten kohtuullisuudesta ja määristä tuomiolauselmassa. Tähän kannattaa
siis paneutua hyvin. Kannattaa valmistautua hyvin vaatimusten esittämiseen.
Tässä suhteessa asianomistajat ovat usein täysin olemattomasti
valmistautuneet. He eivät tiedä oikeuksiaan eivätkä osaa vaatia kunnollisia korvauksia.
Tai esittävät mahdottomia korvauksia tai sellaisia joita suomalaisessa
oikeuskäytännössä ei myönnetä (esim. henkiset kärsimykset edellyttävät hyvin
vahvoja perusteita, eivätkä summat siltikään ole suuria). Vastapuolen
vaatimuksia kannattaa myös kiistää ja pitää suurina
(”paljoksua”). Sama koskee muuten myös asianajajien esittämiä
laskuja. Niihin kannattaa tutustua ja selvittää mikä on hyväksyttävä normi.
Syyttäjät voivat tässä suhteessa olla suuripiirteisiä. Syyttäjät eivät muuten
yleensä välitä näistä ajamaansa syytteeseen liittyvistä vaatimuksista, vaikka
ymmärtääkseni lainsäädäntö tätä edellyttäisi (näin ainakin oikeudenkäytön
asiantuntijat, esim. alan johtava professori ovat minulle sanoneet).
Asianomistajan kannattaa siis olla aktiivinen syyttäjän suuntaan ja vähän
jopa painostaakin tätä, jos syyttäjä ei itse ole aloitteellinen.
Korvauksista voidaan todeta se, että
Suomessahan ei henkisistä kärsimyksistä saa juuri mitään, ja kivusta ja
särystä normit ovat erittäin alhaisia. ”Tavanomaisesta” väkivallasta,
jossa vammat eivät ole olleet pysyviä, voi saada 100-500
euroa. Pysyvistäkään vammoista ei kovin paljoa makseta. Minusta kannattaa
vaatia reilusti enemmän. Jotkut käräjäoikeudet voivat olla avokätisempiä. Jos
vahinko liittyy ammatin harjoittamiseen, niin tämä kannattaa myös todeta. Sen
lisäksi pitää vaatia korvausta kaikista todellisista vahingoista:
rikkoutuneista esineistä, vaatteista ym. Tällöin ei tarvita kuitteja, mutta
jos sellaisia on, niin ne kyllä yleensä hyväksytään. Lääkärintodistukset
ovat aina tarpeen, ja lääkäriltä pitää ehdottomasti pyytää arvio kaikista
pysyvistä vammoista. Juuri tässä suhteessa syyttäjän ja käräjäoikeuden
ohjeistus olisi ehdottomasti kaikkein tärkeintä: joka vuosi kansalaiset
menettävät suuria summia vain sen vuoksi, etteivät tiedä mitä heillä olisi
oikeus vaatia ja saada!
Eikä tietenkään kannata ajatella
pystyykö vastapuoli maksamaan: jos vastapuoli ei maksa korvauksia niin niitä
voi vaatia valtiolta. Joka tietysti on vielä saidempi kuin käräjäoikeus, mutta
ei missään nimessä maksa mitään, jos tuomiossa ei korvauksia ole määrätty
(tai ainakin jos ei voi osoittaa sellaisia pyytäneensä).
Kannanotto syytteeseen ja vaatimuksiin
Kun syyttäjä on lukenut syytteen ja
siihen liittyvät vaatimukset niin kaikilla osapuolilla on oikeus ottaa kantaa
näihin. Asianomistajilta kysytään yhtyvätkö he syytöksiin ja mitä omia
vaatimuksia heillä on. Vastaajilta kysytään myöntävätkö he syytteen oikeaksi
vai kiistävätkö he sen ja mitä mieltä he ovat esitetyistä korvausvaatimuksista.
Vaikka myöntäisikin syyllisyytensä, niin silti voi kiistää korvausvaatimukset
joko osittain tai kokonaan. Juridisesti tehdään erottelu perusteen ja määrän
välillä. Voi siis olla sitä mieltä, että toisella osapuolella on oikeus
korvaukseen, mutta voi olla eri mieltä korvauksen määrästä. Ja vaikka
kiistäisikin oikeuden korvaukseen kokonaan, niin silti on syytä myös ottaa
kantaa määrään, jos se on liian iso.
Kun syytetyltä tässä vaiheessa kysytään
myöntämistä tai kiistämistä, niin ei pidä ryhtyä laajoihin perusteluihin. Silti kiistämisperuste täytyy esittää, esimerkiksi muodossa
”tulen osoittamaan etten ole ollut syyllinen” tai jos on sattunut
asian myöntämään esitutkinnassa niin on syytä kertoa miksi ei enää ole
samalla kannalla.
Todistajien kuuleminen
Todistajat ovat oikeudenkäynnissä sekä
erittäin huonosti kohdeltuja että arvostettuja. Kuten edellä totesin, niin
todistajien kohtelu on usein ala-arvoista, palkkiot olemattomia (tosin
todistajat voivat vaatia täyttä korvausta, siten että se joka häviää, joutuu
maksumieheksi, mutta tätäkin harvoin tapahtuu, eikä tätä todistajille yleensä
kerrota), odotusajat pitkiä ja turhia käyntejä tulee liian usein. Toisaalta
todistajien lausumiin kiinnitetään yleensä vakavasti huomiota, ja jos
todistaja on varma asiastaan, niin häneen yleensä luotetaan. Olisi tärkeää,
että todistajien kohtelu muuttuu toisenlaiseksi. Esimerkiksi niin, että
jutut, joissa on todistajia, otetaan ensin käsittelyyn, todistajan ei
tarvitse tulla uudelleen todistamaan jos hän on paikalla, mutta asianomistaja
ei ole, ja korvaukset tulonmenetyksistä ja matkoista ovat kunnollisia.
Todistajat kutsutaan paikalle yksi
kerrallaan sen jälkeen kun vastaajan ja asianomistajien näkemykset
tapahtumisesta on selvitetty. Todistajilta ei yleensä paljoa kysytä. Ensin
heitä pyritään kertomaan omin sanoin tapahtumien kulku sellaisena kuin sen
muistavat (tällöin olisi kovin hyödyllistä, että on tutustunut omaan
todistajanlausuntoonsa ja mahdollisesti muiden poikkeaviin kertomuksiin)
jonka jälkeen kaikki osapuolet saavat esittää kysymyksiä. Yleensä kysymyksiä
ei paljoakaan esitetä. Sen jälkeen kun kysymykset loppuvat, todistaja saa
lähteä. Siis yleensä pitkän odottelun jälkeen lyhyt vierailu todistajanpöydän
ääressä voi olla hyvin frustroivaa. Varsinkin silloin jos on jouduttu
tulemaan paikalle jo useamman kerran. En kuolemaksenikaan voi käsittää miksei
tässä tapauksessa voida kysyä todistajalta heti kun hän on paikalla kaikki
olennaiset kysymykset ja sitten myöhemmin katsella todistajanlausunto vaikka
videolta.
Yksi asia, mikä minua on huvittanut, on
ollut se, että joskus asianajajat monimutkaisemmissa jutuissa kutsuvat
paikalle ns. yleistodistajia. Ääritapauksessa, kun käsiteltiin erästä laajaa
veronkiertojuttua, missä ravintoloitsijat olivat pistäneet suurimman osan
ansioistaan sivuun ja tehtailleet aivan erilaisia kassakuitteja, niin
puolustus oli hankkinut paikalle todistajan joka pyrki osoittamaan että ko.
alan yleinen tuottavuus oli sellainen, että syytteessä esitetyt summat olivat
mahdottomia. Kun jutussa selvästi kuitenkin aivan konkreettisesti pystyttiin
osoittamaan, kuinka paljon tuloa ravintoloista oli kertynyt, niin tällainen
teoreettinen yleistodistelu kertoi lähinnä sen, että suomalaisten etnisten
ravintoloiden tileissä on paljonkin epäselvyyttä (eli verottaja voisi olla
paljon valppaampi). Totta kai todistelun olisi pitänyt pyrkiä siihen, että
veroviranomaisten laskut oli tehty väärin tässä ja vain tässä tapauksessa.
Pienenä sivuhuomautuksena voin sanoa,
että meikäläisillä viranomaisilla on todella hyvät tiedot alkoholin myynnistä
ravintoloille, joten niiden perusteella voisi kyllä laajemminkin arvioida
sitä, kuinka paljon ohimyyntiä oikein maassa tapahtuu. On kummallista että
tätä menetelmää ei käytetä yleisemmin hyväksi. Se olisi valtiolle kohtuullisen
hyvä tulolähde.
Vastaajan ja asianomistajien kuuleminen
Todistajia kuullaan valaehtoisesti joten
heidän täytyy esittää joko vala tai juhlallinen vakuutus. Heidän edellytetään
tämän jälkeen puhuvan vain totta. Tämä on tärkeää, varsinkin kun nykyään jo
monille korkeakouluopiskelijoille tankataan päähän että sellainen on silkka
mahdottomuus. Suomalaisessa oikeudessa tästä pidetään onneksi vielä kiinni.
Jotkut tuomarit ovat kuitenkin jo ryhtyneet postmodernisoimaan
(oikeustieteellisissäkin tiedekunnissa konstruktionismi ja muut hullutukset
ovat levinneet kulovalkean lailla, varsinkin
kaikkein arvostetuimpien oikeustieteen aloilla, esimerkiksi yleisessä
oikeusteoriassa) valaa siten, että sanovat todistajalle että esitätte
totuuden sellaisena kuin se teistä tuntuu tai jotain vastaavaa. Syytetyn
suhteen tilanne on toinen. Häntä voidaan kuulla mutta ilman valan
velvoitusta, ns. todistelutarkoituksessa (asianomistajan taas pitää pysyä totuudessa).
Tämä merkitsee että hän voi valehdella niin paljon kuin sielu sietää. Ja hän
saa myös vaieta, jos haluaa. Niinpä hänen kuulemisellaan ei siis ole samaa
merkitystä kuin todistajien tai asianomistajien kuulemisella, joiden
oletetaan puhuvan totta, ellei toisin näytetä. Joskus tilanne on hankala kun
todistajat puhuvat täysin ristiin, jolloin on ilmeistä että joku valehtelee.
Juuri näissä tilanteissa lautamiesten arvioilla luotettavuudesta on suuri
merkitys, vaikka sitten kyllä johdonmukaisuuden kannalta pitäisi voida myös
tuomita todistaja, johon ei uskota, väärästä valasta. Totta tietysti on, että
todistajat voivat olla aidosti eri mieltä tapahtumien kulusta ja kumpikin
rehellisesti omalla kannallaan. Postmodernistien kannattaa kuitenkin muistaa,
että rikos on voinut tapahtua vain yhdellä tavalla, joten siis joku on
varmasti myös väärässä jos versiot tapahtumien kulutusta ovat erilaisia.
Kaikki totuudet eivät ole samanarvoisia: juuri siitä oikeudenkäynnissä on
kyse! Jos kaikki totuudet olisivat samanarvoisia, niin oikeudenkäyntien
lopputulokset pitäisi arpoa. Eikä lautamiehiä tai
tuomareita tarvittaisi lainkaan. Lottokone pöydän taakse
pyörimään vain!
Loppulausunnot
Viimeksi esitetään osapuolten
loppulausunnot. Niissä asianajajat pyrkivät esittämään argumentit
asiakkaidensa puolesta ja syyttäjä pyrkii korostamaan syytteen
toteennäyttämistä. Joskus loppulausunnoissa todella onnistutaan esittämään
uusia vakuuttavia näkökohtia. Silti niillä ei yleensä ole suurtakaan
merkitystä. Sen sijaan syytetyn ja asianomistajan kannattaa ehkä tuoda vielä
esiin mielestään olennaisia asioita esimerkiksi lieventävinä asianhaaroina ja
toisaalta vahingon suuruutta tai omaa luotettavuuttaan korostavina. Esimerkiksi taustaan liittyviä asioita tai vaikkapa lastenhoitoon
liittyviä ongelmia odotettavissa olevan vankeuden aikana.
Rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, ettei niillä kovin suurta vaikutusta
ainakaan lautamiehiin näytä olevan.
Päätös
Useimmiten päätös asiassa annetaan
lyhyen odotusajan jälkeen, josta suurin osa kuuluu päätöksen teknisten
yksityiskohtien muotoiluun (ja laskutoimituksiin!). Jos kyseessä on
monimutkaisempi asia, annetaan päätös ns. kansliapäätöksenä eli se voidaan
noutaa annettuun ajankohtaan mennessä käräjäoikeuden kansliasta. Todettakoon
tässäkin että Helsingin käräjäoikeus ei tunne sähköpostia ja liitetiedostoja
vaan antaa päätökset paperikopioina ja fakseina. Kun ottaa huomioon, että
ratkaisut ovat julkisia, niin totta kai tehokkainta olisi panna ne heti
nähtäville verkossa! Niin tulee varmaan jossain vaiheessa käymään. Sitten kun
kansalaiset pystyvät asioimaan viranomaisen kanssa verkossa myös yksilöinä,
niin kaikki muukin aineisto, johon heillä on oikeus, pitäisi olla myös
verkossa.
Valitusoikeus
Päätökseen on ilmoitettava tyytymättömyyttä
välittömästi tai viimeistään viikon sisällä. Valituksen jättäminen on tehtävä
viimeistään kuukautta ratkaisun jälkeen. Nämä määräajat on ilmoitettu
ratkaisussa. Valitus kannattaa aina tehdä jos vastapuoli valittaa, mutta
muuten kannattaa harkita tarkkaan sitä kannattaako valittaa. Tavallisesti
erilaiset kokeneet rikolliset valittavat aina, koska se ei maksa heille
mitään. Tavalliselle kansalaiselle valitukset voivat käydä kalliiksi.
Suurin ongelma on se, että jos kansalainen olisikin voittanut ensimmäisessä
oikeusasteessa niin varakkaat instituutiot voivat jatkaa ylempiin
oikeusasteisiin. Ja useimmiten ehkä voittavatkin siellä. Tästä minulla ei ole
tietenkään mitään näyttöä, vain ennakkokäsitys. Viimeksihän
suomenruotsalainen kirjailija Tua Forsström luopui
ajamasta juttua, jonka oli voittanut käräjäoikeudessa. Kirkko valitti
ratkaisusta edelleen Hovioikeuteen, jolloin Forsström vetosi siihen ettei
hänellä ole varaa ajaa juttua pitemmälle. Eli jollain tavalla pitäisi
huolehtia siitä, että syytettyjä kohdellaan tasapuolisesti riippumatta siitä,
millaiset heidän resurssinsa ovat (yksittäiset kansalaiset jotka eivät saa
ilmaista oikeusapua ovat tässä kaikkein huonoimmassa asemassa). Tuomarinvalan
pitäisi velvoittaa myös oikeuslaitosta!
Istuntojen aikataulut
Aikataulut eivät yleensä pidä:
valmistaudu odottamaan pitkään.
Selitys: kuten edellä todettiin,
nykyisen oikeudenkäyntijärjestyksen ansiosta suuri osa jutuista peruuntuu.
Niinpä on mahdollista, että jos jutut pyritään aikatauluttamaan tarkasti,
niin tulee pitkiäkin tyhjiä odotusaikoja. Vasta sitten, kun oikeusjutut
pidetään riippumatta siitä, keitä on mukana, voidaan myös ajallisesti täsmätä
oikeudenkäyntien tarkka alkamisaika.
Jutut voivat olla esim. alkamassa klo 9,
klo 11 ja klo 13.
Juttu voi kuitenkin oikeasti alkaa
kymmeneltä, kahdeltatoista ja kahdelta-kolmelta
(tuskin sen jälkeen koska tuomioistuin pyrkii noudattamaan virka-aikaa).
Todistajan on valmistauduttava odottamaan vielä pitempään (viimeisimmässä
jutussani viimeinen todistaja kutsuttiin sisään n klo 18). Jos vain
mahdollista, niin asianomistajan kannattaa sopia tuomarin kanssa, että saa
hälyttää todistajan paikalle vasta sitten kun häntä todella tarvitaan. Kun
suomalaisessa järjestelmässä todistajia kohdellaan todella kaltoin, niin
pienet joustavuuden osoitukset tekisivät hyvää. Todistajat ovat periaatteessa
hyvin tärkeitä, mutta systeemissä, jossa oikeudenkäynti tapahtuu aikaisintaan
puoli vuotta ja täysin rutiininomaisesti useita vuosiakin itse tapahtumista,
niin on selvää, ettei varsinaisella suullisella todistajien paikallaololla
juuri enää ole mitään merkitystä. Tätä ei oikeudenkäytössä näytetä pitävän
minkäänlaisena ongelmana. Sehän merkitsee, että todistajanvalalla ei juuri
ole merkitystä. Sen voisi korvata muotoilulla: Kerro tapahtumista kaikki
minkä muistat, jos muistat, tai jotain sinne päin.
Oma rooli oikeudessa
Esitutkinta-asiakirjat kannattaa ehdottomasti hankkia ja lukea
hyvin ennen oikeuden käyntiä. Todistajan pitäisi saada automaattisesti omat kirjalliset
lausuntonsa, mutta asianomistajan ja syytetyn kannalta esitutkintapöytäkirjat
ovat täysin olennaisia. Mitä paremmin ne hallitsee,
sitä vähemmän tarvitsee asianajajaa. Syyttäjä on toki (periaatteessa)
perehtynyt esitutkinta-asiakirjoihin ja hyödyntää niitä ristikuulustelussa,
mutta tässä kannattaa ehdottomasti tehdä myös itse kotitöitä!
Mieti etukäteen mitä asiassa on
tapahtunut ja mitä olet itse tehnyt, niin että pystyt kuvaamaan tapahtumat
omin sanoin. Voit myös katsoa missä suhteessa esitutkintapöytäkirjat
sisältävät mahdollisesti mielestäsi virheellistä tietoa
Muista että oma vakuuttavuus on tärkeä:
sen saa ulkomuodon avulla, esiintymistavalla, asiallisuudella, selkeydellä ja
rehellisyydellä. Toisin sanoen pitää puhua selvästi, yksinkertaisesti
ja vakuuttavasti ja tämän lisäksi olla mahdollisimman vähän poikkeavan
näköinen. Olen ollut istunnoissa joissa väkivaltaisuudesta syytetty vastaaja
on tullut paikalle hihattomassa puserossa joka paljastaa hirveät lihakset ja
pääkallotatuoinnit. Tai potkimisesta syytetty nuori mies voi tulla paikalle
raskaat maihinnoususaappaat jaloissaan. Tai vaimonsa hakkaamisesta
syytetty ja sen kiistävä aviomies olisi suurin piirtein valmis hakkaamaan
vaimonsa oikeussalissa (kaikki nämä ovat ihan todellisia esimerkkejä).
Tietenkin he myös kiistävät syyllistyneensä mihinkään, mutta sillä ei ole
paljoa merkitystä kun he samalla näyttävät sen, että kuvatut teot ovat olleet
heille täysin mahdollisia. Jos vastapuolena olevaa pientä hentoa laiheliinia
sitten syytetään väkivallanteoista ja paljain käsin aiheutetuista hirveistä
vammoista, niin on melko helppo uskoa, jos hän kiistää tehneensä mitään ja
sanoo olleensa uhri. Eli siis liioitellut vastasyytökset ovat tuskin
hyödyllisiä.
Todistajat ovat siis ensiarvoisen tärkeitä, mutta heitä voi
olla hankala saada. Kaikki tietävät että todistajana oleminen on hankalaa ja
vähän palkitsevaa, kuten tässäkin olen jo moneen kertaan todistanut. Jos
kuitenkin olet löytänyt tapahtumalle todistajan, niin pidä hänestä huolta.
Toimita hänelle kuulustelupöytäkirjat ja pidä huoli että hän tulee paikalle
oikeaan aikaan ja tietää suurin piirtein miten prosessi kulkee.
Ja huolehtia siitä, että hän saa kunnon palkkion. Todistajathan voivat
periaatteessa vaatia vaikka kuinka korkeita palkkioita; siltä osin kun valtio
ei korvaa niitä, niin oikeudenkäynnin osapuolet voivat joutua korvaamaan.
Jos olet vähätuloinen, niin voit saada
ilmaista oikeusapua ja keskituloisena saat myös kaupungin edullista palvelua.
Oikeusaputoimiston juristit ovat useimmiten erinomaisia ja verrattuna
surkeimpiin yksityisiin asianajajiin ero on huimaava. Nythän on käynyt niin
että keskituloiset ovat tämän takia syrjäyttäneet pienituloiset
oikeusapupalvelun piiristä, ja nämä taas turvautuvat kaikenlaisiin
sekunda-asianajajiin, joita kyllä riittää.
Asianajaja on siis usein tarpeen jos
jutussa on vastapuoli, jolla on asianajaja, mutta usein asianajaja vain
heikentää mahdollisuuksia pärjätä lievemmällä rangaistuksella.
Asianajaja ei koskaan kykene tekemään
sinusta viatonta ja rehellistä, jos et sellainen ole. Eikä useinkaan onnistu
edes lieventämään tuomiota. Ja asianajaja, joka aina haluaa kiistää
(ilmeisenkin) syyllisyyden, on mahdollisimman huono neuvonantaja.
Asianajaja on tarpeen myös jos
syyte on vakava (törkeä rikos), ja jos et ole rikosta tehnyt. Ja vaikka
olisitkin, niin asianajajan käyttö lienee suositeltavaa, sillä on tärkeää
että hän tietää millaisia tuomioita kyseisistä rikoksista pitäisi voida saada
ja mitä ovat mahdolliset lieventävät asianhaarat.
Mieti mielessäsi etukäteen kaikki asiat
jotka voivat selittää tapahtunutta, mutta ei yhtään yli. ei kannata ruveta
rönsyilemään. Varsinkin erilaiset ulkomaalaistaustaiset syytetyt ovat tässä
suhteessa melko toivottomia. He eivät yleensä koskaan osaa pysyä asiassa ja
vastata vain kysymyksiin.
Toisin sanoen, jos olet mukana jutussa,
jossa on mukana ulkomaalaisia tai muita kuin suomenruotsalaisen vähemmistön
edustajia, niin olet aina etulyöntiasemassa, ellet ole syyllistynyt
rasistiseen rikokseen. Ei siis siksi että sinua suosittaisiin, vaan siksi
että vastapuolesi toimii käytännössä itseään vastaan. Pysyttele vain itse
rauhallisena ja asiassa, äläkä mene mukaan vastapuolen monisanaisuuteen.
Tämä on tärkeää: valmistaudu tekemään
itse kysymyksiä! Siis jos esitutkintakertomuksessa on mielestäsi
kerrottu väärin, mieti kysymyksiä joilla asian voi osoittaa. Ei siis väitteitä, vaan kysymyksiä.
Kun sinulta itseltäsi kysytään niin silloin voit oikaista virheitä ja esittää
väitteitä. On erityinen taito päästä asiasta selville tekemällä kysymyksiä.
Jos olet huono keksimään kysymyksiä, niin tämä voi olla erityinen syy palkata
asianajaja. Tosin useat asianajajat tuntuvat olevan yhtä surkeita kysymysten
esittäjiä kuin ensikertalaiset. Tämä on kuitenkin minusta se ammattitaito josta
asianajajat itse asiassa palkkionsa saavat. Asianajajan kyselytaidosta saa
kyllä hyvän kuvan heti ensimmäisessä neuvottelussa tämän kanssa. Jos
asianajaja ei saa sinusta mitään irti, niin tuskin hän saa vastapuolestakaan!
Kysymysten tekemistä kannattaisi jopa harjoitella ennen istuntoon tulemista.
Täytyy sanoa, että monet tuomaritkin ovat tosi kehnoja kysymysten esittäjiä.
Olin äskettäin tapauksessa jossa syytetty osapuoli väitti sopineensa asian
asianomistajan kanssa välittömästi tapahtumisyön jälkeen. Kukaan ei keksinyt
kysyä asiaa asianomistajalta, jolla ei ollut omaa asianajajaa paikalla (joka
ehkä olisi asiaa kysynyt, tai sitten ei).
Jotenkin ihmisillä tuntuu olevan
sellainen maaginen olettamus, että oikeus osaa lukea heidän ajatuksiaan.
Riittää kun he ovat tuomioistuimessa läsnä. Älä kuitenkaan oleta, että sinut
ymmärretään ilman että olet yrittänyt ilmaista itsesi mahdollisimman
selvästi! Sama koskee oikeuksiasi: ne eivät toteudu ellet itse tiedä
oikeuksiasi ja osaa pitää niistä huolen. Kukaan muu ei suomalaisessa
järjestelmässä pidä niistä huolta. Holhous on kaukana suomalaisesta
tuomioistuinkäytännöstä. Oikeusjärjestelmä ei kuulu hyvinvointivaltioon.
Sovittelu
Sovittelu on erittäin merkittävä järjestelmä,
jota minusta noudatetaan aivan liian vähän. Monissa niistä pienistä
rikosasioista, joissa olen ollut mukana, olisi ehdottomasti pitänyt järjestää
sovittelu turhan oikeudenkäynnin sijaan, josta 2-3 asianajajaa saa kukin
reilut 1000 euroa valtion varoista. Koska kyseessä olisi valtiolle
erinomaisen edullinen järjestelmä, niin siihen kannattaisi panostaa paljon
enemmän. Minulla on myös se käsitys, että sovittelu on jopa viime aikoina
vähentynyt, mutta en osaa arvioida tätä. Joka tapauksessa en ole havainnut,
että missään jutussa, joissa olen ollut mukana, mainittaisiin enää sovittelun
mahdollisuutta, kun siihen aikaisemmin on useinkin viitattu. Ja ennen oli
yleensä mainintoja sovittelun yrityksistä, mutta nyt en ole niitä huomannut.
Tosin ennen luin useammin esitutkintapöytäkirjoja, mutta nyt en ole lukenut
niitä niin ahkerasti. Sovitteluhan on nykyään lakisääteistä,
joten on mahdollista, että kaikki sovitteluun menneet jutut myös järjestyvät
sovittelun kautta.
Lopuksi
Tässä suppeassa esityksessä ei
tietenkään ole käsitelty kuin murto-osaa mahdollisista oikeudenkäynnin
sudenkuopista tavallisen kansalaisen kannalta. Haluaisin kuitenkin
ehdottomasti painottaa sitä, että missään nimessä ei pidä kuvitella, että
oikeudenkäynti on jotain sellaista, mitä tavallinen kansalainen ei voi
hallita. Toisin kuin vaikkapa verotuskäytäntö tai eläkepäätökset,
oikeudenkäynnit ovat useimmiten melko yksinkertaisia ja selkeitä. Rehellinen
ja avoin esiintyminen tuottaa aina parhaan tuloksen. Jossittelut (eli kontrafaktuaaliset väitteet) kannattaa jättää pois. Siis
tyyppiä: enhän minä voi olla syyllinen, sillä jos todella olisin hakannut,
niin tuo nainen ei olisi enää elossa! Paljon parempi on myöntää, jos on
tullut hakanneeksi ja sanoa olevansa pahoillaan. Jos taas tietää, ettei ole ketään hakannut,
vaan vastapuoli on keksinyt jutut, niin täytyy yrittää löytää näyttöä tai
vakuuttavia perusteluja. Mitä vähemmän turhaa ylimääräistä asiassa esittää,
sitä paremmin pääsee hyvään lopputulokseen. Siis pysykää asiassa, pitäkää
perusongelma kirkkaana ja karsikaa pois kaikki turha!
Otan mielelläni vastaan kaikenlaisia
kommentteja ja omia kokemuksia (osoitteella j.p.roos@helsinki.fi). Pyrin
täydentämään tätä esitystä sitä mukaa kuin saan lisää informaatiota. Itse
olen lopettelemassa uraani lautamiehenä, joten tämä olkoon jonkinlainen
testamentti siitä millaisia asioita haluaisin oikeudenkäynneissä kehittää ja
muuttaa.
Lopuksi haluan vielä kiittää lukuisia
lautamieskollegoja jotka ovat ottaneet yhteyttä minuun sen jälkeen kun tämä
Käsikirja on ollut verkossa luettavissa. He ovat antaneet minulle monia hyviä
kommentteja ja täydennysehdotuksia. Näyttää siltä, että heidän kokemuksensa
ovat olleet melko lailla samankaltaisia kuin minulla. Todettakoon, että olen
luettanut tätä tekstiä myös Helsingin käräjäoikeuden ulkopuolisilla
asiantuntijoilla, ja tosiasia on, että monet asiat ovat Helsingissä
huonommin: pienemmissä käräjäoikeuksissa juttuja ei yleensä peruunnu,
siirtoajat ovat kohtuullisia, todistajat eivät joudu odottamaan liikoja jne.
Sen sijaan itse prosessi on muuten hyvin samankaltainen. Helsinki on ennen
kaikkea odotusaikojen, peruuntumisten ja todistajien kohtelun osalta melko
erityislaatuinen paikka, jonka ongelmista osa ratkeaisi heti rahalla, mutta
osa kyllä myös paremmalla organisoinnilla ja joustavuudella. Tällä hetkellä on kuitenkin niin, että jos rikoksia tekee, tai
jos joutuu asianomistajaksi, niin kannattaa pitää huoli siitä, että se
tapahtuu mieluummin vaikkapa Loviisassa tai Tammisaaressa kuin Helsingissä!
Viitteitä
Oikeusministeriön kotisivut
Oikeudenkäyntikaari
Tuomarinvala
Jukka Kekkonen:
Lautamiehet, oikeudenhoito ja oikeusvaltio. Suomen lautamiehet ry 35 vuotta, Vaasa 2006
Laamanni läksytti asianajajaa
HS 30.8.2006 A11
Lulu Nenonen: Lautamiesten tärkein
tehtävä on arvioida näyttöä. HS 30.10.2006
Risto Uoti: Toistetut
jaaritukset uhka oikeusturvalle. Helsingin Sanomat 3.9.2006 Mielipide C5
Suomen lautamiehet ry 35 vuotta 1971-2006. Vaasa 2006.
Back to beginning
|